Trenger hjelp til kalibrering av ny SVS PC12 plus sub, aner ikke hva jeg skal gjøre :

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til kalibrering av ny SVS PC12 plus sub, aner ikke hva jeg skal gjøre :

Hei. Har nylig kjøpt meg en SVS pc12 plus og er nå i gang med kalibrering. Jeg har en radioshack koblet opp til pcen med roomeqwizard installert. Første måling så slik ut:

Dette er jo bare helt forferdelig ut, jeg vil da ikke ha en peak på 60hz. Radioshacken står på sofakanten rett ved siden av meg (kan godt sette den på hodet for å få sweetspot, men tror ikke det vil gjøre noen forskjell). Den er satt på weighting C og volumet er rundt 90db (roomeqwizard sa at den var "ok" i alle fall". Kun sub var koblet til, og dette er etter at jeg har brukt den automatiske rom korreksjonen til denonen min (med mikrofonen som fulgte med). Jeg prøver å skru på det som er å skru på bak der, tar ut og inn puter, men det blir jo ikke stort bedre. Hva skal jeg gjøre? Plasseringen av suben kan ikke endres, alle andre hjørner av rommet er fylt med et eller annet.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel noe sånn som 723. gang jeg henviser til denne guiden. Søk funksjonen her på forumet er til for å brukes folkens.............

http://avforum.no/forum/910109-post564.html
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å lese den kurven først og fremst, prøv å kun få med det aktuelle området som er målt på bildet, da blir en slakkere kurve og det er lettere å se hvor du skal legge inn støtet.

Kjør en kalibrering etter Hellnoob sin oppskrift, kjør romkorreksjon, dobbelsjekk igjen etter Hellnoob sin oppskrift.

Eneste ankepunktet jeg har med dette er at fasen er anbefalt å settes til null før romkorreksjon. Men uansett hvordan den står så blir det tatt med i beregningen til korreksjonen virker det som. Men min erfaring er at det er mye mere å hente etter at romkorreksjonen er kjørt, spesielt med tanke på å heve nivåene på både sub og fronter. Det jeg trodde var utfasing mener jeg er nivåforskjeller på sub og fronter, dette ble mye bedre når jeg justerte opp frontene, korriger meg gjerne om jeg tar feil. Frontene mine spiller uansett mye bedre enn før med sub avslått, trenger ikke sub lengre til musikk.

Jeg fikk nye fronter etter at jeg jusset dem opp fra -5 Db til rundt 0 Db.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Leste guiden, justerte volum og fase, men dette har vel ikke noe med den kalibreringen jeg driver med? Dette med å få så rett som mulig kurve. Fasen blir vel også irrelevant når ikke frontene er koblet til? Dette er vel bare en "forsinkelse" i signalet i forhold til frontene?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mistenker at du ikke har lagt inn kalibreringsfilen for RadioShacken i REW. Du finner filen på samme sted som du lastet ned REW. Dessuten kan du bruke 1/3 oktav smoothing i REW, da representerer kurven vanlig hørsel.

Dessuten får du ikke noe helhetsbilde av hvordan suben kommer til å spille uten å samtidig måle frontene, siden fronter og sub naturlig nok vil overlappe noe rundt delefrekvensen. Derfor kan det være lurt å måle fronter og sub hver for seg og måle de sammen, dvs. 3 kurver.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Jeg fikk nye fronter etter at jeg jusset dem opp fra -5 Db til rundt 0 Db.
    Eneste forskjellen du får ved de to innstillingene du skriver inn der er at frontene spiller 5db høyere ved gitte volumer. Ingenting annet. Du kunne like godt justert volumet opp 5db ekstra når du spilte musikk.......
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke ødelegge tråden til trådstarter, men hvorfor har jeg merkbart bedre dynamikk uansett volum da?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi høytalerne nå spiller 5db høyere enn de gjorde før ved enhvert volum. Ser du da en film, eventuelt hører musikk på volumet du er vant til vil det selvsagt virke som høytalerene er mye mer dynamiske, men sannheten er at de bare spiller høyere da du har justert de til dette i oppsettet.

Spill en sang slik du gjør nå ved ett gitt volum. Gå inn i recieveren å sett høytalerene til -5, men øk så volumet når du hører sangen med 5db i forhold til forrige lytting. Da skal lyden være tilnærmet lik.

Edit: Når jeg tenker etter er det faktisk mulig du må øke volumet enda mer, da begge høytalerene står til å spille 5db høyere enn før. Uansett, å øke volumet i recieveren til frontene er akkurat det samme som å øke volmet med volumjulet når du hører musikk. Til film derimot, så vil jo frontene spille 5db høyere enn de skal i forhold til resten. Dette vil nok føre til at du føler effekter slik som eksplosjoner å slik mye mer enn før. Ikke fordi det er mer riktig nå, men fordi du har "tvingt" effektene opp. Hvis f.eks noe skal vandre rundt i lydbildet dit, la oss si ett fly som flyr i sirkel rundt deg så vil du merke at det blir helt feil da flyet er låter mye høyere i front venstre og front høyre enn det gjør i senter kanalen og bak høytalerene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er med på hva du sier Kane, men jeg skal tørre å vedde på at jeg har hørbart bedre dynamikk ved feks 75 db etter at jeg justerte opp frontene. Før jeg tester det som du foreslår så vil jeg lufte følgende. Jeg bruker preout på receiveren og inn på ett effekttrinn, kan det ha noe med at det kan være noe høyere motstand på inngangen på effekttrinnet?

Sorry trådstarter...

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, men regner da med du kjørte autokalibreringen ETTER at du koblet til effektforsterkeren, å da skal det ikke ha noe å si. Hvis du kjørte den før du fikk deg effektforsterker derimot og altså koblet den til i ettertid uten å kjøre ny autokalibrering, jo da kan nok det være problemet.....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Selvsagt, men regner da med du kjørte autokalibreringen ETTER at du koblet til effektforsterkeren, å da skal det ikke ha noe å si. Hvis du kjørte den før du fikk deg effektforsterker derimot og altså koblet den til i ettertid uten å kjøre ny autokalibrering, jo da kan nok det være problemet.....
    Kjørte selvfølgelig romkorreksjon etter at effekttrinnet var koblet til.

Hvis du ser på vedlagte graf, så er delingen her på 40 Hz. Etter at jeg økte frontene med 5 db så er området over 50 Hz mere på linje med sub, uten denne økningen så blir det vesentlig lavere graf i dette området.

-test3-jpg

Men hvis jeg reduserer tilbake 5 db, og får en lavere graf fra 50 hz og oppover, skyldes det utfasing eller bare nivåforskjeller? Selv om jeg kalibrerer etter Hellnoob sin oppskrift så blir dette området bestandig lavere.

Men jeg gir meg, jeg skal teste og måle forslaget ditt

Edit: Jeg måler bestanding med Radioshack slik at nivåene til front og bakhøytalere matcher.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da prøver vi igjen. Det er enkelte frekvenser som ikke finnes i rommet mitt :S Fant jo ut at delefilteret på suben var på, ble et litt annerledes resultat da jeg skrudde den av.

Kun sub:

Kun front:

Front og sub:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du har hvertfall noen solide utfasinger på 30-40 Hz, har du sjekket fasen? Prøv å skru litt på faseinnstillingen på suben og se om suben og frontene kan spille litt mer på lag. Ser du har en skikkelig dip på 40 på suben, men denne er ikke der på frontene, så her spørs det om du har et plasseringsproblem med suben dersom plasseringen er absolutt låst.

Det er enda lettere å se samspillet mellom front og sub dersom du har alle grafene i samme bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du 1/3 oktav smoothing i REW?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du 1/3 oktav smoothing i REW?
    Dette må du utdype litt mer :P

Tja, du har hvertfall noen solide utfasinger på 30-40 Hz, har du sjekket fasen? Prøv å skru litt på faseinnstillingen på suben og se om suben og frontene kan spille litt mer på lag. Ser du har en skikkelig dip på 40 på suben, men denne er ikke der på frontene, så her spørs det om du har et plasseringsproblem med suben dersom plasseringen er absolutt låst.
    Kan du forklare litt hva denne fasen går ut på? Jeg satte både front og sub til å spille en 50hz sinustone slik det sto i guiden, og skrudde deretter fasen så volumet var høyest.

Plassering er låst ja. Alle andre plasseringer langs veggen er okkupert, den står nå i hjørnet bak to sofaer (hadde jeg hatt hjørnesofa kunne jeg ikke hatt sub) Jeg kan plassere den +- en halvmeter fra veggen hvis det vil hjelpe noe?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er "i fase" betyr det at membranelementene i sub og fronter spiller i takt og i samme retning ved en gitt frekvens. Da vil volumet fra de to adderes og du får kraftigere lyd. Hvis de er i motfase vil det ene elementet "spise opp" energien som det andre elementet forsøker å tilføre rommet, og du får lavere lydtrykk. Hvis du ser på ca 36 hz så spiller både suben og frontene ca 70 dB, da burde du egentlig hatt kraftigere lydtrykk, men i stedet har du bare 54 dB på den blå kurven som er begge sammen. Her synes jeg det ser ut som du har en utfasing, noe som også kan tilskrives plassering.

For eksperimentets skyld så kan du forsøke å flytte litt rundt på suben, slik at du ser effekten av det. Ta også og skru fasen litt frem og tilbake og ta nye målinger av front+sub sammen.

Dette med fase er ikke enkelt, fordi en høyttaler har ikke samme faserespons i hele frekvensområdet, så når front+sub spiller i fase ved en gitt frekvens f.eks. 50 Hz, er det ikke sikker de gjør det ved en annen frekvens...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -smoothing-jpg

Smoothing...

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Da prøver vi igjen. Det er enkelte frekvenser som ikke finnes i rommet mitt :S Fant jo ut at delefilteret på suben var på, ble et litt annerledes resultat da jeg skrudde den av.

Kun sub:

Kun front:

Front og sub:
    hvordan får du opp denne grafen?/kurven? jeg skal kjøpe meg en RadioShack, er det det eneste som trengs? får du med software og mic for å koble til pcen eller hvordan funker hele dette opplegget her? har aldri forstått meg på det

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    hvordan får du opp denne grafen?/kurven? jeg skal kjøpe meg en RadioShack, er det det eneste som trengs? får du med software og mic for å koble til pcen eller hvordan funker hele dette opplegget her? har aldri forstått meg på det
    http://avforum.no/forum/guider-audio...eq-wizard.html

Denne guiden er ganske kjekk.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker, leste av den så alt ble mye lettere...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •