Trenger hjelp til kalibrering av ny SVS PC12 plus sub, aner ikke hva jeg skal gjøre : - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg får teste litt mer, men tror du å flytte subben nærmere eller lenger fra veggen vil gjøre noen forskjell? Og det er kanskje en ide å skru litt på fasen på suben for å se hva som skjer. Jeg lurer også på hvilke refleksrør som skal tettes og hvem som skal være åpne, hvordan vet jeg dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Jeg får teste litt mer, men tror du å flytte subben nærmere eller lenger fra veggen vil gjøre noen forskjell? Og det er kanskje en ide å skru litt på fasen på suben for å se hva som skjer. Jeg lurer også på hvilke refleksrør som skal tettes og hvem som skal være åpne, hvordan vet jeg dette?
    Du bør gå igjennom sjekklisten hver gang du flytter på suben eller frontene, det som gjør det så forbanna tidkrevende.

Men har du fått stillt inn sub og frontene på samme lydnivå, feks 75 db målt hver for seg? Når du da måler front og sub innkoblet skal du ha 6 db i økning, da er de i fase, hvertfall på den tonen du måler på.

Har du prøvd å sette fase på 0, og kjørt en romkorreksjon da? Hos meg fungerer romkorreksjonen veldig bra med tanke på fasen, kan være nødvendig med lite etterjustering, men det er ikke mye.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også på hvilke refleksrør som skal tettes og hvem som skal være åpne, hvordan vet jeg dette?
    Det fulgte med en liten sak som kalles bruksanvisning. Står forklart her hvordan man skal porte i forhold til innstillingene man kjører bak på SUB'en.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg satt smoothing til 1/3, men er dette vanlig? Nå ser jo kurvene straks litt finere ut, men nå ser jeg ikke de virkelige frekvenshullene. Uten smoothing spiller suben min 74db ved 36hz og 103db i 45hz, med 1/3 smoothing vil det bli 84db ved 36hz og 100db ved 45 hz, altså er ikke dette så urovekkende.

Grønn=kun sub
    Rød=kun front
    Lilla=begge

Jeg testet litt med disse putene og refleksrørene samt high-pass filteret på suben, viser seg at å ikke ha noen puter og low-pass filteret på 20hz gir høyest volum.

Å flytte suben fram og tilbake ga minimal forskjell.

Så jeg kan nå konkludere med at dette blir så bra som det kan få blitt? I og med at plasseringen til suben er låst får jeg ikke testet mer. Jeg lurer også på hvilken frekvens jeg bør spille når jeg setter front og sub i fase, jeg vet det varierer, men i og med at jeg kun kan velge èn, hvilken skal det være?

Det fulgte med en liten sak som kalles bruksanvisning. Står forklart her hvordan man skal porte i forhold til innstillingene man kjører bak på SUB'en.
    Bruksanvisningen vet ikke hvordan mitt rom ser ut.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også på hvilke refleksrør som skal tettes og hvem som skal være åpne, hvordan vet jeg dette?

Edit:

Kan legges til at jo dypere du porter SUB'en, desto mindre "headroom" vil den ha. Beste er som regel å la den stå åpen, eller porte igjen ett rør å sette den til 20Hz bak på forsterkeren (den på SUB'en altså)
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med radioashack, har den en digital inngang for å koble inn på pc? og så bruke REW for å foreta målinger? har bestilt radioshack, men L-sound får den ikke på lager før 26 feb!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har en rca-inngang. Så du trenger evt. en minijack til phono kabel for så å koble den til pcen som en mikrofon

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har en rca-inngang. Så du trenger evt. en minijack til phono kabel for så å koble den til pcen som en mikrofon
    Har du ikke linjeinngang på lydkortet så bør du investere i ett eksternt lydkort til noen få hundrelapper.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan jeg ikke bruke mikrofonutgangen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan jeg ikke bruke mikrofonutgangen?
    Det blir noe fuck up, du får fullt utslag på Radioshack fordi mic utgangen sender ut litt DC for å booste opp micen, jeg var plaget med dette. Med andre ord du måler langt over de faktiske forhold. Står litt om dette i guiden om frekvensmåling, pluss tips om billige eksterne lydkort. Jeg bruker RCA på alt.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruksanvisningen vet ikke hvordan mitt rom ser ut.
    Men den vet hvordan du skal justere bak på forsterkeren på SUB'en i forhold til å tette rør, noe du tydligvis ikke visste lengre oppe siden du spurte

Jeg testet litt med disse putene og refleksrørene samt high-pass filteret på suben, viser seg at å ikke ha noen puter og low-pass filteret på 20hz gir høyest volum.
    Huske å ha riktig innstilling på forsterkeren på SUB'en i forhold til hva du tetter igjen, hvis ikke ødelegger du den. I følge bruksanvisningen er det vel

25Hz, alle rørene åpne
    20Hz, ett rør tettet
    16Hz, to rør tettet

eller husker jeg helt feil nå?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •