Aktive stativhøyttalere: Noen som kan hjelpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktive stativhøyttalere: Noen som kan hjelpe?

Hei folkens, sitter her og ser på OL seremonien (generalprøve?) og tenker litt på lyd samtidig.
    Har planlagt en overgang til stativhøyttalere og så tenkte jeg: hvorfor ikke prøve aktive når jeg først skal downsize enda mer.

Kan dere hjelpe meg med noen gode alternativer? Jeg handler gjerne brukt om det er noen som har et par på lur...

En modell jeg har sett på er Adam A7, som egentlig er en studiemontor. Kunne denne egne seg til stuen? Denne har den beryktede ART diskanten, rocachelle basser. Men er usikker på om denne egner seg til vanlig lytting. Jeg sitter ca 2,8m fra høyttalerne når jeg lytter.

http://www.adam-audio.com/files/imag...rs/main/A7.jpg

Planen er å kombinere disse med en sub og mate dem med en UMC-1 eventuelt en skikkelig stereopre.

Disse er et alternativ, litt over det jeg hadde tenkt men: Test: Aktive high-end høyttalere - VG Nett

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Importøren er, tror jeg, audioaktøren, denne linken er fra England.
    Dette er virkelig genialt synes jeg, aktive høyttalere med digitale innganger, sub og fjernkontroll i highend klassen.
    AVI Hi-Fi - ADM9.1 active loudspeakers

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å bevare "lydtrøkk" da, er det VELDIG mye billigere med passive høyttalere enn aktive.. De fleste studiomonitorer som er i en "vurderbar" prisklasse er beregnet for nærfelt eller kanskje midfeltmonitoring.. Altså du som har 2,8 meter trenger fort litt trøkk for å kunne oppnå det du "behøver" da.

Jeg har klart å "bonne" KRK monitor med 6,5" og Alesis monitor med 6,5" eller 7" element. Dette uten problemer med en distanse på ca. 0.5-1m.. Dette er begge aktive monitorer med rundt 100watt aktivt.

Derimot har en kompis en eldre generasjon Genelec monitorer med 7" som **** ikke klarer å gi seg! (skal nevnes at disse kostet 15k stk da.)

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med disse da?

Dynaudio Focus 110A aktiv høyttaler | Soundgarden

lillebroren uten forsterker, er ihvertfall en utrolig god høytaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slutter meg til Niels og anbefaler AVI.

AVI lager no-nonsense utstyr, der alle penga er lagt i det som teller for lydkvaliteten, og alt som kan lage krøll er utelatt. Stikkord: Tradisjonelle elementer, aktive delefiltre, kraftig bi-amping. Med salg direkte fra fabrikk ligger prisen langt under konkurrentene -- og kjøperen får personlig service hele veien.

De to høyttalerne er et komplett anlegg i seg selv, med en analog og to optiske innganger (innebygd DAC), og volumkontroll og kildevalg via fjernkontroll. Trenger man flere innganger, slenger man på en switchbox. Det er krefter nok til å fylle et rom; betydelig flere enn hos Dynaudio eller Genelec.

Høyttalerne har fått en trofast fanskare; mange av dem musikere. Til gjengjeld reagerer mange "audiofile" svært negativt, både på AVI-sjefen Ashley James' uhemmede skryt av egne produkter, og krasse uttalelser om hi-fi-bransjen, pressen og audiofile miljøer -- kanskje også på hans dårlig skjulte begeistring for Mac og Apple TV. Han er svartelistet på flere diskusjonsfora, og nevner noen AVI i et gjennomsnitts forum, dukker konspirasjonsteoriene raskt opp.

Lyden i ADM'ene er ren og klar, og noen lyttere savner bass. AVI selv sier at dette skyldes ekstremt lav forvrenging, og jeg tror dem. Blant James' hatobjekter er mye og dårlig basslyd. Høyttalerne spiller godt ned mot 40 Hz, og vil man ha mer finnes en sub som er tilpasset anlegget. AVI anbefaler folk å vente med å kjøpe suben til de er blitt kjent med høyttalerne -- de mener rett og slett at de færreste egentlig trenger den.

M.a.o ikke noe for den typiske CV-gutten, men stort for oss som liker akustisk musikk, klassisk etc. Vil man ha overdreven bass til rock eller elektronisk musikk, anbefaler produsenten at man bruker programvare-EQ; f.eks. i iTunes.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tipsene. AVI er interessant.
    Planen er å bruke sub så jeg har ikke behov for stort trykk under 100hz, men jeg vil ha mest mulig dynamikk og driv fra 100-250hz.
    XTZ 99.36 representerer mye av det jeg er på jakt etter, men fungerer bare ok i bassen pga problemer med integreringen i rommet.
    Planen er å ha en sub med antimode, på en best mulig plassering.

Litt usikker på om AVI matcher min lydfilosofi. Jeg er mye mer rock en klassisk, men høyttalerne skal ikke spille overdreven bass, de skal spille likest mulig slik det er i virkeligheten. Og for de som er musikere så vet de hvor brutalt dynamisk ekte musikk her. Jeg er også usikker på om jeg ønsker DAC og fjernkontroll osv i høyttalerne, da har jeg ingen mulighet til å tune dette etter eget ønske. Jeg vil nok selv velge en passende prosessor eller preamp.
    ADAM får svært mye skryt på alle typer musikk, rock såvel som klassisk. Det burde ikke være noen totale motsetninger å få dette til å høres bra ut.

Dynaudio vurderer jeg, selv om de er i grenseland prismessig for meg da jeg må ha sub osv. Syntes også de ser litt kjipe ut, men har ikke sett dem i virkeligheten.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Tusen takk for tipsene. AVI er interessant.
    Planen er å bruke sub så jeg har ikke behov for stort trykk under 100hz, men jeg vil ha mest mulig dynamikk og driv fra 100-250hz.
    XTZ 99.36 representerer mye av det jeg er på jakt etter, men fungerer bare ok i bassen pga problemer med integreringen i rommet.
    Planen er å ha en sub med antimode, på en best mulig plassering.

Litt usikker på om AVI matcher min lydfilosofi. Jeg er mye mer rock en klassisk, men høyttalerne skal ikke spille overdreven bass, de skal spille likest mulig slik det er i virkeligheten. Og for de som er musikere så vet de hvor brutalt dynamisk ekte musikk her. Jeg er også usikker på om jeg ønsker DAC og fjernkontroll osv i høyttalerne, da har jeg ingen mulighet til å tune dette etter eget ønske. Jeg vil nok selv velge en passende prosessor eller preamp.
    ADAM får svært mye skryt på alle typer musikk, rock såvel som klassisk. Det burde ikke være noen totale motsetninger å få dette til å høres bra ut.

Dynaudio vurderer jeg, selv om de er i grenseland prismessig for meg da jeg må ha sub osv. Syntes også de ser litt kjipe ut, men har ikke sett dem i virkeligheten.
    Dynaudio DM 2/7 er en dynaikkbombe du klarer deg med uten sub! Er bedre å gå for disse og en forsterker fremfor de aktive monitorene i mitt hodet (får mer da for pengene)...

Sorry for off-topic

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Små høyttalere med lav følsomhet krever store gode forsterkere for å gi bra lyd, det er min erfaring.
    Hvilken forsterker tror du vil være så god og så billig at den konkurrerer med Dynadiou aktive? Med tanke på dynamikk og lydkvalitet da disse er perfekt tilpasset hverandre i den digitale versjonen..

Eneste jeg kan tenke meg er i nærheten er Emotiva, men de vil ikke være så optimalt matchet som Dynaoudio sine egne...

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Små høyttalere med lav følsomhet krever store gode forsterkere for å gi bra lyd, det er min erfaring.
    Hvilken forsterker tror du vil være så god og så billig at den konkurrerer med Dynadiou aktive? Med tanke på dynamikk og lydkvalitet da disse er perfekt tilpasset hverandre i den digitale versjonen..

Eneste jeg kan tenke meg er i nærheten er Emotiva, men de vil ikke være så optimalt matchet som Dynaoudio sine egne...
    Dynaudio DM 2/7 fungerer temmelig bra på til og med små forsterkere, men du kan ikke dra på like fullt ut. Akkurat NÅ kjører jeg dynaudio dm 2/7 på en Yamaha rx-v 365 i stereo (den er oppgitt til 100x2 8ohm elns, ikke mye strømsterk du) og jeg får ett ganske greit resultat..

Har en crown (pa-amp) i Posten.

Det jeg mente var at studiomonitorer er som regel på 50-150 watt og spiller relativt lavt i volum så fort de får ett rom på bare 10-15 kvadrat. For å si det slik da, Krk sine 6" fyller akkurat et lite kontroll på rundt 6-8 kvadrat. De koster rundt 2,5-3k stk.

Derfor ville jeg heller gått for Dynaudio sine DM 2/7.. Sinnsyk dynamikk, og gud som de avslører mixfeil osv. Har ikke testet disse i studio enda, men skal gjøre det så fort jeg får crownen (som sannsynligvis kommer om noen dager).. Kan gi deg mer da om du synes det er interessant..

Selv på en liten forsterker får du MYE av dm 2/7 bare som det er sagt.

EDIT: Kjøpte crown ampen for 4,8k på AVShop (demomodell).. Du kan også få tak i svakere PA-forsterkere for billigere penger. Grunnen til jeg valgte PA: Det er frampå, nøytralt, mye kraft og dynamikk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •