Topp kvalitets subwoofer - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 191
    Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stian.V.H
    F113 hadde nokk vært interesant, men desverre her må det spares noen måneder.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på "minHjemmekino" at du har bestillt custom subwoofer fra Midgard. Hva slags konstruksjon ble valgt?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftig, er det Jørn Rune som skal konstruere eller er det custom eD?

Nå ble nyskjerigheten vakt opp

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Ser på "minHjemmmekino" at du har bestillt custom subwoofer fra Midgaard. Hva slags konstruksjon ble valgt?
    Det er en hybrid dipol løsning som Jørn Rune har "solgt" inn til meg (alla det som ble brukt i bassen i Gaia om jeg har forstått rett). En avlang kasse som jeg kan plasere mellom mine høytalere. Levert i høyglans svart. Ikke veldig dyp og høy, men opp til 180cm bred. 4 12 tommere med 4 1 kw hver seg. Og heftig med prosessor kraft.

Det er fortsatt veldig tidlig, jeg har blitt skisert et kostnadsområdet, og teori + utregnet resultat. Venter på ferdige utregninger av størrelse etc., men jeg har bekreftet til ham at jeg ønsker å gå for løsningen og at han kan begynne arbeidet.

Spenningen er stor ihvertfall.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuftig å gå for en slik løsning. Da har du muligheter til skikkelig integrering som er alpha og omega hvis det skal brukes til musikk. Løsningen med hybrid dipol virker å være ganske genial hvor man kan justere bassen til å over til lukket kasse ved en viss frekvens. Og dipol bass gir generelt mindre romnoder i rommet.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice. Har snakket litt med Jørn Rune om en slik hybrid-dipol løsning, og det virker veldig spennende. Jeg tror det kan bli en utrolig heftig subløsning det der!

Hadde vurdert en stund å bytte ut min Velodyne DD-18 i noe samme, men jeg har ikke plass så lenge jeg bor i leilighet.

Fått noen tall på hva du kan forvente deg ift. ytelser enda?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Nice. Har snakket litt med Jørn Rune om en slik hybrid-dipol løsning, og det virker veldig spennende. Jeg tror det kan bli en utrolig heftig subløsning det der!

Hadde vurdert en stund å bytte ut min Velodyne DD-18 i noe samme, men jeg har ikke plass så lenge jeg bor i leilighet.

Fått noen tall på hva du kan forvente deg ift. ytelser enda?
    Har ikke fått noen konkrete tall enda, da det ikke er bestemt om portet eller lukket kasse. Men han mente at med portet kasse burde trykket tilsvare mere en 4 stk. f113.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Det er en hybrid dipol løsning som Jørn Rune har "solgt" inn til meg (alla det som ble brukt i bassen i Gaia om jeg har forstått rett). En avlang kasse som jeg kan plasere mellom mine høytalere. Levert i høyglans svart. Ikke veldig dyp og høy, men opp til 180cm bred. 4 12 tommere med 4 1 kw hver seg. Og heftig med prosessor kraft.

Det er fortsatt veldig tidlig, jeg har blitt skisert et kostnadsområdet, og teori + utregnet resultat. Venter på ferdige utregninger av størrelse etc., men jeg har bekreftet til ham at jeg ønsker å gå for løsningen og at han kan begynne arbeidet.

Spenningen er stor ihvertfall.
    Spennende!

Dere må gjerne opprette en "byggetråd" for dette prosjektet hvis begge føler det er greit. Hadde vært moro å fulgt.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Spennende!

Dere må gjerne opprette en "byggetråd" for dette prosjektet hvis begge føler det er greit. Hadde vært moro å fulgt.
    Vel for meg ville det være greit, men dette ligger i hendene til Snickers, han har jo en jobb å gjøre, og om han har tid og lyst til å dokumentere og legge dette ut, er jo opp til han.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ar nå fått levert denne costum bygde subwooferen. Det eneste som gjenstår er å få de høyglanspolerte pynteplatene og deksler over elementene. Det regner jeg med å få neste uke.

Subwoferen er koblet på den måten at hele stereosignalet og lfe signalet går inn i prosessorene i denne, så sender den stereosignalet videre til forsterkerne som driver hovedhøytalerne. Dette gir muligheter til også å utføre eq på disse. Noe som gjør at jeg nå har en meget god mulighet for eq, ikke bare på subbene.

I går var Snickers her og utførte en del kalibreringer. Jeg har fortsatt dette arbeidet selv i kveld, og er nå veldig fornøyd. Jeg må si at en omfattende eq er veldig viktig. Mitt rom er totalt ubehandlet, og resultatet etter eq er veldig bra. Jeg ar nå en kurve som er svakt hellende fra ca. 100hz og oppover. under 100hz er den flat innenfor 5db ned til under 15hz (under der måler ikke xtz måleutstyret mitt).

Før jeg fikk subber synes jeg at eldre opptak fra de glade 80 tallet låt for frempå og lite engasjerende. Nå er dette blitt veldig mye bedre, uten at det etter min mening har blitt for mye bass på nyere opptak. Det er rett og slett blitt mye mere engasjerende å høre på musikk, og den gnagende irritasjonen som har ligget der hele tiden når jeg har hørt på "dårlige" innspillinger" er borte. (Det er ikke morro å ikke være helt fornøyd etter å ha pløyd veldig mye penger inn i høytalere som etter utsagn skal være noen av verdens beste.)

En oppsumering kan vel bli at "alle" høytalere kan bli bedre med en topp kvalitets subwoofer og riktig eq. :-D

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi sier ja takk til MYE mer info og bilder av denne suben som Snickers har lagd, høres veldig spennende ut!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det bare å fyre løs med all den info du har.
    Bilder er også velkomne

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her må vi få litt mer info synes jeg

Gratulerer forresten.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xtz måleutstyr?

Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Jeg ar nå fått levert denne costum bygde subwooferen. Det eneste som gjenstår er å få de høyglanspolerte pynteplatene og deksler over elementene. Det regner jeg med å få neste uke.

Subwoferen er koblet på den måten at hele stereosignalet og lfe signalet går inn i prosessorene i denne, så sender den stereosignalet videre til forsterkerne som driver hovedhøytalerne. Dette gir muligheter til også å utføre eq på disse. Noe som gjør at jeg nå har en meget god mulighet for eq, ikke bare på subbene.

I går var Snickers her og utførte en del kalibreringer. Jeg har fortsatt dette arbeidet selv i kveld, og er nå veldig fornøyd. Jeg må si at en omfattende eq er veldig viktig. Mitt rom er totalt ubehandlet, og resultatet etter eq er veldig bra. Jeg ar nå en kurve som er svakt hellende fra ca. 100hz og oppover. under 100hz er den flat innenfor 5db ned til under 15hz (under der måler ikke xtz måleutstyret mitt).

Før jeg fikk subber synes jeg at eldre opptak fra de glade 80 tallet låt for frempå og lite engasjerende. Nå er dette blitt veldig mye bedre, uten at det etter min mening har blitt for mye bass på nyere opptak. Det er rett og slett blitt mye mere engasjerende å høre på musikk, og den gnagende irritasjonen som har ligget der hele tiden når jeg har hørt på "dårlige" innspillinger" er borte. (Det er ikke morro å ikke være helt fornøyd etter å ha pløyd veldig mye penger inn i høytalere som etter utsagn skal være noen av verdens beste.)

En oppsumering kan vel bli at "alle" høytalere kan bli bedre med en topp kvalitets subwoofer og riktig eq. :-D
    Er det xtz room analyzer du mener da? Er det verdt pengene?
    Har lite peiling på måleutstyr, men, blir xtz room analyzer det samme som radioshak, rew o.l?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ er ikke like detaljert som de andre, men utrolig enkel å bruke.

Finnes en egen tråd om XTZ RA

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Er det xtz room analyzer du mener da? Er det verdt pengene?
    Har lite peiling på måleutstyr, men, blir xtz room analyzer det samme som radioshak, rew o.l?
    Det er xtz room analyzer jeg brukte ja, og det er enkelt å bruke. Om den er verdt pengene? Om du ikke har mulighet for å justere eq, så nei. Om du har det på en litt bedre måte en den vanlige reciver, så ja.

Snickers brukte selvfølgelig vesentlig bedre utstyr.

Jeg skal legge ut bilder når den er 100% ferdig finnish messig. Håper på neste uke.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du ikke legger ut bilder nå, kan du komme med litt teknisk info da?
    Veldig nyskjerrig på hva Snickers har fått til.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent teknisk:

4800W RMS
    4x12" med 60mm p-p lin slaglengde.
    Ca 40l lukket pr element.
    2 stk 48 biquad DSP-er satt opp i hybrid dipol konfigurasjon.

Ved første måling var det en del avvik i bassområdet. Disse er for det meste fjernet med hybrid dipol oppsettet som altså styrer spredningsmønsteret til suben. Det er gjort noe EQ til slutt, men det er kun småtteri. LFE og bass til frontkanalene mixes i DSP-ene. Dette gjør at nivået på LFE kan justeres i surroundprosessoren uten at det påvirker oppsettet forøvrig. Så distribueres signalet videre til EC Nada og KEF 207/2. Grunnet til dels lang lytteavstand i en ikke alt for dempet stue ble det lagt inn en del EQ hele veien der. Suben fungerer med andre ord også som romkorreksjon for frontene. Da jeg forlot åstedet var det vel satt opp 6-7 EQ-punkter. Høyre og venstre var satt opp identisk til tross for asymmetri i rommet, men det lot til å funke ganske bra. Målinger er gjort med Clio på ulike oppløsninger (høy oppløsning 48/oktav for å spotte senterfrekvenser for resonanser og lavere 6/oktav oppløsning for å se tendenser). Målingene er gjort med mixer inn i systemet for å kunne gjøre målinger i høyre venstre og begge kanalene samlet raskt, samt switche raskt mellom mikrofoner i ulike høyder.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Rent teknisk:

4800W RMS
    4x12" med 60mm p-p lin slaglengde.
    Ca 40l lukket pr element.
    2 stk 48 biquad DSP-er satt opp i hybrid dipol konfigurasjon.

Ved første måling var det en del avvik i bassområdet. Disse er for det meste fjernet med hybrid dipol oppsettet som altså styrer spredningsmønsteret til suben.
    Spennende. Kan du kjapt si litt om prinsippet for å styre spredningsmønsteret på bassen? Bass er vel vanligvis rundtstrålende, så det må dreie seg om å fase ut i spesielle retninger? Eller?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det dreier seg om å dreie fasen slik at man får ulike spredningsmønstre ved ulike frekvenser.

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •