Topp kvalitets subwoofer - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 191
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    SVS. Når ikke JBL til bassporten. eD kjenner jeg ikke. Velodyne er voicet mye mer mot film enn musikk synes nå jeg.

Har aldri hørt en SVS spille noe i nærheten av presist.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp et drøss med Kef Kube, plaser de hvor der er plass, mange subs er mye bedre enn 1, eller 2. Alternativt 2 stk mindre av eget valg...
    Og by the way, det er virkelig et fåtall av høyttalere i verden der IKKE blir bedre med subwoofer, plasering av en så stor diger dyr høyttaler dikterer nesten uansett et kompromiss, desuten må du ha sykt med forsterkerkraft, bedre å overlate det til en aktiv subwoofer.
    Tror snickers har èn av de beste høyttalerne i verden faktisk....
    (Og, selvom trådstarter har virkelig imponerende høyttalere, da er plaseringen av de, og din lytteposisjon mindre heldig.....)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg ser det nevnes en del "viktige parametre", og frekvensgang nevnes som en "uviktig" parameter.

Skumleste bare gjennom, men ser ikke at dette blir hevdet?

Dersom du tolket mine innlegg dithen, så stemmer det ikke. Jeg anntar at den er på plass når man snakker om ting i denne klassen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Poenget er at det er i en hjemmekino den skal brukes.

Du tester ikke en formel 1 bil mot en dodge srt 10 pick up truck hvor begge bilene har 1500kg tilhenger heller, de er bygget for forskjellige mål og det vil forskjellige subber også være.
    Du tester heller ikke topp fart til en formel 1 bil opp mot srt 10 rundt en fortballbane?
    Da tar du flystripa da dette vil være mest rettferdig for begge parter.

En PB-13 plassert i et kinorom og en F113 plassert i et kinorom vil ikke gi rettferdige resultater når det testet max spl. Det vil derimot fri luft.

Den linken sier null om hvordan dem låter. Poenget var og sammenlinge max spl.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Skumleste bare gjennom, men ser ikke at dette blir hevdet?

Dersom du tolket mine innlegg dithen, så stemmer det ikke. Jeg anntar at den er på plass når man snakker om ting i denne klassen
    Det er akkkkkkkkkurat det som er problemet. For det første har man ingen garanti for det. For det andre virker det i blant som selv dyre ting ofte er utviklet uten at man har forstått at det skal fungere i et rom også.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UOB: Hvor skal du egentlig ha suben? Burde du kanskje vurdere en sub som kan stå som et møbel i front?

Har du forsøkt subplassering rundt omkring i rommet? Hvor har det i såfall gitt best resultater?

Med 2 suber i front kan du uten problem ha delefrekvenser opp i 120-150Hz uten at du vil oppleve at det er subene som spiller bassen dersom ting er riktig satt opp.
    Min tanke er å ha et møbel i front ja, eller eventuelt to. Som jeg har sakt tidligere i tråden her så er design og "liten" størrelse viktig. Jeg må forholde meg til det rommet det skal stå i, og kan derfor ikke plasere hverken hovedhøytalere eller subber lydmessig best. Da må jeg skaffe meg nytt hus, noe jeg ikke ønsker eller har råd til for øyeblikket.

Jeg ser klare praktiske fordeler med Velodyne DD serien fordi jeg da kan fohåndsprogramere forskjellig bruk. Jeg ønsker ikke å dele av hovedhøytalerne mine noe særlig før de ruller av, da jeg tviler på at en sub kan matche dem på kvalitet i det området de spiller. Men de spiller lite under 35hz i mitt rom, og da ønsker jeg en/to subber til å ta seg av området under der. På musikk vil en integrering styrkemessig være kritisk, men på film vil jeg guffe på mere fra subben, så derfor vil jeg endre parpameterne på subben når jeg går fra musikk til film.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt overrasket over hvor stor tiltro folk har til hifi blader. Jeg tror vi i altfor stor grad lar slikt styre våre valg.

Jeg vil nå si at det utvilsomt best å få en custom løsning til rommet og høyttalerne du fra før av. Jeg hadde ikke stusset på det hvis man har litt budsjett.

timc:
    Tangen bygger dipoler nå ja. Tror han begynte med 15" eller 18" og bygger nå doble 21" i H-baffel. Regner med han har helt andre suber i hjemmekinoen sin. Man lager jo etter formålet.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Litt overrasket over hvor stor tiltro folk har til hifi blader. Jeg tror vi i altfor stor grad lar slikt styre våre valg.

Jeg vil nå si at det utvilsomt best å få en custom løsning til rommet og høyttalerne du fra før av. Jeg hadde ikke stusset på det hvis man har litt budsjett.

timc:
    Tangen bygger dipoler nå ja. Tror han begynte med 15" eller 18" og bygger nå doble 21" i H-baffel. Regner med han har helt andre suber i hjemmekinoen sin. Man lager jo etter formålet.
    Dessverre så er det slik at det fleste av oss her inne ikke har økonomi og anledning til å få laget custom løsninger eller reise land og strand og verden rundt for å teste utstyr selv. Derfor så er tester i blader og på internett en viktig pekepinn for oss i tillegg til brukererfaringene til andre medlemmer for å navigere ihvertfall litt i jungelen.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En custom løsning trenger ikke å koste så mye. Det er bare å undersøke.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkkkkkkkkurat det som er problemet. For det første har man ingen garanti for det. For det andre virker det i blant som selv dyre ting ofte er utviklet uten at man har forstått at det skal fungere i et rom også.

Er fuuuuuuuulllllt klar over det

Men ser det likevel som en selvfølgelig parameter i en slik setting. Ellers blir det som å diskutere om man skal ha blå eller gul bil når eneste alternativ er sort.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Min tanke er å ha et møbel i front ja, eller eventuelt to. Som jeg har sakt tidligere i tråden her så er design og "liten" størrelse viktig. Jeg må forholde meg til det rommet det skal stå i, og kan derfor ikke plasere hverken hovedhøytalere eller subber lydmessig best. Da må jeg skaffe meg nytt hus, noe jeg ikke ønsker eller har råd til for øyeblikket.

Jeg ser klare praktiske fordeler med Velodyne DD serien fordi jeg da kan fohåndsprogramere forskjellig bruk. Jeg ønsker ikke å dele av hovedhøytalerne mine noe særlig før de ruller av, da jeg tviler på at en sub kan matche dem på kvalitet i det området de spiller. Men de spiller lite under 35hz i mitt rom, og da ønsker jeg en/to subber til å ta seg av området under der. På musikk vil en integrering styrkemessig være kritisk, men på film vil jeg guffe på mere fra subben, så derfor vil jeg endre parpameterne på subben når jeg går fra musikk til film.
    Det høres ut som om du burde hatt et sett custombyggede subwoofere som passer rommet estetisk og lydmessig.

Har du gjort noen målinger som viser bassresponsen i rommet ditt?

Hvorfor ikke sette opp forskjellig bassmanagement i surroundforsterkeren slik at du kan få litt ekstra ompf på film mens på musikk er bassen nøytral?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Er fuuuuuuuulllllt klar over det

Men ser det likevel som en selvfølgelig parameter i en slik setting. Ellers blir det som å diskutere om man skal ha blå eller gul bil når eneste alternativ er sort.

Jeg vet ikke om jeg helt tok den analogien der. Mener du at man ikke kan oppnå det man egentlig ønsker lydmessig?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som om du burde hatt et sett custombyggede subwoofere som passer rommet estetisk og lydmessig.

Har du gjort noen målinger som viser bassresponsen i rommet ditt?

Hvorfor ikke sette opp forskjellig bassmanagement i surroundforsterkeren slik at du kan få litt ekstra ompf på film mens på musikk er bassen nøytral?
    Har gjordt noen målinger med XTZ sitt målerverktøy. Svarene der spriker i alle mulige retninger og jeg er veldig i tvil om hva som er riktig. Jeg skal gjøre nye målinger snart, bare få fikset på noe spåtteri først.

Jeg har satt opp forskjellige oppsett i forsterkeren for film og musikk, men i dag bruker jeg ikke subben til musikk, da dette ikke låter bra (den fyrer bla. nedover, og henger ikke med hovedhøytalerne, men den er ikke ment til det heller, den skal bare være med å gi effekter i dybden på film).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om jeg helt tok den analogien der. Mener du at man ikke kan oppnå det man egentlig ønsker lydmessig?

Jeg mente bare at med moderat EQ bør det gå ann å få en ok frekvensrespons. Men frekvensresponsen er bare en av mange parametere som må på plass for å få god bass. Forutsetter så klart at rommet ikke er helt på bærtur.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Har gjordt noen målinger med XTZ sitt målerverktøy. Svarene der spriker i alle mulige retninger og jeg er veldig i tvil om hva som er riktig. Jeg skal gjøre nye målinger snart, bare få fikset på noe spåtteri først.

Jeg har satt opp forskjellige oppsett i forsterkeren for film og musikk, men i dag bruker jeg ikke subben til musikk, da dette ikke låter bra (den fyrer bla. nedover, og henger ikke med hovedhøytalerne, men den er ikke ment til det heller, den skal bare være med å gi effekter i dybden på film).
    Målingene skal sprike, spesielt med litt flytting av målemic, også må man poste alle målingene med tilhørende innstillinger for at det skal være mulig å danne seg et totalbilde. Husk å måle i bryst, mage, lår, legg-høyde i tillegg til ørehøyde, vi lytter på lave frekvenser med hele kroppen.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingene skal sprike, spesielt med litt flytting av målemic, også må man poste alle målingene med tilhørende innstillinger for at det skal være mulig å danne seg et totalbilde. Husk å måle i bryst, mage, lår, legg-høyde i tillegg til ørehøyde, vi lytter på lave frekvenser med hele kroppen.
    Skal se nærmere på det. Regner med i begynnelsen av neste uke.

Det har vært snakket om ed P7s-650 og at disse kommer i flere forskjellige finisher. Jeg kan ikke se at de gjør det på Midgards hjemmeside, men stemmer dette? Og i tilfellet vil de kunne leveres i høyglans svart?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jobbes med nye finisher, men ting er ikke på plass fra produsent ennå, så skal man ha en spesialfinish må man basere seg på å få dette utført i Norge.

Foreslår at du sender meg en e-post om du har direkte produktrelaterte spørsmål så slipper vi å utfordre regelverket på forumet.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er det x-over du prater om her? Ingen har da vel den på 120hz. Du deler uansett ikke LFE-kanalen. Du deler de andre kanalene.
    Det jeg mener er at LFE kanalens bass er ikke det samme som sendes til fronthøyttalerne, LFE signalet strekker seg også opp til 120hz så han bør sette delefilteret i receiver på LFE kanalen til 120 hz.

Men iom at subben da skal takle en god del frekvenser (5-120hz) bør han også kjøre frontene og senter som large for å "avlaste" subben fra og få front å senter bass i tillegg til LFE bass, funker ihvertfall fett her hos meg

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke sette delefrekvens på LFE, men jeg har bare Yammi 663.

Og konseptet som du kjører har jeg stor tro på, men det krever nok penger og innsats.

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste