Topp kvalitets subwoofer - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 191
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er "oppskriften" Den forteller mye av det du trenger. Bør leses av alle som er interessert i presis bass. De som er ute etter såkalt kinobass kan la være, det blir bare nedtur.

http://www.stereointegrity.com/docs/WooferSpeed.pdf

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Her er "oppskriften" Den forteller mye av det du trenger. Bør leses av alle som er interessert i presis bass. De som er ute etter såkalt kinobass kan la være, det blir bare nedtur.

http://www.stereointegrity.com/docs/WooferSpeed.pdf
    Ikke akkurat det jeg tenkte på når det gjalt oppskrift. Tenkte heller på bygge plan med elementer, materialer forsterker etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Send meg en PM

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trym
    Disse skal jeg jammen sjekke ut, men er det noen spesiell grunn til skepsis for Palladium subben? Er den som i utgangspunkt frister mest, men tar ingen sjanser når det gjelder sub, før jeg har lest tester/annbefalinger og evnt hørt det selv...
    En kammerat har Palladium suben ilag med RF83 og jeg synes ihvertfall Palladium suben spillte veldig bra! Ikke noe vanvittig trøkk fra den men lydmessig spiller den veldig bra.

Jeg er også stor tilhenger av JL Audio, spiller kjempebra synes jeg, men er som bl.a. Array 1500 og Pallaidum relativt høyt priset, har hørt dem alle 3 men ikke sammelignet direkte så vet ikke selv hva jeg ville valgt.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    En kammerat har Palladium suben ilag med RF83 og jeg synes ihvertfall Palladium suben spillte veldig bra! Ikke noe vanvittig trøkk fra den men lydmessig spiller den veldig bra.

Jeg er også stor tilhenger av JL Audio, spiller kjempebra synes jeg, men er som bl.a. Array 1500 og Pallaidum relativt høyt priset, har hørt dem alle 3 men ikke sammelignet direkte så vet ikke selv hva jeg ville valgt.
    Er enig med at array 1500 er høyt priset, en riktig prislapp ville ligget på rundt 20k mener jeg men den subben synes jeg var helt rå, den har et ekstremt kjapt 15 tommers element som går greit dypt, ikke svs dypt, men dypt går den, men FOR ET vanvittig trøkk! på soundgarden kjørte de den på toys r us 2! det var rått:-D

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Høytalerne spiller veldig bra uten sub, men jeg skal ha en sub til film (har en KEF qx 60 som gjør en hederlig jobb, men tenkte å oppgradere), og da lurte jeg på om det var en mulighet å få en eller to gode subber som jobber fra 40hz og ned. Mine høytalere begynner i mitt rom å rulle av ved ca. 35hz
    Ser du bruker surroundforsterker, da må du sette delefrekvens på LFE kanalen til 120hz ellers vil du miste en god del lydinformasjon som sendes gjennom LFE kanalen. Et annet alternativ er å koble sub til front-preout og sette front til fullrange, da kan du f.eks dele så lavt som dine Kef fronter begynner å rulle av som du sier...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Ser du bruker surroundforsterker, da må du sette delefrekvens på LFE kanalen til 120hz ellers vil du miste en god del lydinformasjon som sendes gjennom LFE kanalen. Et annet alternativ er å koble sub til front-preout og sette front til fullrange, da kan du f.eks dele så lavt som dine Kef fronter begynner å rulle av som du sier...
    Er det x-over du prater om her? Ingen har da vel den på 120hz. Du deler uansett ikke LFE-kanalen. Du deler de andre kanalene.

Jeg vet du ikke vil ha SVS, men jeg foreslår følgende allikevel. Du har jo rimelig store høyttalere og SVS PC12-NSD er like bred, men mye lavere så du kan sette de bak om du har 40cm å avse bak hver KEF. Sammen med en SVS AS-EQ1 så spiller de faktisk rimelig bra og siden du bare skal bruke de til film uansett så blir det ikke kritisk om de ikke holder samme kvalitet som høyttalerne. Du kan dra av trekket og male de i den fargen fruen vil ha. Rosa med turkise paljetter hvis det er det hun liker.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er jo ikke intr i en musikk sub med vanvittig trøkk heller, blir jo ikke riktig. Så er fortsatt i håp om at Palladium kan være rette for meg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    Er enig med at array 1500 er høyt priset, en riktig prislapp ville ligget på rundt 20k

Særlig. du mener altså at R&D skal være gratis.

Du vil ha trøbbel med å bygge en Array 1500 til 20k i norge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan føler du den spiller sett i forhold til LE14 bassene du har selv? Holder den følge på hurtighet?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det er litt forskjellige oppfatninger her om hva jeg skal bruke subbene til så klargjør jeg enda litt til.

Kan ikke ha subbene bak hovedhøytalerne, er ikke plass.

Skal ha en oppgradering på film, men jeg håpet at det fantes alternativer som ville kunne løfte til musikk. Det er egentlig det jeg spørr om, da en film sub vil være enklere. Da kunne jeg gått for en rimelig og passe stor sub og plasere den der KEF XQ60 står i dag(om det hadde vært en forbedring KEFen er ikke dårlig). Suber av type rør er ikke tema (pga. utseendet) og en sub som er så stor som den største og beste til svs (13ultra) er heller ikke tema. Har kontrollmålt på DD18 og denne er også litt for stor. Heller da to subber.

Det jeg lurer på er om det finnes en eller to gode musikksubber som gjør seg godt også til film. Budsjett er ca. 40 til 50. (Og ja, jeg er villig til å betale for design og liten størrelse, det skal stå i en stue og det skal stå i stil til det jeg har nå).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    . Budsjett er ca. 40 til 50. (Og ja, jeg er villig til å betale for design og liten størrelse, det skal stå i en stue og det skal stå i stil til det jeg har nå).
    Lag en liste over dem du kunne tenkt deg.

Jeg kan anbefale
    2 stk F112 (du kan muligens få til en deal om du ringer litt fundt på 2 F113 innenfor budsjettet.)

2 stk DD-15 (litt mindre en DD-18 som du syntes var litt stor.)

1 stk Adam Tensor SW 393 (ligger noen tusen over, men kan muligens prutes ned litt)
    http://midgardaudio.no/homeaudio/pri.../Prisliste.pdf

Utover dette har jeg ikke speiselt stort kjennskap til andre suber innenfor dine krav.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Lag en liste over dem du kunne tenkt deg.

Jeg kan anbefale
    2 stk F112 (du kan muligens få til en deal om du ringer litt fundt på 2 F113 innenfor budsjettet.)

2 stk DD-15 (litt mindre en DD-18 som du syntes var litt stor.)

1 stk Adam Tensor SW 393 (ligger noen tusen over, men kan muligens prutes ned litt)
    http://midgardaudio.no/homeaudio/pri.../Prisliste.pdf

Utover dette har jeg ikke speiselt stort kjennskap til andre suber innenfor dine krav.
    De to første forslagene dine er mye mine tanker også. Alt over budsjett, men som du sier pruting går ann.

Adam er noe nytt her, interesant sak.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det nevnes en del "viktige parametre", og frekvensgang nevnes som en "uviktig" parameter.

Av alle audioparametre er frekvensgang den med god margin psykoakustisk viktigste parameteren. I et rom er homogen frekvensrespons det som i aller størst grad gir oss opplevelsen av tørr bass, dynamisk bass, god bass på innspillinger med totalt forskjellig bass osv osv.

Et romavhengig fenomen som oppstår ved lave frekvenser er forvrengning av kurveformer. La oss si du har en romresonans, og du bruker en EQ for å korrigere for denne. Lyden du får som resultat vil typisk bli ganske forvrengt i tidsdomenet, men samtidig vil en del av de frekvensene som ligger rett rundt resonansen få ganske stygg kurveform fordi resonansen "tar tak" i dem.

Poenget mitt er at vel så viktig som hvorvidt suben har sånn eller sånn element, sånn eller sånn ditt og datt, er hvordan den integrerer seg i rommet ditt.

Typisk "filmsub" så kaster man tonerenhet og frekvensbalanse over bord for å gå mest mulig seismisk "imponatoreffekt". Skal man derimot spille musikk begynner toner og impulsrespons å bety en del, og da fungerer for eksempel ikke nedoverrettede elementer like godt.

Når det er sagt så er selvsagt ikke faktorer som linearitet, termisk kompresjon, kvalitet på forsterker osv uten betydning. Det er ingen automatikk i at elementer med lang slaglengde ikke yter godt oppover i frekvens. Imidlertid har slike elementer en tendens til å få såpass tung spole at de trenger noe EQ for å yte tilstrekkelig nivå over den dypeste bassen.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Særlig. du mener altså at R&D skal være gratis.

Du vil ha trøbbel med å bygge en Array 1500 til 20k i norge.
    wtf er R&D???

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UOB: Hvor skal du egentlig ha suben? Burde du kanskje vurdere en sub som kan stå som et møbel i front?

Har du forsøkt subplassering rundt omkring i rommet? Hvor har det i såfall gitt best resultater?

Med 2 suber i front kan du uten problem ha delefrekvenser opp i 120-150Hz uten at du vil oppleve at det er subene som spiller bassen dersom ting er riktig satt opp.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    wtf er R&D???
    Research and development. Trøndersk for forskning og utvikling.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Research and development. Trøndersk for forskning og utvikling.
    hmm, så det han prøver å si er at det koser NOE å produsere subben, men de skal ha penger for forskningen og utviklingen også? det forstår jeg jo, men de får det til å se ut som et teknisk vidunder:P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen indikasjon på at det ikke er teknisk bra?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen indikasjon på at det ikke er teknisk bra?
    nei, men andre subber til halvparten av prisen er jo ikke dårlig de? SVS, eD, Velodyne?

ligger sikkert mye research bak de også, spes Velodyne DD serien...

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •