Topp kvalitets subwoofer - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 191
    Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Jepp, og dersom du leser neste setning så er det en grunn til at jeg kaller det en "hifisub"

Altså vanlig ferdigsub.
    Hehe ja forsåvidt, jeg bare tok ikke det helt serriøst
    Men regner med at du har undersøkt det der nøye. Vet at Beyma lager gode elementer, men det er vel kanskje første gang jeg har hørt noen som mener JL F113 er "rimelig pinglete" (rettelse jeg har hørt det når den ble sammenliknet med eD's heftigste 18"). Uansett er jo noe av poenget her at den er liten fysisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Uansett er jo noe av poenget her at den er liten fysisk.

Ja, var det jeg så da jeg hadde skrive første innlegg halvveis ferdig.

Du ser jo at jeg skriver "hadde tenkt å annbefale"

Men jeg står for det jeg skriver. Bare en presisjon. Når jeg i denne sammenheng snakker om "pinglete" så snakker jeg om presisjon i musikksammenheng. Ikke maks spl ved 20Hz.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var det jeg så da jeg hadde skrive første innlegg halvveis ferdig.

Du ser jo at jeg skriver "hadde tenkt å annbefale"

Men jeg står for det jeg skriver. Bare en presisjon. Når jeg i denne sammenheng snakker om "pinglete" så snakker jeg om presisjon i musikksammenheng. Ikke maks spl ved 20Hz.
    Uten at jeg ser det helt store poenget i å diskutere med en som først prater stort om proffsubber (som jo selvfølgelig har veldig spesifike formål, og derfor enten egner seg meget godt til live fremførelse av musikk, eller skal skape jordskjelv på film), og så snakker varmt om Tangen (som jo har helt andre ønsker med sine konstruksjoner), så ønsker jeg jo å vite hvordan du kan påstå at subber (både f113 og Velodyne DD18 ) som er regnet som de beste Stereophile har testet til musikk (integrert med Quad som jeg antar du kjenner godt) er pinglete til nettop dette formålet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi jeg har hørt mye på alle sammen, og forskjellen er skremmende.

Proffsubber har spesifikke mål ja. Men om du sammenligner en generell PA sub med en Kinosub så er forskjellene ganske markante. JBL sine kinosuber og Tangen sine suber er bygget for å oppnå samme mål.

Du har ikke brydd deg med å sjekke noe om de jeg om ser det ut til. Hadde du gjort det så hadde du visst at JBL 4645 ikke er laget for livemusikk. Den er laget for å være ultrapresis ned til rundt 22Hz med moderat EQ. Dette kommer også godt frem av databladet til elementet som står i. JBL 2242H.

Stereophile er en komersiell blekke. Hva tror du hadde skjedd om de skrev noe som helst negativt om DD18/F113?

Men greit nok. Skal ikke komme med mer jeg.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    med litt store fronter med voksne 8 tommere osv, er det behov for at subben skal spille 80 hz da? dersom frontene er oppgitt til 60 hz, er det ikke greit å bare dele dem der? så slipper man den svakheten?
    Man bør dele før frontene sier takk for seg, men frontene her går vel greit ned til 30hz om ikke bedre så da er nok 50-60hz det beste valget(kommer vel på hvor receiveren deler, noen 50 andre 60)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Det har jeg ikke sagt heller.

Hjelper det deg og velge mellom DD-18 og F113?

Det står jo i tabellene. Fri luft (ute) med 2 meters avstand. Likt for alle suber.

JL går imponerende dypt tatt størrelse i betraktning.

Finn gjerne noe i tilsvarende størrelse som kan måle seg opp mot F113?
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    ...? Det blir merkelig ?
    Skal det testes output til en sub finnes det vel ingen bedre plass en nettopp fri luft. Eller tar jeg feil her...?

Det er nettopp størrelsen som er poenget.
    Les gjerne tråden 1 gang til

Hva er det som ikke er tilfredstillende nok med JL F113? Evt Velodyne DD-18?

SVS har han nevnt opp til flere ganger at er uaktuelt.

Poenget er at det er i en hjemmekino den skal brukes.

Du tester ikke en formel 1 bil mot en dodge srt 10 pick up truck hvor begge bilene har 1500kg tilhenger heller, de er bygget for forskjellige mål og det vil forskjellige subber også være.

Det er ingen som hevder JL er dårlig, den er vurdert til å være noe av det beste på musikk, men har visse problemer i lavere frekvenser.
    Samt ikke samme dyb-bass på film.

At trådstarter ikke vil ha SVS er helt greit, men når han vet litt for lite om styrker og svakheter ifølge han selv.

De frontene er ikke akkurat små de heller, mange som har tubene bak de uten at de vises for mye, men i ei stue blir det voldsomt!

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Poenget er at det er i en hjemmekino den skal brukes.

Du tester ikke en formel 1 bil mot en dodge srt 10 pick up truck hvor begge bilene har 1500kg tilhenger heller, de er bygget for forskjellige mål og det vil forskjellige subber også være.

Det er ingen som hevder JL er dårlig, den er vurdert til å være noe av det beste på musikk, men har visse problemer i lavere frekvenser.
    Samt ikke samme dyb-bass på film.

At trådstarter ikke vil ha SVS er helt greit, men når han vet litt for lite om styrker og svakheter ifølge han selv.

De frontene er ikke akkurat små de heller, mange som har tubene bak de uten at de vises for mye, men i ei stue blir det voldsomt!
    Må si meg enig med Private Ryan. det er flere som kommer med litt urimelige sammenligninger på forumet her, Jeg har hørt masse på PA subber, har sitti på toppen av en dobbel 18 på konserten til Outlandish....de er ikke noe spesielle, de bare puncher hardt! Kvalitetsbass er det lite av etter det jeg har merket....

for å gjøre det litt enklere for trådstarter kan man jo si at JL f113 er en veldig fin og liten kompakt sub som spiller rått på musikk og slettes ikke dårlig på film i forhold til de større subbene, så om du vil ha en liten sub, som er fin og litt diskrè å se på, samt at du kan punge ut 30 k for den, så ville jeg kjørt på med JL.

Vil du at veggene skal riste og huset skal ramle, med nok dypbass til å kjenne at du begynner å bli våt mellom buksene på action scener,
    så ville jeg kjørt for Pb-13 ultra eller en eD modell 18" den som koster 17k tror jeg det var. De er store og svære, men SVS får du i FINE
    finisher, så om du har en god plass å gi dem...f,eks et hjørnebord, så kunne det vært noe i en stue!

har du mye plass og er litt mer pengebevisst hadde JEG kjørt 2 pb-13 ultraer uten å nøle! det kommer på lik prislapp som EN JL f113 om du spør l-sound om litt rabatt

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    Må si meg enig med Private Ryan. det er flere som kommer med litt urimelige sammenligninger på forumet her, Jeg har hørt masse på PA subber, har sitti på toppen av en dobbel 18 på konserten til Outlandish....de er ikke noe spesielle, de bare puncher hardt! Kvalitetsbass er det lite av etter det jeg har merket....

Og enda flere kan ikke lese. Har aldri annbefalt en PA sub. Har annbefalt en KINOsub.

Tangen sin er strengt tatt en PA sub, men den er optimalisert for hjemmebruk.

Edit: Det er vel ingen som er så langt ute at det vil påstå at dette vil låte dårlig, selv om man ikke har prøvd det. JBL Synthesis

Samme bassen, men litt lavere tuning.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dumt spørsmål

Hva er egentlig forskjellene på oppbygning av Kinosub,PAsub og vanlig sub....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borge78
    Hva er egentlig forskjellene på oppbygning av Kinosub,PAsub og vanlig sub....

Grunnleggende ingenting, man bare vektlegger ulike ting.

For PA er ofte maks lydtrykk viktig. Da brukes elementer som ikke går så dypt. Man kompenserer for dette med å bruke mange. Høy følsomhet er også viktig i PA

For vanlig sub er det designet for å gå dypt i liten kasse. Da innføres en hel haug med kompromisser. Grunnen til at man velger å gjøre slik, er fordi folk flest ikke vil ha store kasser. BagEnd er ett hederlig unntak.

Kinosubber havner imellom disse to, men nærmere PA. Litt tyngre membraner for å få ned resonansfrekvensen, litt lavere tuning for å kunne gå ned til 20Hz. Ofte beregnet for bruk sammen med romkorreksjon eller moderat EQ.

Les litt om T/S parameterne og se på specsen for bilsub elementer og samenlign med pa/kinobasser, så ser du fort et gjennomgående mønster. JL bruker modifiserte W7 bilbasser i sine suber.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør dele før frontene sier takk for seg, men frontene her går vel greit ned til 30hz om ikke bedre så da er nok 50-60hz det beste valget(kommer vel på hvor receiveren deler, noen 50 andre 60)
    Ja, du kan jo prøve, se hva du liker best, ved stereo. Jeg er ikke enig egentlig.
    Men, noen opplever at avlaster man forsterkeren i den dybe bassen vil resten fremstå mer definert med bedre dynamikk. Problemet er gjerne integrasjon med subben, og du må ha 2 subwoofere....selv ved 50 hz delefrekvens vil du tydeligt kunne høre hvor subben står.....
    Se på REL sine nettsider om tips når det gjelder subwoofere til stereo....hadde jeg stereo og skulle spille film også er der ikke sjangs i livet jeg ville tenke som en "kinomann".
    Har vi egentlig fått vite hvilket forsterkeri han bruker til sine Kef?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, du kan jo prøve, se hva du liker best, ved stereo. Jeg er ikke enig egentlig.
    Men, noen opplever at avlaster man forsterkeren i den dybe bassen vil resten fremstå mer definert med bedre dynamikk. Problemet er gjerne integrasjon med subben, og du må ha 2 subwoofere....selv ved 50 hz delefrekvens vil du tydeligt kunne høre hvor subben står.....
    Se på REL sine nettsider om tips når det gjelder subwoofere til stereo....hadde jeg stereo og skulle spille film også er der ikke sjangs i livet jeg ville tenke som en "kinomann".
    Har vi egentlig fått vite hvilket forsterkeri han bruker til sine Kef?
    Har han høyttalere til 180K paret så har han vel sikkert kjøpt eller tenkt å kjøpe noen store monoblokker eller en grisestor effektforsterker!

Uansett tror jeg disse høyttalerne ville spille svært bra uten sub.
    Jeg har ikke hørt så sinnsykt råe høyttalere, men B&W 803D ville jeg brukt uten sub.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har han høyttalere til 180K paret så har han vel sikkert kjøpt eller tenkt å kjøpe noen store monoblokker eller en grisestor effektforsterker!

Uansett tror jeg disse høyttalerne ville spille svært bra uten sub.
    Jeg har ikke hørt så sinnsykt råe høyttalere, men B&W 803D ville jeg brukt uten sub.
    Høytalerne spiller veldig bra uten sub, men jeg skal ha en sub til film (har en KEF qx 60 som gjør en hederlig jobb, men tenkte å oppgradere), og da lurte jeg på om det var en mulighet å få en eller to gode subber som jobber fra 40hz og ned. Mine høytalere begynner i mitt rom å rulle av ved ca. 35hz, og rommet er ekstremt bass slukende. F.eks. må jeg ha sweetspot ca. en meter lenger bak en jeg ønsket pga. veldig lite bass ved orginalt sweetspot (og nei, jeg kan ikke ommøblere stua, da blir jeg singel).

Jeg bruker Electorcompaniet AW 400 som drivkraft til KEF 207/2ene.

Legger ved en link til min stuekino, så dere ser at jeg ikke har mye plass, og utseendet er veldig viktig. http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/UOB

Tenkte å putte (om de blir små nokk) subbene der hvor aw400 står nå, og effekttrinnene bak subbene. (Hvet jeg skal jobbe med plassering, men jeg har to steder å sette dem, der XQ60 står i dag, eller der aw 400 står i dag. Alternativer finnes ikke (les. ønsker å forbli gift.:-D )

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Høytalerne spiller veldig bra uten sub, men jeg skal ha en sub til film (har en KEF qx 60 som gjør en hederlig jobb, men tenkte å oppgradere), og da lurte jeg på om det var en mulighet å få en eller to gode subber som jobber fra 40hz og ned. Mine høytalere begynner i mitt rom å rulle av ved ca. 35hz, og rommet er ekstremt bass slukende. F.eks. må jeg har sweetspot ca. en meter lenger bak en jeg ønsket pga. veldig lite bass ved orginalt sweetspot (og nei, jeg kan ikke ommøblere stua, da blir jeg singel).

Jeg bruker Electorcompaniet AW 400 som drivkraft til KEF 207/2ene.

Legger ved en link til min stuekino, så dere ser at jeg ikke har mye plass, og utseendet er veldig viktig. http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/UOB

Tenkte å putte (om de blir små nokk) subbene der hvor aw400 står nå, og effekttrinnene bak subbene. (Hvet jeg skal jobbe med plassering, men jeg har to steder å sette dem, der XQ60 står i dag, eller der aw 400 står i dag. Alternativer finnes ikke (les. ønsker å forbli gift.:-D )

De fleste kan som regel deles på 50-60-80, mulig det finnes noen prosessorer som har valgfri deling med 10(hz) trinns deling! Fant nettop at din prosessor deler ved 40hz også!

Da ville jeg funnet en måte hvor SVS kunne blitt brukt, det er nettopp der SVS har sin styrke.

Flere her på forumet bruker tubene bak frontene, og med de "lille" frontene du har så vil de knapt vises!
    KEF 207 er :
    Dimensions: 50.7" (1290mm) H by 15.7" (400mm) W by 27" (685mm) D. Weight: 145 lbs (66kg) each.

SVS PC13-ultra er:
    Size: Approx. 40cm diameter x 117cm tall

SVS Dual Cylinder Ultra-EQ 2xPC13-Ultra og AS-EQ - SVS - L-Sound AS

Pakkepris til 30K med da er bass-verktøy med på kjøpet!

Hoppet over at du er gift jeg da, jeg er motgift!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste kan som regel deles på 50-60-80, mulig det finnes noen prosessorer som har valgfri deling med 10(hz) trinns deling! Fant nettop at din prosessor deler ved 40hz også!

Da ville jeg funnet en måte hvor SVS kunne blitt brukt, det er nettopp der SVS har sin styrke.

Flere her på forumet bruker tubene bak frontene, og med de "lille" frontene du har så vil de knapt vises!
    KEF 207 er :
    Dimensions: 50.7" (1290mm) H by 15.7" (400mm) W by 27" (685mm) D. Weight: 145 lbs (66kg) each.

SVS PC13-ultra er:
    Size: Approx. 40cm diameter x 117cm tall

SVS Dual Cylinder Ultra-EQ 2xPC13-Ultra og AS-EQ - SVS - L-Sound AS

Pakkepris til 30K med da er bass-verktøy med på kjøpet!

Hoppet over at du er gift jeg da, jeg er motgift!
    Hehe, med den løsningen tror jeg ungkarstilværelsen kan forberedes.:-D

Jeg forstår det slik at subene primært er tiltenkt filmbruk(?). Utfra bildene og budsjett er jeg ikke i tvil: Hadde gått for en custom-løsning hvor kabinettene fikk samme farge som veggene og med hvitt frontstoff. Jeg hadde også foretrukket en "flatere" kasseform i stedet for en kube som visuelt stikker seg ut. Kanskje sånn ca. 70x70 og 25 cm i dybden plassert klin inntil bakvegg? Gir ca. 80L.

Skulle holde til en ELF-løsning med 15". Noen cm. ekstra hver vei rekker til 18". Digital EQ er et must i denne sammenheng.

Mvh. Johan

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og enda flere kan ikke lese. Har aldri annbefalt en PA sub. Har annbefalt en KINOsub.

Tangen sin er strengt tatt en PA sub, men den er optimalisert for hjemmebruk.

Edit: Det er vel ingen som er så langt ute at det vil påstå at dette vil låte dårlig, selv om man ikke har prøvd det. JBL Synthesis

Samme bassen, men litt lavere tuning.
    Kan jeg spørre om hva du ville annbefalt, hvis jeg skulle kjøpt en "ferdigsub" som skulle brukes kun til stereo?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av ferdigsub. Hm......JBL Array 1500 kanskje.......Tunet for presisjon mer enn ekstrem dypbass.

Tannoy Dimension Suben er også ganske heftig.

Tangen sine suber, dersom du ser på dem som ferdigsub. De er litt i grenseland i så måte.

Palladium suben har jeg ikke sjekket ut enda, men er litt småskeptisk........

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av ferdigsub. Hm......JBL Array 1500 kanskje.......Tunet for presisjon mer enn ekstrem dypbass.

Tannoy Dimension Suben er også ganske heftig.

Tangen sine suber, dersom du ser på dem som ferdigsub. De er litt i grenseland i så måte.

Palladium suben har jeg ikke sjekket ut enda, men er litt småskeptisk........
    Disse skal jeg jammen sjekke ut, men er det noen spesiell grunn til skepsis for Palladium subben? Er den som i utgangspunkt frister mest, men tar ingen sjanser når det gjelder sub, før jeg har lest tester/annbefalinger og evnt hørt det selv...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anngående Palladium: Litt magefølelse, og litt elementkonstruksjonen. Virker som et typisk "long throw" element. Men som sagt, har ikke sjekket den skikkelig enda.

Hvorfor ikke lage en som er bedre til mye mindre penger?

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anngående Palladium: Litt magefølelse, og litt elementkonstruksjonen. Virker som et typisk "long throw" element. Men som sagt, har ikke sjekket den skikkelig enda.

Hvorfor ikke lage en som er bedre til mye mindre penger?
    Har du en "oppskrift" klar, tar jeg gjærne en titt på den
    Har en kamerat som har bygget hi-fi i over 30 år, og han kan garrantert hjelpe meg, skulle jeg gå for å bygge selv...

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •