Topp kvalitets subwoofer - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 191
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    SVS, eD og XTZ hører man jo mye om her inne og de lager veldig bra ting, men at det er de beste uansett pris er vel heller tvilsomt
    Disse merkene er nok av de beste i sine prisklasser, men hadde de vært best uansett pris så hadde nok ikke de dyre solgt stort. Men det er vel med AV som med så mye annet. Du når en viss grense der prisen plutselig stiger veldig mye mer hver gang produktet blir litt bedre. For jeg har litt vanskelig for å tro at en forsterker til 400.000kr er 10 ganger bedre enn en til 40.000kr.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KEF International

Fra KEF sin hjemmeside. Ser som sakt veldig bra ut, og allt jeg har hørt så skal den være veldig bra. Bla. annet fra de som har hørt den sammen med 207.2 på messer. Men ca. dobbel pris av hva som virker fornuftig etter min mening. Det er prisen Ref. 208 ligger på (ca. kr. 50 000,-), og de er på ingen måte imponerende på papiret.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den prisen så bør den helt klart være hinsides og i forhold til en til halve prisen så har jeg vanskelig for å tro at den er verd prisen med mindre du kjører Brabus GL 63 om vinteren og Bugatti Veyron om sommeren.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj

Har du forrøvrig en egen tråd trym, kunne tenkt å høre hva du har å si om dine egne høytalere.

Har ikke lagd noen tråd på Palladium nei, men kan hende jeg skriver en liten tråd om hvordan jeg opplever de f.eks kontra rf83.
    Sitter og vurderer hvilke effekt forsterkere som muligens kunne vært aktuelt å prøve. Frister med både Krell og Mark Levinson.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å finde en god sub til stereobruk er en kunst ja.
    Velodyne DD8 nevnes, men jeg ville absolutt heller velge 2 stk DD12 f.eks. Du får mye bedre dekning, og mye bedre resultat med 2 subs.
    Til kono bruker man subwoofere i hjørnene, det dreier seg om maks. punch, helst hinsides all fornuft, imponatoreffekterne sitter løst, men det har ingenting med hverken integrering eller kvalitet å gjøre......
    Til stereo er det best med subwooferen inn i rommet, ikke i hjørnene for all del. Du får boom og unaturlig lyd.
    Jeg har ikke den store erfaring med subwoofere selv, men har hørt noen anlegg da jeg alltid har vært interessert i elektrostater. Jeg prøvde en vanlig subwoofer, fra Boston Acoustics til mine fullrange Audiostatic ES100 DCI paneler og det var komplett katastrofe. Delefiltret kunne ikke settes lavere enn 50 bl.a.
    Høyttalerne hadde full respons til 30 hz og falt da som en stein.
    Hos en kompis med samme høyttalere hørte jeg systemet med en REL Stadium III subwoofer, og det var en opplevelse. Jeg ville sverget der ikke var en subwoofer i det rommet. Høyttalerne kjørte selvfølgelig fullrange, og delefrekvensen på subben var 25 hz og det var det klin umulig å detektere subwooferen, men når den blev slått av falt alt sammen.
    REL er tilhenger av at høyttalerne IKKE filtreres, men kjøres fullrange som vanlig, subben kommer bare med et tilskudd i bunnen. Alle REL ST modeller, Stentor, Stadium, Strata etc. er virkelig gode. Jeg liker ikke Storm dog....
    Den fremste oppgave for en subwoofer egentlig ikke å produsere basstoner, men å skape atmosfære man ikke viste var i musikken. Et kor i en kirke vil synes uinteressant på et sett høyttalere kanskje, med en god subwoofer vokser kirkerommet og man opplever det store bilde.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Å finde en god sub til stereobruk er en kunst ja.
    Velodyne DD8 nevnes, men jeg ville absolutt heller velge 2 stk DD12 f.eks. Du får mye bedre dekning, og mye bedre resultat med 2 subs.
    Til kono bruker man subwoofere i hjørnene, det dreier seg om maks. punch, helst hinsides all fornuft, imponatoreffekterne sitter løst, men det har ingenting med hverken integrering eller kvalitet å gjøre......
    Til stereo er det best med subwooferen inn i rommet, ikke i hjørnene for all del. Du får boom og unaturlig lyd.
    Jeg har ikke den store erfaring med subwoofere selv, men har hørt noen anlegg da jeg alltid har vært interessert i elektrostater. Jeg prøvde en vanlig subwoofer, fra Boston Acoustics til mine fullrange Audiostatic ES100 DCI paneler og det var komplett katastrofe. Delefiltret kunne ikke settes lavere enn 50 bl.a.
    Høyttalerne hadde full respons til 30 hz og falt da som en stein.
    Hos en kompis med samme høyttalere hørte jeg systemet med en REL Stadium III subwoofer, og det var en opplevelse. Jeg ville sverget der ikke var en subwoofer i det rommet. Høyttalerne kjørte selvfølgelig fullrange, og delefrekvensen på subben var 25 hz og det var det klin umulig å detektere subwooferen, men når den blev slått av falt alt sammen.
    REL er tilhenger av at høyttalerne IKKE filtreres, men kjøres fullrange som vanlig, subben kommer bare med et tilskudd i bunnen. Alle REL ST modeller, Stentor, Stadium, Strata etc. er virkelig gode. Jeg liker ikke Storm dog....
    Den fremste oppgave for en subwoofer egentlig ikke å produsere basstoner, men å skape atmosfære man ikke viste var i musikken. Et kor i en kirke vil synes uinteressant på et sett høyttalere kanskje, med en god subwoofer vokser kirkerommet og man opplever det store bilde.
    Hvor hadde han plassert subben?
    Og vet du om han hadde brukt noen form for rom-korrigering på subben?

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir mye pris vs ytelse her da, er vi på utkikk etter bang for the buck woofer eller beste av alle? i kompromissløs sammenheng:P? jeg ville toppa eD og SVS på toppen i bang for the buck...Men topp ytelse tror jeg ikke det er mye som topper de heller, fordi en sammenligning skjer jo hvis subben er like stor, altså 12 tommere vs 12 tommere, og ikke f.eks EN 13,5 tommer svs VS doble 18 tommer eD,

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Disse merkene er nok av de beste i sine prisklasser, men hadde de vært best uansett pris så hadde nok ikke de dyre solgt stort. Men det er vel med AV som med så mye annet. Du når en viss grense der prisen plutselig stiger veldig mye mer hver gang produktet blir litt bedre. For jeg har litt vanskelig for å tro at en forsterker til 400.000kr er 10 ganger bedre enn en til 40.000kr.
    Var heller ikke slik at det var forventet, men har vert borti noen eksempler på orntlig svindyre produkter som man bare kan klø seg i hodet av.
    Skal holde meg fra å nevne spesifike produkter da det kanskje er noen med ekstremt dårlig hørsel som syns det jeg tenker på er "helt fantastisK" men pris er egentlig ofte en dårlig målestokk for kvalitet, det være seg byggekvalitet eller lyd, trenger ikke mye kunnskap innenfor markedsføring for å få med seg det. (holder faktisk ofte med sunn fornuft også)

En helt annen ting er jo at når man bruker nesten en halv million++ på utstyr så burde man jo absolutt gjøre noe med rommet også, kan selvfølgelig være man er helt vannvittig heldig slik det er, men om man er så serriøs med god lyd at man bruker slike summer så har man rå til å gjøre noen endringer til det bedre der også.
    Etter å ha fått det demonstrert hva litt demping og tweeking på forskjellige måter kan gjøre så syns jeg det egentlig er utrolig at ikke flere her inne gjør det, pent kan det være atpå!. Selvfølgelig hjelper korreksjon, men det er ikke magi det heller.

Blir spennende å følge med her når du får hørt og testet noen subber fremmover, vet ikke hvor du holder til jeg, men håper du har mulighet til å høre litt forskjellig.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    av det jeg leser å ser forstår jeg at man kan få heftige og gromme opsett til underkant av 100.000 uten å gjrøe noe spesielt med rommet, det vet jeg ikke hvor mye kan koste...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    og design er viktig.

Da er basskvaliteten du kan få veldig begrenset. Du kan får dyp ELLER god bass. Ikke begge deler. Absolutt minste som kan fungere er Stig Tangen sin Ragnarok 212. Den koster 40k med filter og forsterker. Forsterkeren som følger med synes jeg ikke mye om dog.

Jo lengre ett element slår, jo dårligere blir det. Bøtter man så på med EQ for å få dype frekvenser i lite kabinett blir det enda verre.

Hadde egentlig tenkt å annbefale deg en Prosub, men ser du ikke vil ha det. Ingen kommersiell sub har sjangs til å henge med en godt kalibrert PA/Kinosub. BagEnd er nevnt. JBL 4645 er en annen. Den er tilogmed relativt rimelig å få til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KEF International

Fra KEF sin hjemmeside. Ser som sakt veldig bra ut, og allt jeg har hørt så skal den være veldig bra. Bla. annet fra de som har hørt den sammen med 207.2 på messer. Men ca. dobbel pris av hva som virker fornuftig etter min mening. Det er prisen Ref. 208 ligger på (ca. kr. 50 000,-), og de er på ingen måte imponerende på papiret.

Hvordan klarer du å lese noe som helst ut av de specsene? De sier jo absolutt ingenting vettug om ytelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    blir mye pris vs ytelse her da, er vi på utkikk etter bang for the buck woofer eller beste av alle? i kompromissløs sammenheng:P? jeg ville toppa eD og SVS på toppen i bang for the buck...Men topp ytelse tror jeg ikke det er mye som topper de heller, fordi en sammenligning skjer jo hvis subben er like stor, altså 12 tommere vs 12 tommere, og ikke f.eks EN 13,5 tommer svs VS doble 18 tommer eD,

Er ikke det hele poenget da? I absolutt sammenheng kan 12", 13", 15" bare gå å legge seg. Skal slike "små" elementer klare å gjenngi lave frekvenser OG spille høyt snakker vi om seriøs kompresjon og forvrengning.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Er ikke det hele poenget da? I absolutt sammenheng kan 12", 13", 15" bare gå å legge seg. Skal slike "små" elementer klare å gjenngi lave frekvenser OG spille høyt snakker vi om seriøs kompresjon og forvrengning.
    Bare ventet på noen med dette synet på subb egentlig :smile:
    Da er basskvaliteten du kan få veldig begrenset. Du kan får dyp ELLER god bass. Ikke begge deler. Absolutt minste som kan fungere er Stig Tangen sin Ragnarok 212. Den koster 40k med filter og forsterker. Forsterkeren som følger med synes jeg ikke mye om dog.

Jo lengre ett element slår, jo dårligere blir det. Bøtter man så på med EQ for å få dype frekvenser i lite kabinett blir det enda verre.

Hadde egentlig tenkt å annbefale deg en Prosub, men ser du ikke vil ha det. Ingen kommersiell sub har sjangs til å henge med en godt kalibrert PA/Kinosub. BagEnd er nevnt. JBL 4645 er en annen. Den er tilogmed relativt rimelig å få til.
    De siste her er jo neppe subber som matcher beskrivelsene som trådstarter gir, men kan sikkert ha bra ytelse.
    Hvordan klarer du å lese noe som helst ut av de specsene? De sier jo absolutt ingenting vettug om ytelsen.
    Litt begrenset informasjon ja, men er jo langt fra alle som oppgir noe vesentlig mer enn det som står der. Må vel stole på at de målingene de gir stemmer.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vet ikke helt hva du ønsker å komme frem til her, men JL F113 har fått meget godt skussmål og A rating i Stereophile. Dette som en musikkformidler. Den har også vist til at den spiller med godt lydtrykk ved 20hz. Den har veldig lang slaglengde og utifra det du sier så skal den da ikke kunne spille bra. Merkelig at du og stereophile ikke har samme mening, men jeg regner vel med at du har vesentlig bedre greie på det en dem.

Et utrag fra "Official Craigsub rankings" på Avsforum.com: (JL F113)
    Listening results: The built in ARO system makes calibration into one's system a snap. The Fathom allows the well heeled audiophile to get an unmatched combination of powerful bass and extension with bass quality that matches the finest monitor speakers, all in a package that will fit in a room of high quality furniture. The panel of listeners was shocked that something so compact could deliver such visceral bass. This is the first subwoofer that delivers on the promise of small size with true subwoofer performance.

Measured results ... 20 Hz: 102 dB ... 20-63 Hz average: 112.5 dB

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha mest mulig musikalsk sub, så er det vanskelig å komme forbi dipole basser. Trigger mindre romnoder og gir ifølge mange renere og mer definert bass enn noe annet. Men man får ikke helt samme slammet, attacket og lydtrykket. Så derfor egner de kanskje ikke like godt til film for de som er kresen på det. De blir også relativt store hvis man skal bra SPL og skikkelig dypbass. Men ikke så store siden man unngår kassen. Dipole basser får man hørt hos Tangen (han utvikler og bygger de nå):
    Tangen AV Design

I tillegg spiller selvfølgelig intregreringen alpha og omega når det kommer til musikkbruk for sub. DSP/EQ og skikkelig delefilter er et must.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva du ønsker å komme frem til her, men JL F113 har fått meget godt skussmål og A rating i Stereophile. Dette som en musikkformidler. Den har også vist til at den spiller med godt lydtrykk ved 20hz. Den har veldig lang slaglengde og utifra det du sier så skal den da ikke kunne spille bra. Merkelig at du og stereophile ikke har samme mening, men jeg regner vel med at du har vesentlig bedre greie på det en dem.

Et utrag fra "Official Craigsub rankings" på Avsforum.com: (JL F113)
    Listening results: The built in ARO system makes calibration into one's system a snap. The Fathom allows the well heeled audiophile to get an unmatched combination of powerful bass and extension with bass quality that matches the finest monitor speakers, all in a package that will fit in a room of high quality furniture. The panel of listeners was shocked that something so compact could deliver such visceral bass. This is the first subwoofer that delivers on the promise of small size with true subwoofer performance.

Measured results ... 20 Hz: 102 dB ... 20-63 Hz average: 112.5 dB

Det jeg vil frem til er at F113 er en av de absolutt beste hifisubene, men i det store og hele så er den rimelig pinglete. En Stig tangen sub vil få den til å låte ganske så stakkarslig.

De specsene du siterer sier absolutt ingenting om kvalitet. Bare kvantitet. Egentlig forteller de at presisjon ikke er prioritert. Tenk følgende. Jo lengre elementet skal slå, jo mindre presisjon (dette er vel logisk). Lydtrykk ved en gitt frekvens er lik membranareal x slaglengde (veldig forenklet).

Nå har F subene til Fathom den fordelen at man kan justere ned 20Hz gjengivelsen. Det gjør underverker for presisjonen.

AjSelj: Hvilke målinger? Frekvensrespons?. Frekvensrespons sier like lite om kvaliteten til en sub som antall hester sier noe om kjøreegenskapene til en bil. Dersom det er gjort impuls og vannfalsmåling på den så er det noe annet.

Suben til Tangen. Er ikke det BIPOLAR? Tror ikke den er dipol. Eller holder han på med nye?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg vil frem til er at F113 er en av de absolutt beste hifisubene, men i det store og hele så er den rimelig pinglete. En Stig tangen sub vil få den til å låte ganske så stakkarslig.

De specsene du siterer sier absolutt ingenting om kvalitet. Bare kvantitet. Egentlig forteller de at presisjon ikke er prioritert. Tenk følgende. Jo lengre elementet skal slå, jo mindre presisjon (dette er vel logisk). Lydtrykk ved en gitt frekvens er lik membranareal x slaglengde (veldig forenklet).

Nå har F subene til Fathom den fordelen at man kan justere ned 20Hz gjengivelsen. Det gjør underverker for presisjonen.

AjSelj: Hvilke målinger? Frekvensrespons?. Frekvensrespons sier like lite om kvaliteten til en sub som antall hester sier noe om kjøreegenskapene til en bil. Dersom det er gjort impuls og vannfalsmåling på den så er det noe annet.

Suben til Tangen. Er ikke det BIPOLAR? Tror ikke den er dipol. Eller holder han på med nye?
    Jeg har ingen erfaring med denne stig tangen subben du skryter så voldsomt av, men syns du ikke selv det er litt motsigende at du omtaler JL subben som "F113 er en av de absolutt beste hifisubene" og at du påstår at elementer med lang slaglengde er upresise og dårlige.....

Ja det er veldig begrenset med informasjon, men nå var det også bare snakk om hvor vidt UOB lot seg imponere av tallene som var oppgitt, og det kan du få fra "hvor mange hester" det dreier seg om
    Faktisk er vel det folk flest blir imponert over tommer, watt og hvor dypt den er oppgitt til å gå samt volum, det kan man være så uenig med man bare vill.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tangen sin sub har ikke lang slaglengde. 8mm

Beyma 12P1000Nd

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tangen sin sub har ikke lang slaglengde. 8mm

Beyma 12P1000Nd
    Snakker om JL subben som du selv sier er bra..."F113 er en av de absolutt beste hifisubene"

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og dersom du leser neste setning så er det en grunn til at jeg kaller det en "hifisub"

Altså vanlig ferdigsub.

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •