Hva er feil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Hva er feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er feil?

Satte opp høyttalerne mine i dag (803D), og det viser seg at den ene høyttaleren ikke spiller bass... Jeg syntes det hørtes litt merkelig ut, og da jeg satte på bare venstre kanal, for så å sette på bare høyre kanal, merket jeg at den høyre kanalen ikke spilte bass. Har feilsøkt litt med bytting av kabler etc, men da jeg satte høyttalerkabelen fra den venstre høyttaleren (som spiller fint) i den høyre høyttaleren, var stadig det samme problemet tilstede.

Må vel bare innse at det er et eller annet feil med høyttaleren og ringe Hi-Fi Klubben?

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har selvfølgelig sjekket at broen mellom terminalene på høyttalern er skikkelig skrudd til?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ledningen over til basselementet inni kabinettet har ramla av. Det hender det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Du har selvfølgelig sjekket at broen mellom terminalene på høyttalern er skikkelig skrudd til?
    Det var det jeg tenkte på også-

Stram alle terminaler godt, fester du kablene på de øverste eller nederste terminalene?

Litt rart om kablene til 3 basselementer skal dette av likt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd både med kabler laget for bi-amping og med broen som fulgte med høyttalerne. Samme problemet ved begge tilkoblingsmåter, så det utelukker vel problemer med broen... Når jeg bruker broen fester jeg kablene på de nederste terminalene, sånn som det står i brukermanualen til høyttalerne.

Står i manualen at på 3-veis systemer er det ene paret med terminaler mellomtone og diskant mens den andre paret er bass. Det virker unektelig som problemet med den ene høyttaleren rett og slett er at de tre basselementene ikke spiller. Prøvd å kjenne på de mens høyttalerene spiller, og selv om jeg kan føle litt viberasjon i elementene, tror jeg dette bare er vibrasjonen fra mellomtonen. Føler mye mer vibrasjon i basselementene til høyttaleren som spiller bra.

Er jo litt merkelig at hele bassen er borte, så det virker mer logisk for meg det Gurba sier. Type at ledningen mellom terminalen og basselementene har løsnet eller lignende. Som deamphaze sier er det jo lite sannsynlig at tre ledninger til basselementene har løsnet samtidig, men jeg regner med disse tre forenes til en ledning som festes til terminalen. Høyttalerne har jo nylig blitt fraktet, så ledningen kan jo ha løsnet under transport. Er jo sikkert en enkel ting å fikse, men tar ikke sjansen på noe sånt selv. Må vel ringe Hi-Fi Klubben i morgen... Jeg føler på meg at det kan ta mange uker før dette er fikset...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loooogical
    Jeg har prøvd både med kabler laget for bi-amping og med broen som fulgte med høyttalerne. Samme problemet ved begge tilkoblingsmåter, så det utelukker vel problemer med broen... Når jeg bruker broen fester jeg kablene på de nederste terminalene, sånn som det står i brukermanualen til høyttalerne.

Står i manualen at på 3-veis systemer er det ene paret med terminaler mellomtone og diskant mens den andre paret er bass. Det virker unektelig som problemet med den ene høyttaleren rett og slett er at de tre basselementene ikke spiller. Prøvd å kjenne på de mens høyttalerene spiller, og selv om jeg kan føle litt viberasjon i elementene, tror jeg dette bare er vibrasjonen fra mellomtonen. Føler mye mer vibrasjon i basselementene til høyttaleren som spiller bra.

Er jo litt merkelig at hele bassen er borte, så det virker mer logisk for meg det Gurba sier. Type at ledningen mellom terminalen og basselementene har løsnet eller lignende. Som deamphaze sier er det jo lite sannsynlig at tre ledninger til basselementene har løsnet samtidig, men jeg regner med disse tre forenes til en ledning som festes til terminalen. Høyttalerne har jo nylig blitt fraktet, så ledningen kan jo ha løsnet under transport. Er jo sikkert en enkel ting å fikse, men tar ikke sjansen på noe sånt selv. Må vel ringe Hi-Fi Klubben i morgen... Jeg føler på meg at det kan ta mange uker før dette er fikset...
    Sikkert enkelt for meg som er fryktløs å si, men du kan jo skru ut det nederste elementet å titte inn i kassen- Så ser du om alt sitter som det skal- kan være elementene er koblet i serie og klipsen til det nederste elementet har falt v.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo spørre HFK om du kan få skru ut elementene og sjekke for å slippe å drasse de med ned til butikken uten å miste garantien.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter enda litt mer feilsøking med min bror fant vi ut at det faktisk er de to øverste bass-elementene som ikke spiller. Det nederste spiller fint. Dette gjør jo det hele enda litt merkeligere...

Skal spørre Hi-Fi Klubben i morgen om jeg kan prøve å skru opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva var feil m 803D'ene?

Hei,

hva var feil med høyttalerne el oppsettet - hvordan løste du denne saken?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •