Crossover frekvens for RF-63 med Audyssey MultEQ-XT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crossover frekvens for RF-63 med Audyssey MultEQ-XT

Jeg har kalibrert høytalerene mine med Audyssey MultEQ-XT og jeg er litt forbauset over at crossover frekvensen på RF-63 ble satt til 90 Hz. RC-64 ble satt til 60 Hz.

Kalibreringen ble utført som beskrevet på Audyssey sin hjemmeside med 8 målepunkter, min 40 cm fra bakvegg og ytterpunktene 60 cm fra sweet spot. (Mikrofonstativ med bom ble benyttet)

Hva har andre her på forumet fått som crossover frekvens på RF-63 og RC-64?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikkert du får det neste gang. Jeg har annen receiver og andre høyttalere, men jeg får fra 90 til 120hz på x-over. Varierer nesten fra gang til gang.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke Audyssey som bestemmer x-over frekvensen. Derfor blir det forskjellig fra modell til modell.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Ikke sikkert du får det neste gang. Jeg har annen receiver og andre høyttalere, men jeg får fra 90 til 120hz på x-over. Varierer nesten fra gang til gang.
    Mulig det, men RF-63 skal kunne gå ned til 30 Hz +/- 3dB, så 90 Hz crossover-frekvens virker litt vel høyt.

RC-64 skal kunne spille ned til 62 Hz +/- 3dB så her har crossover-frekvensen blitt noenlunde riktig i forhold til høyttalernes spesifikasjon.

Sitat Opprinnelig postet av Bar1
    Er ikke Audyssey som bestemmer x-over frekvensen. Derfor blir det forskjellig fra modell til modell.
    Dette er ikke riktig, det er Audyssey som bestemmer crossover-frekvensen! Det du mener er kanskje at Audyssey ikke bestemmer om høyttaleren skal være "Large" eller "Small" slik det blir definert hos enkelte merker. Da er det produsenten av AVR-enheten som bestemmer hvilken "roll-off"-frekvens som skal bestemme dette. Audyssey anbefaler 40 Hz, men noen produsenter ser bort i fra dette for å ikke fornærme sine kunder og si at høyttalerene deres er "små".

På min surroundprosessor går crossover-frekvensen i 10 Hz trinn, dvs at roll-off-frekvensen blir målt til ett sted mellom 80 - 90 Hz på mine RF-63.

Noen som har erfaringer på dette området med crossover-frekvens på RF-63?

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baya
    Det du mener er kanskje at Audyssey ikke bestemmer om høyttaleren skal være "Large" eller "Small" slik det blir definert hos enkelte merker.
    Ja, dårlig forsøk på forklaring fra min side.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baya
    Mulig det, men RF-63 skal kunne gå ned til 30 Hz +/- 3dB, så 90 Hz crossover-frekvens virker litt vel høyt.
    Men hva tror du spiller best på 30hz, RF-63 eller sub? Er det RF-63 så setter du x-over så lavt. Er det sub så setter du x-over høyere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet tror jeg RF-63 vil spille bedre på musikk en XTC 99 W12 som er en bra sub til den prisen. Den ble i utgangspunktet kjøpt inn til filmeffekter og fungerer også ganske bra på musikk. Men jeg tror at man må opp en del prisklasser på suben for å kunne matche RF-63 på ytelse.

Problemet er jo også det at Audyssey ikke lager noe filter for frontene under 90 Hz slik jeg har forstått det, ettersom roll-off-frekvensen blir målt til å ligge et sted mellom 80 - 90 Hz.

Jeg hadde forventet at RF-63 skulle bli målt til "Full band", dvs roll-off under 40 Hz, slik at de ble fullgode stereohøyttalere til musikk.

Jeg mottok høyttalerene på torsdag og de ble kjøpt fra en som sa de nesten ikke hadde blitt brukt og hadde stått i et demorom. Dette var på ebay, og folk sier jo så mangt. Men det kan jo faktisk hende at det stemmer og at de ikke er innspilt. Dette kan forklare den høye crossover-frekvensen, og de ser jo faktisk ikke brukt ut.

Hadde det vært noen som hadde vært borti akkurat dette før ville jeg kunne bare slå meg til ro med at det vil gå seg til med tiden.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke kjøre noe lignende som Yamaha's PURE DIRECT der bare frontene spiller og sub'ene er koblet ut? Da kan du bruke den på musikk.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror muligens det er en misforståelse her. Det at receiver setter RF-63 som small og setter delefrekvensen "for høyt" skyldes ikke at RF-63 ikke kan spille bass mye lenger ned. Poenget med autokalibreringen (EQ) er å få best mulig lyd. Receiver tolker testsignalene og foreslår den "for høye" delefrekvensen. Hvis man ikke er overbevist, og tror det er feil, så juster crossover manuelt fra 80Hz og trinnvis oppover. Hva hører du da? Blir det bedre eller verre...

Som en kjent høyttalerkonstruktør har sagt på et annet forum; "Delefrekvenser på over 100Hz er kraftig undervurdert."

Tips: Basics of Bass Management - Axiom Audio

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du sette individuell delefrekvens for subb og høytalere?

Jeg har Høytalerne til å ta ned til 40hz og subben helt opp til 100hz.

Du kan jo teste deg fram for å høre selv hva du syns er best.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Tror muligens det er en misforståelse her. Det at receiver setter RF-63 som small og setter delefrekvensen "for høyt" skyldes ikke at RF-63 ikke kan spille bass mye lenger ned. Poenget med autokalibreringen (EQ) er å få best mulig lyd. Receiver tolker testsignalene og foreslår den "for høye" delefrekvensen. Hvis man ikke er overbevist, og tror det er feil, så juster crossover manuelt fra 80Hz og trinnvis oppover. Hva hører du da? Blir det bedre eller verre...

Som en kjent høyttalerkonstruktør har sagt på et annet forum; "Delefrekvenser på over 100Hz er kraftig undervurdert."

Men hvor mange sub'er spiller bra over 100hz da?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke kjøre noe lignende som Yamaha's PURE DIRECT der bare frontene spiller og sub'ene er koblet ut? Da kan du bruke den på musikk.
    Joda, jeg har Direct, men da går jeg glipp av romkorreksjonen til Audyssey...

Poenget med autokalibreringen (EQ) er å få best mulig lyd. Receiver tolker testsignalene og foreslår den "for høye" delefrekvensen. Hvis man ikke er overbevist, og tror det er feil, så juster crossover manuelt fra 80Hz og trinnvis oppover. Hva hører du da? Blir det bedre eller verre...

Tror du muligens misforstår, delefrekvensen blir av Audyssey satt til 90 Hz på frontene og hvis jeg setter delefrekvensen høyere går jeg i motsatt retning av det jeg ønsker. Men jeg ser poenget ditt, en høyere delefrekvens kan helt klart gi et bedre lydbilde. Men det jeg som sagt er ute etter er å kunne spille musikk i Stereo uten å bruke sub'en, med romkorreksjon i hele båndbredden. Jeg var i den oppfatning da jeg handlet inn Klipsch RF-63 at denne høyttaleren spilte svært godt i den nedre delen av frekvensområdet.

Tror muligens det er en misforståelse her. Det at receiver setter RF-63 som small og setter delefrekvensen "for høyt" skyldes ikke at RF-63 ikke kan spille bass mye lenger ned.
    Slik jeg har forstått Audyssey romkorreksjon så settes delefrekvensen ut ifra roll-off-frekvensen, dvs. frekvensen der høyttaleren yter 3 dB under "target curve" eller referansen.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AAhh, du har en integra.

Integraen har Audyssey på i "Direct" modus, det er i "Pure Audio" at den slår av romkoreksjonen til audyssey. I Direct så brukes kun de kanalene som får signal, så er det i stereo så brukes kun frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Kan du sette individuell delefrekvens for subb og høytalere?

Jeg har Høytalerne til å ta ned til 40hz og subben helt opp til 100hz.

Du kan jo teste deg fram for å høre selv hva du syns er best.
    Delefrekvens for sub? Mener du LPF? (Low pass filter) Denne gjelder kun for LFE-kanalen og har ingenting med delefrekvensen for høyttalerene å gjøre. Det anbefales at LPF settes til 120 Hz, dvs. høyeste frekvens.

Sitat Opprinnelig postet av Truls
    AAhh, du har en integra.

Integraen har Audyssey på i "Direct" modus, det er i "Pure Audio" at den slår av romkoreksjonen til audyssey. I Direct så brukes kun de kanalene som får signal, så er det i stereo så brukes kun frontene.
    Hvor har du det fra? Det er ikke riktig, Direct har ikke Audyssey aktivert, men du har rett i at kun de kanalene som får signal blir sendt videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter fremdeles i spenning på om det er noen som har erfaring med crossover-frekvens på Klipsch RF-63.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk 40hz (fullrange) på en Onkyo 807 med RF-63. Men som det blir nevnt her avhenger jo det av hvordan høyttaleren spiller i rommet.
    Er det ikke bare å sette høyttalerne til large hvis du ønsker at de skal spille bassen da? RF-63 spiller fin dypbass den, men krever rom rundt seg for å ikke bli boomy.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Jeg fikk 40hz (fullrange) på en Onkyo 807 med RF-63. Men som det blir nevnt her avhenger jo det av hvordan høyttaleren spiller i rommet.
    Er det ikke bare å sette høyttalerne til large hvis du ønsker at de skal spille bassen da? RF-63 spiller fin dypbass den, men krever rom rundt seg for å ikke bli boomy.
    Takk for tilbakemelding!

Rommet er en åpen stue-kjøkken løsning og er ikke ideell, det kan være en forklaring. Men likevel, 90 Hz crossover?! Det kan da ikke yte høyttalerene rettferdighet selv i et rom som dette. Luft er det ihvertfall nok av skulle jeg tro, rommet er 25+ kvm.

Jeg håper virkelig at det i virkeligheten skyldes at høyttalerene ikke er innspilt enda og at elementene ikke har fått den nødvendige fleksibiliteten til å kunne spille dypt. Men da vet jeg ihvertfall at de skal være "Full band".

Slik jeg har forstått Audyssey romkorreksjon vil det ikke korrigeres i frekvenser lavere enn den satte crossover-frekvensen for hver høyttaler. Dvs. at jeg går glipp av romkorreksjonen hvis jeg justere ned crossover-frekvensen. Dette er ikke ideelt.

Men, hvis jeg setter Subwoofer til No går frontene automatisk over til Full band. Kan det være at det da faktisk blir tillagt romkorreksjon for hele frekvensområdet? Noen som vet?

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg kjent med Audyssey, men om jeg setter NO sub på min pioneer og går inn får å se på eq data så viser den data for 40hz. Setter YES sub, så står det ingen data der. Så skulle tro at den kalibrerte dette området også, men fjerner det som skulle komme under en evnt. Delefrekvens på sub.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ kan være å kjøre romkoreksjonen uten sub, så aktivere sub, sette ønsket delefrekvens og kalibrere den med en Antimode. Tror Baldrick har gjort noe slikt i sitt oppsett. Søk på "Baldrick + Audessey" etc

Er en liten mangel i Audessey dette her tror jeg, uten at jeg vet det helt sikkert.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva tror du spiller best på 30hz, RF-63 eller sub?
    Hva som spiller best? RF-63 + sub såklart!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •