Crossover frekvens for RF-63 med Audyssey MultEQ-XT - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Et alternativ kan være å kjøre romkoreksjonen uten sub, så aktivere sub, sette ønsket delefrekvens og kalibrere den med en Antimode. Tror Baldrick har gjort noe slikt i sitt oppsett. Søk på "Baldrick + Audessey" etc

Er en liten mangel i Audessey dette her tror jeg, uten at jeg vet det helt sikkert.
    Har lest den tråden, men jeg skal finlese den en gang til for å se om hans problemer og løsninger kan oversettes til mitt problem.

Men nå som jeg har fått testet RF-63 en del må jeg innrømme at jeg er overasket over en litt tynn bass fra denne høyttaleren. Det stemmer overhodet ikke med de inntrykket jeg hadde ut fra omtaler og anmeldelser.

Noe som også overasker meg er at Direct spiller mer bassfattig enn Stereo med crossover = Full band og Subwoofer - No. Det virker faktisk som om Audyssey legger på noen dB i de lave frekvensene. På mine gamle høytalere (Dali 808 ) var det stor reduksjon i bassen ved bruk av Audyssey.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå har jeg vært i kontakt med Audyssey for å få avklaring i saken. Det som er tilfelle er at:

- Audyssey korrigerer ikke lyden under den foreslåtte x-over. Dette er for å sikre at høyttaleren ikke overbelastes.

- På grunn av de akustiske forholdene i rommet og høyttalerenes plassering, vil ikke høyttalere kunne levere tilfredsstillende bass under 90 Hz. Dette gir mening ettersom rommet er en åpne stue-kjøkken løsning i en loftsleilighet med karnappvinduer og lydanlegget plassert i en krok. :evil: Karnappvinduene fungere som bassfeller, de er 60 cm dype og 120 cm brede, og inne i karnappen er det voldsomt mye bass. Ikke mye å gjøre med det, men jeg skal heldigvis bare bo her til sommeren 2011.

Når jeg spiller med 90 Hz x-over og sub lyder det likevel temmelig bra, og helt klart bedre enn i Direct.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg foretatt en ny kalibrering etter ca 100 innspillingstimer av RF-63. Jeg forandret også avstanden mellom målepunktene til 40 cm fra 60 cm.

Jeg blir ikke helt klok på Audyssey sine resultater, men nå er jeg ihvertfall godt fornøyd med resultatet. Det er jo det viktigste! :-D Mulig høyttalerene bare trengte litt innspilling.

RF-63 ble målt til Full Band. Min subjective lydmessige vurdering av resultatet er også meget bra. RF-63 leverer nå god bass og er en fullverdig høyttaler ved spilling av musikk. Når jeg spiller electronica setter jeg x-over på frontene til 40 Hz og bassen på frontene opp 2 hakk. Da gir den meg akkurat den lyden jeg vil ha. Rask hard bass + den siste dybden som trengs ved housemusikk.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •