Nytt headset, hva skal jeg gå for?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt headset, hva skal jeg gå for?

Hei. Usikker på om jeg plasserte den feil, men siden et headset er et par små høyttalere så tror jeg ikke det :P

Jeg har flyttet vekk fra mine deilige dali høyttalere og sitter nå i en ekstremt lytt og liten hybel med ikke noe annet enn mitt gamle headset. Jeg har et par Sennheiser HD280, kostet vel borti 1200kr da jeg kjøpte det, men jeg har vært ekstremt fornøyd med det. God isolering, sitter godt og jeg har vært fornøyd nok med lyden. En stor slump med penger fra lånekassen ramlet inn i kontoen for noen dager siden og jeg vurderer nå å kjøpe meg et nytt headset, men spørsmålet er hvilket?

Dette er et headset kun for meg selv foran pcen, så om det er stort og klumpete med masse kabler bryr jeg meg ikke noe om. Jeg hadde også sett for meg et headset med egen forsterker da jeg vet flaskehalsen som sitter i det integrerte lydkortet i pcen. Budsjettet har jeg ikke helt satt for jeg vet ikke hvor mye opp i pris jeg må for å få noe som er betydelig bedre enn mitt gamle headset, men jeg tenkte rundt 3000kr. Hvis det er mulig å velge forskjellige typer lydsignaturer i denne klassen så vil jeg ha dali-lyd

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er jo ikke helt gale

Stereophile: AKG Acoustics K 701 headphones

cdon har disse til ca 2600,- (AKG K 701 Fullsize - Elektronikk - CDON.COM)

Men, du må nok koste på de en amp etter hvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig lovende ut Hvor må jeg for å få en grei hodetelefonforsterker?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja si det.... Du kan jo lese gjennom denne for å se hva andre bruker sammen med denne: Norsk AKG K701 forening avd. Trøndelag og den øvrige verden...

6moons testet Burson HA-160 nylig og denne er match-made-in-heaven for AKG K-702, som egentlig er akkurat det samme som 701 men bare i studio utgave. Denne får du for ca 5000 levert på døra fra Burson direkte.

6moons audio reviews: Burson Audio HA-160

Jeg har brukt mine K-501 rett i PC i mange år, men du får ikke ut det fulle potensiale ved slik bruk, men det er veldig langt fra dårlig

---

head-fi er en farlig plass å bevege seg inn på...

K701 - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har mulighet til å oppgradere pc'en, så hadde jeg vel begynt med asus sonar stx/st og fyllt på med beyerdynamic 770. Og vips, litt i overkant av budsjettet borte

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vel mer sett for meg et type vanlig forsterker så jeg kan koble headsettet til andre pcer også. Jeg kan også se for meg at man vil få langt mer kraft for pengene ved bruk av en forsterker som ikke er begrenset til strømmen og plassen som er i en pc, har jeg rett her?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde omtrent samme problemstilling som deg for en liten måned siden, og endte opp med Sennheiser HD650+Asus Xonar Essence STX.
    Hele greia kom på litt over 4000,-.
    Jeg handlet på (forbanna forum som gjør om tekst til URL'er....) www. dustinhome.no

Asus'en leverer plenty med krefter, men... en standalone hodetelefonforsterker vil gi en fyldigere og mer detaljert lyd, men da må du gjerne ut med 3k+ for kun forsterkeren.

Åja, du har line-in/mic-in på Asus'en også, jeg kjører f.eks xbox360'en inn på lydkortet også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var AKG K701 i hus. Jeg leste en rask test på lyd og bilde hvor de ga 5 stjerner på lyd så da gadd jeg ikke lete lenger, headsettet var akkurat i min prisklasse også.

Etter første lytt er jeg faktisk fornøyd med lyden, men jeg antar at det vil bli bedre og bedre etterhvert som det får spilt seg inn, eller er dette kanskje ikke så merkbart i et slikt headset?

Jeg må også dra opp diskusjonen rundt forsterker. Jeg klarer ikke helt se for meg at et lydkort vil være den beste utveien. Et så lite og lett lydkort som kun får strøm fra et PCI spor kan vel umulig gi det samme som en tung og analog boks med kun èn volumknapp på? Hva hvis jeg går til innkjøp av en liten marantz stereoforsterker eller noe slikt, vil ikke den gjøre en vanvittig mye bedre jobb?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •