bilsubber i hus - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 84
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    54 cm er vel forlangt for kassen min? xD

kan du ikke gi meg målene å evt tegning om du har da? hørtes rått ut!:grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke finne på å bygge 290 liter, da kommer elementet til å bli ødelagt ved 50watt (tatt ut løse lufta, du skjønner) tilført effekt omtrent... Bruk 2 rør, feks 8cm i diameter ,Front ok - orker ikke se på lengden nå, later

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ok blir vel litt stort tenker jeg men 132 liter går vel bra? skal regne ut hvor stor portingene mine er etter jeg har spist nå
    er gira på kassebygging nå ja!

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bmwen
    54 cm er vel forlangt for kassen min? xD

Kan som syrre sier, lage to rør, eller du kan bruke ett å lage en "knekk" på det ene.

kan du ikke gi meg målene å evt tegning om du har da? hørtes rått ut!:grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
    Jeg har verken noen tegning eller mål. Men det opptil deg å velge hvilke mål som passer inn i ditt rom

Sitat Opprinnelig postet av syrre
    Må ikke finne på å bygge 290 liter, da kommer elementet til å bli ødelagt ved 50watt (tatt ut løse lufta, du skjønner) tilført effekt omtrent...

Ville egentlig tro at elementet skulle greie det. Må jo opp i den størrelsen for å få dypbass, hvis man ikke velger å kjøre på med EQ.

Mike P. skrev dette på HTS om Daytonen
    Sitat Opprinnelig postet av Mike P.
    10 cu.ft. tuned to 18 hz will give you an excellent HT experience watching movies.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan ha max 75 cm bredde og 60 cm dybde(bakover). da må jeg ha porting fremme vertfall, for da står den helt inntil veggen

rørene min er på 29 cm lengde og målt rett over bredden er de 9 cm vet ikke om noen forsto det men:lol: :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er mike p noen ekspert eller noe? eller er det bare en vanlig person? tenkt å bruke den til musikk mest, men også til film)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg målte var kanskje ikke helt nøyaktig, sikkert noe mer avansert men er sånn ca da

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noe spessielt jeg trenger inni kassen jeg skal bygge? eller er det bare å bygge i vei??:-D

må jeg ha forskjellig lim fra mdf til spon? hvilken i tilfelle?8)

skal alle kappes i samme mål om de skal være 55 cm? eller må bunnplaten være større f.eks?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Ville egentlig tro at elementet skulle greie det. Må jo opp i den størrelsen for å få dypbass, hvis man ikke velger å kjøre på med EQ.

Mike P. skrev dette på HTS om Daytonen
    Man kan sikkert få en Opel til å kjøre fortere enn en Porsche også ved å putte inn en racing V8 og blodtrimme den. Veldig søkt sammenlignening, jeg vet, men det er for å illustrere et poeng: Hvorfor tvinge noe til å prestere noe det ikke er ment til å kunne klare?
    Vil man på død og liv ha "flat" respons til 20 Hz eller lavere, kjøp et annet element.

Kjøre på med masse EQ er sjelden en god løsning, det man i praksis gjør da er å begrense nivået oppover i registeret med det maksimale niva man kan forsterke inntil det vil begynne å forvrenge uønsket mye. I tillegg vil det kan det bidra andre uønskede problemsituasjoner. Orker ikke diskutere det, og det er ikke noe personlig kjære nabo i Asker. Håper og regner med at du skjønner hva jeg mener

bmwen:
    Du kan bygge en 1000 liter kasse om du vil. Jeg hadde bygget alt fra ca. 90-130 (avhengig av hvordan lyd man ønsker og til hvilket bruk). Elementet har oppgitt Vas i overkant av 150 om jeg ikke husker feil, og hverken jeg eller noen av de jeg kjenner har noen gang laget basskasser med større volum enn Vas. Skal ikke påstå at det er en "fasit" for all del, men du bør iallefall være ganske safe om du holder deg litt under. Føler at jeg gjentar meg mye her nå så jeg får vel avslutte ang. det

:idea: Du kan faktisk bruke 2 stk rør a 9 cm dia x 29 cm, det vil si ganske nøyaktig 29 Hz... Det er vel en pen mellomting av de rådene du har mottat her?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er mike p noen ekspert eller noe? eller er det bare en vanlig person? tenkt å bruke den til musikk mest, men også til film)

Ville sagt at han er en kunnskapsrik person, utifra det jeg har lest av han.

er det noe spessielt jeg trenger inni kassen jeg skal bygge? eller er det bare å bygge i vei??

Er nok greit med en horisotal og en vertikal avstiver . Mange bruker å fylle kassen med for eksempel vatt, slik at elementet "ser" et større volum, noe som i praksis vil si at du kan nøye deg med ett litt mindre volum. Dynabel selger også bitumenplater for å få kassen mer "død", disse klisterer man internt i kassen og de er 5mm tykke. Jeg brukte disse bitumenplatene i mitt siste byggverk, men om de hjalp vet jeg ikke.

må jeg ha forskjellig lim fra mdf til spon? hvilken i tilfelle?8)

Ett lim som holder utrolig godt og samtidig fyller ut eventuelle åpninger er polyurethanlim, selges også hos Dynabel

skal alle kappes i samme mål om de skal være 55 cm? eller må bunnplaten være større f.eks?
    Det er lov til å tenke litt selv :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for svar ! 29 hertz høres ikke gale ut nei da bruker jeg de 2 rørene da jeg bygger den i 130 l ca da, høres vel greit ut??
    men fronten trenger vel da å være litt større siden det skal inn 2 rør der? f.eks: 60 cm høyde og og bredde og lenge 50? blir vel 150 l, men går det bra?

har et spm: blir det da dypere bass til lengere rør jeg har, eller tar jeg veldig feil nå? :lol: :lol: om jeg har hatt et rør på 9 cm x 45 cm, har det da vore bedre eller verre??

på forhånd takk

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med størrelsen må du regne mer på, bruk bare feks 5,1x5,1x5,1 som innvendig volum, og så slenger du på en ekstra plate i front. Den påvirker (pirk nesten) ikke volumet innvendig kun utvendig.

Det ville gitt dypere tuning, feks 41,4cm lengde (med 9 dia) ville blitt 25Hz.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan sikkert få en Opel til å kjøre fortere enn en Porsche også ved å putte inn en racing V8 og blodtrimme den. Veldig søkt sammenlignening, jeg vet, men det er for å illustrere et poeng: Hvorfor tvinge noe til å prestere noe det ikke er ment til å kunne klare?
    Vil man på død og liv ha "flat" respons til 20 Hz eller lavere, kjøp et annet element.

Skjønner poenget ditt, men jeg (og kanskje du?) vet ikke med sikkerhet at elementet ikke kommer til å klare det. Ta for eksempel SoundSplinter elementene, de har ca samme Xmax og ca samme egenresonans (24,6mm og 23,426 Hz (dual 2 ohm)) som Daytonen (20,5mm og 24 Hz). Soundsplinteren har blitt, med et velfungerende resultat, blitt puttet inn i stor kasse og tunet lavt og tålt det helt fint. Selv om det finnes mange andre parametre vil jeg ut i fra det tro at Daytonen ikke ville gå til ******* ved ca samme kasse og tuning. Så jeg vet ikke om det er optimalt, men jeg tror bare ikke det vil gå til *******

Kjøre på med masse EQ er sjelden en god løsning, det man i praksis gjør da er å begrense nivået oppover i registeret med det maksimale niva man kan forsterke inntil det vil begynne å forvrenge uønsket mye. I tillegg vil det kan det bidra andre uønskede problemsituasjoner. Orker ikke diskutere det, og det er ikke noe personlig kjære nabo i Asker. Håper og regner med at du skjønner hva jeg mener

Helt enig! Å kjøre på med EQ er en dårlig løsning!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner poenget ditt, men jeg (og kanskje du?) vet ikke med sikkerhet at elementet ikke kommer til å klare det.
    Nei, helt enig - men jeg vet med relativt god sikkerhet at det vil klare seg veldig godt om vi legger lista litt høyere opp i frekvensområdet.

Ser ut som et bra element, og det er nok andre elementer jeg ville vært mer redd for, men jeg velger å gi råd på generelle grunnlag ang. ting jeg ikke har hørt.
    Hadde vært morro å høre på noen ferdige konstruksjoner med det elementet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal få ut skikkelig video på youtube når jeg er ferdig kommer vel til å være tunet på 30 hz

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sagt at han er en kunnskapsrik person, utifra det jeg har lest av han.

Er nok greit med en horisotal og en vertikal avstiver . Mange bruker å fylle kassen med for eksempel vatt, slik at elementet "ser" et større volum, noe som i praksis vil si at du kan nøye deg med ett litt mindre volum. Dynabel selger også bitumenplater for å få kassen mer "død", disse klisterer man internt i kassen og de er 5mm tykke. Jeg brukte disse bitumenplatene i mitt siste byggverk, men om de hjalp vet jeg ikke.

Ett lim som holder utrolig godt og samtidig fyller ut eventuelle åpninger er polyurethanlim, selges også hos Dynabel

Det er lov til å tenke litt selv :razz:

vanskelig å tenke når jeg ikke har matrialet her nå:P går bare i surr i hodet mitt er greit å vite til det skal kappes opp

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke anbefale å bruke bilsuber i hus. Kjøp heller suber som er ment for å brukes inne. Ble ihvertfall anbefalt dette selv av en butikk som selger bilstereo/hifi utstyr (som vet hva de snakker om).

Og 15" er ikke slappe. Det kommer helt an på hvordan de er bygget. (Spole, magnet, membran). Må som regel opp i pris for å få gode 15".

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det en bil sub da?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vanskelig å tenke når jeg ikke har matrialet her nå:P går bare i surr i hodet mitt er greit å vite til det skal kappes opp

er det ikke et bra lim jeg får kjøpt med en byggforhandler da, så jeg slepper å bestille?:smile: ser for meg at sikaflex fungerer ganske bra til å ha på siden for å være sikker på at kassa blir tett:smile: noen som har erfaringer med det?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, nå har jeg et siste spm tror jeg

har noen trua på at den vil spille bra til musikk?? jeg hører på alt fra hardstyle til blues

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •