Oberon 6.1 klipper på Jbl tl-260

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oberon 6.1 klipper på Jbl tl-260

Jeg opplever at mine oberon 6.1 begynner å klippe når jeg prøver å spille høyt på mine jbl 260. Det er noe Eq for å heve nivået i bunnen. Når det klipper så tar de så mye strøm at det blinker godt i lysene føre. Jeg har en 10ampere kurs med 1,5m2 tillførsel. Kan det være at det vil hjelpe å legge 2,5m2 og gå opp til 16A kurs? Trodde faktisk ikke at disse høytalerene kunne tømme oberon 6.1:???:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke høyttaleren der tømmer Oberon, det er eq`en. Har du 3 db hevning ved 40 hz krever dette dobbelt så mye effekt som 0 db så der skal ikke mye til før en forsterker løper tom for watt....
    En forsterker vil bruke opp til ca. 10 x den vedvarende effekten til spisser i musikken, da går det fort med wattene om du har eq også.
    Men ja, der er de der mener 16A er bedre ja...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det er ikke høyttaleren der tømmer Oberon, det er eq`en. Har du 3 db hevning ved 40 hz krever dette dobbelt så mye effekt som 0 db så der skal ikke mye til før en forsterker løper tom for watt....
    En forsterker vil bruke opp til ca. 10 x den vedvarende effekten til spisser i musikken, da går det fort med wattene om du har eq også.
    Men ja, der er de der mener 16A er bedre ja...
    Jeg opplevde det samme med mine B&W 604 S3. Og det uten EQ. Men da ble det spillt VELDIG høyt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W kan jeg såvidt skjønne.. siden ICEpower ikke er super glad i lave impedanser... men JBL?!?! vannvittig :S. Er jo nesten så man må gratulere .. Fikk den aldri til å knele på mine daværende BW 703 eller Cerwin Vega AL1000mk2... tydelig at det har sine fordeler med lettdrevene høyttalere til tider . Mange som bruker disse på CV 215 også, og de er ikke så lettdrevene!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ligger garantert i strømkursen. Når du kan se at det blinker i lysene begynner spenningen å bli seriøst lav. De driver lett Kappa 9.2i som diper til 1,5 ohm. Det er ingen B&W eller JBL som er i nærheten av det, så noen impedansutfordring er det ikke snakk om med mindre høyttalerkablene er kortsluttet da .

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jøss, kan 6.1 drive kappa 9.2i lett?? det var kjekt å vite

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det iallefall to 16A kurser til rommet. Holder på å bygge ut huset og tar da ca 35m2 til film og musikk Er ikke langt strekk fra skap, men vurderer da også 3 kurser slik at front får egen kurs og så må mine to tårn og resten dele på de siste. Er ikke bra å få problemer med dette i fremtiden om det skulle bli andre høytalere eller forsterkere som krever anda mer.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kostnaden med en eksta kurs er såpass liten at når du først holder på så er det like greit å sikre seg. Der jeg bor deler kjøkkenet og stua én 10A kurs. Lyset blinker bare jeg slår på TV'en. Like greit jeg ikke har Oberon 6.1.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kostnaden med en eksta kurs er såpass liten at når du først holder på så er det like greit å sikre seg. Der jeg bor deler kjøkkenet og stua én 10A kurs. Lyset blinker bare jeg slår på TV'en. Like greit jeg ikke har Oberon 6.1.
    :twisted:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •