"Flaffe" lyd i min Svs Pb10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Flaffe" lyd i min Svs Pb10

Jeg lekte meg litt i helgen med å konstruere et "akustisk" rom av madrasser. Skulle da utføre en test med bassen hvor jeg målte lydstyrken ved forskjellige frekvenser. Jeg begynte fra 12 Hz og jobbet meg opp mot 160.
    Problemet var ihvertfall at ved de laveste frekvensene (12-30 Hz) så laget suben en lyd som jeg best kan beskrive som "flaffing". Dette skjedde bare når vi hadde lyden fra forsterken på et ganske høyt nivå. Jeg lurte på om noen har noen kommentarer på dette. Da med tanke på om det er normalt? Farlig for subwooferen? En forklaring?

Jeg har aldri merket denne ulyden når jeg spiller musikk før.
    Jeg legger med en lydfil som jeg tok opp.

Og btw. Teste akustikk og leke med dette var meget meget morsomt

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain er for høyt kanskje. Det er ikke sunnt for subwooferen å spille testfrekvenser på høyt volum, prøv det med diskanter og du brenner de av....

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan også ha skjedd noe med ledningene fra pre-amp til elemtent som er for nærme som lager denne lyden. Hadde samme lyd i min svs pb 12 nsd fordi ledningene inni enten var for nærme bunn i boksen, eller at + og - var for nærme.

Men siden du kun merker det på høyt volum er dette neppe forklaringen. Er nok heller for høyt gain elns.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rett og slett bare fordi subben ikke klarer og lage mye nok trøkk så langt ned i frekvensene.. Har samme subben selv og den spiller konge! Men 20hz og nedover er det mest "plaff plaff" fremfor trøkk da (selv om det rister litt).. Kommer nok av att det er ett 10".. Er eneste forklaringer jeg har hvertfall

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar.

Gain står under halvveis og der har den alltid stått, og jeg har ikke merket denne lyden før.

Det er ikke noe stort problem da jeg aldri har merket dette mens jeg ser på enten film eller hører på musikk, men jeg tror jeg skal være forsiktig med å teste for hardt ihvertfall.

Det jeg lurer mest på er om jeg burde få sjekket om noe er galt med subben eller ikke.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nokså stor forskjell på 30hz og 12hz. 30 bør den klare fint, men 12 er nok under det den foretrekker.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bombadil
    Tusen takk for svar.

Gain står under halvveis og der har den alltid stått, og jeg har ikke merket denne lyden før.

Det er ikke noe stort problem da jeg aldri har merket dette mens jeg ser på enten film eller hører på musikk, men jeg tror jeg skal være forsiktig med å teste for hardt ihvertfall.

Det jeg lurer mest på er om jeg burde få sjekket om noe er galt med subben eller ikke.
    Jeg snakket med han ene karen på Lsound.. Du trenger ikke å være redd for PB-10 i det hele tatt.. Det er innebygget limiter i denne, altså du kan skru på, på, på og på.. Du vil merke når subben ikke går høyere, mens høyttalerne fortsatt blir høyere.. Altså; Den er umulig å sprenge.. Han på Lsound hadde visst prøvd å sprenge denne i over 1-2 år

(Har selv testet dette ang. den limiteren, og det fungerer fjell.. Er bare å kjøre på og ikke være redd )

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var meg som sa det, men jeg blir nødt til å legge til noe til den uttalelsen.

Testsignaler er bad mojo for subwoofere, og de bør brukes med stor varsomhet. Selv NSD subwooferene som har noen meget strenge limitere, kan overkjøres av disse, og "flaff" lyder kan være et tegn på det.

Jeg bør også understreke at garantien kun gjelder ved normal bruk, og hardkjør med sinustoner sorterer ikke under dette.

Så spill gjerne høyt og hardt, men bruk testsignaler med omhu. :razz:

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det limiter i de større SVS modellene? PB13- ULTRA som jeg har feks.?

Jeg spør fordi jeg har et rom som sluker bass, og gain må stå høyt.(ca kl 14)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle

Nei er ikke det

Og thomas: var det jeg mente :P Altså de fleste vet vel (eller burde jo høre) at når de fyrer på sinustoner eller syke basstester at det er ganske mye høyere bass enn i si en technosang da.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er nokså stor forskjell på 30hz og 12hz. 30 bør den klare fint, men 12 er nok under det den foretrekker.
    Den er vel portet til 18Hz den SUB'en, så det takler den helt fint. Men det er forskjell på å klare noe, og å kjøre en sinustone der nede på ett nivå som egentlig er langt over det SUB'en vil. At SUB'en puster å peser som en gal og lager "flaffelyder" er enkelt å greit ett tegn på at du er over grensen for hva SUB'en liker. Forsetter man med det kan man nok fort ende opp med en ødelagt SUB, uansett hva slags merke man har.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alle SVS' subwoofere er utstyrt med limitere, men kun på NSD modellene er de satt så strengt at de i praktisk bruk for langt det aller meste forhindrer subwooferen å komme ut i noen problemer.

Limiteren på Ultra og Plus er litt løsere, og de kan dermed presses lengre, også også om man insisterer, over grensen for deres ytelse. Man vil aldri være i tvil hvis det skjer, da lyden adskiller seg markant fra den som er der ved normal ytelse. Elementet i Ultraen er konstruert slik at det ikke kan bunne, men det gir tydelige signaler om at grensen er nådd. I kortere tidsrom vil ikke dette kunne føre til noen skade, men over lengre tid og gjentatte ganger så finnes det en mulighet for at feil kan oppstå.

Skulle man nå grensen for ytelsen til en Ultra, så burde man først få sjekket hørselen, fordi da spiler man høyt! :-D Det andre ville være å sjekke kalibrering og plassering, og om man har en umettelig apetitt for bass, kjøp en ekstra.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at det er litt å gå på.

Og ja, jeg vil satse på en til med tid og stunder. For symetri i fronten og bedre respons, ikke for å spille høyere.

Men først må jeg ha meg en Klipsch RC 64. Kansje det blir skattepenger til overs, så jeg kan bestille meg en Ultra til sammen med den:-D

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fy **** såpass ja, jeg har også et rom som sluker bass med elendig akustikk, har gain på kl 11 på min pb-12, bør jeg kanskje prøve å sette gain noe høyere da? hmmm...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    fy **** såpass ja, jeg har også et rom som sluker bass med elendig akustikk, har gain på kl 11 på min pb-12, bør jeg kanskje prøve å sette gain noe høyere da? hmmm...
    Har du ikke kjøpt db måler enda, så får du prøve med musikk, og skru opp på subben. Du hører fort når det er nok.

Ps : start med musikk med bass i. Ikke bruk film.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gain på ca kl 9 på mine to PC12-NSD og det blir evig høyt nok på film og musikk. Har en video der en krakk flytter seg etter bassen på Woofer Cooker.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gain på ca kl 9 på mine to PC12-NSD og det blir evig høyt nok på film og musikk. Har en video der en krakk flytter seg etter bassen på Woofer Cooker.
    du har to pc 12 ja? hmmm, jeg vurderer å gå for 2 pc plus, først en nå, og så en til når jeg har råd, som ikke er før om kanskje 4-5 måneder, eller bør jeg bare gå for 2 pc 12 med en gang og høre med l-sound om jeg kan få noe rabatt? hehe

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får 5% rabatt når du kjøper fler enn ett SVS-produkt. 2XPC12-NSD kommer seg på 11951kr + frakt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får 5% rabatt når du kjøper fler enn ett SVS-produkt. 2XPC12-NSD kommer seg på 11951kr + frakt.
    Fikk min PC12-NSD for noen uker siden, hvis jeg bestiller en til nå vil jeg fortsatt ha fortjent rabatten?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Fikk min PC12-NSD for noen uker siden, hvis jeg bestiller en til nå vil jeg fortsatt ha fortjent rabatten?
    Kanskje om du ber pent Lsound er snille og kjekke karer!

Eller så kan du jo alltids kjøpe 2 til

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •