Hva bestemmer om et par høyttalere er "for store" for et gitt rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva bestemmer om et par høyttalere er "for store" for et gitt rom?

Bakgrunnen for spørsmålet er enkelt og greit at det er en urban legend at "...man kan ikke bruke så store høyttalere i et såpass lite rom...".

a) er det størrelsen på høyttalerne?
    b) er det membranarealet?
    c) er det bassportene (antall / plassering foran eller bak)?
    d) er det bassportenes tuning?
    e) er det (manglende) avstand fra bakveggen / sideveggene?

Jeg er rimelig usikker.

Etter en demo i dag, samt erfaring i eget rom med ulike høyttalere, så heller jeg mot en kombinasjon av b og e.

Resonementet er at rommets modi er egentlig uavhengig av høyttalerne. Problemfrekvensene vil være der de facto uavhengig av hvilke høyttalere man putter inn i rommet.

La oss ta et membraneksempel. Et par 6.5" elementer vil ha et samlet areal på PI x r x r = 3.14 x 8,26 x 8,26 = 428,4 cm2. Et par 8" elementer vil ha 648 cm2.

Et par RF-63 med 3 stk. 6.5" vil ha 1285 cm2, og et par RF-82 med 8" vil ha 1296 cm2.

Hva er poenget? Jo, membranarealet på et par RF-63 er like stort/lite som et par RF-82. Et par RF-82 anses for å være "OK" for et lite rom, mens RF-63 omtales ofte som "for stor til små rom". Hva skyldes så dette? Kun "urban legend" eller er det andre ting som spiller inn?

I dag var det en demo med et par FS401 fra Abrahamsen. La oss anta at elementet i den høyttaleren er 6.5". Det gir at det totale membranarealet for et par FS401 er 1712 cm2. Dvs. langt mer en 30% større enn et par RF-63 mange anser for å kreve "et stort rom"...

Hva er dine betraktninger?

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror også at det er mye urban legends ute og går om spørsmålet, og det er interessant det du påpeker med membraarealet.
    Har selv vurdert oppgradering fra RF-82 til RF-63, men sitter med den oppfattningen da at RF-63 blir for stort for rommet.

Gleder meg til å lese hva andre skriver her.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På demo i dag ble FS401 plassert på samme plass som et par KEF XQ40 pleier å stå. Og sistnevnte spiller ringer rundt FS401 på samme plass.

Membranarealet på de to høyttalerne er signifikant forskjellig, mens bokstav e) da er tilnærmet lik. Fysisk størrelse (les; høyde) kan gi variasjoner...

Kan dette bety at membranarealet er det som er den dominerende parameter?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan muligens være noe så enkelt som at de største høyttalerene bidrar med såpass mye i de lavere frekvensene at flere rom-modi blir aktivert og denne type problemer blir mer "uttalte" som legen ville ha sagt det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Og sistnevnte spiller ringer rundt FS401 på samme plass.
    På hvilken måte da?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det kan muligens være noe så enkelt som at de største høyttalerene bidrar med såpass mye i de lavere frekvensene at flere rom-modi blir aktivert og denne type problemer blir mer "uttalte" som legen ville ha sagt det.
    Feil. Rommet har sine modi uansett. Man MÅ også kunne anta at en høyttaler klarer å reprodusere lyd fra et lydspor i rangen 30Hz og oppover forbi 20kHz. Slik sett så blir alle frekvenser rommet "ser" gjengitt,

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg VET at jeg har for store høytalere for rommet.
    Jeg ha en bedriten vinkelstue hvor jeg har høytalerene i bunnen av den minste vinkelen.
    Er når volumet blir høyt dem begynner å slite.
    Når jeg dro dem ut i den store delen av stua og dem fikk mye mere luft og boltre seg på åpnet dem seg mye mere.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På demo i dag ble FS401 plassert på samme plass som et par KEF XQ40 pleier å stå. Og sistnevnte spiller ringer rundt FS401 på samme plass.

Membranarealet på de to høyttalerne er signifikant forskjellig, mens bokstav e) da er tilnærmet lik. Fysisk størrelse (les; høyde) kan gi variasjoner...

Kan dette bety at membranarealet er det som er den dominerende parameter?
    Disse to høyttalerene er jo designet meget forskjellig da, så det vil ikke bare være membranarelaet som skiller disse to. Designet til bassportene har nok spesielt mye å si. Xq40 har vel dedikerte bassporter til hvert basselement.
    Det er nok likevel et poeng i det du sier, begge har ca like store kabinett, men xq40 har bare ca. 2/3 av membranarealet i forhold til fs401,

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    På hvilken måte da?
    Kef XQ40 spiller åpent i hele frekvensspekteret, mens FS401 plassert på samme plass lider under klare resonnanser i nedre mellomtone. Det var ikke en gang snakk om "under tvil". Resonnansene var plagsomme og lyden i stereo var ikke behagelig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Jeg VET at jeg har for store høytalere for rommet.
    Jeg ha en bedriten vinkelstue hvor jeg har høytalerene i bunnen av den minste vinkelen.
    Er når volumet blir høyt dem begynner å slite.
    Hvordan VET du at høyttalerne er for store og ikke bare plassert feil, og/eller at rommet bør behandles med akustiske tiltak?

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan VET du at høyttalerne er for store og ikke bare plassert feil, og/eller at rommet bør behandles med akustiske tiltak?
    Plasseringen får jeg ikke gjort stort med, akustiske tiltak er helt klart en mulighet.
    Dette er en kombinert stereo/stuekino og jeg har overhodet ingen problemer ang film.
    Og det er kun ved musikk lytting på veldig høyt volum at jeg merker at ting kunne vært annerledes.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tankeeksperiment:

a) Et par stativhøyttalere med 6.5" elementer plasseres i et gitt rom og høyttalerne gis en test tone lik sideveggenes "refleksjons-/problemfrekvens"

b) En array av 6.5" elementer plasseres fra gulv til tak og samme tone spilles som i punkt a.

Vil man oppleve dette forskjellig avspilt med samme desibel? Hvorfor?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt tynt å prøve å sammenlignge effekten av membralarealet på to helt forskjellige høyttalere.

For å virkelig få bevist membranareal-teorien din, må det vel to høyttalere til, fra samme serie, og som er så like så de kan bli, med unntak av membranarealet da. Feks RF-63 og RF-83, eller RF-62 og RF-82, eller hvilken som helst annen serie hvor to søsken er like som mulig med unntak av antall tommer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Og det er kun ved musikk lytting på veldig høyt volum at jeg merker at ting kunne vært annerledes.
    Det merker jeg også. Høyere volum fremprovoserer problemene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Blir litt tynt å prøve å sammenlignge effekten av membralarealet på to helt forskjellige høyttalere.
    Tja. Igjen; spill en testtone på en gitt frekvens i et bestemt rom. Vil problemfrekvensen være mindre plagsom på et par Sonus Faber med 6.5" versus et par KEF IQ30 med 6.5"?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil. Rommet har sine modi uansett. Man MÅ også kunne anta at en høyttaler klarer å reprodusere lyd fra et lydspor i rangen 30Hz og oppover forbi 20kHz. Slik sett så blir alle frekvenser rommet "ser" gjengitt,
    Det var da veldig så bombastisk...

Jeg mener ikke at moden ikke kan bli satt opp med små høyttalere, men at de kan bli det i så liten grad at de ikke blir et tydelig problem.

Det er mange mindre høyttalere som faller av fra 40-50Hz og ligger kanskje 10 dB under en stor høyttaler på rundt 30 Hz. Hvis du har en mode i dette området så vil den selvsagt høres mindre tydelig. Hvorfor skulle den ikke det? Dermed kan den store høres boomy ut der den andre kanskje "sitter" bedre.

Dette gjelder selvsagt bare i bassområder, men jeg forstår jo nå at det er andre ting du diskuterer her så jeg trekker meg stille tilbake :-)

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Igjen; spill en testtone på en gitt frekvens i et bestemt rom. Vil problemfrekvensen være mindre plagsom på et par Sonus Faber med 6.5" versus et par KEF IQ30 med 6.5"?
    Det vet jeg ikke. Men jeg ville jo tro at høyttaleren bassportløsning ville ha innvrikning, ettersom høyttalerene da får forskjellige refleksjonspunkter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget ditt er valid det, RuneW, så jeg synes ikke du skal trekke deg tilbake.

Poenget er at i dagens demo så var problemfrekvensen langt over de frekvenser du nevner her...

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementets (elementenes) plassering f.eks i høyden har vel en betydning også mtp rom-modi og effekten av stående bølger? (Tenker stativ- kontra gulv-HT)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Det vet jeg ikke. Men jeg ville jo tro at høyttaleren bassportløsning ville ha innvrikning, ettersom høyttalerene da får forskjellige refleksjonspunkter.
    Mao. så kan bokstav c) ha en viss betydning? Ellers; SF og KEF har begge bassport foran.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •