Hva bestemmer om et par høyttalere er "for store" for et gitt rom? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Elementets (elementenes) plassering f.eks i høyden har vel en betydning også mtp rom-modi og effekten av stående bølger? (Tenker stativ- kontra gulv-HT)
    Det stemmer. Teoretisk 100%. Så da kan bokstav e) være gjeldende.

Jeg mener (les; tror) at en kombinasjon av b) og e) er det som betyr mest for vellykket lyd i et gitt "lite" rom.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Mao. så kan bokstav c) ha en viss betydning? Ellers; SF og KEF har begge bassport foran.
    Ja, riktig, jeg mener C har betydelig innvirkning

Edit: Jeg liker veldig godt løsningen kef har gjort med bassportene, de er dedikert og plassert rett under hvert av elementene. Tror dette skaper en god integrering mellom porten og elementet. Dette hjelper kanskje på å få mindre konflikter i forhold til refleksjonspunkter.
    Jeg har inntrykk av at dette gjør Kef veldig plasseringvennlig. Har sett dette hos en kamerat, og det kan virke som det er tilfelle for Kokken også.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må vite så da var et par Klipsch RF-63 i sort bestilt fra Lsound i kveld. Får da anledning til å teste ut "the urtban legend".

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må vite så da var et par Klipsch RF-63 i sort bestilt fra Lsound i kveld. Får da anledning til å teste ut "the urtban legend".
    Haha, fantastisk.
    Gratulerer

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det en vesentlig sak som blir glemt ut,
    nemlig tidsforskjellen mellom de forskjellige elementene.

I testen som vi hadde i går, var sweetspot plassert ca 2,7 meter fra høyttalerne. Abrahamsen anbefalte selv 3,5m om jeg ikke husker feil.

Når en høyttaler har så mange elementer plassert i høyden, og man sitter relativ nær. Så er tidsforskjellen mellom det øverste og det nederste elementet relativt stor, målt i %. Hvis det øverste elementet sitter rett fram ( Vannrett ) og de nederste sitter helt nede ved gulvet, samtidig som avstanden til høyttaler er relativt kort, vil det være "mye" lengre avstand ned til det nederste elementet.

Sitter man derimot lengre fra høyttaleren, blir denne avstanden %-vis kortere, og den delayen vil nok ikke "kødde til" lydbildet i amme grad som når man sitter nært.
    Om man sammanligner Kef´ene til Kokken med abrahamsen er det faktisk en del designmessige forskjeller.
    Abrahamsen har faktisk 5 elementer som skal levere lyden, Kef har 3(4) etter som diskanten sitter i center på mellomtonene, vil det ikke bli noen fasefeil her.
    Samtidig hadde Kokken tiltet sine XQ40 bakover, for å løfte lydbildet.

Det kan bli spennende med sammenligningstesten til Tiger, med RF62 og RF63.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ta et membraneksempel. Et par 6.5" elementer vil ha et samlet areal på PI x r x r = 3.14 x 8,26 x 8,26 = 428,4 cm2. Et par 8" elementer vil ha 648 cm2.
    Hvordan får du det regnestykket til å gå opp?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bedre med små høyttalere som er korrekt plassert en store som står feil, det er nå min erfaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel også lettere å plassere små høytalere enn store gulvbeist, derfor har man vel også bedre forutsetninger for å plassere bokhyllehøytalere riktig.

Det beste hadde vel vært å lage stua som et amfiteater, altså sirkelformet. Grekerne kunne utrolig mye akustikk for flere tusen år siden. I dag er alle bygninger firkantete og alle linjer er rette. Tipper runde rom ville vært det beste for lyden.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Hvordan får du det regnestykket til å gå opp?
    ? Arealberegning PIx(r)^2 x antall elementer.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Hva bestemmer om et par høyttalere er "for store" for et gitt rom?

Det må vel være et lite hint når du ikke får høytalerne inn i romet... eller nå du selv ikke har plass til og stå/sitte i rommet ;-)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger

I går da du satt å hørte på "tour of London" eller hva den heter.
    Denne er jo en Q-Sound innspilling, og baserer seg på nettop fase forskyvninger. Når ting ikke er riktig, sitter heller ikke lydbildet rett på denne demoen.

Jeg minnes at dine synspunkter rundt denne var: Lyse lyder blir riktig plassert, ikke mørke.

Ettersom du satt i sweetspot, som da er litt nært høyttalerne i dette tilfellet., Klarte du greit å plassere de lyse lydene. Noe som da tyder på at disse var i fase. Du var ikke fornøyd med hvordan de mørke lydene ble gjengitt.
    Hvis man ser på nettopp Abrahamsen høyttalerne, og din sittepossisjon, så var det mye lengre avstand til basselementene enn til diskant/mellomtone.

Jeg vil da tro at siden sweetspot var så nært høyttaleren, spilte ikke hele høyttaleren i fase i hele registeret.
    Hadde man sittet lengre bak, så hadde denne testen kommet ut med et helt annet inntrykk.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke så veldig overrasket over at Kef spiller ringer rundt Abrahamsen. Personlig har jeg ikke så veldig mye til overs for sistnevnte. Mest pga forsterkerne og cd spillerne som jeg selv mener er av temmelig laber byggekvalitet. Ikke har de stort til kontroll heller.

Men dette er mine egne meninger og har ikke hørt Abrahamsen høyttalerene men jeg vet hvor bra XQ-40 er så jeg hadde detti av stolen her om de hadde blitt slått av Abrahamsen for å si det sånn.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handler vell som denonbuster sier, avstanden mellom elementene og evt vinkel på de. Og ikke direkte størrelsen på elementet.

Men, et større element vil jo trenge større rom å spille i, for å kunne yte maksimalt. Har man HT'r som er lukka, evt mindre bassporter, så vil problemet være mindre og man kan plassere større HT'r i mindre rom uten å miste den store sammenhengen.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høye frekvenser er jo som alle vet lettere å styre/kontrollere (retningsbestemte) enn lave. Så da bør jo det ideelle være å ha fleksibilitet nok til å kunne plassere de lavere frekvensene slik at man kan unngå ubehagelige roommodes fra disse.

Altså; "Satellitter"/stativ-HT, plassert korrekt ifht sweetspot. Og Sub(er) plassert korrekt ifht room-modes, MEN OGSÅ ifht timing/fase ifht satellittene. Et DSP/målesystem kan bidra med dette.
    "Skjøte-frekvens" mellom sat'er og sub(er) er jo selvsagt også veldig viktig..

Men utfordringen da blir jo å finne ut hvor høyt i frekvens room-modes gjør seg gjeldende. For room-modes som er såpass høye i frekvens at de er retningsbestemte så sliter man. Da tilhører frekvensen sat'ene og da kreves det seriøse akustiske tiltak.

Om roommodes ligger under det retningsbestemte området, og innenfor SUB'ens effektive arbeidsområde, så blir alt mye enklere.
    Da blir det hele snakk om plassering av sub og justering av delefrekvens og/eller justering av fase og/eller gain. Her kommer DSP'en inn.

Og så er det selvsagt grenser for hvor mye man kan justere delefrekvens, fase og gain i en sub via DSP uten at forsterkeren kneler. Huff.. detta er ikke lett:???: Men veien til Nirvana skal vel ikke være enkel?

(Gulvhøyttalere, med alle elementer plassert i en kasse, virker som en logistisk smart løsning. Og en som kanskje funker i et ideellt rom. Men det er neppe veldig ideelt lydmessig for de fleste rom. Spørsmålet er om det er rimeligere å ha et mer fleksibelt HT-system enn å bygge om boligen etter gulv-HT'ene. Tror nesten jeg må spørre kona hva hun mener.. )

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette minner meg om siste Hjemmekino og artiklene om akustikk.
    Avstander fra vegger: Elementer eller kasse(port)? Hvilket element? Ikke alle høyttalere er loddrette.

Vanvittig mange variabler, men utrolig skuffende at Hjemmekino ikke kommenterer enkle og "rett frem" variabler/løsninger.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å snuble ordentlig så kjøpte jeg RF-63 til mitt rom på 14 kvm. Plassert relativt optimalt (80cm fra bakvegg og 65cm fra sidevegger) så er konklusjonen at det ikke er noe problem å få gullyd fra RF-63 selv i et så lite rom. Mission completed.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •