Plassering av dempeplater??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av dempeplater??

Hei hvor får man tak i dempeplater til å hå på vegger,tak osv, og gjør det stor forskjell i forhold til å ikke ha? og hvordan vet man åssen man skal plassere dem? er nokså ny innen hifi og er nysjerrig

Håper på svar

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første du trenger å finne ut er om du faktisk trenger det.
    Så finner du plater som er tilpasset til problemet du har med lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    hvordan finner jeg ut dette da? og hvis jeg kunne fått brukt for det,hvor får jeg kjøpt?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe demping er vel bra uansett ?

Bygger kino selv og planen var å fulldempe frontvegg som blir trukket med Scenemolton + 3 plater på 120x60 på bakvegg som jeg trekker med motiv.

tenkte jo å gjøre dette før jeg dro inn høyttalere i rommet. Mener du at dette er unødvendig da, inntil jeg har hørt hvordan lyden blir i rommet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bein
    Noe demping er vel bra uansett ?

Bygger kino selv og planen var å fulldempe frontvegg som blir trukket med Scenemolton + 3 plater på 120x60 på bakvegg som jeg trekker med motiv.

tenkte jo å gjøre dette før jeg dro inn høyttalere i rommet. Mener du at dette er unødvendig da, inntil jeg har hørt hvordan lyden blir i rommet ?
    du lager platene selv altså?

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette lurer jeg også på, hvor disse platene skal være? måler man dette eller?

har selv dempeplater som er kjøpt på biltema til 129 for 5 stk men kjøpte ikke dempeplater på grunn av demping men på grunn av at veggen skulle bli helt svart når jeg så film. ^^ greit vis jeg kan få nytte av disse platene.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er demping i førsterefleksjonpunktene du tenker på så er fremgangsmåten slik:
    Hvis du får noen til å føre et speil inntil veggen vil du kunne se høyttaleren i speilet flere steder, enten på sideveggene, bak deg eller bak høyttalerne. Du vil også kunne se høyttalerne i speilet hvis du får vedkommende til å føre speilet langs gulvet eller taket. Alle de stedene du kan se høyttalerne i speilet mens du sitter i sweetspot, vil lyden reflektere fra høyttalerne og vil ha mer eller mindre behov for akustiske tiltak.

Jeg laget rammer i trevirke, kjøpte 50mm rockwool akustikkplater, og hengte de opp på sideveggene og bakveggen. Jeg slet veldig med ekko i rommet og da hjalp akustikkplatene veldig på. Så nå har jeg bestilt en pakke til med rockwool akustikkplater for å ha på frontvegg. Koster i underkant av 500,- for 6stk plater som er 50mm tykk.

Hvis du søker litt på akustikkplater på Kalibrering/Tweaking delen her på forumet, der denne tråden også egentlig skulle ha ligget, så finner du mange tips angående dette.

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Hvis det er demping i førsterefleksjonpunktene du tenker på så er fremgangsmåten slik:
    Hvis du får noen til å føre et speil inntil veggen vil du kunne se høyttaleren i speilet flere steder, enten på sideveggene, bak deg eller bak høyttalerne. Du vil også kunne se høyttalerne i speilet hvis du får vedkommende til å føre speilet langs gulvet eller taket. Alle de stedene du kan se høyttalerne i speilet mens du sitter i sweetspot, vil lyden reflektere fra høyttalerne og vil ha mer eller mindre behov for akustiske tiltak.

Jeg laget rammer i trevirke, kjøpte 50mm rockwool akustikkplater, og hengte de opp på sideveggene og bakveggen. Jeg slet veldig med ekko i rommet og da hjalp akustikkplatene veldig på. Så nå har jeg bestilt en pakke til med rockwool akustikkplater for å ha på frontvegg. Koster i underkant av 500,- for 6stk plater som er 50mm tykk.

Hvis du søker litt på akustikkplater på Kalibrering/Tweaking delen her på forumet, der denne tråden også egentlig skulle ha ligget, så finner du mange tips angående dette.

dette skal jeg lese mer på her inne. så jeg må nokk prøve dette

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utenom rommene til Svanå eller lignende, skulle jeg like å se de rommene som ikke har behov for demping eller andre akustiske tiltak hvis rommet skal brukes til musikk eller hjemmekino.

Husk at Rockwool akustikkplater o.l. bør være ganske tykke før de demper/strammer opp i bassen. 50 mm tykke plater demper vel bare ned til nedre mellomtone eller noe slikt? Jeg hadde nok gått for minst 10 cm tykkelse.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et lass med plater hjemme hos meg.
    Hele frontveggen er dempet med 50mm plater.
    Hjørnene på frontveggen er dempet med skrå kuttede plater, tykkelse totalt er 30cm.
    På sideveggene har jeg 3x 50mm plater på hver sidevegg. Disse er montert slik at det er 50mm luft på baksiden. De stikker altså 100mm ut fra veggen.

I følge Rockwool så skal 50mm plate + 50mm luft, dempe bedre enn 100mm plate.

På bakveggen har jeg 2 plater montert liggende på veggen, disse er også 50mm

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo tykkere akustikkplater jo bedre for å dempe lengre ned i frekvens. Men jeg ville ikke ha tykkere enn 50mm da jeg synes de stikker nok langt ut fra vegg, og blir å bruke eq på subbene, så da er stort sett det meste dekket. Men 50mm er vel minimumet som blir anbefalt.

Ligger en del info på hifisentralen også angående dette, det ligger også en "guide" for å lage rammer der.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50mm plater demper ned til ca 3-400hz, skal man dempe lengre ned enn dette, snakker man om 50-60-70cm med plater........

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    I følge Rockwool så skal 50mm plate + 50mm luft, dempe bedre enn 100mm plate.
    Jeg mener å ha lest dette før, men hadde glemt det.
    Takk for påminnelsen!:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg mener å ha lest dette før, men hadde glemt det.
    Takk for påminnelsen!:-D
    Kan jo ikke huske alt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomas900
    du lager platene selv altså?
    Bruker nok 50mm rockwool.

Lekter ut frontvegg og fyller den med rockwool.. "Bildene" på bakvegg får jeg noen til å trykke et eller annet motiv på som jeg kan ha over tre plater..

Er ihvertfall planen, har jo ikke gulv enda engang :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bein
    Bruker nok 50mm rockwool.

Lekter ut frontvegg og fyller den med rockwool.. "Bildene" på bakvegg får jeg noen til å trykke et eller annet motiv på som jeg kan ha over tre plater..

Er ihvertfall planen, har jo ikke gulv enda engang :grin:
    På denne linken finner du noen bilder i fra da jeg holdt på. Jeg fikk ikke tillatelse til å ha noe tykkere plater en 30mm så det ble som det ble..

Jeg prøvde å få samboern min til å tenke på at stoffet også måtte være "tynt" når hun valgte ut dette, men jeg er usikker på om det ble tynt nok. Er det noen fasit på dette?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsummering:

- Rockwools akustikkplater skal monteres med en avstand fra veggen som er lik platens tykkelse (dvs. uavhengig av om man velger 30, 50, 75 eller 100mm tykke plater)
    - Lydbølgens hastighet er lavest ved veggen, mens trykket er høyest der
    - Prisen for 30, 50, 75 og 100mm er ca. 650 kroner. Total dybde er 300 mm. Dvs en pakke med 50mm plater inneholder 6 stk. plater. En pakke 30mm inneholder 10 plater. Osv...
    - Rockwools akustikkplater skaffes / bestilles i ditt byggvarehus. Bestillings tid ca. 1-2 uker
    - Platene fås i 3 "farger". Dvs. platenes ene side er sort, hvit eller naturell (=lys beige). Den sorte og hvite har litt hardere front enn den som er naturell. Mulig farging er årsaken til dette
    - Platenes mål er noen millimeter mindre enn 1200 x 600 mm
    - Platene tilpasses lett med en skarp kniv. Å bruke hansker mens man behandler dem er litt femi, men anbefales
    - Platene bør kles inn (foran og bak) med stoff for å unngå at partikler fra platene slippes ut til friluft. Partiklene klør...
    - Det enkleste er å sette dem i en ramme laget av glattkantlist. For å utnytte absorbsjonsmaterialet mest mulig (montert på vegg) så er det anbefalt å borre hull i vangene til rammen av glattkantlistene. Detter er dog ikke et must...
    - Man bør fokusere å dempe frekvensenes 1/4 bølgelengde. En bølgelengde er lydens hastighet delt på frekvensen. Lydens hastighet i luft ved 20 grader Celsius er 343 m/s.

Eksempel 1: 343m/s delt på 500Hz gir en bølgelengde på 68,6 cm, og én fjerdedel av dette er 17,2 cm. Dvs. at dersom man har en 100mm tykk akustikkplate montert 100mm fra veggen så vil de 17,2cm være inne i akustikkplata. Har man montert en 30mm tykkplate 30mm fra veggen så skjønner man at dempingen ikke blir like effektiv...

Eksempel 2: Skal man dempe bass. Og da snakker vi ordentlig b-a-s-s så kan vi f. eks. se at en frekvens på 40hz har en bølgelengde på 343m/s delt på 40Hz = 8,6 meter, og 1/4 er 2,14 meter. Med andre ord så har aksutikkplatene en insignifikant effekt her. Det som derimot vil skje med for mange akustikkplater i rommet er at bassen vil bli mer fremtredende, fordi bassen blir ubehandlet mens de øvre frekvensene blir dempet. Forholdet mellom dem blir med andre ord forskjøvet "feil vei".

Bruk noen akustikkplater fra Rockwool i førsterefleksjonene og unngå fjærlett dempestoff fra Biltema. For å dempe lydbølger så er energibetraktningen slik at poenget er å dempe lyd. Dvs. endre lydens energi fra bevegelse til varme i akustikkplatene. Da må tettheten være god nok til at lydbølgene faktisk "bremses opp" og ikke passerer rett gjennom eller reflekterer (dvs. tettheten er for høy). Bass går gjennom det meste uansett.

Jo bredere rom (til en viss grad), jo lenger tidsmessig blir forsinkelsen mellom den direkte lyden fra høyttaleren og lyden som reflekteres i sideveggene før den når frem til ørene dine. Å dempe sideveggene vil derfor gi et mer presist lydbilde.

Husk også at antall førstereflekssjonspunkter i et normalt rom er 8. (2 pr. sidevegg, 2 i taket og 2 på gulvet).

For å gjøre det enkelt kan man legge tykt flossteppe på gulvet og montere akustikkplater på sideveggene. Taket er "optional", men vil gi et bokstavlig talt løft i lydbildet.

Vedlagt er en skisse som viser den "range" ulike instrumenter og stemmer har. Som man vil se så er det vanskelig å dempe alt...

Akustiske tiltak er en prosess som er lærerikt og nesten gratis. Akustiske tiltak (inkludert plasserig og vinkling av høyttalere, samt plassering av lytteposisjon i rommet) gir langt mer lydendring enn å bytte utstyr.

Lykke til.

EDIT: Når det gjelder diffusorer (spre lyden), som er det motsatte av absorbsjon beskrevet utelukkende over, så kan man på generelt grunnlag glemme dette som DIY. Primærårsaken er at dette krever pinlig nøyaktig (og da snakker vi ikke om millimeter, men tiendedels millimeter) i konstruksjonen. Dessuten så bør man sitte ganske langt fra diffusor før ønsket effekt oppnås.

Kort oppsummert for diffusorer:

- Bokhyller virker nesten ikke i det hele tatt
    - Diffusorer skal plasseres bak lytteposisjon. Unntaket her er dipole fronthøyttalere
    - Diffusorer skal plasseres minst 2-3 meter fra (bak) lytteposisjon

Kort om bassfeller:

Det er ingen one size fits alel i akustiske tiltak. Spesielt ikke i bassfeller. Ulike rom har ulike problemfrekvenser. Derfor selges svært sjelden såkalte spesifikke bassfeller (f. eks. Helmholtz resonator). De bassfeller som selges er ofte av typen "bredbåndet". Dvs. de demper bass over et større frekvensområde, og da naturlig nok mindre effektivt for gitte problemfrekvenser. Det finnes f. eks. plateresonatorer der det er et hulrom bak og som er fylt med dempemateriele (kan være Rockwool). Poenget er at man monterer en plate som resonerer ved en gitt frekvens og da demper bassen. Hulrommet bak absorberer "restenergien". Ulempen er at slike bassfeller er relativt store. Enkelte har sett på mer kreative løsninger og disse er:

- Montere en 2.5mm stålplate på stivt / absorbsjonsmateriale (VPR-bassfelle)
    - Montere såkalt MLV (Mass Loaded Vinyl), som veier ca. 5kg pr. 1 kvm bak akustikkplate for å dempe bass

Happy hunting på godlyd i ditt rom.

Vil du ha det enkelt og blir forvirret av all teksten over. Her er oppskriften:

- Kjøp en pakke 50mm Rockwool akustikkplater
    - Sett dem i en treramme og kle rammen (front, side og bak) med stoff
    - Plasser høyttalerne symetrisk i rommet
    - Heng akustikkplatene på sideveggen midt mellom der du sitter og høyttalerne
    - Opplev hvor stor forskjell dette gjør versus ubehandlet rom
    - Enjoy

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sinnsykt bra innlegg Tiger! Thumbs up!

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kom det mye kunnskap frem ja, utrolig bra8-)

For å dempe førsterefleksjonspunktene i taket tenker jeg på noe som er lettere i vekt enn akustikk plater fra rockwool så jeg slipper å henge det i kroker. Hvordan vil det være å bruke SEAM Panel fra Acoustic Tuning til dette? Ser for meg at de er såpass lett i vekt at dem kan henges opp med borrelås i taket?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To ting renner meg i hu:

a) De hevder absorbsjonen er HØY, men oppgir ikke absorbsjonskoeffisienter. Kan være et dårlig tegn

b) Borrelås er fett, men krever at du stifter borrelåsen i taket og ikke limer den. Ellers vil du jo "ødelegge" taket dersom du vil fjerne dem. Hvorvidt stifter er godt nok...tja. To par kroker i taket gir praktisk talt ingen merker når du fjerner dem.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •