Oppsett med flere subber

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett med flere subber

Jeg har et par tips for de som ønsker å få litt mer punch i hjemmekinoen og vil dele denne lille oppdagelsen her på forumet. Kan godt være andre som har gjort det samme, men det får være.

Dette innlegget handler altså ikke om LFE signalet, men dypbassen til L, C og R signalet. (Dedikerte LFE subber er å foretrekke).

I mitt oppsett har jeg 2 stk subber til LFE og 3 dedikerte subber som fyller ut hovedhøyttalerne (L/C/R). "Front"- eller "musikk"-subbene for L og R er koblet opp til forsterker med høyttalerkabler (høynivå inngang). Dette gir optimalt samspill med hovedhøyttalerne ved musikk.

Men ved film så kjører jeg nå i tillegg også signalkabler fra surroundprosessoren inn på lavnivå inngangen på L, C og R-subbene. (Jeg bruker ikke surroundprosessoren for musikk, har egen preamp med bypass). Da forsterker L og R subbene summen av lav- og høynivå signalet og jeg får mer punch i de når jeg ser film enn når jeg lytter til musikk.

Når det gjelder å ha egen sub til senterkanal må jeg bare ellers si at det har representert en gedigen oppgradering i mitt oppsett. Mange har store hovedhøyttalere, men senterhøyttaler er som oftest ikke så stor. Å ha egen sub som fyller ut senterkanalen gjør at man kan sette Center=FULL i prosessoren. Da får LFE subbene en langt enklere jobb. Og i tillegg oppnår man jevnere og bedre basspredning i rommet. Jeg må si at jeg stadig blir overrasket over hvor mye dypbass min senter-sub faktisk pumper ut. Så dette er også herved anbefalt!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke si sånn!!! Jeg har ikke råd til 7 sub'er til akkurat nå.

Newcomer soBEEit sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bilder er ønskelig! hørtes jo veldig spennende ut

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vi noen bilder eller.....:shock:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært kjekt om du skrev litt om hvilket utstyr du har.

Tolker innlegget ditt slik at du kjører da alle kanaler med full frekvensgang, har du da noen form for deling mellom høyttaleren og suben for kanalen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Hadde vært kjekt om du skrev litt om hvilket utstyr du har.

Tolker innlegget ditt slik at du kjører da alle kanaler med full frekvensgang, har du da noen form for deling mellom høyttaleren og suben for kanalen?
    Mine høyttalere er Aerial Acoustics 20T (front L/R), cc5 (senter) og 4 stk SR-3 (surround). Subber er 2 stk Aerial SW12 for LFE, en stk Audio Physic Minos som senter sub og to stk Audio Physic Luna II til frontene.

Jeg benytter Cary Cinema 11a som surroundprosessor. Jeg kjører her hele frontrekka med full frekvensgang (men ikke for surround, her har jeg xover på 80 Hz). Cary´en har både balanserte og ubalanserte 7.1 utganger som kan benyttes samtidig. Jeg kjører de balanserte utgangene til samtlige effekttrinn og med en xlr-splitt til de to dedikerte Aerial/LFE subbene. I tillegg benytter jeg altså tre ubalanserte signalkabler for L,C og R til de 3 Audio Physic subbene (De har heller ikke xlr inngang slik som Aerial subbene mine har). Ved hjelp av målinger har jeg da for de 3 AP subbene stilt inn både volum og lavpassfilter/deling til å matche rommet og respektive høyttalerne de spiller sammen med.

Luna´ene er de minst kraftige, men går likevel utrolig godt med mine 20T. Men etter at jeg oppgraderte fra 20T mk1 til mk2 så må jeg vel innrømme at de for musikk er blitt litt overflødige. Så på sikt kunne jeg derfor tenke meg å oppgradere til noe bedre, f.eks. to stk JL Audio F212. Luna´ene kunne da flyttes bak slik at jeg kunne kjøre full range også for surroundhøyttalerne. (Da blir det i såfall i alt 7 subber!) Men mest sannsynlig vil jeg prioritere en del annet før den tid, som f.eks. ny prosjektor og etter hvert oppgradere surrondprosessor.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobby
    Mine høyttalere er Aerial Acoustics 20T (front L/R), cc5 (senter) og 4 stk SR-3 (surround). Subber er 2 stk Aerial SW12 for LFE, en stk Audio Physic Minos som senter sub og to stk Audio Physic Luna II til frontene.

Jeg benytter Cary Cinema 11a som surroundprosessor. Jeg kjører her hele frontrekka med full frekvensgang (men ikke for surround, her har jeg xover på 80 Hz). Cary´en har både balanserte og ubalanserte 7.1 utganger som kan benyttes samtidig. Jeg kjører de balanserte utgangene til samtlige effekttrinn og med en xlr-splitt til de to dedikerte Aerial/LFE subbene. I tillegg benytter jeg altså tre ubalanserte signalkabler for L,C og R til de 3 Audio Physic subbene (De har heller ikke xlr inngang slik som Aerial subbene mine har). Ved hjelp av målinger har jeg da for de 3 AP subbene stilt inn både volum og lavpassfilter/deling til å matche rommet og respektive høyttalerne de spiller sammen med.

Luna´ene er de minst kraftige, men går likevel utrolig godt med mine 20T. Men etter at jeg oppgraderte fra 20T mk1 til mk2 så må jeg vel innrømme at de for musikk er blitt litt overflødige. Så på sikt kunne jeg derfor tenke meg å oppgradere til noe bedre, f.eks. to stk JL Audio F212. Luna´ene kunne da flyttes bak slik at jeg kunne kjøre full range også for surroundhøyttalerne. (Da blir det i såfall i alt 7 subber!) Men mest sannsynlig vil jeg prioritere en del annet før den tid, som f.eks. ny prosjektor og etter hvert oppgradere surrondprosessor.
    Hei
    Er interresert i å koble sub til senter.Må jeg da ha en egen prosessor eller kan recieveren(Onkyo 876)brukes ???

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunter2
    Hei
    Er interresert i å koble sub til senter.Må jeg da ha en egen prosessor eller kan recieveren(Onkyo 876)brukes ???
    Hvis du bruker en sub som har høynivå inngang og utgang så er det ingen sak. Da kjører du senter-høyttalerkabel inn på høynivå-inn på sub og fra høynivå-ut på sub til senter. Hvis sub'en i tillegg har høypass-filter på denne utgangen så er det gull.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Gurba. Får sjekke dette når jeg kommer hjem.(xtz 12.16)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Eller, dersom denne receiveren har pre-out for senterkanalen kjører du signalkabel fra denne inn på lavnivå inngangen på subben og kaliberer deretter lavpassfilteret til å ha litt overlapp med din senterhøyttaler.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kobler senter med sub,vil subben da kun spille sammen med senter eller vil den også spille i stereomodus ved lytting på musikk ?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobby
    Eller, dersom denne receiveren har pre-out for senterkanalen kjører du signalkabel fra denne inn på lavnivå inngangen på subben og kaliberer deretter lavpassfilteret til å ha litt overlapp med din senterhøyttaler.
    Hvis han skal koble slik så må han ha ekstern forsterker på senter i tillegg.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kobler senter med sub,vil subben da kun spille sammen med senter eller vil den også spille i stereomodus ved lytting på musikk ?
    Hvis du kobler sub'en på senterkanalen så vil den spille når senteren spiller.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvis du kobler sub'en på senterkanalen så vil den spille når senteren spiller.
    Tenkte kanskje at det fantes en finurlig koblingsmulighet slik at jeg fikk både-og.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •