Oppgradering av diskantelementer i Dali 109

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av diskantelementer i Dali 109

Har nettopp kjøpt meg Nad C375bee forsterker. Med mine Dali 109 spiller det helt fint, litt skarpt i diskanten ved høyt volum og litt romlete bass i min lille stue.

Var bortom Hifi klubben og testa Ikon 6 og Lektor 8.
    Låt meget bra, men blei skuffa over bassen i Ikon 6 og av Lektor 8 hadde jeg faktisk forventet større forskjell fra mine 109.
    Syns rett og slett ikke det er verdt 11 tusen å legge imellom i forhold til hva jeg får-

Der hvor jeg merket størst forskjell var i diskantområdet, låt som forventet mye mykere av begge disse høyttalerne.

Vurderer derfor å bytte ut/oppgradere diskantelementene mine, men i utgangspunktet beholde delefilteret, da jeg ikke vil lage altfor stort prosjekt av detta. De originale elemtene er Vifa d26tg-68.

Ringte Eltek/Dynabel istad og han mente at Seas H1212 27TBFC/G var en diskant som ville funke ift specs og at det er en oppgradering. Og at jeg evt kunne sette på litt større motstander på delefilteret om det skulle bli for høy lyd. De koster ikke allverden - 431kr.

Har noen erfaring evt tips til diskanter som kunne funke bra ?
    Vurderte i utgangspunktet å sette på diskantene som blir brukt i Ikon 6/lektor 8 men med mitt gamle delefilter vil det kanskje ikke ha så mye å si..

Hva syns dere, litt greit å få en second opinion før jeg kjøper og tester.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rokkern
    Har nettopp kjøpt meg Nad C375bee forsterker. Med mine Dali 109 spiller det helt fint, litt skarpt i diskanten ved høyt volum og litt romlete bass i min lille stue.

Var bortom Hifi klubben og testa Ikon 6 og Lektor 8.
    Låt meget bra, men blei skuffa over bassen i Ikon 6 og av Lektor 8 hadde jeg faktisk forventet større forskjell fra mine 109.
    Syns rett og slett ikke det er verdt 11 tusen å legge imellom i forhold til hva jeg får-

Der hvor jeg merket størst forskjell var i diskantområdet, låt som forventet mye mykere av begge disse høyttalerne.

Vurderer derfor å bytte ut/oppgradere diskantelementene mine, men i utgangspunktet beholde delefilteret, da jeg ikke vil lage altfor stort prosjekt av detta.

Ringte Eltek/Dynabel istad og han mente at Seas H1212 27TBFC/G var en diskant som ville funke ift specs og at det er en oppgradering. Og at jeg evt kunne sette på litt større motstander på delefilteret om det skulle bli for høy lyd. De koster ikke allverden - 431kr.

Har noen erfaring evt tips til diskanter som kunne funke bra ?
    Vurderte i utgangspunktet å sette på diskantene som blir brukt i Ikon 6/lektor 8 men med mitt gamle delefilter vil det kanskje ikke ha så mye å si..

Hva syns dere, litt greit å få en second opinion før jeg kjøper og tester.
    Høre på Dynabel du . Dem kan ofte sakene sine.

Du har en veldig god forsterker, testet du BW 683 da ? IKON 6 har ikke lite bass, men veldig "rett" bass.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først eksperimenterer du med plaseringen av dine høyttalere, vinkling, lytteposisjon osv. En plasering ute på gulvet, borte fra hjørner er gjerne en kur mot romlebass.
    Prøver du denne vil du høre at dine høyttalere kanskje spiller bedre enn du trodde muligt: http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf
    Begynner du å skifte elementer i dine høyttalere er det egentlig ikke en oppgradering medmindre du vet hva du holder på med. Du degraderer verdien av høyttaleren, og du kan nesten aldrig være sikker på om justering av nivå er korrekt.
    Et delefilter er en kompleks, og meget kritisk del av høyttaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Begynner du å skifte elementer i dine høyttalere er det egentlig ikke en oppgradering medmindre du vet hva du holder på med. Du degraderer verdien av høyttaleren, og du kan nesten aldrig være sikker på om justering av nivå er korrekt.

Skjønner at hele høyttaleren er konstruert som et system hvor delefilterne er spesialtilpasset de elementene/diskantene som sitter der og at man ikke kan forvente rått resultat ved å bare kjøpe no dyre diskanter og hive inn dem....

Men tenker at med god veiledning dynabel/avforum bør det vel være mulig å finne noen highend diskanter, som funker bra ift specs og disse vil vel være en oppgradering og bedre enn 15 år gamle "greie" (men spesialtilpassete) diskanter og er dem ikke det så har jeg prøvd, og kasta bort 860kr, jeg tåler det. Og skjønner ikke hvordan høyttalerne kan miste verdien sin ?? jeg har jo ikke akkurat tenkt å kaste de gamle diskantene..

Jeg dytta no raggsokker in i bassportene, fungerte kjempefint og høyttalerne har nå mye bass, men veldig lite romling så er igrunn kjempefornøyd bassmessig. Jeg liker litt "pønsj" :-P

God plassering av høyttalerne mine i stua er ganske vanskelig i forhold til resten av innredningen. Rommet er ca, 3,5x 5m og høyttalerne står på langveggen. På kortsidene har jeg henholdsvis dør og vindu og jeg vil ha tv og stereo mellom høyttalerne. Ifølge den formelen skal høyttalerne 2,2m ut fra veggen og det er jo omtrent der jeg sitter i sofaen min hehe :-p
    Så ikke så rart at det er litt bassat hos meg da nei.
    Men takk for linken kjekt å vite til seinere

Jeg er kanskje litt sta nå og hvis folk mener det er bare tull å bytte diskant så gidder jeg nok ikke det. Men hadde passa meg bra for det er det eneste frekvensområdet som jeg merka tydelig at høyttalerne mine falt igjennom ift nyere. Bassproblematikken har nok med med rommet å gjøre.

Jeg prøvde ikke BW 683.
    Han hifi klubben mannen satte bare på de to, jeg spurte etter hva som passa med ampen min. Jeg sa at jeg bare ville teste ut hvordan ampen låt på nye/bedre høyttalere og at jeg likte lydkarakteren i 109´ene og ville ikke tyne strikken for langt, skulle jo ikke kjøpe uansett :-) Bør jeg sjekke den ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje noen gidder å flytte den tråden her til DIY ? Passer sikkert bedre der?!

Elr kan jeg gjøre det selv ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •