Nye stativ/gulv-høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye stativ/gulv-høyttalere

Da var det på tide med noe nytt (igjen)..

Jeg har (u)heldigvis fått en fetish for (flotte) stativhøyttalere på flotte stativer osv. og dette er noe jeg har begynt å se nøye etter. Foreløpig har jeg ikke klart å bestemme meg for noe som helst..

Er nok mest 70-80% musikk og 20-30% film. Det går som regel i rock, metal, punk, altså den "tyngre bakgården". Kan også nevnes at rommet er ca. 16 kvm, men skal flytte ned i leilighet som er en del kvm mer til sommeren.

Noen av tingene jeg har vurdert:

StativHT:
    Dynaudio DM 2/7 Stativhøyttaler | Soundgarden
    B&W DM685 Høyttalere - Stativhøyttaler - Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    Klipsch RB-81 Stativhøyttaler - 8" basselement - Klipsch - L-Sound AS

GulvståendeHT:
    System Audio SA1550 Gulvstående høyttaler | Soundgarden
    DALI Concept 6 Høyttalere - Gulvhøyttaler - Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Den jeg foreløpig heller mest mot er Dynaudio etter å ha lest så mye fantastisk om disse. Har b.la hørt noen Dynaudio i studio før som overrasket masse.

Det jeg er ute etter er:
    + trøkk
    + må kunne dra på en del (hører som regel på greit volum+)
    + IKKE bli lyttetrett, BEDRE med for MYK enn for SKARP
    + utseende (?)
    + utnyttelsespotensiale og oppgraderingsmuligheter (?)

Vet jo at gulvstående har mindre kompromisser enn stativhøyttalere i denne klassen, men kan nok klare meg til jeg har nok penger til og komplementere for dette.

Har den dag i dag en Onkyo 707 som jeg håper jeg får utnyttet bi-wire. Har planer om eff.forsterker også.

HELST ikke mer enn 6000, men kan til nøds gå til 7000,-
    (Brukt er også helt greit!)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tre stativhøyttaler alternativene dine kan du ikke gå feil med uansett hvem du velger.

Et lite tips, Klipsch RB-81 vil nok kle musikkstilen din bra da den er litt rocka. Vær dog obs på at den er veldig stor.

Et annet og bedre tips blir Klipsch RF-52 gulvmodellen til samme pris. Den går dypere i Hz å du sparer penger på stativer du ikke trenger. Den er også mer musikalsk.

-Klipsch vil trøkke og spille høyere enn de andre alternativene.
    -Forsterkeren din vil yte mer på Klipsch da de har høy følsomhet, Onkyo er bra match.
    -Klipsch får du roet ned i diskanten ved innspilling og riktig forsterkermatching.

For pengene og til din bruk mener jeg RF-52 er det beste kjøpet for 6000,-
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med dali ikon 2? dynaudio blir for krevende for forsterkeren din.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par brukte Patos Lyric 402 er midt i blinken for deg. Disse får du for 5-6000 på bruktbørsen og dukker opp jevnlig.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    hva med dali ikon 2? dynaudio blir for krevende for forsterkeren din.
    Vurderte disse også, men problemet er jo ikke forsterkerkraft foreløpig. Skal jo gå for eff.forsterker etterhvert uansett så om de spiller litt dårligere i starten så får jeg jo bare enda en stor oppgradering etterpå

Klipsch har jeg vurdert ja, men syntes fort at Synergy-serien ble litt skarp når jeg ga på, men skal ikke uttale meg om Reference-serien da jeg aldri har hørt disse..

Jeg vil HELST ikke kjøpe noe jeg ikke har sjangs til å få prøvehørt.. Derfor blir det mest aktuellt om det er selgere lokalt i Sandnes/Stavanger eller Hifiklubben/Soundgarden/Resonans

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Vurderte disse også, men problemet er jo ikke forsterkerkraft foreløpig. Skal jo gå for eff.forsterker etterhvert uansett så om de spiller litt dårligere i starten så får jeg jo bare enda en stor oppgradering etterpå

Klipsch har jeg vurdert ja, men syntes fort at Synergy-serien ble litt skarp når jeg ga på, men skal ikke uttale meg om Reference-serien da jeg aldri har hørt disse..

Jeg vil HELST ikke kjøpe noe jeg ikke har sjangs til å få prøvehørt.. Derfor blir det mest aktuellt om det er selgere lokalt i Sandnes/Stavanger eller Hifiklubben/Soundgarden/Resonans
    Var idag en prøverunde på Hifiklubben og Soundgarden..

Prøvehørte:
    Dali Lektor6
    Dali Concept6
    Dali Ikon 5
    B&W DM686
    System Audio 1750
    Dynaudio DM 2/7

Må si at jeg ble kraftig imponert av lyden til Lektor.. Den falt særdeles godt i smak. Disse ble derimot kjørt på en Lyngdorf forsterker om jeg ikke husker feil.. Er usikker på hvordan disse vil bli på Onkyo.. Concept ble slappt og kjedelig, Ikon ble altfor skarpt.

B&W DM686 hørtes veldig bra ut (tenker mest på storebror, men disse var ikke inne). Er redd for at disse kanskje blir litt for tamme uten subwoofer.

Dynaudio DM 2/7 kan jeg bare si WOW! Hvor i ******* har de hjemt resten av elementene? Selv om vi ikke kjørte bonnfyrings (var nesten ikke bevegelse i elementene) så trøkka det jo som F! Det var klart, ikke skarpt, men rett og slett fantastisk! Dette er foreløpig nr1! DEFINITIVT!

Har enda igjen å prøvehøre RB-81, men er redd for att disse kanskje blir skarpe.. Siden jeg likte Lektor6 så godt så vurderer jeg Dali Lektor 3.. Er jo samme greiene bare ett element mindre.. Glemte dessverre å prøvehøre disse..

Noen som har noen tips/erfaringer mellom Dali Lektor 3 og Dynaudio?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resonsans Stavanger har RF-82 i sin demokino, nærmeste du kommer RB-81 i området på butikk hvertfall.

Hva med Swans ? Lekker finish på disse, å ser nesten ut som det er dynaudio elementer i disse ?

Swans D2.1SE Stativhøyttaler - 6.5" woofer - Swans - L-Sound AS

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Resonsans Stavanger har RF-82 i sin demokino, nærmeste du kommer RB-81 i området på butikk hvertfall.

Hva med Swans ? Lekker finish på disse, å ser nesten ut som det er dynaudio elementer i disse ?

Swans D2.1SE Stativhøyttaler - 6.5" woofer - Swans - L-Sound AS
    Ser ikke for meg egentlig at RB-81 kan toppe Dynaudio.. Om de ikke har disse til demo, er det heller liten vits også å vurdere det..

Har sitt på de Swans høyttalerne, er lekre og sikkert ikke minst gode! Dessverre er dette 4k mer.. I ung alder er dette en del penger

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 685 sammen med Onkyo-reciever, og er svært fornøyd med kombinasjonen:-D

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har RB81 i kinoen min på 17 kvm.

De rocker noe skikkelig. Relativt lett å plassere, da den har bassporten på fronten.
    RF52 er også et godt valg, men kan bli litt vanskeligere å plassere, da den har porten på baksiden, og derfor bør den stå en 30-40cm fra bakvegg.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, skal ta meg en titt på RF-52 og RB-81.. Må si jeg har store forventninger når dere sier slikt da

Har enda ikke fått svar på om Reference er like skrikette som Synergy?

Noen som har sammenlignet / hørt Dynaudio mot Klipsch da?

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var idag en prøverunde på Hifiklubben og Soundgarden..

Prøvehørte:
    Dali Lektor6
    Dali Concept6
    Dali Ikon 5
    B&W DM686
    System Audio 1750
    Dynaudio DM 2/7

Må si at jeg ble kraftig imponert av lyden til Lektor.. Den falt særdeles godt i smak. Disse ble derimot kjørt på en Lyngdorf forsterker om jeg ikke husker feil.. Er usikker på hvordan disse vil bli på Onkyo.. Concept ble slappt og kjedelig, Ikon ble altfor skarpt.

B&W DM686 hørtes veldig bra ut (tenker mest på storebror, men disse var ikke inne). Er redd for at disse kanskje blir litt for tamme uten subwoofer.

Dynaudio DM 2/7 kan jeg bare si WOW! Hvor i ******* har de hjemt resten av elementene? Selv om vi ikke kjørte bonnfyrings (var nesten ikke bevegelse i elementene) så trøkka det jo som F! Det var klart, ikke skarpt, men rett og slett fantastisk! Dette er foreløpig nr1! DEFINITIVT!

Har enda igjen å prøvehøre RB-81, men er redd for att disse kanskje blir skarpe.. Siden jeg likte Lektor6 så godt så vurderer jeg Dali Lektor 3.. Er jo samme greiene bare ett element mindre.. Glemte dessverre å prøvehøre disse..

Noen som har noen tips/erfaringer mellom Dali Lektor 3 og Dynaudio?
    Tror nok også at jeg hadde kommet til å gått for Dynaudio. Meget gode erfaringer med de høyttalerne. Har ikke eid noen selv men har vært på en del lytterunder der Dynaudio imponerte sterkt. =)

Nå er jeg imidlertid litt usikker på hvor god match Onkyo er med Dynaudio. Dynaudio er etter min erfaring litt analytiske i spillestilen, mens Onkyo er litt mørk. Nå har jeg ikke hørt DM 2/7, og dersom de er litt mer LFS vennlige så kan nok Onkyo være en god match. Dersom du har muligheten, ta receiveren med til butikk og test. =)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, skal ta meg en titt på RF-52 og RB-81.. Må si jeg har store forventninger når dere sier slikt da

Har enda ikke fått svar på om Reference er like skrikette som Synergy?

Noen som har sammenlignet / hørt Dynaudio mot Klipsch da?

Dynaudio er mer HiFi enn hva Klipsch er.
    Derimot er Klipsch mye mer dynamiske og rocka.

Skrikete: Dette avhenger av rommet ditt, og hvilken forsterker man bruker sammen med høyttalerne.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Dynaudio er mer HiFi enn hva Klipsch er.
    Derimot er Klipsch mye mer dynamiske og rocka.

Skrikete: Dette avhenger av rommet ditt, og hvilken forsterker man bruker sammen med høyttalerne.
    Skal ta meg en tur innom resonans i stvg.. De hadde hverken rf-52 eller rb-81 på lager.. Han sa at RB-81 var litt for buldrette for musikk han mente selv at RF-52 er klipsch desidert beste musikkhøyttaler.. Skal ha en lytting på psb og noe annet han nevnte..

Rommet er nok litt hardt, er skråtak og selve anlegget står "klemt" inn i en del av rommet (idiotisk skapløsning)..

Foreløpig heller jeg nok mest mot Dynaudio.. Evt kaanskje Dali, men vet ikke om man kanskje også kan bli lei av litt "tilbakelente" høyttalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en ekstremt god allrounder i Dynaudio DM 2/7 !
    Lest mye bra om den å var på nippet til å handle denne selv.

Men synes alikevel du skulle sjekket opp Klipsch og kanskje Lektor 3 før du tar ditt endelige valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Usher compass x 719

Hei!

Du bare måå høre disse før du bestemmer deg (20 kg nydelig hifi i hver boks):

x series

Ligger på 12-13.000,- nye, men brukt får du dem innenfor din ramme.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomu
    Hei!

Du bare måå høre disse før du bestemmer deg (20 kg nydelig hifi i hver boks):

x series

Ligger på 12-13.000,- nye, men brukt får du dem innenfor din ramme.
    Hadde lett tatt disse på FLEKKEN bare pga. design!:P Derimot, har jeg aldri sitt så billige Usher høyttalere på brukten

High-end JBL høyttalere selges rimelig! - FINN Torget

Er disse noe å vurdere?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har rf 52 til og hvere så små "i måle stokk" er di rett og slett geniale masse lyd og dynamic har sub v siden og ikke angra et sekkund

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •