Hjelp til innstilling av høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til innstilling av høyttalere

Hei!

Har nettopp kjøpt Dali Concept 6 fronthøyttalere, og koblet dem til en Onkyo 807. Jeg har kjørt audyssey, men er likevel ikke fornøyd med lyden. Jeg synes de spiller litt sånn "lyd innestengt i kasse"-aktig (men det er kanskje slik conceptene låter?).

Impendans på høyttalerne er 8 ohm. Bør jeg stille receiveren på 4 eller 6 (8 er ikke et alternativ) ?

Andre tips til innstilliger? De står i ei lita stue i ei leilighet på totalt 37 kvm.

Takker for all hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør hele kalibreringen om igjen. La høyttalerne stå rett ut fra veggen, ikke vinkle dem. Sjekk etter lydforstyrrelser først. Kan være høyfrekvent støy fra kjøleskapet, en pc som står på eller f.eks kjøkkenvifte.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mojo Pin
    Hei!

Har nettopp kjøpt Dali Concept 6 fronthøyttalere, og koblet dem til en Onkyo 807. Jeg har kjørt audyssey, men er likevel ikke fornøyd med lyden. Jeg synes de spiller litt sånn "lyd innestengt i kasse"-aktig (men det er kanskje slik conceptene låter?).

Impendans på høyttalerne er 8 ohm. Bør jeg stille receiveren på 4 eller 6 (8 er ikke et alternativ) ?

Andre tips til innstilliger? De står i ei lita stue i ei leilighet på totalt 37 kvm.

Takker for all hjelp
    Når høyttalerne har en impedans på 8ohm, skal forsterkeren stå på 6ohm

Dali Concept høyttalerne høres sikkert dårligere ut enn det hva de hørtes ut som i butikken. Dette kommer nok av at du må spille enn 100 timer før elementene skikkelig løsner og du får det trøkket du er vant med

Om ikke dette, så er det Audyssey som fucker opp lyden (har selv opplevd dette både med onkyo & h/k forsterkere). Altså du MÅ ikke bruke selve Audyssey EQ´en, men du kan fremdeles bruke lengdene og "volumkontrollen" som Audyssey lager.

Prøv å mål ALLE lytteposisjonene.. Du skal som regel få bedre resultat da! Lykke til

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    still den på 6 ohm, mulig det er dårlig akkustikk i rommet eller ikke optimal plassering,men consept har nok litt lukket kasselyd iforhold til dyrere høytallere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Når høyttalerne har en impedans på 8ohm, skal forsterkeren stå på 6ohm

Dali Concept høyttalerne høres sikkert dårligere ut enn det hva de hørtes ut som i butikken. Dette kommer nok av at du må spille enn 100 timer før elementene skikkelig løsner og du får det trøkket du er vant med

Om ikke dette, så er det Audyssey som fucker opp lyden (har selv opplevd dette både med onkyo & h/k forsterkere). Altså du MÅ ikke bruke selve Audyssey EQ´en, men du kan fremdeles bruke lengdene og "volumkontrollen" som Audyssey lager.

Prøv å mål ALLE lytteposisjonene.. Du skal som regel få bedre resultat da! Lykke til
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du oppdatert firmwaren på receiveren? Meget viktig. Låt rett og slett dritt hos meg til jeg fikk oppdatert.

Hva slags modus kjører du i, Pure Audio, Stereo etc etc?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Takker for all hjelp
    Hvis du IKKE har et surroundoppsett,men bare skal ha stereolyd så anbefaler jeg og IKKE bruke romkorreksjon. Bruk ørene heller og sett opp høyttalerne med samme avstand mellom dem som til lytteposisjon (om det er mulig). Så vinkler du høyttalerne litt inn mot sitteplassen. Hvor mye er det bare du som bestemmer. Et godt utgangspunkt er at høttalere og lytteposisjon skal danne en likesidet trekant,men det kommer an på rommet,høyttalrne og hva du selv blir fornøyd med. Det er viktig og prøve seg frem. Dersom du allikevel ikke blir fornøyd så kjør Audassy ETTER at du har satt opp høyttalerne så nøyaktig som mulig. Forøvrig så trenger alle høyttalereminst et døgn eller mere innspilling før de begynner og låte bra.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke begynn å finlytt og plasser høyttalerne før de har gått noen dager på litt volum uten Audyssey innkoblet.
    Den innestengte lyden er mest sannsynlig pga innspilling. Låter diskanten litt for lyst også?

Når du etterhvert skal ta i bruk Audyssey, så husk at du bare skal måle rett i nærheten av sweetspot og ikke over hele sofaen/alle stolene. Max 30cm fra der hodet ditt er plassert. Det er flere tråder her på forumet hvor du finner gode tips om plassering av målemic. Søk på Audyssey.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar

Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Har du oppdatert firmwaren på receiveren? Meget viktig. Låt rett og slett dritt hos meg til jeg fikk oppdatert.

Hva slags modus kjører du i, Pure Audio, Stereo etc etc?
    Jepp, har oppdatert firmare!

Det varierer om jeg hører på Pure Audio eller Stereo. Heller kanskje litt mot at Stereo gir bedre lyd. Pure Audio kan virke litt spinkel. Har også prøvd noen ganger på Surround Sense Music (eller noe sånt). Dette gir en mer fyldig lyd, men låter ganske upresist.

Sitat Opprinnelig postet av edguy
    [snip..] Så vinkler du høyttalerne litt inn mot sitteplassen. Hvor mye er det bare du som bestemmer. Et godt utgangspunkt er at høttalere og lytteposisjon skal danne en likesidet trekant,bra [..snap]
    Høyttalerne står på hver sin side av TV'en som står i et hjørne. De står nok litt for nærme hverandre - kanskje litt under 1.5 meter mellom dem. Lytteposisjonen er i en hjørnesofa i motsatt hjørne, der avstanden mellom sofahjørnet og TV'en er ca 3-4 meter. Avstanden fra sofakanten til nærmeste høyttaler er under 2 meter. Jeg veit ikke hvordan denne oppstillingen er jeg?

Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Låter diskanten litt for lyst også? Når du etterhvert skal ta i bruk Audyssey, så husk at du bare skal måle rett i nærheten av sweetspot og ikke over hele sofaen/alle stolene. Max 30cm fra der hodet ditt er plassert. Det er flere tråder her på forumet hvor du finner gode tips om plassering av målemic. Søk på Audyssey.
    Lyden er veldig skarp og rein i allefall, men dette skal visstnok være et av kjennetegnene på concept høyttalerne. Hvordan "reseter" jeg tilbake til slik det var før jeg kjørte Audyssey?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan slå av og på EQ i menyen:
    3. Audio Adjust -> 4.Audyssey -> EQ on/off

En ny måling (husk å bruke alle 6 målingene) vil overskrive den første målingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar

Jepp, har oppdatert firmare!

Det varierer om jeg hører på Pure Audio eller Stereo. Heller kanskje litt mot at Stereo gir bedre lyd. Pure Audio kan virke litt spinkel. Har også prøvd noen ganger på Surround Sense Music (eller noe sånt). Dette gir en mer fyldig lyd, men låter ganske upresist.

Høyttalerne står på hver sin side av TV'en som står i et hjørne. De står nok litt for nærme hverandre - kanskje litt under 1.5 meter mellom dem. Lytteposisjonen er i en hjørnesofa i motsatt hjørne, der avstanden mellom sofahjørnet og TV'en er ca 3-4 meter. Avstanden fra sofakanten til nærmeste høyttaler er under 2 meter. Jeg veit ikke hvordan denne oppstillingen er jeg?

Lyden er veldig skarp og rein i allefall, men dette skal visstnok være et av kjennetegnene på concept høyttalerne. Hvordan "reseter" jeg tilbake til slik det var før jeg kjørte Audyssey?
    1,5 meter er nok i minste laget dersom du skal ha bra stereolyd. Dersom du har mulighet ville jeg testet høyttalerne et annet sted i rommet med 2-3m avstand mellom dem,dette for å åpne lydbildet litt mere. Da får du et inntrykk av om det er plasseringen av høyttalerne som gjør at det låter litt snodig. Plassering av høyttalerne har mye mer og si enn at du bruker romkorreksjon. Man må gjerne bruke noen timer på å få det oppsettet man vil ha. Dersom du har mulighet til å ommøblere og sette høyttalerne på en rett vegg og ikke mot veggene som danner hjørne så er jeg sikker på at du vil få mye bedre lyd. Dersom rommet er rektangulært så ville jeg i utgangspunktet ha plassert høyttalerne på en av kortveggene og med høyttalerne ganske langt i fra hverandre.Men som sagt så må du prøve deg fram.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting du skal ha i bakhodet, slik jeg har forstått det, og som jeg har registrert er at Pure Audio så er romkorreksjonen utkoblet, jeg lyttet nå kun i stereo, pure audio blir for spinkelt som du sier.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bi-ampet høyttalerne? eller har du koblet vanlig med 1 kabel pr høyttaler?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var å hørte disse på hifi-klubben i dag og kan si at disse ikke har så veldig mye bass og er nok litt spisse i toppen (avhengig av hva du spiller av selvfølgelig)..

Det tar som regel en 100-300 timer før høyttaleren låter optimalt.. Her må du bare pøse på å la de stå å spille så mye som mulig.. Da blir nok lyden både fyldigere og bedre skal du se! Er også enig i att det ikke er mye vits å kjøre audyssey når det gjelder stereo..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Er også enig i att det ikke er mye vits å kjøre audyssey når det gjelder stereo..
    Vel her tar du feil, rommet du lytter i har sin lydsignatur, her kan du få korrigert bort vanskelige frekvenser uten å måtte ty til ombygging av rommet. Jeg fikk utvidet bredden på stereoperspektivet etter at jeg kjørt romkorreksjon.

Utgangspunktet var jeg skeptisk til romkorreksjon da jeg har lest om litt ymse erfaringer, samtidig som jeg hadde "old school" mentaliteten i hodet. Men etter mange timer med lytting og prøving er jeg ikke i tvil om at romkorreksjon har noe for seg. Lyd skal være underholdende og gøy, ikke tørt og kjedelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Vel her tar du feil, rommet du lytter i har sin lydsignatur, her kan du få korrigert bort vanskelige frekvenser uten å måtte ty til ombygging av rommet. Jeg fikk utvidet bredden på stereoperspektivet etter at jeg kjørt romkorreksjon.

Utgangspunktet var jeg skeptisk til romkorreksjon da jeg har lest om litt ymse erfaringer, samtidig som jeg hadde "old school" mentaliteten i hodet. Men etter mange timer med lytting og prøving er jeg ikke i tvil om at romkorreksjon har noe for seg. Lyd skal være underholdende og gøy, ikke tørt og kjedelig.
    Svært så påståelig da......

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt romkorreksjon en gang til, og er litt bedre fornøyd med resultatet denne gangen. Men det kan komme av at jeg satte på en annen cd også. Jeg hørte på en gammel Metallica cd før jeg kjørte audysseyen, og da var det veeeldig kasselyd. Skal prøve ut mer med metallica i morgen og se om audysseyen har gjort susen. Hadde et par ekstra målepunkter denne gangen.

Mulig jeg skal sette på spikes etterhvert også. Har fått høre at det kan gi litt mindre "kasselyd" eller er det bare tull?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt romkorreksjon en gang til, og er litt bedre fornøyd med resultatet denne gangen. Men det kan komme av at jeg satte på en annen cd også. Jeg hørte på en gammel Metallica cd før jeg kjørte audysseyen, og da var det veeeldig kasselyd. Skal prøve ut mer med metallica i morgen og se om audysseyen har gjort susen. Hadde et par ekstra målepunkter denne gangen.

Mulig jeg skal sette på spikes etterhvert også. Har fått høre at det kan gi litt mindre "kasselyd" eller er det bare tull?
    Som sagt før, så er det litt vanskelig å bedømme lyden allerede. La anlegget stå og spille i neon dager, så vil ting falle mer på plass.

Husk å alltid bruke alle målingene på Audyssey og hold deg innenfor 30cm fra hodet ditt på alle målingene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •