Beste sub til ca 10.000,- - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skal importere ett meg noen ed subber no.
    No vet jeg ikke hvor du bor. Men om du har råd å gå litt opp i pris og du bor nærmt nok til å hente så er det jo en mulighet til å hive seg på om du er rask.

Har en post om det HER

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg til å se en direkte sammenligning mellom eD og SVS. Så langt er jo det meste bare synsing.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    dobbel 18 fra eD ja? vi trenger ikke mer enn dobbel pb-13, så parkerer vi den! hahahha
    Det stemmer da ikke slimchaddi.
    Som jeg nevnte i en annen tråd:
    Her er tall hentet fra tweakcityaudio.com:
    eD A7-900: Measured results - 20 Hz: 113.5 dB AL - 20-63 Hz average: 118 dB AL
    SVS PB13-Ultra: Measured results - 20 Hz: 108 dB - 20-63 Hz average: 113.5 dB
    Hvis jeg ikke husker veldig feil så legger man på 3db om man har en tilsvarende subb til.
    dvs 2xSVS PB13-Ultra gir 111 dB ved 20Hz.
    En annen side av den saken er jo at en A7-900 koster 25k her i norge og to SVS subber koster 29k.
    Dette er egentlig heller ikke eD's mest heftige subb, men det jeg vil fram til er jo at dersom det er ytelse man fokuserer på og har plass til det så får man mer trykk for mindre penger med eD.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg gleder meg til å se en direkte sammenligning mellom eD og SVS. Så langt er jo det meste bare synsing.
    Nå har vel ikke SVS noen lukket 13" men jeg har nevnt flere ganger at jeg stiller opp i oslo området. Har hørt alle SVS modeller med 13" og en haug med 12" fra den kanten samt flere rom hvor flageborg har fått sette opp både 3 og 4 ultra tuber, så selvom det er vanskelig å sammenlikne slikt så er det ikke helt ren synsing når det dreier seg om eD's 13"

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    eD er uten tvil råe, å da spesielt A7-900. Men når man tenker seg om å ser man nesten får 2 stk PC13 Ultra for samme prisen, så blir det alikevel ikke så kult lengre. Hele animasjonen du har linket til med SVS er jo at de har lagd råe SUB'er som er forholdsvis billige. At det finnes noe heftigere hvis man ser bort fra pris har det vel egentlig aldri vært noen tvil om.......

Hadde forøvrig vært morro å sett litt tester av eD opp mot SVS sine SUB'er. Kanskje vi med litt flaks vil få det etterhvert nå som man kan få tak i eD SUB'er her i Norge også uten å få de sendt over Atlanteren.
    Du så på prisen for PC modellen du ja, joda det koster omtrent det samme, men jeg ønsker meg A7-450 til 16k jeg da, det er jo eD's heftigste modell egentlig, og selvom ytelsen kanskje er omtrent lik på PC pg PB så er det jo klart at de spare en del på både byggekostnader og frakt når de bruker et papprør. Men da er det jo igjen slik at det er gjerne de som er mest beviste på pris vs ytelse som skaffer seg SVS tubene, og om man da kan skaffe en 18" med 60mm maks slaglengde og 1300w i orntlig kasse for 3k mer så ville hvertfall jeg undersøkt det.

Jeg vet forrøvrig at det selvfølgelig er noen som liker tubene best og at de er lettere å plassere, men det kan ikke være mye diskusjon omkring at det er en vesentlig rimligere måte å bygge subb på.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Hvis jeg ikke husker veldig feil så legger man på 3db om man har en tilsvarende subb til.
    En annen side av den saken er jo at en A7-900 koster 25k her i norge og to SVS subber koster 29k.
    Dette er egentlig heller ikke eD's mest heftige subb, men det jeg vil fram til er jo at dersom det er ytelse man fokuserer på og har plass til det så får man mer trykk for mindre penger med eD.
    .
    Man skal få 6dB ekstra fra en til to SUB'er. Og sånn sett så koster ikke 2 stk PC13-Ultra mer enn 26
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Man skal få 6dB ekstra fra en til to SUB'er. Og sånn sett så koster ikke 2 stk PC13-Ultra mer enn 26
    Dam, det var enten 3 eller 6 husket ikke sikkert i farten:S Men det ser nesten ut som om jeg må kjøpe meg en ny subb bare for å teste litt (det var jo synn)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vi kan konkludere med da, er at de yter ca likt og koster ca likt.

Men, lettere å få til et bedre resultat med 2 subber, samt at 2 stk SVS PC ser en del bedre ut enn 1stk eD.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Det vi kan konkludere med da, er at de yter ca likt og koster ca likt.
    Men, lettere å få til et bedre resultat med 2 subber, samt at 2 stk SVS PC ser en del bedre ut enn 1stk eD.
    Gleder meg til å få noen målinger i praksis jeg da og siden de fleste går for 13" så må jo noen teste det råeste snart :twisted: (A7 - 450 jeg tenker på da)

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    medfører de tallene der en betydelig forskjell i ytelsen? hva dypbass angår, har eD en modell som går ned til 10 hz? du må være enig i at dersom svs hadde bygget en 16 eller 18 tommer med bassrefleksrør løsning..så hadde det nok overgått mye av det vi ser på markedet nå, hvorav ET element er løsningen, og ikke to som eD A7-900.

man kan f.eks se på denne som en konkurrent til pb-13, selvom den faktisk er større da:P

Elemental Designs

Model Name : A7-350 Powered Subwoofer
    Amplifier Power : 1300W
    Dimensions : 28" H x 24" D x 20" W
    Frequency Response : 16 - 100Hz
    Cabinet Style : Vented / Front Fire
    Weight : 215 lb

dette er en verdig konkurrent, som er ca like dyr som en pb-13, veier mer satans meg 40 kg mer, 2 tommer større, og bli fortsatt parkert med 6 hz i dypbassforskjell, VESENTLIG STOR forskjell vil jeg si hvor ytelse per krone angår:-D

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    medfører de tallene der en betydelig forskjell i ytelsen? hva dypbass angår, har eD en modell som går ned til 10 hz? du må være enig i at dersom svs hadde bygget en 16 eller 18 tommer med bassrefleksrør løsning..så hadde det nok overgått mye av det vi ser på markedet nå, hvorav ET element er løsningen, og ikke to som eD A7-900.

man kan f.eks se på denne som en konkurrent til pb-13, selvom den faktisk er større da:P

Elemental Designs

Model Name : A7-350 Powered Subwoofer
    Amplifier Power : 1300W
    Dimensions : 28" H x 24" D x 20" W
    Frequency Response : 16 - 100Hz
    Cabinet Style : Vented / Front Fire
    Weight : 215 lb

dette er en verdig konkurrent, som er ca like dyr som en pb-13, veier mer satans meg 40 kg mer, 2 tommer større, og bli fortsatt parkert med 6 hz i dypbassforskjell, VESENTLIG STOR forskjell vil jeg si hvor ytelse per krone angår:-D
    Husket noen feil tall i forrige innlegg, men 3dB er vesentlig med tanke på at du kunn øker volumet med 6dB når du kjøper en subb til.

Hvis SVS hadde kommet med en 16" eller 18" så kunne det vert en intressant subb, men sist jeg hørte om en 18" derfra var det bare noe tull du fant på.
    Så jeg annser det som rene spekulasjoner fra din side fortsatt, tar jeg feil?
    eD er her nå og om du ser på A7 - 450 vil du se at den har det råeste elementet eD bruker nå.
    Den subben du linker til der og storebror A7-450 har vi ingen god sammenlikning på i forrhold til SVS, så skal ikke si for mye om saken, men om du har slik klokke tro på SVS så regner jeg med at du har hørt mye av det merket du også?

Skjønner ikke helt hva du snakker om med "parkert med 6 hz i dypbassforskjell" SVS er jo oppgitt til 18-150 hz ikke 10, de valgbare tuning mulighetene, men man ofrer ytelse for at subben skal gå dypere ganske enkelt ved å plugge bassporten. Det er ikke unikt for SVS selvom de har vert flinke til å opplyse om muligheten og vise målinger.
    så: " VESENTLIG STOR forskjell vil jeg si hvor ytelse per krone angår:-D" fint du syns det da når det ikke har noe med ytelsen å gjøre overhode. 8)

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble fryktlig med synsing her inne nå. Man må da sammenligne modeller som faktisk finnes, ikke "hvis om" eller "dersom"
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel ikke SVS noen lukket 13" men jeg har nevnt flere ganger at jeg stiller opp i oslo området. Har hørt alle SVS modeller med 13" og en haug med 12" fra den kanten samt flere rom hvor flageborg har fått sette opp både 3 og 4 ultra tuber, så selvom det er vanskelig å sammenlikne slikt så er det ikke helt ren synsing når det dreier seg om eD's 13"
    Er det ikke SB13 på gang da?

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husket noen feil tall i forrige innlegg, men 3dB er vesentlig med tanke på at du kunn øker volumet med 6dB når du kjøper en subb til.

Hvis SVS hadde kommet med en 16" eller 18" så kunne det vert en intressant subb, men sist jeg hørte om en 18" derfra var det bare noe tull du fant på.
    eD er her nå og om du ser på A7 - 450 vil du se at den har det råeste elementet eD bruker nå.
    Den subben du linker til der og storebror A7-450 har vi ingen god sammenlikning på i forrhold til SVS, så skal ikke si for mye om saken, men om du har slik klokke tro på SVS så regner jeg med at du har hørt mye av det merket du også?

Skjønner ikke helt hva du snakker om med "parkert med 6 hz i dypbassforskjell" SVS er jo oppgitt til 18-150 hz ikke 10, de valgbare tuning mulighetene, men man ofrer ytelse for at subben skal gå dypere ganske enkelt ved å plugge bassporten. Det er ikke unikt for SVS selvom de har vert flinke til å opplyse om muligheten og vise målinger.
    så: " VESENTLIG STOR forskjell vil jeg si hvor ytelse per krone angår:-D" fint du syns det da når det ikke har noe med ytelsen å gjøre overhode. 8)

men sist jeg hørte om en 18" derfra var det bare noe tull du fant på.

du kan kalle det wishful thinking, hahah!
    når du tenker på ytelse, tenker du da max volum før vi går over til forvregning og skurrelyder? det er jo en max grense på hvor dypt subben kan gå, har ikke den grensen noe med ytelse å gjøre uavhengig av volum?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

men sist jeg hørte om en 18" derfra var det bare noe tull du fant på.

du kan kalle det wishful thinking, hahah!
    når du tenker på ytelse, tenker du da max volum før vi går over til forvregning og skurrelyder? det er jo en max grense på hvor dypt subben kan gå, har ikke den grensen noe med ytelse å gjøre uavhengig av volum?
    I dette tilfellet ser jeg på at det du omtaler som "vesentlig forskjeld i ytelse" i praksis kunn er litt forskjellig oppgitt frekvensgang på de to subbene, og at den lille forskjelden faktisk går i motsatt favør enn det du mente.
    Når jeg hører folk spørre om "hvordan subben yter" da tenker jeg egentlig en kombinasjon mellom hvor høyt den kan spille og hvilken frekvens kurve/gang man klarer, for min del syns jeg resultatene burde måles innenfor +/-3dB og at subben burde kunne klare (om kanskje med litt eq hjelp) en forrholdsvis flat frekvens kurve.

Selvom jeg har vert heldig å få hørt veldig mye kan jeg ikke si jeg har testet mange subber til det ryker, men jeg har vert med på det også.
    Blant annet Mr flageborg her inne som spillte så det luktet svidd på en liten test som ble gjort for en tid tilbake, men alikevel "skurret" det ikke, de to tingene som pleier å skje med en sub er vel at elementet "bånner" (man har oppnådd maks vandring på elementet) eller at man får mye blåselyder i portene ved noen frekvenser, sistnevnte kan vel også føre til at elementet bånner. blåselyder kan mange subber få ved spesielle frekvenser så det trenger ikke bety at noen maks grense er nådd, men det er ikke noe godt tegn for subben uansett.

Når det gjelder hvor dypt en sub kan gå så henger det selfølgelig sammen med hvilke kvaliteter elementet har, men definnitivt også hvor stor kasse som blir brukt. I dette tilfellet dreier det seg om løsninger med bassport og da er det gjennomprøvde måter som mange her på forumet kjenner for å beregne hvor stor kasse et element må ha og hvilke port lengder som trengs for å få den frekvensgangen de ønsker.
    Om ting i utgangspunktet er gjort riktig vil en større kasse ideelt sett gi dypere bass, og i en større kasse kan det for eksempel være lettere å drive et elementet til si 100db enn det ville vert med tilsvarende element i liten kasse. De subbene jeg har nå er et lukket design og de vil ikke kunne spille med så mye dB som portet verson av samme type, men de har også sine fordeler.

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er det ikke SB13 på gang da?
    Når du sier det så mente jeg å ha hørt noe om SB13 og SB16, så søkte litt og sant nok de kommer med lukkede 13 og 16"ere. Blir spennende, ser ut som prisen på den største ender på mellom 15 og 17k og SB13 på omtrent det samme som PB12 koster kanskje litt over.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .
    Blir da 119,5db med *2 og lettere å integrere 2stk så ville valget mitt gått for SVS. Uansett ikke mitt prisområde så har absolutt ingen erfaringer her, går kun utifra specsene. Tviler uansett ikke på at både Ed'ene og SVS'ene er utrolig gode subber og er sikkert litt forskjellig lyd i disse så blir jo litt hva man selv liker best.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    INår du sier det så mente jeg å ha hørt noe om SB13 og SB16, så søkte litt og sant nok de kommer med lukkede 13 og 16"ere. Blir spennende, ser ut som prisen på den største ender på mellom 15 og 17k og SB13 på omtrent det samme som PB12 koster kanskje litt over.
    Disse er på vei ja. Er ny SB12 på vei, pluss det kommer en SB13 og en SB16Ultra. Har lagt ut bilde av de på offisielle SVS tråden.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine eD P7 650 SF spiller "Flatt" ned til 16hz.
    De går nok enda lengre ned, men XTZ RA måler ikke lengre ned enn 16hz.
    XTZ Har også mulighet for etterklagstid, og den går til 8hz. På mine målinger viser det nivå på 8hz, men vanskelig å si hvor mye lavere(db) dette er enn ved 16hz.

Har fått meg ny RS, så jeg kan teste med den hvor langt ned de egentlig går.

Beste sub til ca 10.000,--sub-jpg

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MJ Acoustics

Har jo en fin den den priklassen.

MJ Acoustics Reference 200 MKII TEST

Evt. 2 stykk MJ Acoustics PRO 55 MKI eller 2 stykk MJ Acoustics PRO 50 MKII

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man skal sammenlikne subwoofere vil det vel være mer relevant om man ikke sammenlikner en stor med to små. I tweakcity sin test sammenlikner de jo en og en subwoofer. En stor mot to små-sammenlikninger av subwoofere har aldri vippet i favør de virkelig store subwooferne når det kommer til romintegrasjon og peak SPL pr krone, og det kommer det neppe til å gjøre i fremtiden heller. Skal man sette to merker head to head vil det være mer relevant å plukke ut to subwoofere som representerer samme prisklasse og markedssegment, og sammenlikne, 1, 2, 4 eller 10 stk om man vil av hver.

Ellers synes jeg målingene er lite relevante. For det første har man ikke benyttet kosnsitent tuning. De sier ingen ting om hva subene for eksempel leverer ved 13-14Hz, da man ikke har brydd seg om hva som skjer under 18Hz. Det er tross alt en del av disse subene som er laget for å levere ganske mye under 18Hz. Tuner man en sub for å levere max ned til 20Hz vil den kunne levere mye mer enn om den samme suben tunes til å levere ned til 13Hz.

For det andre har man ikke benyttet samme mikrofonplassering, og det i et rom med normal akustikk. Hvem ved sine fulle fem ville finne på å måle subwoofere for sammenlikning på den måten?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •