Hjelp med noen forslag til hva slags høytalere jeg bør går for ved oppgradering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Hjelp med noen forslag til hva slags høytalere jeg bør går for ved oppgradering

Jeg er på jakt etter noen gode fronthøytalere...Må klare å levere et bra trykk og spille reint, ved høytvolum:-D Har en forholdsvis stor stue som skal fylles med godlyd
    60/40 musikk/hjemmekino
    Vil bygge ut med center og bakhøytallere etterhvert. Men prioriterer et par gode front høytalere samt forsterker/Effekttrinn til disse først.
    Har titta og lest på forumet her, men blir mer og mer uklok hehe..

Disse er noen av hva jg fundert på:

Dali mentor 8
    Waterfall Audio VICTORIA EVO
    Swans F2.2F
    Kef XQ40

Vil gjerne ha litt innspill fra dere med tips om evt forsterker som passer disse eller til noen andre bedre høytaler forslag, vurdert å ha en SVS PC12-Plus som sub også...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Har ingen konkrete tips, men noe du ikke skriver er at du er opptatt av design (basert på et par av modellene du har listet).

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch er jo alltid en sikker vinner, eller kanskje Noen jbl fra LS serien?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja glemte det i farta, midt i nattan jo
    Men de må gjerne ta seg godt ut

Newcomer Michelangelo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med B&W CM9, topphøytalere til en fornuftig pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9 er lekkre å se på, ingen tvil om det..
    Men klarer de å levere det deilige trøkket som slår til deg i mellomgulvet??
    Flott at det kommer opp noen andre forslag enn de jeg har notert opp...
    blir mer og mer usikker her men hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RaymonP
    CM9 er lekkre å se på, ingen tvil om det..
    Men klarer de å levere det deilige trøkket som slår til deg i mellomgulvet??
    Flott at det kommer opp noen andre forslag enn de jeg har notert opp...
    blir mer og mer usikker her men hehe
    Skal du ha slike trøkk så tror jeg du må over til Klipsch / JBL. Disse vil også kunne spille insane høyt å bevare kontrollen. Det de ikke gir i detaljer og design tar de igjen på morrofaktoren.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du nå og hva synes du om dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sitter jeg her med noen eldre cerwin vega 15" fronthøytalere.. :-?
    Føler jeg har vokst i fra det greiene der .. greit de spiller jo, men er jo ikke noe behaglig å høre på..Nå vil jeg oppgradere og komme litt oppover og høre på musikk/film slik det skal lyttes..
    Men hva med de jeg noterte ned... Klipsch RF-83 og Jbl LS80 fungerer bedre enn de?

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sitter jeg her med noen eldre cerwin vega 15" fronthøytalere.. :-?
    Føler jeg har vokst i fra det greiene der .. greit de spiller jo, men er jo ikke noe behaglig å høre på..Nå vil jeg oppgradere og komme litt oppover og høre på musikk/film slik det skal lyttes..
    Men hva med de jeg noterte ned... Klipsch RF-83 og Jbl LS80 fungerer bedre enn de?
    RF-83 vil spille fletta av de på alle områder, med unntak av kanskje på dypbass litt avhening av hvilken cv model du har.
    Ville ikke utelukket RF-63 da disse er litt rimeligere, og du verden for en lyd!
    Kun 3x6,5" + horn. En fortryllende kombinasjon for deg som vil ha en dynamisk høytaler så skiller seg glatt ut fra det meste andre i sin prisklasse.
    Velger ikke å uttale meg for mye om LS80 da jeg ikke har noen erfaring med disse. Kun lest test på de, men har startet en tråd som tar for seg RF-63 og 83 vs LS80. Har kommet inn noen flotte innlegg der hvor noen har prøvd begge

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker alle for gode innspill ordla meg kanskje litt feil ovenfor.. men mente de jeg refererte det i begynnelsen, ikke cerwin vega..

Men heller RF-83/LS-80 enn

Dali mentor 8
    Waterfall Audio VICTORIA EVO
    Swans F2.2F
    Kef XQ40??

Men hva for noe effektforsterker anbefales til et par RF-83 for at de skal duge uten å skuffe da folkens8) ?
    Har en Nad c372 her pr dags dato.. blir kanskje ik det helt store..
    men hva med?
    feks Emotiva XPA-2....

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-83 krever ikke så veldig stor forsterker, kommer jo litt an på hva du er ute etter i rf-83. Så vidt jeg har erfart så låter klipsch veldig forskjellig på ulike forsterkere. Jeg personlig foretrekker vincent på klipsch, da jeg syns det låter helt konge. Kanskje ikke det som spiller finest, eller mest korrekt, men en må trekke på smilebånda :-D 2x200W fra vincent gjorde i allefall susen da jeg fikk en ganske lang demo.
    Har en tråd oppe på rf63-83 vs Ls80 og ser veldig ut som de fleste heller i klipsch sin favør. (puste lettet ut)

Av en eller annen grunn likte jeg Rf-63 bedre en 83 da disse hadde mer av den klipsch lyden jeg liker. Syns 83 ble litt som Rf-7 litt mye korrekt lyd for min smak i allefall.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad forsterkeren din er jo en strømsterk sak, så vil jo helt klart bli liv i leier'n. En kammerat av meg kjørte nad surround, med nad effektforsterker på sine klipsch RF-35 og jeg syns det låt rått, detaljer og party faktor om hverandre. Må inrømme da han oppgraderte til marantz surround og rotel effektforsterker låt det bedre. Men men en ting av gangen. Du får det garantert moro med nad forsterkeren din og klipsch rf-82-63-83. Masse trykk...

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sett på Vienna acoustics som spille helt nydelig spør du meg. Skal du ha maks trykk er jo toppmodellen med 3x7" mest aktuell.

Jeg solgte nettopp unna rf83 for å gå for disse eller b&w.

Rf 83 er en veldig god høyttaler og er kanskje det mest underholdende du finner på riktig side av 100k. Jeg velge uansett bort dette for litt bedre lyd da jeg bor i leilighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for innspillene dine Mr klipsch og selvfølgelig alle andre,titte litt på Vienna acoustics nå jeg henning...
    Ja jeg har vært veldig fornøyd med Nad`n til nå, men som du sier" en ting av gangen" så det er jo bare å teste ut hvordan det evt funker...

Men kan du gi litt nærmere info ang utspillet ang rf-83/ala rf-7 vs rf-63 :-D ?

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig å kunne dele erfaringer som kan hjelpe neste mann på vei :-D

Hmm... Skal prøve å formulere dette så godt jeg kan. Nå er jeg vel og merke ikke den som er veldig interessert i å høre vær minste detalj av musikken jeg hører på.

Har tidligere vært eier av Rf-7 og de ble litt mye hifi for min smak. Mye detaljer i lyden, mye bass, men jeg fikk aldri ut det jeg syns er moro med klipsch av de, nettopp det at mellomtone/øvre bass register slår deg i brystet. Prøvde litt forskjellig elektronikk, men måtte faktisk krype til korset og nedgradere meg til RF-82 da disse passet bedre romstørrelsen jeg har de i og det at jeg faktisk fikk den lyden jeg lengtet etter.

RF-83 er etter min mening en mer livlig høytaler en RF-7. Jeg syns det var mer trykk i 83 og ikke så voldsom fokus på detaljer som RF-7, men igjen litt mye for min smak. 83 levert på linje med RF-7 en voldsom bass, veldig klart å fint horn, men syns faktisk de ble litt mørke i lyden. Mellomtonen var på en måte ikke helt på plass på noen av dem. Kan jo være elektronikken som var feil, rommet som var feil. Flere ting kan spille in her.

RF-63 Ble helt klart min favoritt. Her var det full party faktor med flott lyd. Relativt lys og fin. Velbalansert horn, mellomtone og bass. Skikkelig hestespark bass. De forskjellige lydene fra trommesett traff meg rett i magen og smilet var på plass fra første til siste demo sang. RF-63 har i allefall jeg bestemt meg for å ha i et eget stereo oppsett. Bruker RF-82 i en kombinert hjemmekino pr.dags dato og det funker veldig bra for meg, bare savner lyden fra stereo forsterker. Min surround forsterker klarer ikke gi meg den lyden jeg vil ha fra klipschene til musikk, så denne skal nå byttes ut. Da til en større og kraftigere sak fra Harman Kardon.

Det var etter jeg "oppgraderte" forsterkeren min fra hk til sony jeg mistet noe av musikk gleden jeg hadde. Oppgradering med tanke på HDMI osv. Blei i allefall feil hos meg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Jeg ville sett på Vienna acoustics som spille helt nydelig spør du meg. Skal du ha maks trykk er jo toppmodellen med 3x7" mest aktuell.
    Da er det til info Beethoven Concert Grand det henvises til. Toppmodellen til Vienna Acoustics har 3x9", men er nok for dyr for de fleste. Iallefall for meg:-(

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, da skal jeg tenke meg godt om så jeg velger det som passer her.. Men trur det vil bli Rf-83.. har ei stor stue som skal fylles med go lyd, og sweetpoint er et stykke unna..

Ja den største Vienna Acoustics 3x9 blir AAAAAlt for stiv pris for meg og hehe

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow

Skjønner, da skal jeg tenke meg godt om så jeg velger det som passer her.. Men trur det vil bli Rf-83.. har ei stor stue som skal fylles med go lyd, og sweetpoint er et stykke unna..

Ja den største Vienna Acoustics 3x9 blir AAAAAlt for stiv pris for meg og hehe
    Jeg skal ikke si at Klipsch er feil for deg, men hadde det vert meg som skulle skaffe meg nye høytalere i prisklassen 25 - 35k ville jeg jo forsøkt å få med meg noen flere erfaringer etc før jeg bestemte meg.
    Swans Swans F2.2F kan annbefales av de du nevnte fra starten av, når det gjelder klipsch så er det i min mening en ganske vesentlig missforståelse blant en del at RF-83 er bedre enn 63, har hørt det på en del andre høytalere også at det ikke er den høytaleren i serien med størst elementer som låter best.
    Samme syns jeg gjelder Dali, ville heller valgt en dali uten 8"ere om det hadde vert opp til meg.

Jeg mener det ikke frekt på noen måte, men jeg bare lurer på hvaslags annet utstyr du har testet Mr.Klipsch, skjønner jo at du har hørt en del klipsch modeller, men du sier ikke noe om hvaslags forsterkere det er brukt eller kilde, heller ikke noe om du har noen andre merker å sette det du hørte i forrhold til.

Som nevnt kan det godt hende Klipsch er riktig for trådstarter, det er mange som går fra CV til klipsch, dette er jo også en av grunnene til at jeg har sett klipsch omtalt som "en mer voksen festhøytaler" da gjerne i relasjon til tidilgere CV eiere.
    Jeg vet alikevel at det er en rekke merker som med riktig forsterker kombinasjon kan blåse bort både tupe og hørsel om det er målet.
    En felles bekymring de fleste CV eiere har når de skal ha seg nye høytalere er at man skal miste for mye og kjøpe for snille høytalere, (har selv hatt 15" cv for en tid tilbake) men jeg kan bekrefte at selv en god høytaler med 2x6,5" kan virkelig rocke orntlig også i et stort rom.
    Var med for ikke lenge siden og satte opp noen RF-83 med tilhørende testing osv og ja det er rått, men syns alikevel det er vel verd å vurdere andre alternativer.
    Swans F2.2, Vienna med 3x7, Monitor audio GS60, Mordaunt Short Mezzo 8 og selvom jeg ikke har hørt den så kanskje Tannoy Definition DC8T.
    Fikk høre av en lur fyr her inne at man ikke blir gladere for valget om man gjør det fort, få med deg noen demoer før du handler og gi deg selv litt tid.
    Ikke minst forrhør deg litt omkring om gode priser på det du ender opp med og gode forsterker kombinasjoner.
    Faller du alikevel etter litt vurdering ned på klipsch så ville jeg annbefalt RF-63 og ikke storebror, bruk heller resten av pengene spart på senteren eller bedre forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Kan anbefale både swans og vienna. Swans trykker nok litt mere, mens vienna spiller litt mere oppløst. Synes lydsignaturen på di to ikke skiller seg så veldig fra hverandre. Varm, fyldig og god oppløsning. Design messig skiller det jo mye på disse. Swans er STOR, men flott å se på. Vienna er et litt mere møbel. Ville prøvd å få en demo på disse. Knallkjøp begge to.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •