Hjelp! rommet dreper bassen!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! rommet dreper bassen!

Yo! ikke lenge siden fikk jeg min første svs, fra starten av visste jeg at uansett sub, så kommer akustikken til rommet til å utgjøre et stort problem, i og med at hjørneplassering nesten ikke eksisterer pga "unødvendige tomrom" i rommet. Bassen blir ikke spredt riktig, når jeg skrur opp på Bassotronics Bass i Love you så rister alt mulig rundt, men jeg hører nesten ikke bass, den forsvinner et eller annet sted, har ikke prøvd andre plasseringer enn der den står nå, men vurderer å sette den ved siden av, til høyre eller til venstre av en sofa om ikke så lang tid.

Fra sweetspot

høyre hjørne

inngang dør

fra front, putene er midlertid:-D

sub og hjørne

sub front perspektiv

fra sub til sweetspot

rommet er under ommøblering, og som dere ser er eksisterer ikke formene kvadrat og kubikk i dette rommet, noe som gjør bassspredningen et stort problem for meg....vurderer derfor en pc plus nå...:-? har ikke prøvd å bruke radioshack, men subben står innstil 2.7 meter fra sweetspot med romkorreksjon, helt nøyaktig

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare 1 svar, flytt subben rundt omkring i rommet å hør etter...

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er noe forbanna dritt det der,slitter med akkuratt det samme,helt til en kanon grei fyr her på avforum kom hjemm til meg og kalibrete dritten,ble mye bedre,men ikkje helt sånn som eg ville ha det,helt til no eg flyttet ting og tang her i stuen og fant den perfekte plassen,men så må eg ombølere på ting igjen,og det blir veldi vansklig og få det til og passe inn,men en radio shack fra lsound kommer du velid langt med,eller som han over meg sier flytt i alle mulige krinkler og kroker.

PS:det va skalle som kalibrte den for meg
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fkytt deg 1 meter fra der du sitter nå? Hører du mer bass der.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser vi har samme sub ja, folka mener å si at det er lettere å integrere en PC sub, men blir litt mye bry returnere osv, forslag til plasseringer da? jeg tenker å ha den ved siden av meg, altså til venstre ved sweetspot, men da må jeg ha lang nok signalkabel, ca 6 meter, og det går fort utover kvaliteten tenker jeg?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Fkytt deg 1 meter fra der du sitter nå? Hører du mer bass der.
    fra sweetspoten tenker du på? er noe sinnsyk bra bass en meter til venstre for sweetspoten:P men jeg vet at jeg kan få enda bedre, det er på ingen måter optimaliserbart

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg vurderte pc12 eg og,men het sånn tilfelddig fant eg virkligen plassen eg leitet etter,og det va som natt og dag,ble mye bedre selv etter han skalle kalibrete den for meg.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    fra sweetspoten tenker du på? er noe sinnsyk bra bass en meter til venstre for sweetspoten:P men jeg vet at jeg kan få enda bedre, det er på ingen måter optimaliserbart
    Ja, det var det jeg tenkte på. Flytt gjerne litt rundt på subwooferen, men du bør deretter endre på sweetspot slik at du ikke sitter i et såkalt "bass suck out" (aka dip) du gjør nå. Ref. Room Modi (peaks ´n´dips).

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shield
    eg vurderte pc12 eg og,men het sånn tilfelddig fant eg virkligen plassen eg leitet etter,og det va som natt og dag,ble mye bedre selv etter han skalle kalibrete den for meg.
    hmm så snilt av han, gjorde han det gratis?:-D hvor i såfall? sikkert langt unna oslo?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ja, det var det jeg tenkte på. Flytt gjerne litt rundt på subwooferen, men du bør deretter endre på sweetspot slik at du ikke sitter i et såkalt "bass suck out" (aka dip) du gjør nå. Ref. Room Modi (peaks ´n´dips).
    jeg sitter i en dip.....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hjelpe å plassere subwoofer en annen plass, men det er garantert at det hjelper at du sitter en litt annen plass. Rommet ditt har en forutbestemt karakteristikk til å spre lyden (bassen). Den kan du påvirke lite uten å bruke mer møbler og/eller bassfeller.

Dvs. rent praktisk; flytt høyttalerne + sub + sweetspot enten litt til venstre eller høyre. Alternativt; plasser subwoofer og høyttalere og sweespot litt lenger fra veggene. Prøv med noe så lite som 30 cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett sub'en i sweetspot og finn et punkt i rommet der det blir mye bass. Sett så sub'en på dette stedet. Nå skal du ha et greit utgangspunkt for videre kalibrering.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm...isåfall må jeg ha en lenger subkabel, skal se å få skaffa dette først

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv nå aller først å dytte den i det hjørnet bak suben.
    Der som lego-eskene ligger. Kan få en skikkelig db-boost av det.
    Og har du flaks, så treffer de feiteste bassbølgene akkurat der du helst vil sitte.
    Siden det ofte er bare metern fra masse bass til lite bass, så kan det være nok.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt inn til der mener du`? det skal jeg prøve imorra....btw de lego eskene er bruttern sine! hahahahahahhah

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt med, du skriver du ikke har noe hjørne, og da tar du svære bilder av subben, med et hjørne bak denne......
    Sett subben i lytteposisjonen, da krabber du rundt på gulvet, og der du har mest bass er der subben skal stå......om dette er der sengen står har du lært litt om akustikk.....
    Dine høyttalere, kan du ikke trekke de noe ut fra bakveggen? Tror du vil få bedre lyd om du eksperimenterer noe med de...

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er ikke helt med, du skriver du ikke har noe hjørne, og da tar du svære bilder av subben, med et hjørne bak denne......
    Sett subben i lytteposisjonen, da krabber du rundt på gulvet, og der du har mest bass er der subben skal stå......om dette er der sengen står har du lært litt om akustikk.....
    Dine høyttalere, kan du ikke trekke de noe ut fra bakveggen? Tror du vil få bedre lyd om du eksperimenterer noe med de...
    de står ca 10 cm fra veggen, når jeg sier hjørne da mener jeg at subben har en vegg bak seg, slik at det blir 5 cm mellomrom mellom sub og vegg, det er nermest 1 kubikkmeter rom bak subben, og det ødelegger
    men jeg skal plassere subben heeelt bak der, slik at den nesten blir gjemt bort, skal se hva det gjør

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem et der med å plassere subwoofer i sweetspot og krabbe rundt i rommet langs gulvet. Det tipset er ikke utdatert da det teoretisk gjelder, men det er ingen (les; ingen) som har subwooferen plassert i "hytt og pine" i rommet der "bassen var god").

Ikke la dette bli noe stress. Ta småskritt. Rotér subwooferen 90 grader med eller mot klokka, slik at elementene peker enten mot sidevegg eller midten. Ville prøvd mot midten først.

Du vil få en helt annen bassopplevelse. Tar 10 sekunder å utføre.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bruke mindre bilder, da får du mer bass

I tillegg kan du høre på de over, de har løst oppgaven virker det som.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp, skal prøve alle mulige plasseringer