Brukte høyttalere vs nye høyttalere!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukte høyttalere vs nye høyttalere!

Jeg skal kjøpe høyttalere (5.1). Pris 25000,- til 30000,- (Nye)

Vurderer å kjøpe brukte høyttalere. Ser at det kan være en del å spare på det. MEN er det stor risiko ved kjøpe brukte høyttalere, eller kan dette være fornuftig?? Hva kan evt. risikoen være og hva bør man se etter ved et slik kjøp?

Newcomer Ghostman1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare gode erfaringer ved å kjøpe brukt. Hvis du handler med noen som virker fornuftig, og gjerne har gode tilbakemeldinger fra andre som har handlet med den er det som oftest greit.
    Risiko ligger jo i at man ikke vet hvordan den tidligere eieren har behandlet utstyret, hvis de blir ødelagt pga dårlig behandling kan det være vanskelig å få det igjen på reklamasjon/garanti.
    Men jeg syns man sparer så mye på å kjøpe brukt at det blir litt dumt å kjøpe nytt, så lenge det er pent brukt, og det gjerne er garantitid igjen, så får man mye mer for pengene.
    Så se etter evt. tilbakemeldinger fra andre brukere og spør gjerne om å få teste utstyret før kjøp. Og hvis du kjøper før garantitiden går ut så kan man jo bare klage til forhandler om det skjer noe (så sant det ikke er selvforskyldt)

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Musikkentusiast

Vurderer å kjøpe brukte høyttalere. Ser at det kan være en del å spare på det. MEN er det stor risiko ved kjøpe brukte høyttalere, eller kan dette være fornuftig?? Hva kan evt. risikoen være og hva bør man se etter ved et slik kjøp?
    Når man er litt usikker, så er det vell kanskje fornuftig å finne en selger i nerheten av der du bor.
    Sånn att du kan høre opsettet før du kjøper det.
    Rissikoen er jo att du kan få en høytaler med ett ødelakt ellement, evt skader som ikke ble nevnt under salget (uærlig selger)
    Det som er fint med bruktkjøp er kronene man sparer, å tiden man "ikke" bruker på å spille inn en høytaler

Personlig har jeg aldri hatt noen dårlige erfaringer med bruktkjøp
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den prisklassen tror jeg nok at du kan føle deg ganske trygg på at de er behandlet greit, av nettopp - en entusiast!
    Men uansett har man ingen absolutt garanti for at dette gjelder i alle sammenheng.
    Det som jo kan være en liten pekepinn er jo utseende på høyttalerne, og deretter så sant det går, be om å få høre på dem før et kjøp.
    Forhør deg gjerne litt om hva slags forsterkeri de har vært koblet til, de kan ha litt å si for hvor mye "juling" elementene kan ha fått.
    Det er bedre at de har hatt 300watt "på nakken", enn skarve 25 sådanne, for å si det slik!
    Sjøl har jeg handlet det aller meste av utstyret brukt, og har fortsatt tilgode å brenne meg på fingrene.
    Følg med her på AV-torget, og kikk gjerne innom HiFi-sentralen også!
    De aller fleste selgerne her er seriøse mennesker, som vet å behandle utstyret med fornuft.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott:-D

Takk for gode anbefalinger!

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken lyd er du ute etter? Enig med innlegget over, da jeg også har meget god erfaring med å handle "finere" utsyr brukt. Var uheldig 1 gang for flere år siden da jeg kjøpe meg noen cv party høytalere hvor de ble sendt med tollpost uten at de var pakket inn på noen måte :O Da lakk det ene kabinettet, fant jo dette ut en stund etter høytalerene var i hus. Veit ikke om skaden kom under sending eller om de var slik fra før. Da jeg bare avtalte med selger over telefon. Ville anbefalt deg å i det miste se varen før du kjøper den om det ikke er mulig å høre den i drift.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så lenge du holder deg til entusiast-sider så er ihvertfall min erfaring at det overhodet ikke er noe problem. Mine første "skikkelige" høyttalere, Dali Helicon 400, som jeg kjøpte brukt var så utrolig flotte at de kunne like gjerne vært hentet rett fra produksjonslinjen i Danmark.

I prisklassen du oppgir så kan du jo få et fantastisk høyttaler-sett.

En av mine beste kompiser har kjøpt utrolig mye utstyr fra utlandet og det har også fungert helt smertefritt.

Her er noen eksempler, som jeg mener er gode bruktkjøp:

Dali Helicon 400 mk 1 For Sale | AudiogoN

Dali Helicon c200 mk2 For Sale | AudiogoN

Kef 205/2, Beautiful walnut finish, For Sale | AudiogoN

High-end anlegg selges - NÃ¥ med priser!

High-End Active Høyttalere. Avantgarde Solo

High End Referanse anlegg selges

Merlin VSM MXe selges! (Stereophile "Class A")

Vienna Acoustics Mahler

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville helt klart anbefale å kjøpe brukt på høytalere. Høytalere er det produktet som utviklingen har gått og går klart saktest. Og du vil kunne få utrolig gode høytalere for en billig penge om du går for et sett med eldre høytalere. Jeg så bla. et par med KEF Referense 105.3 til salgs for kr. 5000,- for ca. en måned siden. Disse skulle være i god stand. Om du skal få nye høytaler som spiller like godt som disse i dag så må du garantert opp i ca. kr. 40 000,-. (Ja KEF xq 40 er bedre på homogenitet mellom diskant mellomtone til under 40 000,-, og de har kanskje en bedre topp, men 105.3 spiller mye dypere, og har en bedre helhet.)

Disse var jo fra ca. 94, men du får også 50% avslag på høytalere som bare er et parr år gamle.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott

Det er viktig at høyttalerene spiller "pent" i stereo (ikke noe diskohøyttalere!), men som også spiller godt/kraftig som hjemmekino! Vil anslå 50/50 musikk/hjemmekino.

Jeg har tenkt å bruke ca. 6000,- til 8000,- på Blue ray spiller og ca. 20.000,- på reciever.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott

Det er viktig at høyttalerene spiller "pent" i stereo (ikke noe diskohøyttalere!), men som også spiller godt/kraftig som hjemmekino! Vil anslå 50/50 musikk/hjemmekino.

Jeg har tenkt å bruke ca. 6000,- til 8000,- på Blue ray spiller og ca. 20.000,- på reciever.
    Hvorfor legger du så mye penger i en blu-ray spiller og receiver, når du skriver at det er viktig at det spiller bra i stereo?

Da anbefaler jeg at du vurderer å gå kraftig ned både på receiver og blu-ray budsjettet ditt og heller legge disse kronene i en preamp med prosessorinngang og effekttrinn.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Hvorfor legger du så mye penger i en blu-ray spiller og receiver, når du skriver at det er viktig at det spiller bra i stereo?

Da anbefaler jeg at du vurderer å gå kraftig ned både på receiver og blu-ray budsjettet ditt og heller legge disse kronene i en preamp med prosessorinngang og effekttrinn.
    Det skal jo spille 50/50
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer....

Jeg hadde tenkt 50/50 stereo/hjemmekino.

MEN, det kan godt hende at det finnes bedre løsninger for mitt behov en det å kjøpe dyr reciever. Let me know!:-o

Forslag??

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer....

Jeg hadde tenkt 50/50 stereo/hjemmekino.

MEN, det kan godt hende at det finnes bedre løsninger for mitt behov en det å kjøpe dyr reciever. Let me know!:-o

Forslag??
    Tjah, bedre og bedre........
    Onkyo sine recievere passer godt til musikk etter min mening, det du kunne gjort var jo å fått lånt med deg en Onkyo 3007 på soundgarden evt?
    Hvilke høytalere har du valgt ut foresten?
    Forsterkeriet må jo også matches med høytaleren.

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Det skal jo spille 50/50
    Det er greit. Jeg ville f.eks valgt en billig HK, som er bang for the bucks så det holder til kino og heller brukt ekstra penger for å få en nydelig stereo-opplevelse i tillegg.
    Pre-amp og effekt. Men dette er jo selvfølgelig en individuell greie. Her er litt info om en kinomaskinist som skulle klare å gjøre jobben fantastisk bra.

AVR260 fortsetter å leve opp til sitt rykte som et ”mest for pengene” produkt. Her får man en avansert hjemmekinoreceiver med en kontroll, dynamikk og styrke som få kan matche.

Referat fra Hjemmekino sin test:
    "Femti watt du liksom! Ikke la deg lure av spesifikasjonene på hjemmekinoreceivere. Denne «lille» saken spiller ringer rundt de andre på film, og gir som en ekstra bonus mye gøy også på musikk. Underholdende! - Hjemmekino 01/2010 - TERNINGKAST 6.

PRIS: 5.995,-

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit. Jeg ville f.eks valgt en billig HK, som er bang for the bucks så det holder til kino og heller brukt ekstra penger for å få en nydelig stereo-opplevelse i tillegg.
    Pre-amp og effekt. Men dette er jo selvfølgelig en individuell greie. Her er litt info om en kinomaskinist som skulle klare å gjøre jobben fantastisk bra.

AVR260 fortsetter å leve opp til sitt rykte som et ”mest for pengene” produkt. Her får man en avansert hjemmekinoreceiver med en kontroll, dynamikk og styrke som få kan matche.

Referat fra Hjemmekino sin test:
    "Femti watt du liksom! Ikke la deg lure av spesifikasjonene på hjemmekinoreceivere. Denne «lille» saken spiller ringer rundt de andre på film, og gir som en ekstra bonus mye gøy også på musikk. Underholdende! - Hjemmekino 01/2010 - TERNINGKAST 6.

PRIS: 5.995,-
    Må si meg enig Trond
    Men så spørs det om han er villig til å gjøre det så avansert, å ikke bare kjøpe noe som faktisk yter like bra på begge stadier
    Hvorfor splitte opplevelsen når man kan få alt i ett?, kanskje ikke like bra MEN godt nokk

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Må si meg enig Trond
    Men så spørs det om han er villig til å gjøre det så avansert, å ikke bare kjøpe noe som faktisk yter like bra på begge stadier
    Hvorfor splitte opplevelsen når man kan få alt i ett?, kanskje ikke like bra MEN godt nokk
    Du må jo ikke først være enig, så kverulere etterpå

Jeg prøver bare å gi han et tips til best mulig løsning. Med et budsjett til blu-ray og receiver på 28k, så mener jeg at det blir feil å blåse bort dette til kun nettopp det, når han kan få en myyyye bedre løsning IMHO, ved å redusere budsjettet kraftig, på receiver-siden og endel på blu-ray. Hvis han går ned 14k på receiver-budsjettet og 4k på blu-ray budsjettet, så har du plutselig 18k til pre-amp og effekt. Du verden så mye snadder jeg skulle klart å satt sammen med det som hadde forandret stereo-opplevelsen svært mye, og film-opplevelsen hadde ikke blitt veldig redusert. Av frykt for å såre noen sarte sjeler, jeg synes det er fullstendig bortkastet å bruke 20-50k på en receiver. Men det er jo meg da:-D

Håper ihvertfall trådstarter har fått noen råd som kan være litt til nytte ihvertfall.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    emotiva umc1 surround prosessor/pre (klar til levering ca april )
    emotiva usp1 stereo preamp
    emotiva xpa5 fem kanals efffekt (5x200 w i 8 ohm)
    emotiva erc1 cd spiller

totalt ca 20000 , noen forslag som slår dette i pris kvalitet, for et film og musikk anlegg ??

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    emotiva umc1 surround prosessor/pre (klar til levering ca april )
    emotiva usp1 stereo preamp
    emotiva xpa5 fem kanals efffekt (5x200 w i 8 ohm)
    emotiva erc1 cd spiller

totalt ca 20000 , noen forslag som slår dette i pris kvalitet, for et film og musikk anlegg ??
    Hver av de komponentene konurerer lett med ting til doble prisen, ikke sjans for å finne noe til 20k som låter så bra og er så fleksibelt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må jo ikke først være enig, så kverulere etterpå

Jeg prøver bare å gi han et tips til best mulig løsning. Med et budsjett til blu-ray og receiver på 28k, så mener jeg at det blir feil å blåse bort dette til kun nettopp det, når han kan få en myyyye bedre løsning IMHO, ved å redusere budsjettet kraftig, på receiver-siden og endel på blu-ray. Hvis han går ned 14k på receiver-budsjettet og 4k på blu-ray budsjettet, så har du plutselig 18k til pre-amp og effekt. Du verden så mye snadder jeg skulle klart å satt sammen med det som hadde forandret stereo-opplevelsen svært mye, og film-opplevelsen hadde ikke blitt veldig redusert. Av frykt for å såre noen sarte sjeler, jeg synes det er fullstendig bortkastet å bruke 20-50k på en receiver. Men det er jo meg da:-D

Håper ihvertfall trådstarter har fått noen råd som kan være litt til nytte ihvertfall.
    jeg kverulerer ikke

Du er bare sta

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0