Hva skjer når høytalere får lyd utenfor sitt responsnivå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skjer når høytalere får lyd utenfor sitt responsnivå?

Jeg har et par høytalere som går ned til 42 hz (vienna haydn grand). I begynnelsen var det ingen problem med å ha disse som "Large" på min surround-receiver, og dermed kjøre hele lydbildet ut til disse. Bassen var helt enorm, og fyllte lett rommet. Nå derimot, så når høytalerne får lydsignaler under 40 hz, så skurrer de og elementet lager en myk lyd, høres ut som om det er friksjon fra overdrevent arbeid for elementet. Dette skjedde relativt nylig. Når jeg setter høytalerne til small og setter lydsignalene inn på minst 50 hz, så forsvinner dette igjen, og bassen spilles av som normalt, men da med utrolig mye mindre bass naturligvis. Egentlig høres det ut som om det er litt for lite bass nå plutselig, i forhold til hva 20-40 området gjelder for hele lydbildet, men det for nå så være. Lyden ellers er strålende.

Jeg har testet samme på et par Jamo C401, som er bak i mitt surround for øyeblikket. Der skurret de på for lave frekvenser, men de lagde ikke denne myke forstyrrende lyden som ødela bassen.

Hva er det i høytalerne som lager skurring og skal ikke høytalere kutte ut lyden når den går uttafor frekvensområdet sitt? Eller spiller de av lyden så godt de kan? Høres ut som om de spiller av lyden så godt de kan, men det er heller sørgelig dårlig på bass under 42 hz. Og med en utrolig stygg skurring. Hvorfor skurrer det, jeg skjønner det at høytaleren blir presset for hardt og ikke klarer å lage den lyden høyt nok, men hvorfor er denne myke forvrengingen også der på svært lavt volum når bassen kommer i filmer?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for meg høres det ut som om noen viklinger er brent. Dvs. et element som er sprengt. Noe har ihvertfall skjedd med et eller flere element. Som du tydligvis ikke hører før ellementet kommer i stor bevegelse. Altså oppfatter du det ikke når den ikke blir bedt om å spille høyt på lave frekvenser.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror faktisk dine bass enheter er skadet....
    En høyttaler er spesifisert innenfor et frekvensområde, ser du på en måling vil du se at høyttalerens respons falder gradvis nedover, så selvom den kanskje er spesifisert til 35 hz er der respons til 20 hz f.eks.
    Ved 20 hz er nivået ganske lavt, men om høyttaleren tilføres et 25 hz signal med stor effekt vil bass enheten jobbe voldsomt, men du hører kanskje ikke mye lyd siden det er subsoniske frekvenser. Med musikk er dette normalt ikke noe problem siden der sjeldent er info dernede, men med film kan man komme over syke effekter der er veldig dybe, så jeg vet ikke helt hva der er skjedd med dine høyttalere, men noe er galt.
    Jeg har opplevd den effekten du beskriver med noen bilhøyttalere der var skadet ved ankomst, mener det var voice coilen der skrapte mot...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som om det er noe galt med høyttalerne, ja. Når høyttalere får signaler de ikke er i stand til å spille - f.eks. en dyp bass som de ikke klarer - kutter de ganske enkelt ut. I all stillhet. Jeg har hatt dusinvis av stativhøyttalere som har blitt satt til å spille fullt frekvensområde - og de gir bare opp, men i stillhet. Antageligvis slår basselementene for harde livet på tomgang - de får liksom ikke tak i luften - og lager sånn sett ingen lyd. I hvert fall ingen skurring - det har jeg aldri vært borti.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er tilbøyelig til å være enig med Niels N og UOB.
    Er høyttalerens svingspole (voicecoil / viklinger) ødelagt eller deformert, så kan dette også avsløres / bekreftes ved å dytte på elementet. Når dette trykkes inn, så skal det ikke forekomme noen som helst lyd / skraping.
    Opplever du dette, så har ovennevnte personer rett i sine antakelser.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden er bare på skikkelig lave frekvenser. Så nettopp (igår) Hot Fuzz, og da var det såpass fremtredende at jeg måtte bytte fra Large til Small i frykt for høytalerne mine, og da forsvant det helt. På musikk så legger jeg ikke noe særlig merke til dette nei, så du har rett.

Det er samme problem på begge høytalerne, så jeg har vel litt muligheter for å få dette på garantien da det kan være produksjonsfeil. En kompis mente at de kanskje bunnet i noe, noe som ikke hørtes dumt ut. Jeg blir ikke plagd av det på musikk, som du sier Niels, da musikk ikke går dypt nok til at det blir et stort problem, MEN jeg mener at det var mer bass i disse før, fikk nesten bassen rett i magen fra disse på enkelte sanger, denne effekten har tapt seg samtidig som bassen har blitt skadet på det laveste. Kan være placebo akkurat det da.

Om de skulle være sprengt, er det da pga for høy musikk over tid? Har sjelden spillt de på høyt mer enn rundt en time. Hadde en Onkyo A-5VL en stund, som nok ikke var helt kraftig nok. Slet de kanskje litt ut her, men så var jeg ALDRI over halveis på volumet der. Så og si aldri over 0 på sony-forsterkeren heller (str-da2400es)

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du skriver at du har spilt høyt i en time, er det en time i strekk eller sammenlagt? Jeg vil også, som resten, tro at elementene dessverre er skadet. Har du prøvd å bevege på elementene for å høre om de skraper?
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B£NNY
    Jeg blir ikke plagd av det på musikk, som du sier Niels, da musikk ikke går dypt nok til at det blir et stort problem.
    Da spiller du kanskje ikke "riktig" musikk?
    La gå at musikk generelt sett ikke inneholder så mye informasjon under 30-35 Hz, men den finnes!
    Dermed skal du slett ikke avskrive problemet i så henseende.
    Prøv deg eksempelvis med siste utgave fra YELLO, eller noen snutter fra Karunesh.
    Det bør i alle fall vekke til live "problemet", også i musikksammenheng. ;-)

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Da spiller du kanskje ikke "riktig" musikk?
    La gå at musikk generelt sett ikke inneholder så mye informasjon under 30-35 Hz, men den finnes!
    Dermed skal du slett ikke avskrive problemet i så henseende.
    Prøv deg eksempelvis med siste utgave fra YELLO, eller noen snutter fra Karunesh.
    Det bør i alle fall vekke til live "problemet", også i musikksammenheng. ;-)
    Har et par KEF her som hører en kompis av meg til, og han har akkurat samme problemet. Lager 0 lyder på vanlig musikk, men så fort jeg setter på noe med litt dypt materiale i bassen, så lager den ene bassen skrapelyder, men det lager ikke noe lyd når trykket det forsiktig inn.

Så elementene dine er nok skadet. Sett på siste plata til YELLO, og første låta, The Expert. Evt Friday Smile. Der skal jeg fortelle deg at du hører skrapinga bra om det er sprengte elementer det er snakk om her. Jeg testa dette i går, så nytt basselement blir bestilt i mårra.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Njahh, det behøver ikke nødvendigvis være synonymt med sprengte / skadede elementer?
    Umiddelbart vil jeg tro at du spiller for høyt i forhold til hva høyttalerne er istand til å tåle, eller at forsterkeren din ikke har god nok kontroll på elementene.
    De frekvensene du / vi snakker om her, krever relativt mye av en forsterker.
    Er ikke denne god nok, kan resultatet bli at elementene "bunner", og derav "skrapelyd".

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Njahh, det behøver ikke nødvendigvis være synonymt med sprengte / skadede elementer?
    Umiddelbart vil jeg tro at du spiller for høyt i forhold til hva høyttalerne er istand til å tåle, eller at forsterkeren din ikke har god nok kontroll på elementene.
    De frekvensene du / vi snakker om her, krever relativt mye av en forsterker.
    Er ikke denne god nok, kan resultatet bli at elementene "bunner", og derav "skrapelyd".
    Helt enig med deg her. Det som er greia her, er at jeg trenger ikke engang å spille spesielt høyt føre jeg hører det, så er tydeligvis en deformert spole i disse. Jeg har forsåvidt aldri mata noen av høyttalerne mine med for liten forsterker. Han som eier disse KEF høyttalerne mater dem med en ECI-4 forsterker, så han har ikke manko på effekt iallefall. Men riktig det du sier.. For liten forsterker = forvrengning i stor grad ved alt for lave frekvenser som høyttalerne ikke takler.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket vandringen på elementene i frontene på de scenene som gir skrapelyder? Har du sub?

Hvis det er liten vandring på HT er det nok et element som er problemet, er det masse vandring er det du som er problemet.

Geir Arne

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som gjør at jeg med ganske stor sikkerhet sier at ellementene er skadet er at de har forandret karakterestikk. De skrapte ikke på samme matrialet før som jeg forstår deg rett.

Når det gjelder garanti, så vil "sprengte" elementer aldrig være garanti. Det kan derimot være at importør/forhandler alikevel velger å dekke noe eller alt, men da er han i hvertfall bare hyggelig. (hadde selv et diskantelement som ble stille etter veldig kort tid. Vil tro at importør/forhandler kunne hevdet uforsiktighet fra min side, men det ble erstattet uten spørsmål. Her var importør først og fremst hyggelig.)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ragwoo:
    Jeg har hørt på over middels høyt over et par timer, aldri VELDIG høyt over lengre tid. På min Onkyo var jeg aldri over halveis uansett, på Sony har jeg kanskje vært over 0 i rundt et par minutter tilsammen. Hører jeg forvregning så skrur jeg selfølgelig ned med en gang. Scrooge:

Massive Attack, Rammstein og Ugress har alle MYE bass, de går fint selv om høytalerne er på Large. Hørte den første sangen på yellow og her er bassen mindre enn på sangene til de nevnte band, og denne lyden som forvrenger og derfor forminsker bassen er ikke her.

Nå satt jeg på Baraka, I DTS-HD så er bassen enorm, eller det vil si at den var det. Nå sliter den bare, og lager denne lyden samtidig som bassen er kraftig redusert fra tidligere ganger. Reduserer jeg høytalerne til å kun spille ned til 200 hz er denne defektlyden redusert, men fortsatt tilstede, faktisk fortsatt kraftig på trommeslag. Selv på 50 hz er den meget godt hørlig. Det skal sies at på i scenen som jeg bruker som referanse, så er det en sang av Lisa Gerrard som går ekstremt dypt. Linker til denne sangen her.
    YouTube - HOST OF SERAPHIM-DEAD CAN DANCE FEAT. LISA GERRARD

Første gangen jeg hørte denne sangen på dette anlegget var det nesten så bassen lagde et kraftig trykk. Nå er dette borte og erstattet av denne bilyden.

Ganilsen, med vandring så er vel det om de beveger seg mye? Nei ikke enormt. Om jeg skyver elementet inn så lager det ikke noe særlig lyd så lenge det ikke treffer gummien rundt. Når jeg går nært så høres det nesten ut som om skurringen kommer fra toppen, altså diskantelementet. Men det er nok bare pga at det er særdeles vanskelig å skille lydene.

Jeg tar de med på jobb i morgen, og får litt direkte hjelp der så får vi se!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får sette på Bela Fleck - Flight of the cosmic hippo eller Bel Canto - Idly I De-Ice så får du se om høyttalerne har problemer i bassen.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til! Håper det ordner seg
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville absolutt sende en mail til importør, høre om de har en forklaring.
    Ved vanlig komfortabelt lavt lyttenivå skal høyttaleren med den rette forsterker fortsatt "lade" rommet med bass, får du skrapelyder her er der noe seriøst galt.
    For ordens skyld kan man alltid prøve en annen forsterker men det er et slag i løse luften, en forsterker kan aldrig forvrenge sånn i bassen alene...men det lyder litt rart at du får varierende resultater gitt.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ringer de i morgen! Får la gutta som kan dette litt bedre høre på det, så ringer vi importør. Det ordner seg nok, blir litt kjipt å bare ha et par jamo c401 imens når jeg er vant til nydelighetene fra Vienna.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mye mindre høyttalere enn deg og de spiller ikke så dypt, men på den ene så er et bass element sprengt. Det høres ikke hele tiden, bare når frekvensen er rett og volumet er høyt nok. Høres oftere på film enn på musikk siden jeg drar på høyere på film. Jeg kjøre test-toner i REW og provoserte fram skrapingen så det var lett å høre hvilket element det var snakk om Jeg får heldigvis nytt element på garantien fra SVS/Lsound.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av B£NNY
    Ragwoo:
    Jeg har hørt på over middels høyt over et par timer, aldri VELDIG høyt over lengre tid. På min Onkyo var jeg aldri over halveis uansett, på Sony har jeg kanskje vært over 0 i rundt et par minutter tilsammen. Hører jeg forvregning så skrur jeg selfølgelig ned med en gang. Scrooge:

Massive Attack, Rammstein og Ugress har alle MYE bass, de går fint selv om høytalerne er på Large. Hørte den første sangen på yellow og her er bassen mindre enn på sangene til de nevnte band, og denne lyden som forvrenger og derfor forminsker bassen er ikke her.

Nå satt jeg på Baraka, I DTS-HD så er bassen enorm, eller det vil si at den var det. Nå sliter den bare, og lager denne lyden samtidig som bassen er kraftig redusert fra tidligere ganger. Reduserer jeg høytalerne til å kun spille ned til 200 hz er denne defektlyden redusert, men fortsatt tilstede, faktisk fortsatt kraftig på trommeslag. Selv på 50 hz er den meget godt hørlig. Det skal sies at på i scenen som jeg bruker som referanse, så er det en sang av Lisa Gerrard som går ekstremt dypt. Linker til denne sangen her.
    YouTube - HOST OF SERAPHIM-DEAD CAN DANCE FEAT. LISA GERRARD

Første gangen jeg hørte denne sangen på dette anlegget var det nesten så bassen lagde et kraftig trykk. Nå er dette borte og erstattet av denne bilyden.

Ganilsen, med vandring så er vel det om de beveger seg mye? Nei ikke enormt. Om jeg skyver elementet inn så lager det ikke noe særlig lyd så lenge det ikke treffer gummien rundt. Når jeg går nært så høres det nesten ut som om skurringen kommer fra toppen, altså diskantelementet. Men det er nok bare pga at det er særdeles vanskelig å skille lydene.

Jeg tar de med på jobb i morgen, og får litt direkte hjelp der så får vi se!
    altså:
    - når man spiller lavere frekvenser enn elementen er ment å takle så vil elementes maximal mekanisk vandring (X-max) overskrydes og dette fører til spole formen treffer i bånne av gappet. Om formen på spolen er av aluminium -som regel det mest brukt material her- så blir den bøyd- utifra måtten den blir deformert så vil det skrappe langs det smalle gappet i magnet systemet. Enkelte høyttaler konstruksjoner har en fordypning i bånnen for å unngå dette skadde, eller kan spolens form være av sterkere materiel som kapton.

- Ellers: om du spiller høyt over tid men holder deg innenfor "X-max" så vil tråden i spolen bli veldig varm men om spolen ikke greier å kjøles nok så vil lakken som omgir spolen bli veldig varm og som regel smelte så det blir korslutning mellom enkelte tråder i spolen -dette gir en redusert volum nivå i lyden- dette kan også gjøre at lakken begynner å boble og blåser seg opp så pass mye at den setter seg fast eller skrapper skyklig i magnet gappet.

- Andre feil som som oftest skjeer er at spolen blir så pass varm uten å korslutte i trådene men så varmt at limen mellom spolen og spole formen løsner... dette gir ingen skrape ly men det høres som en høyt frekvente ulyd -rasle lyd?- da det som sjkeer er at spolen vandrer og vibrerer på selve apolens form -dette fordi selve spolen har mindre masse enn spolen+menbranen og spolen beveger segi uttakt med formen+menbranen og ulyden er mest påfalende på bestemte frekvenser -det er en resonas frekvens der spolen beveger seg mest i fra formen i en gitt frek- i virkelig ille tilfeller vil du faktisk høre at spolen rasler når du tar den ut og bare rister litt hard i elementen eller knipser hardt nær spolen ved menbranen....

vienna er gode høyttalere men husk at effekt tåligheten er begrenset over tid og det andre er at alle høyttalere som har en bass refleks prinsip vil tåle mindre effekt enn halv parten av max spesifisert effekt OM DEN SPILLER FREKVENSER UNDER TUNNINGS FREKVENS PÅ KASSEN!! dette er allemen kunskapp for de fleste vil jeg tro, men det blir ikke så ofte vi tenker over men dette kan unngås med subsonisk filter.

like til med garantien men om du får det på garantien skyldes utrolig god service og vel villje fra importøren

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •