Eldre B&W høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eldre B&W høyttalere

Heisann,

(Foreldrene mine har ett eldre 5.0 system nede og B&W er jo kjent og godt merke, men skal jo sies at disse er ca. 15-20 år gamle ifølge dem.. )

Bare lurte litt på disse høyttalerne om noen har erfaringer/hørt disse og vet om de duger? Etter det jeg har hørt av de virker de ganske bra! Men står i en ganske stor åpen stue nede og spiller derfor relativt tamt..

(Sorry for dårlig bildekvalitet :P Mørkt og mobil tlf.)

EDIT: Linkene funka jo tydeligvis ikke.. Se url

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du kommet med litt fler bilder, hadde det vært litt lettere å hjelpe deg, men det ser ut som en eldre 600 serie. S2 :-) Kom med litt fler bilder og info, så blir det bra ;-)

Edit: Glemte linken din 600 S2 serien spiller slettes ikke dårlig, men kan ikke sammenlignes med S3 serien og 680 serien.. Har skjedd mye på den fronten siden S2 kom. :-) Men om du får det til en billig penge, er det uansett en god start da. :-)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Hadde du kommet med litt fler bilder, hadde det vært litt lettere å hjelpe deg, men det ser ut som en eldre 600 serie. S2 :-) Kom med litt fler bilder og info, så blir det bra ;-)

Edit: Glemte linken din 600 S2 serien spiller slettes ikke dårlig, men kan ikke sammenlignes med S3 serien og 680 serien.. Har skjedd mye på den fronten siden S2 kom. :-) Men om du får det til en billig penge, er det uansett en god start da. :-)
    Frontene er 602DM. Ser ut som 8".. Jeg kjører en av de nå for å teste litt på min Onkyo 707 og får ikke sæærlig mye bevegelse på elementene her :P Regner med disse trenger ganske kraftige saker for å spille skikkelig?

Sammen med SVS´en låter det veldig fint ut.. Er en mer tilbakelent diskant enn hva jeg er vandt med (har klipsch f1 som fronter nå).. Vurderte om jeg kanskje skulle godsnakke litt og se om jeg kan få "låne"/få de

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Heisann,

(Foreldrene mine har ett eldre 5.0 system nede og B&W er jo kjent og godt merke, men skal jo sies at disse er ca. 15-20 år gamle ifølge dem.. )

Bare lurte litt på disse høyttalerne om noen har erfaringer/hørt disse og vet om de duger? Etter det jeg har hørt av de virker de ganske bra! Men står i en ganske stor åpen stue nede og spiller derfor relativt tamt..
    Dette kan se ut som den aller første versjonen av DM600-serien - altså den før både Series 2 (s2) og den siste utgaven Series 3 (s3). DM602, altså.

Dette er helt allrighte høyttalere, men de er regnet som ganske tungdrevne. Ikke det at følsomheten er noe problem - men de har jo en forholdsvis stor bass/mellomtone-membran som krever sitt av elektronikken for at den skal låte bra. De blitr ellers lett dvaske i klangen - særlig i bassen - med elektronikk som ikke holder mål. Jeg har hørt disse på litt forskjellig utstyr - og det låter faktisk ganske bra med f.eks. Primare og EC elektronikk. På en svak stereo receiver jeg hadde en kort periode, låt det, som hos dine foreldre, både tamt og ukontrollert.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en Emotiva UPA-5 effektforsterker til å drive de 5 B&W høyttalerne, så skal du se de får en ny vår... Muligens vil ikke far din tro sine egne ører.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Dette kan se ut som den aller første versjonen av DM600-serien - altså den før både Series 2 (s2) og den siste utgaven Series 3 (s3). DM602, altså.

Dette er helt allrighte høyttalere, men de er regnet som ganske tungdrevne. Ikke det at følsomheten er noe problem - men de har jo en forholdsvis stor bass/mellomtone-membran som krever sitt av elektronikken for at den skal låte bra. De blitr ellers lett dvaske i klangen - særlig i bassen - med elektronikk som ikke holder mål. Jeg har hørt disse på litt forskjellig utstyr - og det låter faktisk ganske bra med f.eks. Primare og EC elektronikk. På en svak stereo receiver jeg hadde en kort periode, låt det, som hos dine foreldre, både tamt og ukontrollert.
    Joda de kjører DM602 + LCR606 (eller noe?) + en mindre versjon DM602 som det ser ut som har en 4-5".. Dette kjører de på en gammel Pioneer AVR-2400 som jeg ikke engang kan finne på discontinued products :P Men AVR-2500 har en utgangseffekt på 85watt, så forstår jo at det låter tamt.. Men dette var jo en pakke de fikk da, så virker jo som om hifiklubben ikke hadde peiling for noen år tilbake..

Prøvde en DM602 på min Onkyo 707 og de ble litt tamt i bassen der også.. Klarer jeg og overtale dem til å gå over til noe elkjøp-jalla greier så kanskje jeg prøver å kjøre de bi-ampet.. Evt. få tak i en effekt.. Likte lyden i de ganske bra, men manglet liksom litt av lydbildet (som jeg regner med er pga. forsterker).

Newcomer tomvanallen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere får det nesten til å virke som om Onkyo TX-SR707'en som jeg vurderer er en dårlig forsterker med sin 600 watts strømforsyning. Jeg velger dog heller å tro at det er disse høyttalerne som hadde hatt godt av bi amping eller effektforsterker. :P

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomvanallen
    Dere får det nesten til å virke som om Onkyo TX-SR707'en som jeg vurderer er en dårlig forsterker med sin 600 watts strømforsyning. Jeg velger dog heller å tro at det er disse høyttalerne som hadde hatt godt av bi amping eller effektforsterker. :P
    Er en veldig fantastisk forsterker Men ingen surroudreceivere i en "billig"-prisklasse har en skikkelig forsterker da, minus H/K og de er ikke noe gode i toppen etter hva jeg har hørt..

B&W er jo kjent for å være tungdrevne også

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - her er det ikke spørsmål om "dårlige" receivere. Her står vi overfor et par høyttalere som - i forhold til sin størrelse og det man lett kan lures til å tro når man ser dem - er tungdrevne. Og da mener jeg tungdrevne. De har for øvrig en litt boomy klangsignatur - slik at det kan låte aldeles forferdelig hvis de står feilplassert og i tillegg drives av en litt for svak elektronikk. Det er ikke nødvendigvis Wattene det kommer an på - men Wattenes evne til å holde disse høyttalerne i et musikalsk jerngrep - og akkurat der er det stor forskjell på receivere.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - her er det ikke spørsmål om "dårlige" receivere. Her står vi overfor et par høyttalere som - i forhold til sin størrelse og det man lett kan lures til å tro når man ser dem - er tungdrevne. Og da mener jeg tungdrevne. De har for øvrig en litt boomy klangsignatur - slik at det kan låte aldeles forferdelig hvis de står feilplassert og i tillegg drives av en litt for svak elektronikk. Det er ikke nødvendigvis Wattene det kommer an på - men Wattenes evne til å holde disse høyttalerne i et musikalsk jerngrep - og akkurat der er det stor forskjell på receivere.
    Vil ikke sitt boomy.. Slik jeg forsto det var det en del på toppen, men det var ganske tynnt også var det ikke så mye bevegelse i mellomtonen/bassen..

Sier du at du må ha xx xxx elektronikk på disse for å få de skikkelig eller? :P Tenkte meg ikke noe aaaltfor dyrt mtp. effektforsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg kan se, kommer en Emotiva UPA-5 på ca. 5.300,- inkl moms og frakt, levert på døra.
    Der har du 5 x 125 watt på 26 kg. Det vil gi resultater... Og prisen er jo nesten komisk.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke sitt boomy.. Slik jeg forsto det var det en del på toppen, men det var ganske tynnt også var det ikke så mye bevegelse i mellomtonen/bassen..

Sier du at du må ha xx xxx elektronikk på disse for å få de skikkelig eller? :P Tenkte meg ikke noe aaaltfor dyrt mtp. effektforsterker
    Vel - boomy blir de bare hvis du får til bevegelse i bassen. Så lenge bassen/mellomtonen holder seg i ro blir det ikke mye boom-boom - naturlig nok.

"Problemet" med slike tungdrevne, men forholdsvis rimelige høyttalere, er at de krever elektronikk som ligger en liten prisklasse over det man normalt tenker på når man skal komponere et bra oppsett. Alle B&W-høyttalere i den første DM-serien har dette problemet. Jeg har - foruten DM602 - også prøvd å få godlyd av lillebroren DM601 og storebroren DM604 - og det er akkurat det samme der: Man må opp et lite hakk eller to på elektronikken før det blir skikkelig sving på sakene. Men Emotiva er nevnt - det virker jo som både rimelig og bra. Av forsterkere jeg har hatt selv, ville jeg tror at et Lyngdorf SDA2175 effekttrinn vil kunne lage vei i vellinga. Sistnevnte kan man få brukt for en 5-6.000 kroner - det er jo ikke akkurat billig, men da får man et effekttrinn man kan leve med en stund.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel - boomy blir de bare hvis du får til bevegelse i bassen. Så lenge bassen/mellomtonen holder seg i ro blir det ikke mye boom-boom - naturlig nok.

"Problemet" med slike tungdrevne, men forholdsvis rimelige høyttalere, er at de krever elektronikk som ligger en liten prisklasse over det man normalt tenker på når man skal komponere et bra oppsett. Alle B&W-høyttalere i den første DM-serien har dette problemet. Jeg har - foruten DM602 - også prøvd å få godlyd av lillebroren DM601 og storebroren DM604 - og det er akkurat det samme der: Man må opp et lite hakk eller to på elektronikken før det blir skikkelig sving på sakene. Men Emotiva er nevnt - det virker jo som både rimelig og bra. Av forsterkere jeg har hatt selv, ville jeg tror at et Lyngdorf SDA2175 effekttrinn vil kunne lage vei i vellinga. Sistnevnte kan man få brukt for en 5-6.000 kroner - det er jo ikke akkurat billig, men da får man et effekttrinn man kan leve med en stund.
    Da sier vi det Får jeg overtalt dem skal jeg først prøve å bi-ampe og se hva resultat jeg får.. Skal nok inn med en effektforsterker en gang snart uansett, men penger er penger

Om vi skal sammenligne litt.. F.eks andre høyttalere, hva kan du sammenligne disse med? Altså hvor mye må jeg ut med f.eks brukt/nytt for å få noe matchende disse? Er det verdt å legge penger i disse?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sier vi det Får jeg overtalt dem skal jeg først prøve å bi-ampe og se hva resultat jeg får.. Skal nok inn med en effektforsterker en gang snart uansett, men penger er penger

Om vi skal sammenligne litt.. F.eks andre høyttalere, hva kan du sammenligne disse med? Altså hvor mye må jeg ut med f.eks brukt/nytt for å få noe matchende disse? Er det verdt å legge penger i disse?
    Hvis foreldrene dine skal biampe med utgangspunkt i en og samme surroundreceiver, er det ikke sikkert at de vil oppleve mye forbedring. Det er lov å prøve - for all del. Men siden en slik biamping trekker strøm fra den samme strømforsyningen, blir resultatet ofte at det eneste man oppnår, er at strømforsyningen får åndenød.

Min erfaring er at dette greie høyttalere å bygge et anlegg rundt. Får du dette til å spille bra, vil nesten alt annet du etterhvert prøver å koble på av høyttalere, også spille bra.

M.h.t. hvilke av dagens høyttalere man kan sammenligne disse DM602 med, er jeg neimen ikke sikker. DM602 er litt spesielle med sitt forholdsvis store bass/mellomtoneelement - som faktisk er større enn det jeg har på min store gulvstående ProAc D25 i stuen.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20 år gamle er de ikke, men kanskje 15.

Jeg har da eid B&W høyttalere som er både en og to generasjoner eldre enn de der - har faktisk et par stående i boden som nok har passert 20 år. skjønner at jeg begynner å bli gammel

Den senteren der (CC6) er ikke spesielt bra forøvrig.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •