Senter 4/6 ohm forsterker 8!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senter 4/6 ohm forsterker 8!?

Slik jeg har forstått det er forsterkeren min satt til 8ohm (har valg mellom 6/8 ) har et lite 4.0 Cerwin Vega oppsett på 8ohm.. nå slo det meg "Er det 8ohm??" jeg har V12F 8ohm og VE-5M 4ohm.. burde ikke alt være 8?

Synes bakhøytallerne spiller noe lavt i forhold til front, kanskje det er svaret?

Skjønner meg ikke på dette jeg , må ikke alt være samme impedans?

Ble rimlig frustrert jeg nå :P takker for alle svar!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på impedans spiller liten rolle så lenge forsterkeren takler de forskjellige. Hvis du får problemer med at forsterkeren blir varm og slår seg av så kan du prøve å bytte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, ser det står "compitable with 8 ohm or less" så da er det vel greit !

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe å bekymre seg for dette nei.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Impedans

Hei, slenger meg på her jeg.

Jeg har en Yamaha RX-V2065, og har brukt noen crappy Sony høyttalere til nå. De hadde en impedans på 6 Ohm, og bak på forsterkeren sto det en liten advarsel om at dersom man bruker høyttalere under 8 Ohm må man lese bruksavnisningen for å se hva man skal gjøre. Der står det at man skal stille forsterkeren til 6 Ohm, og det gjorde jeg. I går fikk jeg meg Yamaha Soavo 2 høyttalere, og de er også 6 Ohm.

Jeg har ikke noe peiling på dette, men grunnen til at jeg syns det er litt merkelig, er at den instillingen på forsterkeren ligger veldig "gjemt", og jeg tenkte at dette må gjøres i kun helt spesielle tilfeller. Jeg trodde liksom at når jeg kjøpte meg Soavo 2, så trengte jeg ikke å skru på en sær innstilling på forsterkeren :P Men skal den fortsatt stå på "6 Ohm eller lavere"-innstillingen, eller skal den stå på standard 8?

Og helt til sist, hva betyr egentlig denne motstanden i høyttalerne og hva har den å si?

På forhånd takk for alle svar.

edit:
    Jeg leste den klistrede posten under dette delforumet, og da ble ting litt klarere. Såvidt jeg har forstått da, så spiller det ikke så stor rolle om jeg endrer innstillingen på forsterkeren, og jeg trenger ikke å være redd for å ødelegge enten forsterkeren eller høyttalerne. Så om noen kan bekrefte eller avkrefte, hadde det vært veldig fint! =)

Øyvind

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ØyvindHM
    edit:
    Jeg leste den klistrede posten under dette delforumet, og da ble ting litt klarere. Såvidt jeg har forstått da, så spiller det ikke så stor rolle om jeg endrer innstillingen på forsterkeren, og jeg trenger ikke å være redd for å ødelegge enten forsterkeren eller høyttalerne. Så om noen kan bekrefte eller avkrefte, hadde det vært veldig fint! =)

Øyvind
    Det stemmer.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil sannsynligvis kunne spille høyere med forsterkeren innstilt på 8 Ohm. Så lenge den ikke blir for varm og går i protect-modus så er det ingenting å bekymre seg for.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en receiver kan man jo stille inn nivå på de enkelte høyttalere, kjør kalibrering.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •