Impedans m.m.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Impedans m.m.

Newcomer cochise sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Impedans m.m.

Hei. Jeg er fersk både innen hifi og her på forumet, og har i den anledning noen spørsmål. :]

Hva har det å si at høyttalere er 4 Ohm i forhold til 6 eller 8? Jeg har noen Dali 104-høyttalere, som jeg kunne tenke meg å midlertidig bruke som fronthøyttalere i et 5.1 hjemmekinosystem. Ser ut som jeg heller mot en Yamaha-receiver (RX-V550RDS). Når jeg leser specs for Yamaha-receivere hos komplett.no står det oppgitt effekt ved 8 og 6 Ohm, men ikke 4 Ohm. Har hørt rykter om at Yamaha og høyttalere med 4 ohms impedans ikke går så bra sammen, stemmer dette?
    Har det noe å si at alle høyttalerne i systemet mitt ikke har samme impedans? Tror jeg kommer til å gå for Dali Concept-serien og 104-høyttalerne (Har ikke plass til å bruke disse som bakhøyttalere, selv om det naturligvis hadde vært optimalt, med tanke på at senter/front bør være samme serie).

I det siste har jeg fått opp øynene for å kjøpe en brukt receiver istedet. Ser på Marantz SR4300 (~3000-3500,-) og Yamaha RX-V6/740RDS, som jeg kan få for mindre penger enn en ny RX-V550RDS. Noen synspunkter på dette?

På forhånd takk

Mvh.
    Anders

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til noen problemer med yamaha og 4 ohms last.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha har nok ingen spesielle problemer med 4ohms last nei. Du skulle sett de "tortur redsakpene" av noen høytalere jeg bruker på den gamle yamaha recieveren min du. Eller så ille er det vel ikke da, men jeg bruker elementer beregnet for bil, og de er på 4ohm. Jeg belaster 4 av de 5 kanalene på recieveren med disse 4 hytalerene på 4ohm hver. Og jeg spiller de nå så høyt som de klarer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •