QLN 604 mkII - svensk magi ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

QLN 604 mkII - svensk magi ?

Noen som har hørt disse?
    De har høstet mange lovord, diverse steder.
    Hva slags receiver er å foretrekke sammen med disse ?
    Sammenlignt med Dali Blue 8008, Suite 2.8, Concept 8 b&w 603, 604, CM4, Klipsch RF-15, Audio Pro Evidence 6....
    Hvordan låter de?

Qln 604 mkII
    Effekt: Max 250 watt
    Impedans: 4 ohm
    Frekvensområde: 22-32.000 Hz :shock:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utfra en selger på centerkjeden holder de ikke tilbake fra andre merker. helt kurant, lett likandes lyd vistnok.
    nice finish...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen andre som har erfaring med disse høyttalerene ?

btw. skal ture litt rundt i oslo. samtlige hifi sjapper skal besøkes.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er foreløpig solgt lite av dem. Sist jeg var på HFCK kikket jeg på dem, men koblet dem ikke opp. De så helt greie ut, men ikke overveldende. De liksom-fasepluggene er av ett eller annet plastmateriale og har helt sikkert kun markedsmessige hensikter. Diskanten er en ringradiator.... .....trodde jeg. Helt til jeg kikket litt nærmere. Det var ingen ringradiator nei. Dette var ren og skjær fake det også ja. Det er en diffusor som er formet som spydet i en ringradiator og plassert litt fremfor domen.

Jeg blir skremt av slik tullete gimmick. Det kan hende de låter greit, men det er i hvertfall ikke "no nonsense", men snarere "maximum nonsense". Det ga meg rett og slett ghettoblasterfølelse.

Neste gang jeg er der skal jeg høre hvordan de låter.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, ghettoblaster. Det høres lovende ut :lol:

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er foreløpig solgt lite av dem. Sist jeg var på HFCK kikket jeg på dem, men koblet dem ikke opp. De så helt greie ut, men ikke overveldende. De liksom-fasepluggene er av ett eller annet plastmateriale og har helt sikkert kun markedsmessige hensikter. Diskanten er en ringradiator.... .....trodde jeg. Helt til jeg kikket litt nærmere. Det var ingen ringradiator nei. Dette var ren og skjær fake det også ja. Det er en diffusor som er formet som spydet i en ringradiator og plassert litt fremfor domen.

Jeg blir skremt av slik tullete gimmick. Det kan hende de låter greit, men det er i hvertfall ikke "no nonsense", men snarere "maximum nonsense". Det ga meg rett og slett ghettoblasterfølelse.

Neste gang jeg er der skal jeg høre hvordan de låter.

Er redd du må spise de ordene når du får lyttet til disse. Har hatt ett par hjemme i noen uker og de låter faktisk ekstremt bra. Du må nok pusse brillene en smule også- det er en ringradiator. Kommer snart omtale av dem på audiophile.no.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: QLN 604 mkII - svensk magi ?

Sitat Opprinnelig postet av Audiophil
    Noen som har hørt disse?
    De har høstet mange lovord, diverse steder.
    Hva slags receiver er å foretrekke sammen med disse ?
    Sammenlignt med Dali Blue 8008, Suite 2.8, Concept 8 b&w 603, 604, CM4, Klipsch RF-15, Audio Pro Evidence 6....
    Hvordan låter de?

Qln 604 mkII
    Effekt: Max 250 watt
    Impedans: 4 ohm
    Frekvensområde: 22-32.000 Hz :shock:

Jeg har kun hørt suite 2.8 og de er ingen match for Qln'ene. De spiller med en helt annen grad av gjennomsiktighet, mer punch og dybde i bassen, samt mindre farging i mellomtonen.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange dB er det i tap ved 22 hz på disse? -50db?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hvor mange dB er det i tap ved 22 hz på disse? -50db?
    Hehe..hovmod står for fall! De går selfølgelig ikke ned til 22hz uten betydelig tap, men jeg kan garantere at de går svært dypt. De henter frem detaljer i bassen som kun subben min klarte tidligere.

Det er samtidig helt åpenbart at JWS som har kjøpt merkenavnet QLN, og med det et seriøst rennome',ønsker å ta vare på det rennomeet, og ikke er så idioter at de lanserer en produktlinje som ikke holder mål.

Synes man bør ta seg bryet med å lytte til produktene før man slenger rundt seg med fjollete kommentarer :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Claus
    Synes man bør ta seg bryet med å lytte til produktene før man slenger rundt seg med fjollete kommentarer :wink:
    Eh, syntes man skal spørre om noen har hørt på produktet før man antar at en ikke har gjort det... :wink:
    Har hørt de på Hifi Center Kjeden på AVR230. Men ikke alt for lenge til at jeg vil kritisere eller skryte av de. Men at de går ned til 22hz uten ganske så betydelig tap finner jeg litt rart... Er det ikke oppgitt tap noe sted? Er det ikke det, virker hvertfall det ganske useriøst.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd du må spise de ordene når du får lyttet til disse. Har hatt ett par hjemme i noen uker og de låter faktisk ekstremt bra. Du må nok pusse brillene en smule også- det er en ringradiator.
    Jeg har ikke påstått noe vedrørende lyden så jeg ser ingen grunn til at noen ord må spises. Det skal uansett bli spennende å høre dem, jeg har ikke tro på at de er i klasse med Eltax, men at de spiller så forferdelig mye bedre enn annet i prisklassen har jeg mindre tro på. Det er nå en gang slik at JWS ikke akkurat er et bunnseriøst audiofilt firma, men et firma bestående av en rekke brukbare folk på økonomisiden. Ofte er det også sånn at når en produsent lesser på en del visuelt gimmick så er det en prioritering i konstruksjonen i større grad enn det puritanske audiofile.

Ringradiator eller ikke blir et definisjonsspørsmål. D-S-T har "utviklet" ringradiatoren, eller snarere de har hentet den fra PA-driverne og puttet den inn i hifi-diskantene. Denne typen ringradiator har et spyd festet til polstykket. Polstykket ligger bakom domen og gjør derfor at domen har oppheng både ute ved kanten og inn mot spydet. Det er da altså ikke lenger en dome, men rett og slett et smultringformet membran. QLN-varianten derimot har et fullstendig membran, mens spydet sitter festet i et plastgitter festet i frontplata. Siden membranet ikke er smultringformet ville jeg derfor ikke kalle det en ringradiator, men dersom du ser på strålingsmønsteret kan man strekke seg til å kalle det for en ringradiator. Imidlertid er jo Vifa sine ringradiatorer blitt et in-produkt, og jeg ser for meg at JWS ønsker å surfe på denne bølgen med denne diskanten.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Eh, syntes man skal spørre om noen har hørt på produktet før man antar at en ikke har gjort det... :wink:
    Har hørt de på Hifi Center Kjeden på AVR230. Men ikke alt for lenge til at jeg vil kritisere eller skryte av de. Men at de går ned til 22hz uten ganske så betydelig tap finner jeg litt rart... Er det ikke oppgitt tap noe sted? Er det ikke det, virker hvertfall det ganske useriøst.

Svært mange produsenter oppgir frekvensomfanget uten estimert DB tap, vil ikke stemple dem som useriøse av den enkle grunn.

AVR230 gir i mine ører ikke ett godt svar på om en høyttaler er god på musikk eller ikke.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd du må spise de ordene når du får lyttet til disse. Har hatt ett par hjemme i noen uker og de låter faktisk ekstremt bra. Du må nok pusse brillene en smule også- det er en ringradiator.
    Jeg har ikke påstått noe vedrørende lyden så jeg ser ingen grunn til at noen ord må spises. Det skal uansett bli spennende å høre dem, jeg har ikke tro på at de er i klasse med Eltax, men at de spiller så forferdelig mye bedre enn annet i prisklassen har jeg mindre tro på. Det er nå en gang slik at JWS ikke akkurat er et bunnseriøst audiofilt firma, men et firma bestående av en rekke brukbare folk på økonomisiden. Ofte er det også sånn at når en produsent lesser på en del visuelt gimmick så er det en prioritering i konstruksjonen i større grad enn det puritanske audiofile.

Ringradiator eller ikke blir et definisjonsspørsmål. D-S-T har "utviklet" ringradiatoren, eller snarere de har hentet den fra PA-driverne og puttet den inn i hifi-diskantene. Denne typen ringradiator har et spyd festet til polstykket. Polstykket ligger bakom domen og gjør derfor at domen har oppheng både ute ved kanten og inn mot spydet. Det er da altså ikke lenger en dome, men rett og slett et smultringformet membran. QLN-varianten derimot har et fullstendig membran, mens spydet sitter festet i et plastgitter festet i frontplata. Siden membranet ikke er smultringformet ville jeg derfor ikke kalle det en ringradiator, men dersom du ser på strålingsmønsteret kan man strekke seg til å kalle det for en ringradiator. Imidlertid er jo Vifa sine ringradiatorer blitt et in-produkt, og jeg ser for meg at JWS ønsker å surfe på denne bølgen med denne diskanten.
    Riktig, membranet er smultringformet med et spyd i mitten- på QLN. Det ser på en måte ut som membranet er brettet i "folder" inn mot mitten.

Som jeg sa tidligere, og som jeg definitivt synes er ett godt argument. JWS sine flinke økonomer ønsker nok ikke å ødelegge brandbuildingen, når de endelig har fått et seriøst pruduktnavn inn i sin portefølje, med lansering av svinesundaktige ghettoblasterprodukter. Så dumme nekter jeg å tro at de er.

Uansett, jeg har lyttet til ett lass med høyttalere, og jeg mener definitivt at QLN 604 er bedre enn mange av sine konkurrenter i prisklassen. F.eks Dali Suite 2.8, som på ingen dårlig måte er en dårlig høyttaler, kommer kraftig til kort på de fleste parametere mot Qln...i mine subjektivve ører :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært mange produsenter oppgir frekvensomfanget uten estimert DB tap, vil ikke stemple dem som useriøse av den enkle grunn.

AVR230 gir i mine ører ikke ett godt svar på om en høyttaler er god på musikk eller ikke.
    At AVR 230 gir et godt svar på om en høyttaler er god eller dårlig har jeg ikke sagt. Men nå har det seg slik at jeg var med min bror som skulle teste AVR 230, og det ble til at den ble testet på QLN høyttalerene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse høyttalerne er testet i siste HiFi och Musik. De trekker frem blant annet følgende:

Høyttalerne er store og tunge.
    De har en Vifa-liknende diskant der selve spydet sitter utenfor domen, mens den hos vifa går gjennom domen.
    De går svært dypt i bassen.
    De spiller detaljert
    De har en "rask" kontant og åpen spillestil.
    De presenterer et stødig lydbilde men uten særlig bradde.
    De er ikke blant de mest homogene i klassen.
    De kan være litt monotone i de øvre frekvensene. "Møjligtvis kan diskanten vara smått essig och oborstad.

I testen deltar 10 høyttalere og de rangeres totalt som nr 4 etter Audio Pro, Elac og Acoustic Energy.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse høyttalerne er testet i siste HiFi och Musik. De trekker frem blant annet følgende:

Høyttalerne er store og tunge.
    De har en Vifa-liknende diskant der selve spydet sitter utenfor domen, mens den hos vifa går gjennom domen.
    De går svært dypt i bassen.
    De spiller detaljert
    De har en "rask" kontant og åpen spillestil.
    De presenterer et stødig lydbilde men uten særlig bradde.
    De er ikke blant de mest homogene i klassen.
    De kan være litt monotone i de øvre frekvensene. "Møjligtvis kan diskanten vara smått essig och oborstad.

I testen deltar 10 høyttalere og de rangeres totalt som nr 4 etter Audio Pro, Elac og Acoustic Energy.

Ikke så langt unna hva jeg selv mener:

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=190

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis man sammenligner disse med Klipsch RF-35, er det mye å hente eller er QLNene på høyde med klipschene?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiophil
    hvis man sammenligner disse med Klipsch RF-35, er det mye å hente eller er QLNene på høyde med klipschene?

Har bare hørt RF-15, de har i mine ører langt igjen til QLN, spesielt i bassen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok bare navnet som er likheter mellom RF15 og RF 35. De minner ikke om hverandre lydmessig i det heletatt. Jeg syntes RF35 var utrolig morsomme og til prisen er de nærmest et kupp. RF 15 derimot synes jeg sugde noe helt sinnssykt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5" klipsch er litt ironisk