[LØST]Hvordan er det mulig..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question [LØST]Hvordan er det mulig..?

Halloen godt folk!

Jeg har problemer med ett par Jamo 200E surround bakhøyttalere. Har liksom ikke fått noe særlig med lyd ut av dem i det siste, og da spesielt den ene. Element oppsettet i kabinettet er: en diskant, en mellomtone og en sub.

Da jeg demonterte og forsket litt på problemet i dag, kunne jeg ikke se noen opplagte fysiske feil eller mangler på verken delefilter eller elementer. Så jeg kontrollerte da om det var strøm in på terminalen og videre ut til alle elementene, og det var det. Gikk videre til eliminerings trikset ved å teste elementene enkeltvis. Fikk lyd kun ifra den ene mellomtonen og begge diskantene..

Så spørsmålet mitt er, hvordan er det mulig at elementene kan være defekte uten noe synlige tegn på brudd eller dårlige ledere? Er det spolene som kortslutter?

Uansett så må jeg nok investere i noe nytt. Er det da best å gå for helt nye høyttalere, eller er det mulig å få tak i elementer til en rimlig penge, sånn at jeg bare trenger å skifte ut mellomtonene og subene?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis har du brent av spoletråden inne i høyttalerelementet. Har du spilt veldig høyt kanskje?

Du kan lette måle dette med multimeter ved å koble fra de to ledningene som går inn i elementet. Ta en motstandsmåling eller kontinuitetstest på disse to ledningene for å se om spolen har brudd

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barrabas
    Du kan lette måle dette med multimeter ved å koble fra de to ledningene som går inn i elementet. Ta en motstandsmåling eller kontinuitetstest på disse to ledningene for å se om spolen har brudd
    Har nå målt samtlige elementer, åja spoletråden er nok brent av på tre av dem, så de er vell defekte.:sad:

Er det noen som har tips på hvor jeg kan få kjøpt nye elementer rimelig.?.

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du vil ha originale elementer er vel Interconnect et godt utgangspunkt, siden de forhandler jamo. Dersom du "nøyer deg" med elementer som ikke i utgangspunktet er laget for dine høyttalere kan du jo bla litt på dynabel.no

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelp og tips!

Tror jeg blir å gå for 4stk av dynabel sine egen produserte 5" elementer til prisen av 148,- pr.stk. Er litt savkere en de bassene som står i fra før, men de burde vell duge, iallefall fram til at jeg finner ut om jeg skal kjøpe nye bakhøyttalere eller ikke..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •