Hvor ille er dette? Skade på B&W 685

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Hvor ille er dette? Skade på B&W 685

Etter besøk av venner med ganske små barn oppdaget jeg til min store forskrekkelse at aluminiumskappen på den ene høyttaleren var trykket inn av et par små fingre :evil:

Vedlegg 59813 Vedlegg 59814

Jeg vet ikke hvor mye dette påvirker lyden, men antar at det har nokså stor betydning. Og så lenge jeg vet at skaden er der så vil jeg helt sikkert føle at noe er galt :???:

Er det håp om å få dette fikset på noe vis? Kan man kjøpe kun en høyttaler, og får man i såfall samme lyd som før?

Helgeo

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helgeo
    Etter besøk av venner med ganske små barn oppdaget jeg til min store forskrekkelse at aluminiumskappen på den ene høyttaleren var trykket inn av et par små fingre :evil:

Vedlegg 59813 Vedlegg 59814

Jeg vet ikke hvor mye dette påvirker lyden, men antar at det har nokså stor betydning. Og så lenge jeg vet at skaden er der så vil jeg helt sikkert føle at noe er galt :???:

Er det håp om å få dette fikset på noe vis? Kan man kjøpe kun en høyttaler, og får man i såfall samme lyd som før?

Helgeo
    Skjedde det samme med meg med noken DM603 eg hadde. Eg klarte å rette dei ut igjen med ein støvsuger, og eg trur ikkje det var forskjell på lyden. Men det var alikavell to små hakk i diskanten, så det endte med at eg bestilte nye diskanter hos HiFi-Klubben, og satte dei i sjølv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støvsugertrikset høres genialt ut, skal prøves

Godt å vite at det er mulig å bytte bare diskanten, ble straks i litt bedre humør nå

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ingen betydning for lyden. Det er bare støvhetter. Du kan også prøve teip, plakatoppgengs"tyggis" e.l.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støvsugertrikset høres genialt ut, skal prøves

Godt å vite at det er mulig å bytte bare diskanten, ble straks i litt bedre humør nå
    Men vær forsiktig og ikkje ta for hardt i med støvsugeren! :twisted: Har du ein du kan stille styrken på så sett den på minimum. Å bytte diskanter er enkelt. Du må bare ut med bassen, så får du handa inn der og løyser diskanten. Men det er mulig garantien ryker da...

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det har ingen betydning for lyden. Det er bare støvhetter. Du kan også prøve teip, plakatoppgengs"tyggis" e.l.
    Etter erfaring fra meg, og en kompis (som har jobbet 10+ år i studio) så spiller det faktisk en rolle, hvertfall på diskanten.. Man kan få en dårligere (mindre linær) frekvenskurve pga. dette.. På basselementet er jeg derimot usikker..

Hadde et par Samson studiomonitorer som hadde diskanter som var blitt utsatt for det i butikk (fikk demomodell). De låt ikke særlig bra xD

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Ta en titt på bildene du. Det der er ikke støvhetter, det er hele membranen på diskanten.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange diskanter der du kan ta av frontplaten og presse ut igjen domen. Sjekk om dette er mulig på dine.

Alternativt, kan du be besøket ditt betale alt, eller deler av det du må ut med.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått rettet opp domen litt, brukte en sånn vakuumpumpe for vinflasker. Satte gummikorken mot domen og pumpet ut, det ble iallefall bedre men er jo litt ujevn og bulkete. Har ikke funnet ut om lyden er merkbart påvirket ennå, men vil jo tro at lyden skal reflekteres av denne domen og den derfor bør være så jevn som mulig?

Får sjekke med Hifiklubben hvor mye de skal ha for en ny diskant.

Er nok ikke så aktuelt å kreve noe fra gjestene, var ingen som så at ungene gjorde det og det får vel regnes som et "hendelig uhell". Men frontdekslene kommer nok på neste gang det kommer småfolk på besøk

Takk for gode tips og råd så langt.

Edit, glemte bilde:
    Vedlegg 59818

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått rettet opp domen litt, brukte en sånn vakuumpumpe for vinflasker.
    Hehe... litt morsomt... hva for vakuumpumpe brukte du sa du ? haha

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Ta en titt på bildene du. Det der er ikke støvhetter, det er hele membranen på diskanten.
    Aha. Jeg så ikke så nøye etter. Er vant til at det er støvhetter som blir trykket inn. My bad.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spredningsmønsteret kan bli ekstremt snodig med en bulkete diskant. Enkelte steder i rommet får du fryktelig spiss og ubehagelig lyd, mens andre steder er det lite diskant.

Moral: Ha alltid frontdekslene påmontert - diskanter er fantastisk fascinerende for små barn.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •