Klipsch, MA, Dali eller XTZ? 25 000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch, MA, Dali eller XTZ? 25 000,-

Da er det snart dags å kjøpe lyd til kinoen, og det store spørsmålet jeg har undret meg over i hele høst er hvilke høyttalere jeg skal gå for i mitt 5.1-oppsett.

Alternativene jeg ser for meg er:

Klipsch RF62, RC62, RS42
    Monitor Audio RX6, RX C, RX FX
    Dali Ikon 6, Vokal 2, W2
    XTZ 99.36, 99.25 center, Klipsch RS42 (XTZ har ikke "flate" bakhøyttalere).

Som sub heller jeg mot XTZ 99 W10.16

Mange av disse merkene florerer på forumet, og Klipsch er kanskje blant de mest populære. Jeg har sett mye på Dali Ikon i det siste, men synes de ble mindre attraktive etter at HFK satte opp prisen ganske mye i fjor. XTZ har gode priser, men senteren virker litt sped i forhold til konkurrentene, og de har ikke bakhøyttalere som bygger lite. Høyttalerne vil brukes både til film og musikk.

Som dere skjønner trenger jeg litt hjelp her

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lex Lektor
    Da er det snart dags å kjøpe lyd til kinoen, og det store spørsmålet jeg har undret meg over i hele høst er hvilke høyttalere jeg skal gå for i mitt 5.1-oppsett.

Alternativene jeg ser for meg er:

Klipsch RF62, RC62, RS42
    Monitor Audio RX6, RX C, RX FX
    Dali Ikon 6, Vokal 2, W2
    XTZ 99.36, 99.25 center, Klipsch RS42 (XTZ har ikke "flate" bakhøyttalere).

Som sub heller jeg mot XTZ 99 W10.16

Mange av disse merkene florerer på forumet, og Klipsch er kanskje blant de mest populære. Jeg har sett mye på Dali Ikon i det siste, men synes de ble mindre attraktive etter at HFK satte opp prisen ganske mye i fjor. XTZ har gode priser, men senteren virker litt sped i forhold til konkurrentene, og de har ikke bakhøyttalere som bygger lite. Høyttalerne vil brukes både til film og musikk.

Som dere skjønner trenger jeg litt hjelp her
    Jeg kjører 99.26/25 i front rekka og Dali Ikon W2 (flate bakhøytalere, da XTZ ikke har fåt ut fingern enda), det fungerer kjempe bra sammen, så det bør du vurdere sammen med XTZ alternativet.

Jeg kjører en B&W PV1 subb i tilegg. Jeg skrudde akkuratt opp delefrekvensen til 80Hz (fra 60Hz) og det hjalp betraktlig på "størelsen" på lydbildet, som jeg syns var litt stusslig i begynelsen. Jeg anbefaller.
    Vurderer selv å bytte 99.26 med 99.36 i front.

Det du må huske på er at XTZ trenger litt guffe for å levere optimalt, nytter ikke med en litt klein amp.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, flott å høre at XTZ fint lar seg kombinere med andre merker. Ulempen er senterhøyttaleren deres, som jeg synes virker liten i forhold til alle sine konkurrenter med flere elementer og større kabinett. Men det skal være sagt at det er lenge siden sist jeg hørte 99.25, og da var det forsterker jeg var ute etter, så fokuset lå et annet sted.

Når det gjelder kraft så kommer jeg til å bruke XTZ´s stereoforsterker som effekttrinn sammen med Yamaha 2065 til å drive frontene. Dette bør være mer enn nok krefter i min lille kino med lav takhøyde.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    99.25 er litt liten til senter å være, det er jeg enig i. Jeg ser det er noen som kjører andre merker i kombinasjon (mener å sett Swans senter i ett anlegg eller to). Jeg kunne godt tenkt meg en utgave med 2x6,5" det tror jeg hade blitt fetere Men jeg klager ikke.

Det er en litt tidkrevende jobb å finne noe som matcher mellom de forskjellige merkene. Jeg var heldig å kunne teste bakhøytalerne før jeg kjøpte (lånte broderens). Sitter akkuratt å ser på tv med surround lyd og det låter flott. Bakhøytalerne er nok litt friskere i toppen en 99.26/25ene men det er lite, og gjør seg godt til film og tv. Subben var rent sjanse spill som gikk veldig bra.

Jeg har dem i hvit utgave

Ja dragen måtte ha gardiner akkurat der...

Så front rekka, når vi først er i gang

og med deksler

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo bare si at XTZ er flinke til å lage pene høyttalere, så jeg synes oppsettet ditt SER veldig bra ut. Selv om jeg har dedikert kino betyr det nå fortsatt noe for meg at totalinntrykket er pent og ryddig.

Jeg har også sett Swans i kombinasjon med frontene dine, var det AndreWerdenskrieg montro..? Har uansett sendt en mail til XTZ og spurt om de planlegger noen friske sentere i nær fremtid, men har ikke fått svar enda. Surroundreceivere var de i alle fall ikke interessert i å produsere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Monitor Audio

Hei.

Er relativt ny på dette forumet når det kommer til antall innlegg. Men har nå trålt forumet de siste mnd for å finne et oppsett som kanskje kan passe meg også.

For min del blir det en Stue kino som skal opp.
    Jeg har kommet frem til at MA har noen av de fineste høyttalerene i mine øyne. Ulempen med disse er at du ikke kan høre på de før de kjøpes.
    Har vert rundt i Stavanger området å lyttet til litt forskjellig men det ser ut som i den prisklassen, er det for MEG MA som blir det beste valget.
    Jeg skal ihvertfall ta sjangsen på at disse er lydmessig like bra som de ser ut.
    Synes også det er greit å få alt i samme serie. Helhetsintrykket blir noe annet da, synes jeg.

EDIT: Ser at det gjerne kun skal brukes til kino. Har da av egen erfaring forstått at Klipsch er det beste alternativet når det kommer til kun filmbruk. MA er kanskje litt mer musikalske og mer allround.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hatt XTZ (Front, center) i mange ukene ennå, men jeg er knall fornøyd. Kan ikke huske sist jeg har sittet og nytet musikk slik jeg gjør nå. Til film er de helt fantastisk.
    Husk at de krever mye, så en god forsterker burde man ha.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til Monitor Audio, men jeg er overbevist om at XTZ er bedre enn Dali Ikon. XTZ er mer på nivå med Mentor serien, og jeg har hørt folk sagt at de likte 99.36 bedre enn Mentor 6.

Jeg ville kanskje ha vurdert 99.26 sammen med to XTZ suber framfor 99.36. Jeg likte lyden i 99.25 (samme som 99.26) bedre enn 99.36 da sistnevnte var litt lysere av en eller annen grunn. Det skulle dessuten gå fint å integrere suber til 99.25/26 da de har bra med bass ned til minst 40Hz. Du får også den fordelen med et slikt oppsett at du kan justere bassen i større grad enn med 99.36.

Klipsch har jeg personlig aldri likt, men smaken er som baken.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS STS-01 og SVS SCS-01 frontrekke. Har disse selv og de er råe på film og spiller faktisk bra på musikk også. Sammen med en übergrosse SVS sub så har du filmlyd så det holder. Flate bakhøyttalere som passer din estetiske sans siden det ikke er så farlig om lyden ikke matcher frontrekka. Det er ikke så mye som skjer bak og dessuten så høres lyden uansett annerledes ut selv om høyttalerne er identiske med de foran (dopplereffekten).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at det står mellom Dali og XTZ akkurat nå. HFK er like kjipe som alltid til å inngå pakkepriser, men vi får se om det lar seg gjøre lell. De forsvarte prisoppgangen høsten 08 med bl.a stigende dollarkurs, men nå som vi atter er tilbake med lav dollar er det merkelig nok ingen tegn på tilsvarende reduksjon. Rart, ikke sant? ;-)

Surround er hyggeligere å handle med, sånn sett. Heldigvis bor jeg ikke mer enn timen unna!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har var det lite tips om Klipsch gitt. Gikk selv fra XTZ til Klipsch, meget skeptisk, men du verden så mye bedre det ble på filmbiten. Lyden er bare helt sinnsykt engasjerende, å filmoppelvesen ble løftet mange hakk. Så for meg kommer det aldri noe XTZ inn i min hjemmekino når jeg en dag bygger ut.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, enig i at Klipsch-tilhengerene her har glimret med sitt fravær. Derfor er det godt å se at noen taler deres sak

Jeg er imidlertid usikker på hvor godt jeg får utnyttet lyden fra Klipsch i et rom som bare er 3 x 6 m, og 2.04 m takhøyde. Frontene vil uansett bli stående relativt nærme sideveggen grunnet lerretets bredde.

Fra før av har jeg SA-høyttalere og er blitt vant til mer musikk- enn filmgjengivelse. Kanskje er jeg litt redd for å miste dette om jeg går over til Klipsch, i alle fall hva jeg har lest meg frem til nettet. Jeg har jo prøvd en del høyttalere også, men det blir ikke det samme når man ikke får demoen i eget rom.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror klipsch er i en klasse for seg selv og spesielt til kino,er vel muligens jbl som nærmeste konkurent...
    dynamik dynamik dynamik alt annet blir kjedelig å høre på når du først har hørt klipsch!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lex Lektor
    Nei, enig i at Klipsch-tilhengerene her har glimret med sitt fravær. Derfor er det godt å se at noen taler deres sak

Jeg er imidlertid usikker på hvor godt jeg får utnyttet lyden fra Klipsch i et rom som bare er 3 x 6 m, og 2.04 m takhøyde. Frontene vil uansett bli stående relativt nærme sideveggen grunnet lerretets bredde.

Fra før av har jeg SA-høyttalere og er blitt vant til mer musikk- enn filmgjengivelse. Kanskje er jeg litt redd for å miste dette om jeg går over til Klipsch, i alle fall hva jeg har lest meg frem til nettet. Jeg har jo prøvd en del høyttalere også, men det blir ikke det samme når man ikke får demoen i eget rom.
    Med det RF-62 oppsettet du har skrevet opp vil jeg tror det blir en syk opplevelse. Vil tippe det er akuratt passe stort til rommet ditt. Ville plassert frontrekka i den 3m bredden av rommet, tror det vil låte best der. Vinkle også frontene inn mot sweetspot å evt jobb med dempeplater på sidevegger for førsterefleksjoner å evt bassfeller i hjørnene. Jobb med plassering.

SA som du er vant til har vel også en litt framoverlent spillestil, så tror ikke overgangne til Klipsch blir så veldig stor.

Det som er greie for meg med Klipsch i en kino er at lyden er veldig rett på deg. Du hører kulene suse rundt deg med et rasp som sjærer i ørene, du føler virkelig du sitter midt i krigssonene, hopper i stolen å småsvetter, herlig opplevelse. XTZ derimot blir for tilbakelent, du vil ikke skvette å bli like engasjert, det vil på lankt nær ta så av å blir like show off når du guffer opp. XTZ er konge som noen monitorer på et eget musikkrom, men ikke i en kino. XTZ har også en veldig mørk klang og mange på XTZ tråden klager på en tilbakelent mellomtone. De har også sykt smal sweetspot som ikke er bra i en kino. Dialoger er også veldig lavmælt å utydelige syntes jeg. Dette er alle mine egne opplevelser med XTZ å Klipsch da jeg hadde de her i en måned å testet de opp mot hverandre før XTZ tapte å ble solgt.

For å få bedre musikkgjengivelse i Klipsch så må du undersøke å få fatt i rett forsterkeri, gjerne rør som vistnok skal være det beste. Men selv om ikke Klipsch vil gi deg så sykt med nyanser å detaljer i musikk så vill trøkket å spillegleden overveie dette. Er helt sykt å kunne guffe opp til diskoteknivå å det fortsatt klarer å spille glassklart, å du å kompiser vil bare sitte å glise til hverandre av opplevelsen. De er også veldig følsomme så forsterkeren din vil også kunne yte mer på disse en andre høyttalere.

Skulle det enda ikke være bra nok for musikk så vil jeg råde deg til å rigge opp en hodetelefonrigg, så spiller dette bedre musikk en noe høyttalere i dine rom noengang vil klare. (me mindre du vinner i lotto)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det var mye god PR for Klipsch gitt. Nå ble jeg jammen usikker igjen...

Når det gjelder forsterker har jeg allerede XTZ DII og Yamaha 2065, så jeg er ikke interessert i å bytte med det første. Men nå er jo Klipsch ganske så lettdrevent, så krefter bør jeg ha nok av håper jeg.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har XTZ 99.36 og hadde Klipsch RF-63 før.
    Klipsch og XTZ er høyttalere med forskjellige styrker. Klipsch er blant de mest dynamiske "consumer" høyttalerne man får kjøpt. XTZ er på ingen måte lite dynamiske høyttalere slik enkelte Klipsch eiere gir uttrykk for, men de er ikke på Klipsch sitt nivå.

Skal kinoen hovedsakelig brukes til film, ville Klipsch vært mit førstevalg. Hører du mye på musikk i to kanaler, bryr deg om design/estetikk, så vinner XTZ.

Jeg må dessverre si meg enig i de som mener sweetspot er veldig smalt med XTZ høyttalere. Det er det virkelig. Kun den miderste plassen i sofaen min gir skikkelig holografi og staging i 2 kanaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er ekstremt vanskelig å få både i pose og sekk. Å siden det her skal bygges en hjemmekino så ville jeg satset helt å fult på utprøvde komponenter som passer til denne bruken. Du vil da få større glede av det når du først setter deg ned å ser film.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo veldig unyansert og gi råd til høytalere, alle som har et merke vill jo gi deg rådene bassert på deres erfaringer, rom og utstyr. Synes du skal høre de forskellige. Finnes jo Klipsch, XTZ og Dali tråder her som har massevis av samme informasjonen.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Det blir jo veldig unyansert og gi råd til høytalere, alle som har et merke vill jo gi deg rådene bassert på deres erfaringer, rom og utstyr. Synes du skal høre de forskellige. Finnes jo Klipsch, XTZ og Dali tråder her som har massevis av samme informasjonen.

Lykke til
    Og det er jeg også klinkende klar over, man har da forskjellige preferanser

Likevel er det nå slik at jeg er veldig glad for den hjelp jeg får her, kanskje spesielt fra dem som faktisk har testet flere merker opp mot hverandre.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv XTZ 99.26, 99.25 senter og 2 stk 10.17P subwoofere.
    Bakhøyttalerene er Mirage Omnisat V2.

Er strålende fornøyd med denne kombinasjonen. Sammenlignet med KEF som jeg hadde før, er XTZ mer tilbakelent i diskanten, men spiller med vesentlig mer trøkk og glede.
    At bakhøyttalere ikke er i samme serie eller fra samme produsent, spiller ingen rolle. Mirage gjør i alle fall jobben glimrende i min stue.

Kombinasjonen 99.26/10.17P er valgte jeg ut fra design, og brukererfaringer/tester.
    Hadde jeg gått for 99.36, tror jeg heller jeg ville valgt en subwoofer fra SVS. Feks en(eller to) PC-12NSD
    10.17P strekker seg ned til 16Hz hos meg, men mangler naturlig nok headroom i det området.

Ellers bør det nevnes at jeg aldri har hørt Monitor Audio eller Klipsch, og tviler ikke et sekund på at disse også leverer varene. Men jeg tror du snakker om 3 ganske forskjellige lydsignaturer her..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •