Koble flere høyttalerutganger fra reciver til høyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble flere høyttalerutganger fra reciver til høyttaler

Hei, jeg har en Pioneer reciver 7.1, hvor utgangene til bakhøyttalerne kan brukes til forskjellige ting.
    Er det mulig å koble disse utgangene til min høyttaler og utnytte effekten fra både bakhøyttalerer og front?
    Det er kun to terminaler på høyttalerne, Dynaudio Audience 82.
    Dette betyr at jeg vil koble to høyttalerkabler til hver terminal på høyttaleren og dette igjen til to forskjellige høyttalerutganger på reciveren.
    Er dette mulig?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke når høyttalerne bare har èt sett terminaler, da kan du ikke bruke biamping. Brokobing kan du bruke, men Pioneeren kan ikke brokobles.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med tegning

Hei, sjekk vedlagt tegning.
    Blir dette brokobling?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, den tegningen der beskriver egentlig bare korteste vei til nærmeste verksted.

Vil ende med brente utganger og store utgifter, IKKE prøv å koble slik.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Nei, den tegningen der beskriver egentlig bare korteste vei til nærmeste verksted.

Vil ende med brente utganger og store utgifter, IKKE prøv å koble slik.
    Det var noe som sa meg at jeg burde sjekke dette først,godt var det.
    Men jeg må inrømme at jeg ikke er sikker på hvorfor dette ikke går.

K

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kobler sammen to utganger, og dersom de har den minste forskjell i utsignal kan det forårsake store strømmer i utgangstrinnene, noe de neppe liker noe særlig.
    Brokobling er noe helt annet, der benytter en to trinn, men kobler høyttaleren mellom de to plusspunktene på de respektive trinnene. I tillegg må fasen på det ene trinnet snus, slik at du får forskjellig polaritet på de to trinnenes plusspunkt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knusse

K
    Det var godt du sjekket, ja.

Grunnen til at dette ikke går, er at et utgangssignal fra et av de innebygde effekttrinnene i receiveren vil komme på avveie og ende opp i utgangen til et av de andre effekttrinnene.

Strøm INN i utgangen på et effekttrinn kan gjøre skade på det effekttrinnet som får strømmen inn i seg - hvor stor skade er det ikke gitt å si uten videre, men det er ikke noe lurt å prøve. "Korteste vei til nærmeste verksted", som jakv sier det. Potensielt dyrt.

Videre er det ofte slik at et effekttrinn har en forholdsvis lav utgangsimpedans - hvilket innebærer at det effekttrinnet som leverer strøm til en slik kobling som du har skissert, kan risikere å møte nærmest en kortslutningsmotstand når det skal mate et effekttrinn "feil vei". "Korteste vei til nærmeste verksted", det også - hvis receiveren din ikke har en lynkjapt kortslutningsvern. Er det ikke lynkjapt nok, blir det dyrt.

Det jeg har beskrevet, har naturligvis gyldighet også hvis man bruker eksterne effekttrinn - ingen forskjell der.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knusse

K
    Og da skal du få svar. Tenk deg hva du faktisk gjør (i tegningen din). Du kobbler høytaler utgang på forsterkeren rett bort på den andre. Du lager en liten illusjon og tar veien innom høytalerterminalene, men du kobbler i praksis sammen utgangene på forsterkeren -POFF! Du bryter "sløyfen" (+/-) med å gi + muligheten å "stikke av" tilbake til forsterkeren, isteden for å gå innom høytaleren/delefilter.

Det er det samme hvis du brokobbler eller ikke, sett aldrig + mot + på utgangene på forsterkerne dine.

Men hvis du har høytalere med muligheten for bi/tri-amping så kan du fjerne koblingen mellom + og + på høytaleren og gjøre det du tenkte, men du får nok ikke noe bra lyd fra dette, med tanke på at det er en prossessor og delay og mye annent tullball i AV-receivere. Kan rett og slett låte promp

Nå tilbake i tenkeboksen, så får du komme tilbake med nye utfordringer, vi skal prøve å hjelpe så godt vi kan

Edit: og mens man skriver denger det in identiske svar da er vi enige alle man

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Edit: og mens man skriver denger det in identiske svar da er vi enige alle man
    Hehe - kloke hoder tenker likt, sies det.

Eller skal vi gå for Churchill: Når alle er enige, tenkes det ikke særlig meget.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samstemte svar...

Nå snakker vi, dette var bra respons og ingen tvil om at dette bør være uprøvd.
    Takk.

Så hvis jeg ønsker mer effekt bør jeg kjøpe en effektforsterker.
    K

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En effektforsterker er tingen. Eller to monoblokker hvis du foretrekker det. Det eneste du må være sikker på, er at receiveren din har pre-out til frontene. Det var ikke mulig å fastslå det på grunnlag av bildet ditt - men det finner du fort ut av.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •