in-wall høytalere og fuktsperre

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

in-wall høytalere og fuktsperre

Hei, har en nabo som planlegger å installere in-wall høytalere i taket.

hvordan blir det å skjere hull i taket og så sette inn høytalerene på innsiden av fuktsperren. (fuktsperren vil bli liggende inntil høytaleren)

Jeg er litt usikker på om dette blir en god kombinasjon med tanke på volum / plast rundt høytaler inni veggen

Høytaler han tenker på er PSB CW180R

Takk for svar

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interconnect (importøren) selger jo "skall" til å beskytte høyttaleren, slik at den har et eget "rom" å jobbe i. Dette kan jo kanskje hjelpe litt?

Ellers så er det flere som jeg vet om som har kuttet hull i selve plasten (for det er vel det du mener med fuktsperren) og lar baksiden av elementet gå mot isolasjonen i taket. Sikkert andre som kan mer om dette enn meg, meg har latt meg fortelle at det ikke skal være noe problem å la baksiden av elementet gå helt mot isolasjon gjennom fuktsperre (vet at KEF har høyttalere som er beregnet uten "kasse/skall" bak. Blir vel også begrenset med fuktighet som har mulighet til å "spasere" gjennom høyttaleren til isolasjon og bjelkelag for å forårsake store skader vil jeg tro....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir problem visst ein følger nye byggforskrifter der plasten aldri skal brytes. Men det finnes kanskje egne bokser til dette? Visst ikkje så kan ein kanskje bruke godkjennte spottkasser?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står ingenting i åpningsinnlegget om at det er et nytt hus, men jeg enig i prinsippet. Jeg ville dog ikke ha brukt de kassene elektrikerne bruker til spoter, de er syltynne og skjøre og vil muligens gi uønskede resonanser fort.

Det er jo forøvrig ikke noe noe problem å "skyve plasten oppover mot isolasjonen" uten å bryte den, men det begrenser jo størrelsen på høyttaleren rimelig mye.

Forresten, er dette i taket mot loft siden det er snakk om fuktsperre? Er vel strengt tatt der det skal være fuktsperre, eller har jeg misforstått noe? I bjelkelag mot "varmt" område, som etasjeskille, er det vel ikke samme kravene og pålagt fuktsperre?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Punkter en slik plast så lite som mulig er en god huskeregel.

Faren ved å gjøre dette er at det kan slå seg i området rundt/i høyttaleren, å det blir vanndråper utav det.

For heller ned det eksisterende taket å bygg noen kasser som høyttaleren kan spille i, ville også hatt litt høyttalerwatt i disse for å minske hul lyd.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Quisten. Fuktsperrer skal man ikke lage hull i. I denne forbindelse er "hull" alt fra knappenålstikk til høyttalere i taket. Jeg går så langt at jeg tetter hull etter X-krok-stifter med en malingklatt eller litt usynlig lim hvis jeg skulle flytte på et bilde eller noe annet som henger på en yttervegg.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hull må du jo lage uansett om du har lagt skjult kabling før plasten ble lagt, da kabelen jo må igjennom til høyttaleren? I så fall er det viktig å isolere godt rundt der gjennomføringen er slik at det blir tett igjen.

Litt tilbake til åpningsinnlegget. Det er ingenting i veien for at du kan fore inn høyttaleren slik at den kommer i kontakt med fuktsperre evt isolasjon. Selv om høyttaleren ikke har deksel bak spolen. Dette har i hvert fall jeg blitt fortalt av importørene av slikt utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar,

Det er et nytt hus og det er det er i "yttertaket" dette skal instaleres. rør og gips plater er allerede satt opp så det er ikke mulig å bygge in "bokser" for høttalerene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør ikke lages hull i fuktsperre (dampsperre), da den varme luften fra rommet vil kondensere i kontakt med kald luft fra loft. Dette vil mest sannsynlig resultere i noe fukt i isolasjon og på øvrig omliggende konstruksjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •