Trenger hjelp til kjøp av ny SUB

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til kjøp av ny SUB

Heisann

Jeg har prøvd å søke litt rundt både hær og dær, men da jeg helt ærlig mangler den nødvendige kunskapen, tenkte jeg det var greit å forhøre meg hos dere.

Som de fleste av dere er jeg glad i god lyd, og spesielt til film. Har alltid hatt interesse for hjemmekino men aldri hatt plass til det helt store anlegget.

Har en liten leilighet på ca 50kvm, stuen er vel på ca 20kvm hvor jeg har
    følgende oppsett:
    Samsung 46" lcd 676
    Denon 1910 Receiver
    Samsung BDP 3600 Blue Ray
    Canton Movie CD 2000 høytalersystem - SUB

subben funker ikke.. dvs en ampmodul er vist gåen men jeg skal hvertfall kjøpe ny sub.

Anlegget brukes fortrinnsvis til TV og Film men subben bør også kunne funke til musikk.

Som sagt bor i liten leilighet og har ikke plass eller mulighet til de store subbene... og da jeg liker å gjøre gode investeringer men mangler kunnskapen håper jeg på noen gode råd om hva jeg bør kjøpe av sub..

Subben bør helst:
    Spille bra og naturlig
    Ikke være for stor (den jeg har idag Canton AS10C er i grenseland)
    Gjerne se bra ut slik at dama blir fornøyd 8)
    helst ikke koste mer en 5000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket litt grundigere og kommet med noen alternativ som jeg håper dere kan komme med anbefalinger til.

Den jeg har i dag
    Canton AS105SC 10" 51*30*43 pris ca 5000

SVS 10" Mål(h,b,d) 48*38*53 pris ca 5000 (virker som om denne blir for stor)
    XTZ 10" mål 42*30*38 fin størrelse og hyggelig pris (3000) 27kg!!
    2*XTZ 8" 38*27*36 Pris ca 4000 for begge, 1*10" vs 2*8" i ei lita stue??
    Dali concept 12" 41*38*42 pris ca 5000 ser ok ut og kan hentes i butikk på dagen
    B&W ASW610" 31*31*37,5 hyggelig størrelse kan hentes i butikk, litt dyr (6000)

Noen tanker og anbefalinger?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener bestemt at du vil få mest for pengene med å gå for XTZ eller SVS! Finnes mange tråder med mye informasjon og erfaringer rundt disse subene så bruk søkefunksjonen og les til øye blir stort og vått

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to øverste på listen er mitt forslag. Selv har jeg en XTZ 10-tommer av den forrige modellen - og den spiller aldeles utmerket. For tiden bruker jeg den i et lite musikkanlegg nr. 3 - som det ikke er plass til i signaturen min - som står på et lite PC-rom på 7 kvm. Rent lydmessig skal jeg ikke ha sagt noe bastant om forskjellene mellom SVS og XTZ - men XTZ gir jo veldig mye for pengene, da.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ er bra, men de mangler litt i bunnen for å fungerer bra på film. Hvis det ikke betyr noe så gir de mye for pengene. Vil du ha med det siste i bunnen og så gir SVS mest for pengene. De er store beist, men vel verd det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for bra innspill.. SVS virker som det beste valget mtp bang for the bucks.. problemet er at jeg har

1. Liten stue
    2. Bor i leilighet
    3. Har dame som synes den subben jeg har i dag er stygg og svær.. hahaha.. skulle dratt med 12" til SVS i stua og prøvd å overbevist henne om at, hvis du bare hører etter så merker du at den går litt dypere, og er mer presis en den forrige.. at den er dobbelt så stor kan vel ikke ha så mye å si..

har vel etter nøye lesning (og bruk av søkefunksjon8) ) funnet ut at i forhold til mitt skarve budsjett på ca 5000kr så er XTZ det beste valget for meg, selv om den ikke går nok i dybden(?).

Siden jeg er litt noob så gir jeg meg ikke helt

Det står nå mellom 2.stk 8" evt 1.stk 10" XTZ..

hva er fordeler ulemper hær?? har jeg forstått det rett hvis jeg mister litt tyngde og trykk i film ved å velge 2*8"? men annlegget spiller bedre i mellomregisteret og egner seg bedre til musikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av elknusto

har vel etter nøye lesning (og bruk av søkefunksjon8) ) funnet ut at i forhold til mitt skarve budsjett på ca 5000kr så er XTZ det beste valget for meg, selv om den ikke går nok i dybden(?).
    Har selv en XTZ 12", i ei stue på ca 45 kvm. Det stemmer sikkert at SVS går dypere, men det har sikkert mye å gjøre med hva man er vant til og hvor kravstor man er også. Jeg er veldig fornøyd med min XTZ. Hadde jeg fått sammenlignet den side om side med en SVS er det mulig jeg "hadde sett lyset", men nettopp derfor skal jeg sørge for aldri å prøve ut akkurat det :-D (Det er noe som heter at "det beste er det gode verste fiende"). Jeg synes den fungerer helt fint både til film og musikk (jeg har forøvrig også Denon AVR-1910).

Du får jo forresten 12-tommeren til XTZ på ditt budsjett, men den er jo forholdsvis stor da. Du kan jo fortelle samboeren at nettopp størrelsen gjør at det er mulig å legge en liten duk oppå, og sette en blomst oppå der igjen ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar..

Har sammenlignet størrelser på de ulike Aktuelle subbene.. ser at SVS er MYE Større enn XTZ's 12"

som jeg tidligere har nevnt så er stuen i praksis ikke større enn ca 20-25kvm og jeg er ikke godt vant i heletatt.. da den subben jeg har rett å slett aldri har fungert.. var tilbøyelig til å kjøpe no ræl fra elkjøp før jeg begynte å lete for alvor... og hva man får for samme pris hvis man bare leter litt åpenbarte seg..

Det jeg ikke har fått ordentlig svar på er hva vil forskjellen med å ha 2 mindre subber kontra en stor være, til film og musikk?? er det noe prakk med kobling siden det bare er 1 subutgang?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar..

Har sammenlignet størrelser på de ulike Aktuelle subbene.. ser at SVS er MYE Større enn XTZ's 12"

som jeg tidligere har nevnt så er stuen i praksis ikke større enn ca 20-25kvm og jeg er ikke godt vant i heletatt.. da den subben jeg har rett å slett aldri har fungert.. var tilbøyelig til å kjøpe no ræl fra elkjøp før jeg begynte å lete for alvor... og hva man får for samme pris hvis man bare leter litt åpenbarte seg..

Det jeg ikke har fått ordentlig svar på er hva vil forskjellen med å ha 2 mindre subber kontra en stor være, til film og musikk?? er det noe prakk med kobling siden det bare er 1 subutgang?
    Fordelen med to suber er at ved spilling i stereo kan man få antydning til et stereoperspektiv - men det er neppe noe stort poeng når du skal ta ut signalet fra LFE-utgangen. Slik du tenker deg subene koblet opp, vil begge subene få det samme signalet - så stereo blir det ikke uansett.

2x8 tommer har et areal tilsvarende en 11 tommer - altså litt større enn 1x10 tommer - men neppe avgjørende. En 10 tommer tåler større utsving enn enn 8 tommer - så det vil sannsynligvis jevne seg ganske godt ut.

To suber plassert riktig gir et ekstra løft i lyden - det er det ingen tvil om - men så var det å få plassert to stk. riktig, da. Det er ikke sikkert at "riktig, lydmessig" er det samme som "riktig, damemessig". Sånn sett er det tryggest med én - større sannsynlighet for at det faller i smak rent møbleringsmessig. Og skal man først gå på akkord med idealene, synes jeg det er bedre med én ensom sub som står feil, enn to suber som står feil.

M.h.t. til det siste spørsmålet: tilkobling av to suber til en og samme LFE-utgang, er det veldig kurant. Et Y-ledd ordner den saken.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for veldig bra svar spesielt Ulf.. d var veldig oppklarende for en fersking som meg .. da ble det XTZ 10" og den er allerede bestillt.. gleder meg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for veldig bra svar spesielt Ulf.. d var veldig oppklarende for en fersking som meg .. da ble det XTZ 10" og den er allerede bestillt.. gleder meg
    Du skal ikke se bort i fra at du får deg et aldri så lite positivt sjokk i og med at den gammel suben din ikke var så mye tess

Et lite tips til plassering. Hvis det lar seg gjøre å sette suben i et hjørne med yttervegg, helst i front, vil det gi mye gratis i de dypeste frekvensene. For mer avansert subkalibrering så anbefaler jeg deg å bruke søkefunksjonen, du finner et HAV av informasjon

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal chorus 700V SW

Denne sparker skikkelig fra. går ikke veldig dypt.. men skal du ha i pose og sekk så ryker budsjettet på endel tusen mer. 5995,- på hifihuset.

Anbefales på det sterkeste. Sparker hardere enn noen av de subene som er nevnt over.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •