Plassering av surround høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av surround høytalere

Hei,

Jeg er ikke særlig dreven på lydfronten, men jeg har tenkt på å oppgradere min gamle stereoforsterker. Jeg har lyst på et surround oppsett, men sliter med hvordan jeg kan plasere høytalerene, håper noe her har noen gode tips

Sofaen står i et hjørne, jeg har lagt ved en skisse.

Jeg har hørt at ideelt sett skal bakhøytalerene stå et stykke bak der man sitter, men det er umulig slik min stue er. Jeg ser for meg at jeg kan sette to små høytalere bak, den ene må da festes i hjørnet på sofaen og den på andre siden må plaseres på stativ. Vil det være ugunstig å plasere den ene høytaleren på sofahjørnet, det er jo veldig nær der man sitter? Har dette i det hele tatt noe for seg, eller vil lyden bli så dårlig med en slik løsning at jeg like godt kan gå for kun fronthøytalere, senterhøytaler og sub? Eller finnes det noe annet lurt jeg kan gjøre?

På forhånd takk for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sette en ht i taket på hver side bak. Med di nye receiverene vill dette bli helt greit. :-D

Newcomer Ghostman1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan og feste de på veggen bak/veggen på siden. Mange bakht som er laget for å ha på veggen, også når sofaen står inntil veggen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oydna
    Jeg har hørt at ideelt sett skal bakhøytalerene stå et stykke bak der man sitter, men det er umulig slik min stue er.
    Vel nei, det er vel mer eller mindre en myte, bakhøyttalerene skal vanligvis i et 5.1 system stå rett ut på siden av lytteposisjon. I ditt tilfelle vil jeg nok gått for å sette dem opp under taket i hjørne, med en litt vinkling ned.

Her er et par linker du kan se på:
    http://www.dts.com/Consumer_Electron...0C5617DCD.ashx
    Dolby - Dolby Home Theater Speaker Guide - Speaker Placement and Setup Guide for Home Theater Surround Sound

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •