Innkjøp av ny sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innkjøp av ny sub

Hei

Lurer på å finne meg en sub i dag. Det blir da en brukt i fra finn.no/avtorget o.l. Den skal stå sammen med Cerwin Vega AL1002 inntil videre og bør kunne gi det lille ekstra som mangler i bunn både ved musikk og film. Kunne også tenkt meg at denne passer B&W CM7 da jeg er på utkikk etter et brukt par av dem så snart jeg kommer over noen. Er veldig mottagelig for lenker & tips da jeg ikke har mye erfaring selv.

Den bør befinne seg på østlandet mellom dombås og drammen/moss. Ikke så mye lenger vest en fagernes og ikke over svenskegrensen andre veien Prisklasse helst under 6000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått B&W CDM 9NT i hus for en stund siden og mangler fortsatt det lille ekstra på bassfronten. Kunne tenkt meg en sub som var litt "konevennlig" og passet til høytalerene. Den kommer til å bli brukt til film/musikk 40/60. Har kikket litt på B&W ASW600 og den er jo i min prisklasse, men er litt usikker på om det er "bang for the bucks". SVS SB12 er jo også absolutt aktuell, men hvilken bruktpris kan jeg forvente å finne en sånn for? Budsjettet er ikke strekt så langt som sist men 2-3000kr er hva jeg kan tenke meg å bruke MAKS.

Er det forresten noen som kjenner til hvordan man kobler en sub til EC4.7 for-forsterkeren? Y-kabler?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Handlet akurat en svs sb12 plus selv og jeg er veldig fornlyd med den.
    Det ligger ett par stykker på brukten her nå som du får for 4000,-
    Det er nok den prisen du må regne med og betale for disse men det er en helt grei pris når ny pris er 7000,-

Denne subben ga ihvertfall meg mer enn nok dypbass i stua miog så langt høres den ut til og være veldig bra på musikk også uten at jeg har fått testet det skikkelig enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Hei!
    Handlet akurat en svs sb12 plus selv og jeg er veldig fornlyd med den.
    Det ligger ett par stykker på brukten her nå som du får for 4000,-
    Det er nok den prisen du må regne med og betale for disse men det er en helt grei pris når ny pris er 7000,-

Denne subben ga ihvertfall meg mer enn nok dypbass i stua miog så langt høres den ut til og være veldig bra på musikk også uten at jeg har fått testet det skikkelig enda.
    Har lest meg igjennom utallige tråder her på forumet tidligere og SVS høster alltid mye gode ord i diskusjoner om subwoofere. Godt mulig det blir en sånn, men hvor finner du "ett par stykker" på forumet? Finner kun en på hifisentralen (10-11timers kjøretur unna) og en på Avtorget, men den på avtorget var ikke sort slik som jeg helst ser at den skulle vært.

Men vil en slik sub bli plug-n-play på forforsterkeren min? Har ikke en egen sub-utgang på den som jeg kan se.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en sunfire true subwoofer MKII. En liten jæv...
    Mye på nett. Ny pris på denne var vel 13-15K!
    Selges for 4500kr. Med denne slipper du å ha en svær bass kasse for samme prestasjon.

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heii har en cerwin vega CLSC 15s. anbefaler deg å kjøpe en sånn sub lager noe så sykt med dyp og trøkk passer også perfekt til dine cerin vega

mvh kristian

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke nødvendigvis ha sub utgang for å bruke sub.
    Enkelte (fleste?) har høynivå inng. på sub, så altså mellom høytaler og forsterker så kan du koble sub.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du en sub med høynivåinngang og highpass høynivåutgang så kjører du bare fra terminal på forsterker til sub og så videre til høyttalere. Dermed spares høyttalerne for den værste bassen og du kan dra på litt ekstra.

Vil du bruke pre-ut så blir det med Y-splitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Har en sunfire true subwoofer MKII. En liten jæv...
    Mye på nett. Ny pris på denne var vel 13-15K!
    Selges for 4500kr. Med denne slipper du å ha en svær bass kasse for samme prestasjon.
    Er ikke dette ene 8" sub? Hvordan klarer den seg mot SVS til 12"?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da endte jeg opp med sunfire subben til Martin Logan.

Skal bli spennende å få prøvd ut dette i morgen tidlig. Er det ingen som har noen formening i om det er sub-utgang eller noe som kan brukes som det på EC 4.7 for-forsterkeren?

Edit:
    I manualen til subben står det "Your receiver MUST have common gorunded outputs, or it will be damaged if connected to the subwoofers speaker level inputs." . I og med at jeg har to Midgard blokker så er de vel ikke felles jordet (L/R kanalene regner jeg med at de mener) så da kan jeg vel ikke bruke høynivå inngangene? Jeg bruker jo XLR-kabler til monoblokkene så har forsåvidt to utganger ledig på EC4.7, men kan jeg bruke disse samtidig som XLR er i bruk?

Uff... Kankje noen vil bytte inn 5.1/7.1 forsterkeren sin i en EC4.7? :P

Edit2: Humm. Tok en video nå av 20Hz test. Den har litt problemer med å stå i rå :P YouTube - Sunfire subwoofer MK2 20Hz sample

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tid for å bumpe denne opp igjen. sunfire subben har tatt kvelden (gåen forsterker) så jeg må til med en ny. Dagens oppsett er B&W CDM9NT, Yamaha A3030 forsterker og midgard oberon 6.1 på frontene. Jeg har sett på JL Audio fathom F 113, B&W DB1 og diverse fra SVS, men klarer ikke helt å bestemme meg. Nå lener jeg veldig mot F113, men er usikker på om den er verdt prisen i forhold til SVS. Det blir vel ca. 50/50 film/musikk bruk på dette oppsettet.
    Sist endret av minim; 08-31-2014 kl 14:57

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha hørt JL så får du vel to SVS'er som prisen av en JL.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Uten å ha hørt JL så får du vel to SVS'er som prisen av en JL.
    Det stemmer. Det samme gjelder vel B&W. Det positive med bowers/jl er at de ikke har så stort fotavtrykk så de er langt mer "kone vennlig" en SVS sine toppmodeller. To stk er det nok ikke håp om å få inn i stua, men en liten en skal jeg få inn

Får man ikke igjen for kronene man putter i dem altså?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg en JL Audio Fathom F 113 levert med hurtigruten Klarte såvidt å bære den inn i stuen (72kg) og kjenner vel egentlig det i ryggen nå at jeg kanskje skulle vurdert bærehjelp.. Vel plassert i hjørnet fremme i rommet så har jeg fått prøvd den på en film på lavt nivå og selv da er det herlig å høre en sub igjen uavhengig av volum. Skal testes litt mer i morgen når jeg ikke vekker hele huset.

Et spørsmål som dukket opp siden det ikke er et HP filter på Fathom var hvordan jeg skulle få stilt crossover mellom frontene og subben i forsterkeren. Jeg hadde frontene i large tidligere og sunfire subben hadde mulighet for å stille delefrekvensen så da var det ikke noe problem. Slik jeg forstår det så kan jeg ikke stille dette manuelt på Yamaha RX-A3030, men jeg må stille det ved å sette frontene til F.eks 80Hz og da vil den automatisk dele ved 80Hz, men kan noen bekrefte at dette stemmer? Hvilken avrulling får man? Synst den spillere høyere opp en 80, men det er kan godt være at det bare er noe jeg har fått for meg

Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vis du deler frontene til 80 og subben til 80. vil høyttalerene ta alt over 80 og subben alt under 80.

vis du føler den går høere kan det være at du ikke har truffet fasen skikkelig mellom frontene og subben. det er min erfaring. kjøpte meg en tannoyts2.12 i går. fikk den hjem satt den på fase 0. siden alle andre subwofere jeg har hatt har mått ha den fasen. men den nye måtte ha det på 180.

kan jo også prøve med og la høyttalerene ta 70 og over og subben 70 og nedover. kan ta litt tid før du finner utav det men. er somregel ikke gjort på noen timer og få subben stilt inn 100% med resten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •