Oppgradering av Surround system "høyttalere"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av Surround system "høyttalere"

Hei.

Har hatt Dynavoice M65 surround sett det siste halvåret og har lyst til og gå over til noe som har litt mere kraft og punch i registeret.
    Er kjempefornøyd med oppsettet jeg har nå, men vil prøve noe nytt og bedre, så kommer til og legge de jeg har nå ut til salgs.

Hva har dere og anbefale?
    Trenger: Front,center og Bak høyttalere.
    Prisklasse setter jeg til rundt 10 000kr.

Forsterkeren jeg bruker er en Nad T744 som receiver/pre out.
    Effektforsterker jeg har er en Rotel 985 Thx 5 kanaler "5x100watt i 8 ohm"

Må ha noe som kommer til og fungere greitt nokk på dette forsterkeroppsettet da jeg ikke orker og bytte ut det ennda.
    Kan også bruke nad til Center og Bakhøyttalere og Bi Ampe Frontene med Rotel'n uten problemer.

God Jul Og Godt Nyttår til dere alle her på Avforum!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoEx
    Hei.

Har hatt Dynavoice M65 surround sett det siste halvåret og har lyst til og gå over til noe som har litt mere kraft og punch i registeret.
    Er kjempefornøyd med oppsettet jeg har nå, men vil prøve noe nytt og bedre, så kommer til og legge de jeg har nå ut til salgs.

Hva har dere og anbefale?
    Trenger: Front,center og Bak høyttalere.
    Prisklasse setter jeg til rundt 10 000kr.

Forsterkeren jeg bruker er en Nad T744 som receiver/pre out.
    Effektforsterker jeg har er en Rotel 985 Thx 5 kanaler "5x100watt i 8 ohm"

Må ha noe som kommer til og fungere greitt nokk på dette forsterkeroppsettet da jeg ikke orker og bytte ut det ennda.
    Kan også bruke nad til Center og Bakhøyttalere og Bi Ampe Frontene med Rotel'n uten problemer.

God Jul Og Godt Nyttår til dere alle her på Avforum!
    Nå har jeg ikke hørt Dynavoice M-65, men etter hva jeg har lest her på forumet skal jo disse ha ett temmelig bra trøkk? Om du vil bare ha masse trøkk så er jo kanskje Cerwin-Vega veien og gå?

Hvis ikke er definitivt Klipsch noe du kan tenke godt over! Klipsch har ett sinnsykt trøkk og trenger ikke store kraften heller. Den rotel effektforsterkeren du har forresten kan nok trekke det meste (100 rotel watt er kraftig!)

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Nå har jeg ikke hørt Dynavoice M-65, men etter hva jeg har lest her på forumet skal jo disse ha ett temmelig bra trøkk? Om du vil bare ha masse trøkk så er jo kanskje Cerwin-Vega veien og gå?

Hvis ikke er definitivt Klipsch noe du kan tenke godt over! Klipsch har ett sinnsykt trøkk og trenger ikke store kraften heller. Den rotel effektforsterkeren du har forresten kan nok trekke det meste (100 rotel watt er kraftig!)
    Hei.

ja, M65'ene har litt trøkk, men mere pen lyd om du forstår, 6.5 tommere er ikke laget for og fylle opp en stue på 20 kvadrat med bass, men de blir litt for små til min stue.

Ja,rotelen leverer så det holder massevis for min del.
    har prøvd den på Gammle Cerwin vega DC1515 og bi ampet 2 av kanalene på den for hver høyttaler, og ble ikke skuffet
    den hadde bra kontroll på de men kan såklart ikke dra de fullt ut!

Cerwin vega har vært en vei og gå, de har mange alternativer som VE serien som spiller både litt penere og har litt trykk, og xls serien som er mere fokusert på punch enn lyd, noe som jeg ikke legger så mye press på.

men er det noen her som har erfaring meg xls 28?
    den nye med 2x8 tommer basser av CV?

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med å legge på en 10-12" sub ? billigere og bevarer litt av "fin" lyden?

Dersom du har utgang på recivern da.

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører en 12 tommer aktiv subwoofer ifra Argon.

Men synes selve frontene mine blir for små, da jeg mister mye punch i lydbildet når jeg ser film og spiller musikk.
    Subben er ikke verdens beste, men den gjør jobben sin.

så vil prøve noen nye fronter med større elementer, og da fant jeg ut at jeg bytter hele veien rundt istedet!
    og som ser litt større ut i størrelse, da de er smale og korte nå!

hadde patos før og var fornøyd med det,men da hadde jeg ikke effekforsterkeren så jeg solgte de...angrer nå!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører en 12 tommer aktiv subwoofer ifra Argon.

Men synes selve frontene mine blir for små, da jeg mister mye punch i lydbildet når jeg ser film og spiller musikk.
    Subben er ikke verdens beste, men den gjør jobben sin.

så vil prøve noen nye fronter med større elementer, og da fant jeg ut at jeg bytter hele veien rundt istedet!
    og som ser litt større ut i størrelse, da de er smale og korte nå!

hadde patos før og var fornøyd med det,men da hadde jeg ikke effekforsterkeren så jeg solgte de...angrer nå!
    Er ikke meningen at frontene skal levere "punchen", selvfølgelig en del av den, men langt fra helle.. Jeg ville heller sagt du skal legge noen tusenlapper i en SVS subb! Da vil du merke trøkk! Både på film og musikk!

Sjekk ut Kart - L-Sound AS

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, du har rett i det.
    men jeg vil uansett oppgradere til noe større da jeg liker og prøve nye ting.
    alle i familien min har dali og CV,så fikk lyst til og gå over til CV hele veien.

svs sub blir det til sommeren

men er det noen her som har erfaring med cerwin vega clx 28?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, du har rett i det.
    men jeg vil uansett oppgradere til noe større da jeg liker og prøve nye ting.
    alle i familien min har dali og CV,så fikk lyst til og gå over til CV hele veien.

svs sub blir det til sommeren

men er det noen her som har erfaring med cerwin vega clx 28?
    Vet ikke hvor godt det er med en SVS sub sammen med CV da, ville vel heller kanskje gått for en CV sub Blir litt feil lydkarakteristikk vil jeg tro.. Og SVS klarer nok ikke spille fullt så høyt (eller dunkette) som CV´en.. Dessuten en SVS gir deg skikkelig trøkk! Ikke bare sånnt trøkk som går i vegg og gulv slik som CV gjør (etter min erfaring)

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du kan ha ett bra poeng der!

Ehm, tenkte og kjøpe inn Bakhøytalere, center og fronthøyttaler av nye serien til cerwin vega gangen her og se hvordan det blir.

vurderte en stående "rørsubb" av svs da cv sine 12" eller 15" ikke er så bra etter det jeg har forstått da jeg har søkt rundt her på avforum...

så blir nokk litt over budsjettet mitt, men trur det blir verdt lyttinga og morro faktor når jeg skal se film

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du kan ha ett bra poeng der!

Ehm, tenkte og kjøpe inn Bakhøytalere, center og fronthøyttaler av nye serien til cerwin vega gangen her og se hvordan det blir.

vurderte en stående "rørsubb" av svs da cv sine 12" eller 15" ikke er så bra etter det jeg har forstått da jeg har søkt rundt her på avforum...

så blir nokk litt over budsjettet mitt, men trur det blir verdt lyttinga og morro faktor når jeg skal se film
    Joda, forskjellen med CV sine suber og SVS sine er jo at CV slutter jo på rundt 35-40 Hz i de fleste tilfeller.. Med SVS kan du få respons ned til 15-16 Hz CV gir deg trøkk i brystet (midbass) og SVS rister deg i fillebiter

Om du liker CV så må du jo selvfølgelig kjøpe det Men ta deg god tid og hør rundt i butikken og se om du kanskje finner noe enda bedre? CV er definitivt morsomt, men det finnes mye bedre alternativer ^^

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis poenget er å få mer trykk i de frekvensene høyttalerne dine allerede spiller så er nok ikke sub veien å gå. Da er det bedre med en kraftigere forsterker. Hvis du vil ha mer dybde enn det høyttalerne klarer så trenger du sub.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvis poenget er å få mer trykk i de frekvensene høyttalerne dine allerede spiller så er nok ikke sub veien å gå. Da er det bedre med en kraftigere forsterker. Hvis du vil ha mer dybde enn det høyttalerne klarer så trenger du sub.
    Jaja, men han har jo temmelig heftig med forsterkerkraft da :P Så tror ikke i dette tilfelle at det er problemet.. Vil du ha mer TRØKK og dB SPL så må du nok opp til CV eller en mye "større" høyttaler..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Jaja, men han har jo temmelig heftig med forsterkerkraft da :P Så tror ikke i dette tilfelle at det er problemet.. Vil du ha mer TRØKK og dB SPL så må du nok opp til CV eller en mye "større" høyttaler..
    Jeg ble litt rota bort i pratet om CV så jeg glemte at han har M-65.

Høyttalere med større basser er nok ikke feil når det gjelder trykk og siden han har bra effektforsterker så står han nokså fritt i å velge høyttalere. Noe med 2x8" eller 2x10" vil nok gi det han er ute etter mer enn en sub. Hvis han liker M-65 så kan han prøve å få kjøpt et par M-85 brukt. De sparker veldig bra og har samtidig fin lyd.

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo

netopp kommet hjem ifra jobb, vært ute i 21- grader i dag, og det merkes...hehe!

ja, dere har nokk rett der, har veldig lyst til og prøve en svs subb, da jeg vil ha noe som spiller djupt!
    men ville dere anbefalt meg den rørsubben eller vanelige subben av svs om dere forstår hva jeg mener?

M-85 av dynavoice har vert artigt og hørt på, men vanskelige og få taki brukt!
    ser det går veldig mange brukte m-65!

skal innover til byen i morgen og høre på CV på hifiklubben...får se hva jeg finner ut da,fante ut at 2x6,5 tommere ble litt i minste laget for mitt bruk...
    eller har dere noen andre tips?
    kan ikke gå over 10000kr da budsjettet mitt ikke rekker lengre nå

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo

netopp kommet hjem ifra jobb, vært ute i 21- grader i dag, og det merkes...hehe!

ja, dere har nokk rett der, har veldig lyst til og prøve en svs subb, da jeg vil ha noe som spiller djupt!
    men ville dere anbefalt meg den rørsubben eller vanelige subben av svs om dere forstår hva jeg mener?

M-85 av dynavoice har vert artigt og hørt på, men vanskelige og få taki brukt!
    ser det går veldig mange brukte m-65!

skal innover til byen i morgen og høre på CV på hifiklubben...får se hva jeg finner ut da,fante ut at 2x6,5 tommere ble litt i minste laget for mitt bruk...
    eller har dere noen andre tips?
    kan ikke gå over 10000kr da budsjettet mitt ikke rekker lengre nå
    Det skal ikke være noen forskjell (selv om noen mener at kassene gir mer trøkk enn sylinderne) på disse sub´ene, og om du velger 10, 12 eller 13,5" så blir du nok storfornøyd uansett! Trøkker godt i fra seg!

Jeg vet ikke hvor høyt eller mye trøkk det i M-65, men Klipsch spiller HØYT med f.eks 1x 6,5" (jeg har Klipsch F1) og jeg får ett bedre trøkk med disse enn jeg fikk med CV CLS 12". Ikke minst renere, klarere og en finere klang med detaljer.. Så ikke ta det for gitt med mindre eller få elementer. Det kommer veldig ann på hvordan kassen er laget, hva elementer det er og generellt kvalitet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •