Hvordan få best lyd ut fra pc?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Hvordan få best lyd ut fra pc?

Yo!

når jeg ser på filmer, og hører på musikk, så bruker jeg analog hvit/rød på ene enden og en minijack på andre enden for å koble mellom forsterker og pc. Dette gir meg elendig lyd har jeg fått høre. Og at de beste hertzene i lyden blir utelatt, + at metall ledere skaper mye "noise" og ulyder. Jeg har tenkt å

kjøpe høyttalerkabler som er aluminniumsforet og med bananplugger. Jeg har blitt anbefalt å bruke optisk kabel gjennom pcen til receiveren, samt kjøpe bedre lydkort til pcen. Det er ingen måte for meg å unngå å kjøre film samt lyd via pc, jeg har også tenkt å bare bruke mkv formatet nå fremover, da dette skal ha mye bedre kvalitet enn mp3 og avi.

Er det noe annet jeg bør tenke på? Fått høre at dette er for å forbedre lydkvaliteten, men ikke at det av noen grunn kommer til å ØKE kapasiteten til høyttalerne mine..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forer du høyttalerne med bedre signaler vil volumet gå opp, hører jeg på en sang og kobler meg optisk til forsterkeren framfor minijack-phono går lyden opp et par decibel. Men det er vel ikke vits å kjøpe nytt lydkort og bruke optisk? Greit nok hvis du ikke har optisk fra før, men å kjøpe et lydkort av god kvalitet for så å bruke optisk syns jeg er litt bortkastet. Enten må man kjøre optisk ut fra pcen slik at dacen i forsterkeren tar seg av konverteringen, eller så må man kjøpe seg et bedre lydkort for så å bruke phono/minijack, men da trenger man et lydkort med en dac som er bedre enn forsterkeren sin hvis ikke blir det bortkastet, hvor mye et slikt lydkort vil koste aner jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sender lyd og video til recieveren min fra pc vha hdmi-kabel. Det gir utmerket kvalitet på bilder, video og musikk. Brukte minijack en liten periode, og lydkvaliteten fikk musikken fra pc til å høres ut som et 1500-kroners stereoanlegg, selv om høytalere og recieveren kostet nesten 10 ganger mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukt lydkortet i DACen min, helt fullstendig annen lyd.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat nå bruker jeg phono jack, og det synes jeg er elendig! men får jeg bare økt volum? får jeg ikke bedre lydkvalitet generelt? skal være noe sånt at et bedre lydkort sampler lyden mye raskere og at kvaliteten skal bli minst dobbelt så bedre, og når det kommer til tilkobling mellom pc og forsterker så er optisk det beste dersom man ikke har hdmi i pcen, det har ikke jeg!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs jo hvor godt lydkort du har i pcen, men hvis du bare har et standard lydkort integrert i hovedkortet vil digital overføring til forsterker gjøre lyden mye bedre (den blir høyere nettopp fordi den er bedre, aner ikke hvorfor men :P). HDMI vs. coax vs. optisk tror jeg ikke er store forskjeller, de er digitale alle tre og da kommer vi inn på jitter og greier noe som så vidt jeg har skjønt er omdiskutert. Men som jeg sa, vil du at et nytt lydkort av kvalitet skal ta seg av den digitale til analoge konverteringen må du fortsatt overføre via phono, det er ikke kabelen som gjør at kvaliteten er dårlig, det er lydkortets dårlige evne til å konvertere fra digitalt til analogt. Jeg overfører digitalt til forsterkeren slik at forsterkeren tar seg av konverteringen, jeg syns den gjør jobben godt nok. Vil du gjøre det hadde jeg kjøpt det billigste lydkortet jeg fant med digital ut, her har ikke kvalitet mye å si.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, støy og slike ting fra anlegget, hvor kommer det fra? jeg har ikke terminerte kabler, eller sånne som er foret med spesielle materialer som du får kjøpt på soundgarden, jeg har vanlige tykke clas ohlson kabler:P, bør jeg bytte disse ut? med noen ordentlige høyttalerkabler? i tilegg til å kjøpe meg en optisk kabel og nytt lydkort?

dersom pcen min har optisk inn/ut, da trenger jeg ikke nytt lydkort? onkelen min har kjøpt seg et creative lydkort til 800kr, og pleide før å kjøpre lyd og film via bærbar pc med minimal lydkvalitet, nå mener han at lydkvaliteten er triplet.

For meg er dynamikk og kraft det viktigste i et anlegg, og derfor oppgraderer jeg nå forsterker og fronter, men presisjon, klarhet og lite støy og ulyder er jo også viktig, dersom nye terminerte høyttalerkabler bidrar til bedre lydkvalitet samt nytt lydkort/optisk kabel...så er det vel det jeg bør gjøre?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det hadde jeg gjort i alle fall :P Noe sånt Komplett.no - TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 USB MKII fungerer helt fint, da får du et løft i lyden. Støy aner jeg ikke hvor kommer ifra, men har du det når du f.eks. spiller fra en dvd spiller? Kan godt være lydkortet fra pcen som lager støyen. Ny optisk kabel trenger du ikke (ikke lydmessig i alle fall). Hvis du tenker på kabler mellom høyttaler og forsterker så vet jeg ikke, jeg skal ikke begi meg inn på noe kabeldebatt, men jeg tror det er minimalt å hente i gode kabler (noen mener ingenting) så lenge kablene er tykke nok.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahaan, jeg har jo tykke kabler, men jeg tenker på at de kablene ikke er foret med sånn aluminnniumsopplegg som gjør at kablene ikke påvirkes av f.eks strømkabler i nærheten osv, og at når de er terminerte med bananplugger, så vil de også kunne levere strøm bedre, ekkeno ekspert på kabler, men fikk vite det av onkelen min, han er elektroingeniør, men forklaringene hans ble for tungvindte for meg, så spør derfor her:P

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange merkelige tanker i denne tråden....og helt enkelt kort fortalt :
    Bruk Toslink fra pc til forsterker (dac), ferdig!

Hva mener du med "Dette gir meg dårlig lyd har jeg fått høre"? Har du en mening om dette selv eller hva?

(Toslink er et galvanisk skille, derfor får du ingen støy overført fra pc til forsterker med Toslink. Optisk gir også surroundlyd, rød/hvit bare stereo, for HD lyd må du ha hdmi eller bruke de analoge utgange fra en Blu-Ray spiller.
    At du får dårlig lyd med rød/hvit (analog stereo) kabel fra pc betyr jo bare at lydkortet, dac´en i din pc, eller musikkfilene du avspiller er av dårlig kvalitet, det har da ingenting med "manglende hertz" og høyttalerkabler å gjøre, det er bare tull og tøys.
    Du kan komme hjem til meg og høre om Clas Ohlsson kabler "leder strømmen dårligt", værste jeg har hørt.
    Slutt å lytte så mye til andre, lytt til din musikk og deg selv )

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så et nytt lydkort med optisk ut ville vært den beste løsningen? en pc kan jo aldri være en like god komponent som f.eks en cd spiller til å spille av lyd med. Det må jo være noe med de forbannede dyre kablene de folka på soundgarden selger, de skriver ting som " bassen er bedre i denne kabelen, og diskanten har bedre klang".......wtf lixm?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører optisk til en dac og phono til naden min og det ble veldig mye klarere lyd og faktisk litt mer trøkk!! beste løsning kanskje ikke den billigste men en veldig god løsning!! men det er bare hvis du har optisk ut på pcen da , vis ikke kan det blir en litt "kostbar" handling, men da får du mye lyd som passer til alt av musikk og film!!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan i granskauen ser jeg at jeg har optisk på pcen? hvor er den som regel?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er som regel bak på pc og er "dekket" til med enten en plastsak eller et "lokk"... kan også se det i enhetsbehandlingen på pcen om den er satt opp for optisk/digital som det heter i windows!! hvis du har win7 står det oppført i "playback devices" hvis du høyre klikker på musa på "høytaleren i system "trayen"..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden vil uansett ikke være optimal om du bare bytter kabler, problemet intergrerte lyd er at de bruker programvare til å mikse lyden, det har blitt bedre de siste årene blitt bedre. Men du vil bedre nytte av enten å kjøpe en DAC som du kobler til via USB til datamaskinen og phono til forsterkeren(rød og hvit kabel), siden DACen forsterkern ikke alltid er av god kvalitet. Eller du kan kjøpe et dedikert lydkort og bruke optisk kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd med usb til dacen men synes det ble bedre lyd med optisk fra pc til dacen, men har jo litt med smak og behag å gjøre og hvordan forsterker du har og hvilke høytalere!. ( i think :|)

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har sånn digital lyd utgang S/PDIF, dette er den optiske altså?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg skal gå for et bra lydkort til en grei pris, noen som har noe å anbefale til under 1000kr?, så trenger jeg vel en optisk kabel på rundt 8 meter eller noe, da stasjonæren ligger i bjørnebærskogen unna forsterkeren

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolfieboy
    Har prøvd med usb til dacen men synes det ble bedre lyd med optisk fra pc til dacen, men har jo litt med smak og behag å gjøre og hvordan forsterker du har og hvilke høytalere!. ( i think :|)
    Kan godt hende, men testet du med en skikkelig USB-kabel? Skulle gjerne ha testet selv, men litt vanskelig når jeg har iMac, dvs jeg har samme tilkoblings muligheter som på en laptop.

Tilbake på topic, Dette kan kansje være noe, men det forutsetter at du har pci-express-spor på hovedkortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan være optisk ja, men er jo fort gjort å sjekke på baksiden av pcen bare for å være sikker!
    robert: ja testet med en kabel jeg fikk anbefalt av hifiklubben., så den skulle nok være ganske så bra ja!! heh er ikke så mange tilkoblingsmuligheter på en iMac nei!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •