Hvordan få best lyd ut fra pc? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    intern eller ekstern å anbefale?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    intern eller ekstern å anbefale?
    Har du optisk trenger du ikke nytt lydkort, digitalt signal er digitalt signal, uansett hvor mye du gir for lydkortet.

Intermediate Folkvord sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funker denne? DealExtreme: $18.99 Premium USB 2.0 External Sound Card Box with 7.1-Speaker SPDIF Optical Output

Er vel bare og koble til i USB på pc og bruke optisk ut?

Fristet litt med en sånn selv, men blir lyden bedre en Mini Jack tro?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Integrert lydkort med optisk ut er ypperlig om chippen ikke er låst til 48kHz, da slipper du resampling. Dette er normalt ikke et problem, men du kan teste dette ved å laste ned dts-klipp med 44.1kHz, lydkort som er låst til 48kHz vil da kun gi støy ut.

"Lydmiksing i software" er ikke et problem i dag.

Styr unna interne creative lydkort, disse resampler ALT som går ut digitalt på en særdeles lite fordelaktig måte, og har i tillegg bedritne drivere. Med andre ord ikke en oppskrift på digital godlyd fra pc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folkvold: ja bare å koble til usb og bruke optisk ut! bare pass på at du installerer programvaren slik at du får mest mulig ut av den! og ja det blir mye bedre med digitalt signal, hvis du har en bra forsterker som leverer.. veldg lite forskjell på en "halvveis" forsterker..
    Filmzes: hvis du har optisk på pcen trenger du ikke ett nytt, blir ikke nødvendigvis bedre med ett eksternt lydkort... synes kan skje det er bedre med internt fordi det er da kobla direkte til hovedkortet er jo alltid bedre enn at noe inn i usb f.eks. men i grunn det samme!! smaken er som baken den er delt!!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    så et nytt lydkort med optisk ut ville vært den beste løsningen? en pc kan jo aldri være en like god komponent som f.eks en cd spiller til å spille av lyd med. Det må jo være noe med de forbannede dyre kablene de folka på soundgarden selger, de skriver ting som " bassen er bedre i denne kabelen, og diskanten har bedre klang".......wtf lixm?
    SPDIF er IKKE optisk nei, det er coax, altså vanlig rca. Optisk kaldes Toslink, søk på Toslink og de kan se hva det er.
    TOSLINK - Wikipedia, the free encyclopedia
    S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopedia

Eh, jeg anbefaler du leser alle de tråder der har med pc lyd å gjøre, der er masse å lære der, og du blir kvitt masse tvangstanker og myter du har i hodet.
    Det med at en cd spiller er bedre enn en pc er også fuldstendig FEIL. Og du skriver fortsatt om Soundgarden sine selgere, hva de siger om kabler osv osv, jeg håber du er litt mer skeptisk den dag du skal kjøpe en brukt bil altså, no offence. Tror du ikke selgere vil sige hva som helst for å selge? Kabler er noe av det de har størst avanse på, derfor.......
    Jeg har ikke brukt en cd spiller i over 3 år, hvorfor skulle jeg det? En cd spiller er gammeldags begrenset teknologi, og en pc kan gjøre alt bedre, og lettere. En cd spiller sammensatt av noen komponenter, et cd drev, en dac, en analog del og en strømforsyning egentlig. Strømforsyningen, analogdelen og dac`en bestemmer lydkvaliteten, så enkelt er det. Om du benytter spilleren digitalt ut, da har du betalt for en spiller du egentlig ikke bruker siden du behandler, konverterer signalet i en separat dac, kanskje i en receiver.
    Med en pc kan du lagre alle cd`er, musikk er bare data, bits, som all annen data. Du kan ha musikken i et bibliotek, streame den trådløst til din forsterker, ta ut lyden enten digitalt eller analogt, og da kan du lene deg tilbake med fjernkontrollen og styre alt innenfor spillelister, sjangre, år, artist, album osv osv, du trenger aldrig mer skifte cd`en på cd spilleren og du kan sette alle dine cd`er på loftet.
    Med pc`en kan du kjøre romkorreksjon som er myyyye viktigere enn alverdens kabler, du kan lytte til radiostasjoner over internett m.m.
    Se på Logitech sine sine f.eks., har du 10 meter fra din pc til ditt stereo, og du har pc`en tilkoblet en router da anbefaler jeg du kjøper en Logitech Squeezebox, da slipper du kabler, det er trådløst.
    Logitech Squeezebox Product Overview

Din pc har ganske sikkert en digital utgang bak (SPDIF, coax), du kan bruke den om du ikke har optisk men da får du kanskje litt støy fra pc`en, ikke til å vite, må prøves føst. Ellers, bærbare pc`er har ofte den optiske utgangen gjemt i hodetelefonutgangen, da trenger man en minijack-optisk kabel, koster 98,- fra Clas Ohlsson. Eller, man kan bruke en minjack-rca kabel, men da er det pc`en sin dac der omformer lyden til analog.
    Jeg bruker både Squeezebox fra min stasjonære pc, og jeg bruker min MacbookPro, minijack kablen går inn i hodetelefon utgangen på Mac`en, den andre enden med optisk går inn i min dac, og når jeg spiller musikk fra iTunes med litt eq på lyder det sykt bra.
    På Squeezeboksen er der en plugin så jeg kan streame Spotify til anlegget, og en annen plugin er romkorreksjon for mitt musikk bibliotek.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    SPDIF er IKKE optisk nei, det er coax, altså vanlig rca. Optisk kaldes Toslink, søk på Toslink og de kan se hva det er.
    S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopediaElemental design A7-700
    S/PDIF er en protokoll for overføring av digital lyd, og kan benyttes over både coax og toslink (optisk). Signalet vil i teorien være likt uansett hvilket fysisk lag man bruker, men pga. at coax er elektrisk, kan man risikere å få med seg støy i tillegg.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det rekyL, ja, jeg prøver bare å forklare det på en måte hvor han skjønner det med selve pluggen, jeg gjør det sikkert bare endda mer forvirrende..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wolfieboy: Om du allerede har optisk, er det absolutt ingen grunn å kaste bort penger på et nytt lydkort, siden lyden du får vil være den samme.

De fleste forsterkere jeg har vært borti med digitale innganger har hatt både coax og optisk, om du er veldig i tvil, så ta bilde av utgangen. Men en enkel regel er at om utgangen er aktivert, så lyser den rødt.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Folkvord
    Funker denne? DealExtreme: $18.99 Premium USB 2.0 External Sound Card Box with 7.1-Speaker SPDIF Optical Output

Er vel bare og koble til i USB på pc og bruke optisk ut?

Fristet litt med en sånn selv, men blir lyden bedre en Mini Jack tro?
    onkelen min har akkurat kjøpt en sånn en, og mente at lydkvaliteten imotsetnin til direkte tilkobling fra bærbar, var hevet minst 2 ganger bedre

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flimzes
    Wolfieboy: Om du allerede har optisk, er det absolutt ingen grunn å kaste bort penger på et nytt lydkort, siden lyden du får vil være den samme.

De fleste forsterkere jeg har vært borti med digitale innganger har hatt både coax og optisk, om du er veldig i tvil, så ta bilde av utgangen. Men en enkel regel er at om utgangen er aktivert, så lyser den rødt.
    Forsterkeren jeg skal kjøpe, altså avr 355 har jo begge, men pcen min har bare s/pdif, altså coax, jeg vil jo helst få minst mulig støy, men er det store forskjellen mellom coaxen og optisken? er det verdt å kjøpe et eksternt lydkort med optisk ut?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopedia

Eh, jeg anbefaler du leser alle de tråder der har med pc lyd å gjøre, der er masse å lære der, og du blir kvitt masse tvangstanker og myter du har i hodet.
    Det med at en cd spiller er bedre enn en pc er også fuldstendig FEIL. Og du skriver fortsatt om Soundgarden sine selgere, hva de siger om kabler osv osv, jeg håber du er litt mer skeptisk den dag du skal kjøpe en brukt bil altså, no offence. Tror du ikke selgere vil sige hva som helst for å selge? Kabler er noe av det de har størst avanse på, derfor.......
    Jeg har ikke brukt en cd spiller i over 3 år, hvorfor skulle jeg det? En cd spiller er gammeldags begrenset teknologi, og en pc kan gjøre alt bedre, og lettere. En cd spiller sammensatt av noen komponenter, et cd drev, en dac, en analog del og en strømforsyning egentlig. Strømforsyningen, analogdelen og dac`en bestemmer lydkvaliteten, så enkelt er det. Om du benytter spilleren digitalt ut, da har du betalt for en spiller du egentlig ikke bruker siden du behandler, konverterer signalet i en separat dac, kanskje i en receiver.
    Med en pc kan du lagre alle cd`er, musikk er bare data, bits, som all annen data. Du kan ha musikken i et bibliotek, streame den trådløst til din forsterker, ta ut lyden enten digitalt eller analogt, og da kan du lene deg tilbake med fjernkontrollen og styre alt innenfor spillelister, sjangre, år, artist, album osv osv, du trenger aldrig mer skifte cd`en på cd spilleren og du kan sette alle dine cd`er på loftet.
    Med pc`en kan du kjøre romkorreksjon som er myyyye viktigere enn alverdens kabler, du kan lytte til radiostasjoner over internett m.m.
    Se på Logitech sine sine f.eks., har du 10 meter fra din pc til ditt stereo, og du har pc`en tilkoblet en router da anbefaler jeg du kjøper en Logitech Squeezebox, da slipper du kabler, det er trådløst.
    Logitech Squeezebox Product Overview

Din pc har ganske sikkert en digital utgang bak (SPDIF, coax), du kan bruke den om du ikke har optisk men da får du kanskje litt støy fra pc`en, ikke til å vite, må prøves føst. Ellers, bærbare pc`er har ofte den optiske utgangen gjemt i hodetelefonutgangen, da trenger man en minijack-optisk kabel, koster 98,- fra Clas Ohlsson. Eller, man kan bruke en minjack-rca kabel, men da er det pc`en sin dac der omformer lyden til analog.
    Jeg bruker både Squeezebox fra min stasjonære pc, og jeg bruker min MacbookPro, minijack kablen går inn i hodetelefon utgangen på Mac`en, den andre enden med optisk går inn i min dac, og når jeg spiller musikk fra iTunes med litt eq på lyder det sykt bra.
    På Squeezeboksen er der en plugin så jeg kan streame Spotify til anlegget, og en annen plugin er romkorreksjon for mitt musikk bibliotek.

tvert imot jeg forstod mye mer nå, så den coaxen kan jeg bruke og håpe på null støy. Men om det er helt jævlig så må jeg vel anskaffe ekstern lydkort med optisk?

Newcomer KMF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

JaJa til alt..

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spdif, mekker noise, forbedret internt lydkort kan være en god løsning, som har rask sampelrate osv....men spdif er fortsatt metall = noise...hmmm

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får vanskeligt ved å holde denne tråden gående med hva du tror altså. Les ditt føeste innlegg igjen, der står hva du egentlig trenger, optisk kabel, som kan fås som minijack-optisk.
    Hvorfor er du skremt til døde over støy du aldrig har opplevd? Vet du hvilken støy du får da? Det er jo ikke sikkert du får støy i det hele tatt....
    Vent til du får din nye receiver, da prøver du ut noen ting, kanskje ikke med 10 meter kabel, men med 1 meter, og da snakkes vi igjen om dine erfaringer.
    Hvis du har pc`en 10 meter fra anlegget kan du, som sagt, kjøpe en Squeezebox og overføre alt trådløst med fjernkontroll, kjøpe en Airport Express og ta lyden ut digitalt til din nye forsterker, kjøpe en liten bærbar du kan ha ved anlegget med all musikken på, eller bruke en minijack-optisk kabel fra anlegget du har nå til pc`en, du har jo dac i din nye receiver allerede, hvorfor betale for nytt lydkort om du skal bruke dac`en i receiveren likevel?
    OK, du kan få kjempegode lydkort for billige penge, men det løser fortsatt ikke problemet med betjeningen, fjernkontroll er en veldig grei sak.....
    Noe annet, vi har bare pratet lyd, skal du ha pc`en 10 meter borte, og vil se film også, da tror jeg faktisk en Blu-Ray spiller vil være bedre for deg, alternativt en mediastreamer for film. Har du sett på de?
    http://avforum.no/forum/av-prosessor...jeg-velge.html

Hvorfor er denne tråden under "høyttalere"?
    Slutt fra meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å forbedre lyden ytterligere kan man kjøpe et lydkort med en dac som er bedre enn den i forsterkeren, men hvor dyrt vil dette lydkortet være?

Forskjell mellom coax og optisk er ikke der mener jeg, blir i så fall flisespikkeri.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min laptop (Acer Aspire) er det minijack kombinert med SPDIF i samme hull foran på maskinen.. Kjøpte bare en 1 m optisk kabel og en plugg som er tilpasset minijack som overgang.

Optisk kabel 1 meter
    og
    Toslink til mini-toslink adapter (Optisk)

Da får du lyden din Men husk at du må ende "Avspillingsenhet" i lydinnstillingene på maskinen for at lyden skal kjøres digitalt.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare skummet tråden, men hvis du er plaget med støy så kan det være verdt et forsøk å dra ut kontakten til PCen (antar det er en bærbar PC så den har batteri da), støyen kan komme fra strømnettet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er en stasjonær pcmed s/pdif utgang, kjøper nok et lydkort til rundt 500kr og en 7-8 meter lang coax og ser hvordan det går.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    For å forbedre lyden ytterligere kan man kjøpe et lydkort med en dac som er bedre enn den i forsterkeren, men hvor dyrt vil dette lydkortet være?

Forskjell mellom coax og optisk er ikke der mener jeg, blir i så fall flisespikkeri.

Komplett.no - ASUS Xonar Essence STX

Kanonbra lydkort!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •