Mine første høyttalere (til Yamaha RX-V3900)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mine første høyttalere (til Yamaha RX-V3900)

Hei,

Nå er det på tide å vurdere noen høyttalere til min Yamaha RX-V3900 AV-receiver, per dags dato kjører jeg to mini-høyttalere som fulgte med et Panasonic mini-anlegg som jeg fikk til 10-års dagen min for evigheter siden, dette er naturligvis bare en midlertidig løsning inntil jeg har spart opp penger til noe bedre, budsjettet ble i førte omgang brukt til en Pioneer 50" Plasma LX5090H og en Yamaha RX-V3900 AV-receiver.

Nå begynner økonomien å stabilisere seg igjen, og jeg kan se meg om etter noen mer brukbare høyttalere, er jo smått skammelig med Blu-Ray filmer på en kalibrert LX5090H og en RX-V3900 også bare ha to minihøyttalere som har mildt sagt begrenset lydbilde og lydkvalitet!

Nå har jeg aldri investert i høyttalere tidligere, og hele området rundt lyd er jeg egentlig helt blank på, derfor trenger jeg virkelig hjelp med valg av høyttalere, kabler osv..

Det første jeg tenker på er hvorvidt det er "bedre" å investere i noen dyrere gulv-stående fronthøyttalere til å starte med, eller går for en rimeligere pakke med 2.1 - 5.1?

Har sett litt på både Klipsch og XTZ høyttalere, og først nevnte stort sett litt dyrere, men er kanskje også litt bedre?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Klipsch RB-81 eller Bowers & Wilkins 685?

B&W 685 stereo speaker review Hi-fi speaker review - from the experts at whathifi.com

Klipsch RB-81 Hi-fi speaker review - from the experts at whathifi.com

Dette er slikt som ungdommen lika......

Kommer an på hvor stort rommet er selvsagt, er rommet over 20kvm2 er det sikker bedre med gulvstående.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjett ?

5.1 eller 7.1 ?

Med eller uten subwoofer ?

Hvordan ser romet ut ?
    Og hvor stort er romet ?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjett?

Dette er noe usikkert, det ikke aktuelt å brenne av en hel årslønn, men etter å ha investert 20'000kr i TV og 12'000 i AV-receiver så ønsker jeg noe som står i stil med de andre investeringene, noe som betyr at dagens løsning med to knøttsmå Philips høyttalere ikke strekker helt til.

Jeg, som de fleste ønsker vell mest mulig, for lavest mulig pris!
    Det må understrekes at hoved fokuset uten tvil er FILM, her går det for det meste i Blu-Ray filmer og streaming fra PC og veldig lite musikk i forhold til mengden film.

Saken er at jeg gjerne bruker noen ekstra tusenlapper på et litt dyrere sett, om jeg selv syntes de ekstra tusenlappene gir meg nok igjen for den ekstra prisen. Så om jeg får et knall sett til 10'000kr så gjør ikke det noe, men det er ikke uaktuelt med 15'000kr+ om det gir mye mer kvalitet.

Men å strekkes seg noe spesielt lengre enn det i første omgang blir nok uaktuelt.

5.1 eller 7.1?

Nå er jeg veldig uerfaren, og vet ikke helt hvorvidt det er best å investere i noen dyrere, men færre høyttalere, eller smelle til med et helt komplett sett med engang?

Ser jo for meg at det å investere 10'000 - 15'000kr i 2.0 fort gir noen litt bedre høyttalere, enn om jeg bruker tilsvarende sum på et komplett 5.1 anlegg?

Men da er jo fort spørsmålet hvor store forskjeller det er, hva som gir mest for pengene osv.. Og her er jeg, med min manglende erfaring helt blank!

Skal nevnes at jeg stetter veldig stor pris på kvalitet, derfor jeg har investert såpass som jeg har i god TV og AV-receiver, samt kalibrering av TV!

Men har alltid følt at jeg er langt mindre sensitiv på lyd enn hva jeg er på bilde, så det er fult mulig jeg ikke merker allverdens til forskjell på f.eks RF-63 og RF-83 osv..

Med eller uten subwoofer?

Her gjelder egentlig akkurat det samme som ovenfor egentlig, har ikke snøring om det er best å gå for med eller uten sånn i førte omgang? Og hvor mye bedre det eventuelt er med to vs en sub?

Hvordan ser romet ut?

Litt vanskelig å beskrive egentlig, rommet er noe spesielt og egentlig ganske dumt og uegnet, men nå skal jo høyttalerne bli med når jeg flytter ut om 1-2år, så hvordan dagens rom ser ut har egentlig ikke den største betydningen ettersom de ikke skal være stasjonær der i så veldig mange får fremover.

Men kan legge ut bilder når jeg kommer hjem fra jobb!

Og hvor stort er romet?

Har ingen nøyaktige mål, men bildene jeg legger ut senere vil forhåpentligvis gi et visst inntrykk, det er et litt idiotisk rom ettersom stua og kjøkken er "kombinert" i samme rom med en liten slags "skillevegg" i mellom, noe som gjør stua, arealet og rommet langt større enn hva selve "stue-delen" egentlig er.

Men som sagt, dette er bare en hybel hjemme hvor jeg er stasjonært til jeg flytter ut om 1-2år.

Nå har jeg alltid fått inntrykk av at jeg sjeldent følger den strømmen, har aldri vært en person som har falt for "bling, bling" PC-kabinetter, alt for mye bass osv.. Setter alltid stilrent og kvalitet langt fremfor "fjortisfaktor" som jeg liker å kalle det.

Men igjen, har null erfaring, ei heller noe peiling innenfor lyd og vet egentlig ikke hva som er den store skillnaden mellom gulvstående og stativhøyttalere, utenom det faktum at min logiske sans forteller meg at gulvstående burde ha litt ekstra å gå på når det kommer til volum og effekt?

Kommer an på hvor stort rommet er selvsagt, er rommet over 20kvm2 er det sikker bedre med gulvstående.

Som nevnt ovenfor så har jeg ingen nøyaktige mål, men i og med at det er et kombinert kjøkken og stue-rom så er arealet langt større enn nødvendig, men hvordan situasjonen blir når jeg først flytter ut er jo umulig å si, men bedre å være på den sikre siden er det ikke?

Nå har jeg en fantastisk kjæreste som jeg har planer å flytte med, og vi begge ønsker et eget dedikert, "lukket", relativt lite rom dedikert for TV / film, kall det gjerne et kinorom om du vil.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det her er film som er hovedprioriteten og du har en Yamaha forsterker, så er den første tanken Klipsch. Klipsch gulvstående høyttalere er relativt "billige" (med tanke på kvalitet) og trenger ikke mye kraft for å spille høyt og fint. Klipsch sammen med Yamaha skal også være ganske godt og behagelig i toppen.

F.eks:

Klipsch RF-62 Gulvhøyttaler - 2 x 6.5" basselement - Klipsch - L-Sound AS

Klipsch RB-51 Stativhøyttaler - 5.25" basselement - Klipsch - L-Sound AS

Klipsch RC-52 Senterhøyttaler - 2 x 5.25" basselement - Klipsch - L-Sound AS

Som gir deg en totalpris på: 12 573,-

Kan jo selvfølgelig gå for RF-52 (gulvstående) som er 2x 5,25" elementer frmafor 2x 6,5"..

Her har du uansett nytelse for film i en lang stund! Så er det bare å spare penger til 1 (eller 2) SVS sub'er for den ultimate opplevelsen!

Det er ikke vits å gå for fullt 7.1 enda, da det er så få filmer som blir mastret til 7.1..

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig at 7.1 er uaktuelt per dags dato, det å gå fra håpløst 2.0 system rett til 7.1 virker for meg litt voldsomt i første omgang, og når jeg har en såpass "liten stue" som jeg har per dags dato, og mest sannsynlig blir det ikke noe giga rom av et kinorom når jeg flytter ut heller og da blir det nesten vanskelig å plassere et 7.1 oppsett, og når utvalget av filmer med 7.1 lyd er så minimalt som det faktisk er så ser jeg ikke helt poenget?

Uten at jeg har så mye peiling så har jeg sett veldig mye på Klipsch da de ser ut til å være det som er mest anbefalt for film? Og ikke minst ser det ut som jeg kan få noen fantastisk gode høyttalere, uten at jeg brenner av "alt for mye" penger?

I og med at det skal brukes til film så er det kanskje mye å hente på et 5.1 / 5.0 oppsett, det å investere mye i et 2.0 oppsett for så å spe på med flere høyttalere etter hvert passer vell kanskje litt mer til de som bruker anlegget like mye til musikk som til film? Da musikk låter stort sett best i stereo uansett, men ettersom det her er snakk om for det meste film så vil jeg vell kunne få mye mer glede ut av et surround anlegg kontra det å bare gå for noen veldig gode front høyttalere?

Jeg kan jo drøfte min tanker rundt hva jeg har sett på til nå:

Front:

Klipsch RF-62
    Klipsch RF-82
    Klipsch RF-63

Her kommer det "klassiske" hva gjør RF-82 bedre enn RF-62 og er det verdt den ekstra prisen? Det samme gjelder jo da med RF-63 opp mot RF-82 og RF-62?

I og med at rommet ikke vil være voldsomt stort, samtidig som jeg normalt ikke spiller så voldsomt høyt (klart det til tider blir litt volum, men generelt holder jeg et nesten unormalt lavt volum nivå føler jeg, her skrues det sjeldent på full pinne) og derfor føler jeg at RF-62 egner seg like godt som RF-82 da inntrykket jeg har fått er at RF-82 spiller litt høyere enn hva RF-62, mens de begge leverer noe av den samme kvaliteten? Bare at RF-82 går høyere og gjør seg bedre ved høyere volum?

RF-63 blir vell noe litt annet, da den har et ekstra element sammenlignet med de to andre? Men koster også over dobbelt så mye som RF-62?

Center (Front):

Klipsch RC-52
    Klipsch RC-62
    Klipsch RC-64

Etter hva jeg har fått med meg så er senterhøyttaleren noe du ikke ønsker å spare noe på? Dette er høyttaleren hvor det kommer mest lyd og derfor får du gjerne igjen endel ved å gå for en god høyttaler på dette området?

Derfor tenker jeg umiddelbart at RC-62 er å foretrekke fremfor RC-52? Eller er det slik at forskjellen på de to ikke er så stor?

RC-64 er som RF-63 i en egen prisklasse i forhold til de andre, men har jo da fire elementer istedenfor "bare" to? Er den virkelig verdt de ekstra pengene?

Surround høyttalere (Bak):

Klipsch RB-51
    Klipsch RB-61
    Klipsch RB-81

Dette blir på mange måter det samme om igjen..
    Men etter hva jeg har hørt, og egentlig til en viss grad selv har opplevd så er surround høyttalerne de høyttalerne i systemet som har minst å si? Hvor senterhøytalleren spiller en viktig rolle i form av alt det alltid kommer lyd ut av den, alle dialoger osv kommer fra den, noe som også til en viss grad også gjelder de to front høyttalerne så er det disse to som blir minst aktive og er kanskje de jeg vil merke minst forskjell på om jeg går for den dyreste kontra den billigste?

Men så har det jo seg også slik at disse høyttalerne er også de billigste og det er en mindre prisforskjell (i kroner) på den billigste, den billigere og den dyreste modellen?

Sub:

Dette er noe jeg tror jeg dropper i første omgang, for det første tror jeg (og håper) at de høyttalerne jeg bestemmer meg for å investere i klarer å produsere en grei mengde med bass i seg selv, noe som gjør at savnet av en eller to dedikerte sub's ikke blir så alt for stort i første omgang, derfor virker dette som det mest naturlige å eventuelt "vente litt med".

En annen ting er også det at Klipsch ikke virker som har så mye bra å tilby av sub's? Det virker som Klipsch ikke leverer like mye for pengene som blant annet SVS gjør?

Kanskje bedre å avvente litt med sub i første omgang, og heller spare opp til en (eller to) bedre SVS sub's ved en senere anledning?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare antall element som er forskjell på RF62 og RF63! Sistnevnt har bl.a. annen og større/bedre diskant enn de andre, hvorvidt også basselement er annerledes vet jeg ikke

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RamGuy

Nå har jeg alltid fått inntrykk av at jeg sjeldent følger den strømmen, har aldri vært en person som har falt for "bling, bling" PC-kabinetter, alt for mye bass osv.. Setter alltid stilrent og kvalitet langt fremfor "fjortisfaktor" som jeg liker å kalle det.
    Visst du er ute etter stilrent design og kvalitet så bør B&W vare aktuelt. Da enten DM600/CM-serien. Klipsch er vell meir bass og fest? Eller tar eg feil?
    Monitor Audio får også mykje skryt, men dei er vansklige å få sjekket ut før eit evt. kjøp, da dei kun selges i Bærum.
    Eg driver sjøl og sjekker ut nye høyttalere, og eg rekner med at eg kommer til å gå for CM7, CMC og CM1, men det er eindel over ditt budsjett. Visst du er inntresert i brukt så skal eg kvitte meg med heile System Audio settet mitt. (Er det foresten lov å reklamere for egne ting?)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch gir veldig mye morro med filmlyd :-D

Når det er bare reciver som skal drive høytalere ?
    Ville da ikke gått høyere en RF-82 fronter med 62 eller maks 64 center og 52/62 surround.

Og ha subwoofer i oppsettet er forskjellen mellom og ha et solid fundament i lyden eller ikke.
    Og hva en velger er litt etter smaken... klipsch gir mye punch og taktfull bass, og kan til nød spille ganke høyt.
    Eller svs med sitt heftige trykk i dypbassen som ingen kan følge i prisklassen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er Klipsch oppsett trådstarter kommer til og gå for vil jeg anbefale og kjøre RS serien til surround isteden for RB.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg falt litt på løsningen:

Front: Klipsch RF-62 (tror disse er store nok?)
    Senter: Klipsch RC-62
    Surround: Klipsch RS-42 (Billig, men ok til bakhøyttalere? Har hørt at RS-52 egner seg bedre om det er snakk om større areal, men er det ikke noe spesielt stort rom så fungerer RS-42 så godt som like bra? (leste litt på Klipsch sitt forum blant annet rundt RS-42 vs RS-52 vs RS-62)

Fra SVSound.com blir det totalt 15'970kr, mulig det finnes billigere og bedre steder jeg kan handle fra?

Alternativt er det jo en fin pakke løsning fra BOOMCar som inneholder RF-82, RC-62 og RS-62 til 19'950kr som kanskje gir litt mer for pengene, men det blir kanskje litt "overkill"?

Vet ikke helt hvordan det er med garanti osv om det skulle bli noen problemer, kan vell være noe forskjell på hvordan forskjellige selgere og butikker er på de områdene?

Da kan jeg spe på med sub og eventuelle sidehøyttalere etter hvert når økonomien skulle tillate det, en "fordel" med RF-62 løsningen er selvsagt den at det blir 4'000kr for to sidehøyttalere da jeg bare setter inn et ekstra sett med RS-42, mens med RF-82 pakken så burde jeg vell matche opp noen nye RS-62 ettersom de også står bak? Det blir jo litt dyrere der..

Hva sub angår så tenkte jeg en eller to av disse:

- SVS PB13-Ultra
    eller
    - SVS PC13-Ultra

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fikk du kjøpt Yamaha RX-V3900 til 12 000kr?

Mvh Riceman

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt som jeg klarer å få tak i igjennom jobben kan jeg kose meg med til innkjøpspris!

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Klipsch gir veldig mye morro med filmlyd :-D

Når det er bare reciver som skal drive høytalere ?
    Ville da ikke gått høyere en RF-82 fronter med 62 eller maks 64 center og 52/62 surround.

Hadde ingen planer om å benytte noe annet enn RX-V3900 nei, om det da ikke skulle vise seg å være noen veldig store fordeler ved å vurdere noe annet?

Som sagt så er jeg fullstendig blank innen dette feltet og har stort sett alltid bare kjørt ting rett inn på receiver!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ingen planer om å benytte noe annet enn RX-V3900 nei, om det da ikke skulle vise seg å være noen veldig store fordeler ved å vurdere noe annet?

Som sagt så er jeg fullstendig blank innen dette feltet og har stort sett alltid bare kjørt ting rett inn på receiver!
    For å si det sånn.. Klipsch er VELDIG lett å drive (høy følsomhet) så den trenger ikke mye forsterkerkraft. Altså den klarer og utnytte hver lille watt den får overført, imottsetning til tyngre høyttalere som kanskje trenger 40watt for å gjøre det samme som Klipsch gjør med 1 watt.

Klipsch skal være helt fantastisk til film.. Jeg har ett par Klipsch F1 som jeg fikk for 3k på Soundgarden som bare har 1x 6,5" og de spiller fremdeles fett og med en skikkelig trøkk! Disse høyttalerne klarte jeg og drive med en gammmel Yamaha RX-V 365

Angående sub, så blir du fornøyd med PC/PB 13 Ultra uansett :P PC'en er lettere og plassere for å få best mulig lyd, mens PB'en er det noen som sier at den "skal" ha mer trøkk, men ifølge SVS skal det ikke være noen forskjell.. Det blir rett og slett hva du har plass til, og hvilket design du liker!

Om du prater litt med Lsound så er de nok også behjelpelige til å gi deg ett tilbud på en full "klipsch"-pakke De har forresten en fantastisk kundesupport og hjelper deg med oppsett, tanker, spørsmål.. Jeg skulle spørre de om 2-3 spm en gang på tlf, endte opp med en 50 minutters samtale! Så disse folka tar DEG som kunde seriøst!

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et snasent tilbud fra LSound.no på en pakke som inneholder:

- Klipsch RF62
    - Klipsch RC62
    - Klipsch RS42
    - SVS PC13-Ultra

Selv mente personen jeg var i kontakt med at jeg nok får en mye rikere og bedre opplevelse ved å gå for en pakke med RF62, RC62 og RS42 kombinert med en SVS PC12 eller PC13-Ultra sub, kontra det å eventuelt vente med sub og heller gå opp til RF82, RC64, RS52 osv..

Vedkommende mente at fordelene med å gå fra f.eks RF62 --> RF82 ligger for det meste i dypere bass og litt høyere effekt, samme gjaldt også forøvrig RS42 --> RS52 eller eventuelt helt opp til RS62, var visstnok litt annerledes med RC62 --> RC64 for da ville jeg ikke bare ende opp med bedre og dypere bass, men også bedre mellomtone og rikere / klarere lydbilde.

Men selv mente han at med en SVS PC12 eller PC13-Ultra så ville bassen bli langt bedre enn hva jeg ville oppleve med RF82 / RS62 uansett så han mente det var en mye smartere og mer utfyllende løsning å gå for mindre basselementer på de forskjellige høyttalerne ettersom det er aktuelt for en såpass god og kraftig dedikert sub, da ville forskjellen fra 6" til 8" elementer være minimal til sammenligning.

Vedkommende mente også at RF62 og RS42 utfyller hver andre utmerket og at det egentlig er tullete med RS52 da de utfyller RF62 dårligere, da de visstnok passer bedre til RF82.

Så lenge jeg vil gå for en skikkelig dedikert bass så mente han at dette var slik de forskjellige pakkene egnet seg best:

Pakke1:

RF62
    RC52 / RC62
    RS42

Pakke2:

RF82
    RC52 / RC62
    RS52

Pakke3:

RF63
    RC64
    RS52

Pakke4:

RF83
    RC64
    RS62

Spurte også om han ville anbefale 2x SVS PC12 eller SVS PC13-Ultra, men han mente det ikke var store nok forskjeller fra 1x til 2x til at det var verdt det til et anlegg av Pakke1 sin prisklasse, spesielt ikke når det er snakk om et relativt lite areal som her, om det skulle dekket store overflater på et større rom så kunne det blitt endel bedre med 2x ettersom du da kan plassere dem strategisk ovenfor hver andre og få utfylt rommet og arealet bedre, men 1x SVS PC12 eller PC13-Ultra skal gjøre en mer enn god nok jobb på et areal av 15m2.

Det samme sa han egentlig om høyttalerne, at på et såpass lite areal så var det veldig liten forskjell fra RF62 opp til RF82, RS42 opp til RS52 / RS62 osv.. Så han anbefalte på det varmeste å gå for pakke en med sub, enn å gå for større høyttalere rundt uten sub, i det hele og store mente han at pakke1 passer perfekt til en stue av min størrelse.

Her er en skisse av stua:

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et snasent tilbud fra LSound.no på en pakke som inneholder:

- Klipsch RF62
    - Klipsch RC62
    - Klipsch RS42
    - SVS PC13-Ultra

Selv mente personen jeg var i kontakt med at jeg nok får en mye rikere og bedre opplevelse ved å gå for en pakke med RF62, RC62 og RS42 kombinert med en SVS PC12 eller PC13-Ultra sub, kontra det å eventuelt vente med sub og heller gå opp til RF82, RC64, RS52 osv..

Vedkommende mente at fordelene med å gå fra f.eks RF62 --> RF82 ligger for det meste i dypere bass og litt høyere effekt, samme gjaldt også forøvrig RS42 --> RS52 eller eventuelt helt opp til RS62, var visstnok litt annerledes med RC62 --> RC64 for da ville jeg ikke bare ende opp med bedre og dypere bass, men også bedre mellomtone og rikere / klarere lydbilde.

Men selv mente han at med en SVS PC12 eller PC13-Ultra så ville bassen bli langt bedre enn hva jeg ville oppleve med RF82 / RS62 uansett så han mente det var en mye smartere og mer utfyllende løsning å gå for mindre basselementer på de forskjellige høyttalerne ettersom det er aktuelt for en såpass god og kraftig dedikert sub, da ville forskjellen fra 6" til 8" elementer være minimal til sammenligning.

Vedkommende mente også at RF62 og RS42 utfyller hver andre utmerket og at det egentlig er tullete med RS52 da de utfyller RF62 dårligere, da de visstnok passer bedre til RF82.

Så lenge jeg vil gå for en skikkelig dedikert bass så mente han at dette var slik de forskjellige pakkene egnet seg best:

Pakke1:

RF62
    RC52 / RC62
    RS42

Pakke2:

RF82
    RC52 / RC62
    RS52

Pakke3:

RF63
    RC64
    RS52

Pakke4:

RF83
    RC64
    RS62

Spurte også om han ville anbefale 2x SVS PC12 eller SVS PC13-Ultra, men han mente det ikke var store nok forskjeller fra 1x til 2x til at det var verdt det til et anlegg av Pakke1 sin prisklasse, spesielt ikke når det er snakk om et relativt lite areal som her, om det skulle dekket store overflater på et større rom så kunne det blitt endel bedre med 2x ettersom du da kan plassere dem strategisk ovenfor hver andre og få utfylt rommet og arealet bedre, men 1x SVS PC12 eller PC13-Ultra skal gjøre en mer enn god nok jobb på et areal av 15m2.

Det samme sa han egentlig om høyttalerne, at på et såpass lite areal så var det veldig liten forskjell fra RF62 opp til RF82, RS42 opp til RS52 / RS62 osv.. Så han anbefalte på det varmeste å gå for pakke en med sub, enn å gå for større høyttalere rundt uten sub, i det hele og store mente han at pakke1 passer perfekt til en stue av min størrelse.

Her er en skisse av stua:
    Kan hvertfall si at det er lett å hjelpe deg når du er så glimrende flink til å skrive utfyllende!

Jeg vil egentlig bare si: Gå for det du har penger til! Jeg har ikke selv hørt den serien, men sikkler etter å oppgradere fra Synergy serien (som er den under).. Klipsch er fantastisk underholdende til film og jeg synes også det er veldig bra til musikk!

I lyd så er det alltid bare lommeboka som setter grenser.. Fronter er ikke noe spesiellt viktig hvis du går for en sub uansett, så her kan du fort spare litt penger (men holde dg til hvertfall 1x 6,5") da dette vil gi deg en bedre mellomtone. Det gjelder forsåvidt resten av oppsettet, men der trenger du heller ikke store elementer da alt under ca. 80 Hz vil gå direkte til sub.. Det er som han fra Lsound sier, mellomtonen / midbassen (den "letteste" bassen) det går på..

Du blir nok fornøyd uansett!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •