Receiver og Subforsterker forhold?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Receiver og Subforsterker forhold?

yo!

Vet ikke om dette har blitt spurt om før, men har receiveren noe å si for hvordan en aktiv sub spiller?

f.eks, om vi har en sub med 400 watt forsterker, og så har vi en veldig strømsterk harman kardon receiver, vil receiveren påvirke hvordan suben spiller? i motsetning til om vi f.eks bruker en gammel yamaha?

Har subwooferkabel noen annen funksjon enn å gi signaler til receiveren om at bassfrekvensen skal sendes til subben eller?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke noe sammenheng mellom de to forsterkere.
    Subkabel gir kun signal

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn delvis... elektronikken er blitt bedre så signalet til subw. blir renere.

Kabelen skal bare føre et lydsignal i 1 kanal til subw. (som en cd spiller fører signal til forsterker)
    Og signalet skal holde suben påslått om suben stå på Auto on modus... hehe
    Som regel så er det nok med et signal som tilsvarer at anlegget spiller 40-45-50db ? rundt der til.
    Auto on... suben står da på i 15 min før den slår seg i standby etter siste tilføring av signal. Det tar suben da 2-5 sec og slå seg på når subw. har gått i standby.

Hold nivået på utgangssignalet på reciver/preamp under 0 eller innenfor signalstyrke som tilsvarer 25% - 50% av max selvsakt.

Om mulig så skal en godt plassert subw. skal du ikke trenge og skru forsterkeren på suben høyere en 50% av hva den yter.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ser du har bettercables også, er det subwoofer kabel? den silver serpent? jeg tenker å bestille den sammen med pb-12nsd, er det en bra kabel? hvorfor skriver soundgarden "Dette er kabelen for enhver som ønsker absolutt optimal bassgjengivelse fra sin subwoofer" ser ut som de mener at det er et ytelsesforhold mellom subkabler....hmmm, noen tanker om det?

Eagle MC100 Y Subwooferkabel | Soundgarden

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    jeg ser du har bettercables også, er det subwoofer kabel? den silver serpent? jeg tenker å bestille den sammen med pb-12nsd, er det en bra kabel? hvorfor skriver soundgarden "Dette er kabelen for enhver som ønsker absolutt optimal bassgjengivelse fra sin subwoofer" ser ut som de mener at det er et ytelsesforhold mellom subkabler....hmmm, noen tanker om det?

Er bare og slenge på en bettercables subwoofer kabel i pakken fra lsound når du handler, er mulig og prute litt på kabelen om du spør etter en pris

Så en viktig ting... bestille en kabel som er for lang i stedet for en som er for kort... Mål opp kabel lengden til mulige plasseringer av suben i romet. Fordel og måle lengden langs veggen da...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er generelt kun elektronikken i forsterkeren/receiveren som kan spille en rolle på hvor godt en sub spiller iforhold til resten.
    Men i teorien så vil en sub yte likt, så lenge den får samme signal ifra 2 forskjellige forsterkere.

Men siden elektronikken og programmet på receiverne idag er såpass forskjellig, så vil man som oftest ikke oppnå nøyaktig det samme på alle subber.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tenker at det er bortkastede penger.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok ha en mye bedre sub enn SVS (noe som også er mye dyrere), om man skal måtte behøve noe "spessial" kabel. På de fleste subwoofere funker bilkablene ifra Biltema (signal).... Men om du blir tilfreds inni deg med dette... det vet jeg ikke .

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kaste bort tusenlapper på signalkable til sub er ikke lurt..
    En sub spiller normalt med mye høyere forvrengning enn vanlige høytalere og oppfattes som klar og rein bass opp til nermere 10% forvrengning, mens vanlige høytalere begynner å høres sure ut lenge før

mye av det har med å gjøre at bass er veldig vanskelig å kontrollere i et rom

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er selgere der skriver dette, du kjøper det du har lyst på, og råd til. Der er kvalitetsforskjelle på kabler, noen er lekre, andre ser som lakrissnører, om du virkelig hører forskjell kan du vinne en million dollar i premie....Challenge Info
    Konsentrer deg om en fornuftig kabel, glem den da og legg all din tid i kalibrering og plasering av subwooferen, det er det der virkelig betyr noe.....og ikke glem, 1000-1500 kr spart i kabler kan kjøpe deg en bedre subwoofer....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •