Skifte ut høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skifte ut høyttalere

Hei AVforum.

Som overskriften seier, planer om å bytte ut høyttalerene i 2010. Håper på å få litt hjelp med å komma fram til nokre modeller eg kan gå å hørre på. Er ett veldig begrenset antall "hifibutikker" (les elkjøp) her på øya eg bor på, så det må planlegges litt før eg reiser til bergen eller stavanger og lytter og evt kjøper.

Dagens anlegg:
    Cerwin Vega V-12F.
    Rotel Rsp-970.
    Rotel Rb-981.
    Tara Labs Prism 200i signal mellom rotel.
    Tara Labs Prism Nexa høyttalerkabel.
    Kilde: For tiden varierende, men blir nok hovedsaklig gjennom Bluray spiller etter årsskiftet (Panasonic DMP-BD80)
    Om det har noe betydning: Film og noko musikk går for tiden gjennom Asus O!play HDP-R1.
    Skjerm: Sony 46W5500.

Er klar for å bytte ut Cerwin Vega. Har tenkt på B&W DM683, altså noko rundt 10 000kr klassen.
    Mine spørsmål er:

Er RB-981 for liten i denne sammenheng? evt supplere med ein ekstra RB?
    Anbefaling av annen høyttaler enn DM683?

Formålet er rein stereo, brukes til musikk (Rock og blues) og film. Grunnet begrenset plass i leiligheten bygger eg ikkje ut til surround på dette tidspunkt. Foretrekker musikk i stereo, og Asus mediaspilleren gir DTS downmix til stereo.

Edit: tilleggsopplysning.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har Elkjøp i den nærmeste nærhet ville jeg tatt en lytt til Kefs IQ serie. Dette er jo høytalere som er veldig anderledes enn CV, men ikke veldig anderledes enn B&W sin 6 serie.

Alle høytalere har godt av mye krefter, men min anbefaling er først å kjøpe høytaler du faller for, så heller oppgradere effekten senere.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Siden du har Elkjøp i den nærmeste nærhet ville jeg tatt en lytt til Kefs IQ serie. Dette er jo høytalere som er veldig anderledes enn CV, men ikke veldig anderledes enn B&W sin 6 serie.

Alle høytalere har godt av mye krefter, men min anbefaling er først å kjøpe høytaler du faller for, så heller oppgradere effekten senere.
    Skal ta ein tur innom Elkjøp å sjå om dei har inne IQ. IQ70 ser spennende ut, men må opp i 12000 hvis ikkje betjeningen er i godlaget.
    Liker specs på B&W best, men skal ikkje dømme før eg har hørt litt grundig på begge

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde at tråd handlet om utbytte av høyttalere. Altså å få tynet mer ut av en høyttaler. Når jeg gikk inn på tråd så jeg jo at det handlet om å bytte ut høyttalere.

Dagens pirk fra meg8)

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Jeg trodde at tråd handlet om utbytte av høyttalere. Altså å få tynet mer ut av en høyttaler. Når jeg gikk inn på tråd så jeg jo at det handlet om å bytte ut høyttalere.

Dagens pirk fra meg8)
    Hehe, bra noken er litt meir oppmerksom enn meg. ser at den lett kan misforståes. bra med litt pirk! Ser faktisk ikkje kor eg kan endre navnet på tråden heller...aj aj.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Skal ta ein tur innom Elkjøp å sjå om dei har inne IQ. IQ70 ser spennende ut, men må opp i 12000 hvis ikkje betjeningen er i godlaget.
    Liker specs på B&W best, men skal ikkje dømme før eg har hørt litt grundig på begge
    Kef er veldig restriktive på spec. Mye mere restriktive en mange andre, så ikke ta hensyn til dette. Hør på dem om du får mulighet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke disse B&W'ene litt tunge å drive? En ekstra RB-981 er vel ikke nødvendigvis så lett å få tak i.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Kef er veldig restriktive på spec. Mye mere restriktive en mange andre, så ikke ta hensyn til dette. Hør på dem om du får mulighet.
    Takker for info om det! Veit at på lokale Elkjøp har dei tatt inn ein større Abrahamsen og Yamaha som dei bruker ved prøvelytting osv. Håper på at det kan hjelpe på å få fram kva som bor i Kef.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er ikke disse B&W'ene litt tunge å drive? En ekstra RB-981 er vel ikke nødvendigvis så lett å få tak i.
    Var det eg var redd for, at dei blir litt for tunge å drive. RB-981'en eg har har er i usedvanlig god stand, så å bytta den ut blir litt sånn...tja.
    Begynner å tenka meir i retning Kef(IQ70) og Klipsch(RF-62/82) Vil det bli ein bedre match?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Har kanskje klart å oppdriva ein ekstra RB-981. hvis dette går i boks så er vell B&W og Rotel ein ganske god match? Går det derimot dårig så blir det nok Klipsch.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W og Rotel (og Classé) kommer fra samme firma, B&W Group, så det er ikke helt usannsynlig at utstyret passer sammen.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, bra noken er litt meir oppmerksom enn meg. ser at den lett kan misforståes. bra med litt pirk! Ser faktisk ikkje kor eg kan endre navnet på tråden heller...aj aj.
    Endre(i første innlegg) -> go advanced -> forandre tittel i tittelboksen -> lagre endring

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult, da fant jeg ut hvordan man legger inn dobbelpost. Har lenge lurt på hvordan enkelte greier å være så klønete.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Endre(i første innlegg) -> go advanced -> forandre tittel i tittelboksen -> lagre endring
    Takker for den! tittel er redigert

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •