Innfelte høyttalere mm.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innfelte høyttalere mm.

Hei

Jeg er ny her og har et par spørsmål. Vi skal til å bygge oss et hus om litt. I den sammenheng har jeg lyst å kjøpe et sett innfelte høyttalere enten til taket eller veggene. Jeg ønsker selvfølgelig best mulig lyd, men har et strengt begrenset budsjett. Under legger jeg ved hva jeg har sett for meg. Dette er egentlig også mer enn det jeg hadde tenkt å bruke, men tviler vel på at jeg bør bruke mindre. Men mer blir det nok ikke heller.

Høyttalerne skal være i dagligstuen (ikke tvstuen) og er dermed kun til lyd.
    Hadde tenkt å holde meg på ca 4000,- for et par med høyttalere og 4-5000,- for forsterker.

Har sett meg ut følgende (fra Soundgarden):

- 1 par høyttalere fra Soundgarden: JBL HTI8til kr.3495 ,-
    Link: JBL HTI8, vegghøyttaler | Soundgarden

- 1 stk forsterker Harman Kardon HK3490 til kr 4995,-
    Link:Harman/Kardon HK 3490 Stereoreceiver | Soundgarden

- 1 stk Ipod/Iphone dokking Onkyo ND-S1 (pga optisk tilkobling) til kr 1995,-
    Link: Onkyo Europe - ND-S1

- Sub kjøper jeg senere når jeg får råd. Tviler på at denne blir innfelt, da jeg ikke finner noen innfelte jeg har råd til. Virker som jeg kan få meg en god gulvstående til 4-5000. Da betaler jeg ikke 12000 for en innfelt.

Spørsmålene blir da:

1: Hva syns dere om det jeg har valgt ut? Noen som har erfaring med de enkelte av komponentene?

2: Er det noe annet jeg bør vurdere å legge til? (Har selv tenkt litt på Squeezebox, men har ikke satt meg nok inn i det ennå til å vite nok om hva det er)

3. Forslag til bedre alternativer til samme eller rimeligere pris? Tror ikke jeg har lyst å gå ned i kvalitet, slik at rimeligere, men dårligere er ikke så interessant.

4: Jeg tror lydkvaliteten skal være bra på høyttalerne. Men hva mener dere? Får jeg god lyd ut av dette?

På forhånd takk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone? Anyone?

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv tenker jeg at poenget med innfellingshøyttalere faller litt bort når du uansett skal ha en svær forsterker og kilde stående.

Hvis dette anlegget kun er for å ha bakgrunnsmusikk i stua ville jeg vurdert takhøyttalere og Sonos (eller annen måte å gjemme forsterker/kilde og styre alt trådløst).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Selv tenker jeg at poenget med innfellingshøyttalere faller litt bort når du uansett skal ha en svær forsterker og kilde stående.

Hvis dette anlegget kun er for å ha bakgrunnsmusikk i stua ville jeg vurdert takhøyttalere og Sonos (eller annen måte å gjemme forsterker/kilde og styre alt trådløst).

Det er vel i hovedsak for å ha bakgrunnsmusikk, ja. Men vi har også ofte folk på besøk/fest, så da er det greit å ha litt musikk da og. Forsterker har jeg tenkt å ha enten inni tv-møbelet eller i et kott under trappen, så den vil ikke ta noe plass.

Hva gjelder Sonos, er ikke det uaktuelt. Men jeg har blitt fortalt fra Soundgarden at Squeezebox har bedre muligheter for utbedring/utvikling, er MINST like bra og koster mye mindre. Så da heller jeg vel foreløpig allerede mot den,

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mjohank
    Hva gjelder Sonos, er ikke det uaktuelt. Men jeg har blitt fortalt fra Soundgarden at Squeezebox har bedre muligheter for utbedring/utvikling, er MINST like bra og koster mye mindre. Så da heller jeg vel foreløpig allerede mot den,
    Selvfølgelig sier Soundgarden at Sonos ikke er veien å gå: de selger jo ikke Sonos>.<

Jeg anbefaler å teste Sonos, Squeezebox og andre liknende løsninger før du kjøper slik at du kan gjøre et informert valg over hva som passer deg best (jeg ser ikke på å høre på selgere som informasjonsinnhenting).

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel i hovedsak for å ha bakgrunnsmusikk, ja. Men vi har også ofte folk på besøk/fest, så da er det greit å ha litt musikk da og. Forsterker har jeg tenkt å ha enten inni tv-møbelet eller i et kott under trappen, så den vil ikke ta noe plass.
    Har du allerede et TV-møbel vil jo rundt det være et naturlig sted å ha vegghøyttalere, men jeg forstod det slik at det ikke var noe TV i "dagligstuen" der anlegget skulle bo.

Står dette TV-møbelet da i et annet rom? Ser for meg at det kan bli kronglete med forsterker i et annet rom enn høyttalerene står i så lenge man ikke har skikkelig trådløs fjernkontroll (ikke avhengig av "fri" sikt).

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålene blir da:

1: Hva syns dere om det jeg har valgt ut? Noen som har erfaring med de enkelte av komponentene?

2: Er det noe annet jeg bør vurdere å legge til? (Har selv tenkt litt på Squeezebox, men har ikke satt meg nok inn i det ennå til å vite nok om hva det er)

3. Forslag til bedre alternativer til samme eller rimeligere pris? Tror ikke jeg har lyst å gå ned i kvalitet, slik at rimeligere, men dårligere er ikke så interessant.

4: Jeg tror lydkvaliteten skal være bra på høyttalerne. Men hva mener dere? Får jeg god lyd ut av dette?

På forhånd takk
    1. Synes ikke du får igjen nok for pengene her, se svar 3.

2. Jeg ville valgt Squeezebox Duet, den er meget brukervennlig ( PCen må stå på ) og har en bra lydkvalitet.

3. Jeg ville valgt noen rimeligere høyttalere, dynaBel IN6500 det er en meget god innebygging høyttaler og med at prisen er såpass lav ville jeg heller ha montert et ekstra par med høyttalere. Da vil du få en større fylde på lyden i stuen, dermed kunne ha et lavt volum og få med det det som skjer uansett hvor du er i stuen.

4. Se svar 3. Supplerer du med en sub på sikt vil du kunne få en meget god lyd i stuen din.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Har du allerede et TV-møbel vil jo rundt det være et naturlig sted å ha vegghøyttalere, men jeg forstod det slik at det ikke var noe TV i "dagligstuen" der anlegget skulle bo.

Står dette TV-møbelet da i et annet rom? Ser for meg at det kan bli kronglete med forsterker i et annet rom enn høyttalerene står i så lenge man ikke har skikkelig trådløs fjernkontroll (ikke avhengig av "fri" sikt).
    Stuen vår vil bli formet som en "L". Tvstuen ligger i den "korte, liggende" delen av L'en. Rett ved siden av ligger dagligstuen (i den halvdelen av den stående streken som møter knekken på L'en) og så kommer spisestuen.
    Det er åpent mellom tvstue og dagligstue, så det vil bli null problem for en fjernkontroll å betjene anlegget. På grunn av store vindusflater og prioritering av møbler, vil det bli vanskelig å finne et sted for forsterker m.m. dersom ikke disse skal stå i tvmøbelet eller i kottet under trappen.

Videre vil tvstuen få sitt eget anlegg med tid. Og da et dedikert hjemmekinoanlegg. Poenget nå er altså et godt musikkanlegg som hovedsaklig vil bli brukt til å kose seg med til musikk, men som også må kunne gi en grei trøkk når behovet melder seg.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget nå er altså et godt musikkanlegg som hovedsaklig vil bli brukt til å kose seg med til musikk, men som også må kunne gi en grei trøkk når behovet melder seg.
    MÅ du ha innfelte høyttalere? Du må jo litt opp i pris for et godt musikkanlegg med innfelte høyttalere. Konstruksjonen som blir gjort i veggen er også veldig viktig for et godt resultat.

Uansett hva du velger ,så start deg en byggetråd her på avforum - alltid morsomt å følge med på prosjekter!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    MÅ du ha innfelte høyttalere? Du må jo litt opp i pris for et godt musikkanlegg med innfelte høyttalere. Konstruksjonen som blir gjort i veggen er også veldig viktig for et godt resultat.

Uansett hva du velger ,så start deg en byggetråd her på avforum - alltid morsomt å følge med på prosjekter!
    Jeg MÅ vel ikke ha innfelt, men ser på det som både mest praktisk og en estetisk bonus.
    Jeg har satt en grense på høyttalerne til 4000,-. DE JBL-høyttalerne jeg nevnte innledningsvis er på tilbud nå til 3495,-. Og jeg vet at man får rimeligere og.
    Jeg har fått høre at forsterkeren er ganske bra, og da spesielt med tanke på prisen, men det var på et forum med mindre kompetanse på slikt enn dette. Så ytringer om specsene på denne forsterkeren fra dere er hjertelig velkommen.
    Men mener du at høyttalerne er dårlige eller ikke står i stil med prisen? Mtp at du sier at jeg må opp i pris for et godt anlegg? Jeg har bare hatt anledning til å høre på JBL-høyttalerne i butikken til soundgarden. Var for så vidt fornøyd med lyden. En annen her nevnte Dynabel sine innfelte. Men er litt skeptisk til å kjøpe noe så rimelig uten å høre på det først. Jeg bor i haugesund og tror ikke det er stort annet en Soundgarden her.
    Hva angår veggkonstruksjonen er jeg helt blank, så der trenger jeg litt råd. Nå har jeg bestemt meg (mer eller mindre) for å ha dem i taket. Monteringen har jeg tenkt å be snekkerne om å ta når de skal sette opp gipsplatene. Men hva er det som skal til? Trodde vel at det bare var å lage et hull i taket, koble til kablene og stappe dem oppi.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge disse ht har lukkede /hele kabinetter så er det strengt tatt bare å kappe hull og montere. Hvis ikke må du kanskje opp med stenderverk og sjekke specs for elementene du benytter.

Nå rasket jeg i farten vekk over halvparten av innlegget mitt, men håper noen forstår! Perkele - Satana!

Godt Nytt År!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har nettopp montert ett 5.1 anlegg hos en bekjent med høyttalere fra Earthquake (Dynabel.no) og en frittstående subb fra samme merke.
    Dette spiller forbøusende bra, og høyttalerne er jo også endel billigee enn jbl bare noe å tenke på.....

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stuen vår vil bli formet som en "L". Tvstuen ligger i den "korte, liggende" delen av L'en. Rett ved siden av ligger dagligstuen (i den halvdelen av den stående streken som møter knekken på L'en) og så kommer spisestuen.
    Det er åpent mellom tvstue og dagligstue, så det vil bli null problem for en fjernkontroll å betjene anlegget. På grunn av store vindusflater og prioritering av møbler, vil det bli vanskelig å finne et sted for forsterker m.m. dersom ikke disse skal stå i tvmøbelet eller i kottet under trappen.

Videre vil tvstuen få sitt eget anlegg med tid. Og da et dedikert hjemmekinoanlegg. Poenget nå er altså et godt musikkanlegg som hovedsaklig vil bli brukt til å kose seg med til musikk, men som også må kunne gi en grei trøkk når behovet melder seg.
    Tenkte meg at dette var to separate rom, men nå ser jeg at å ha forsterker og kilde i TV-benken har noe for seg. Å samle komponentene til begge anleggene på samme sted er jo positivt for WAFen

Jeg har fått høre at forsterkeren er ganske bra, og da spesielt med tanke på prisen, men det var på et forum med mindre kompetanse på slikt enn dette. Så ytringer om specsene på denne forsterkeren fra dere er hjertelig velkommen.
    Av forsterkere i denne prisklassen, har jeg lest og hørt at HK er noe av det bedre. Trenger du ikke radio, er jo HK980 et naturlig valg (test). Denne får du over 1000 kroner billigere andre steder enn Soundgarden

Men mener du at høyttalerne er dårlige eller ikke står i stil med prisen? Mtp at du sier at jeg må opp i pris for et godt anlegg? Jeg har bare hatt anledning til å høre på JBL-høyttalerne i butikken til soundgarden. Var for så vidt fornøyd med lyden. En annen her nevnte Dynabel sine innfelte. Men er litt skeptisk til å kjøpe noe så rimelig uten å høre på det først. Jeg bor i haugesund og tror ikke det er stort annet en Soundgarden her.
    Hvis du er fornøyd med lyden fra JBL-høyttalerene og det ikke er noe miksing og triksing inn i bildet fra Soundgardens side, så er det jo bare å gå for de. Bare pass på at du ikke kjøper noe du synes bare er "godt nok". Da kan man fort begynne å angre. Med tanke på de fra Dynabel er jo det å kjøpe høyttalere uhørt alltid en risiko, men du har angrefrist når du handler på nett. Eventuell frakt tilbake er en liten pris å betale for å forsikre deg om at du har gjort et godt kjøp, mener jeg.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg MÅ vel ikke ha innfelt, men ser på det som både mest praktisk og en estetisk bonus.
    Jeg har satt en grense på høyttalerne til 4000,-. DE JBL-høyttalerne jeg nevnte innledningsvis er på tilbud nå til 3495,-. Og jeg vet at man får rimeligere og.
    Hva angår veggkonstruksjonen er jeg helt blank, så der trenger jeg litt råd. Nå har jeg bestemt meg (mer eller mindre) for å ha dem i taket. Monteringen har jeg tenkt å be snekkerne om å ta når de skal sette opp gipsplatene. Men hva er det som skal til? Trodde vel at det bare var å lage et hull i taket, koble til kablene og stappe dem oppi.
    Ikke gå i fellen med å tro at høy pris er synonymt med høy kvalitet. Jeg har anbefalt deg tidligere i tråden om å ta en titt på dynaBel IN6500 å grunnen er at det er en meget god høyttaler. Så ikke la deg lure av prisen. Jeg har selv brukt denne høyttaleren i mange prosjekter, og ved bruk av innfelte høyttalere er det bedre å bruke 2 rimelige par, enn 1 dyrt par. Grunnen er at man få jevn og fyldig lyd i rommet. Supplerer du med en sub på sikt i stuen vil ha et meget bra oppsett.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kommet noe lenger med saken? Venter i spenning!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmnjaaeiii, jeg har vel ikke det. But ill keep u posted. Har jo bare hørt disse JBL-høyttalerne live så langt. Må nesten høre noen andre til, syns jeg, for å bestemme meg for hva jeg går for. Skal en tur til Bergen. DA får jeg hørt litt på hva Hifiklubben kan tilby. MEn skulle gjerne ha hørt på disse Dynabel-høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ikke gå i fellen med å tro at høy pris er synonymt med høy kvalitet. Jeg har anbefalt deg tidligere i tråden om å ta en titt på dynaBel IN6500 å grunnen er at det er en meget god høyttaler. Så ikke la deg lure av prisen. Jeg har selv brukt denne høyttaleren i mange prosjekter, og ved bruk av innfelte høyttalere er det bedre å bruke 2 rimelige par, enn 1 dyrt par. Grunnen er at man få jevn og fyldig lyd i rommet. Supplerer du med en sub på sikt i stuen vil ha et meget bra oppsett.

Virker interessant disse høyttalerne, BEF. MEn vet du noe om disse andre høyttalerne på sidene til Dynabel? TEnker da på disse Earthquake-høyttalerne. Eventuelt, klarer du å lese og forstå noe av specsene som tilsier noe om lydkvaliteten?
    Mener å ha hørt at earthquake skal være et bra merke. Så hvis de er bedre enn den 6500 du nevnte, så har jeg ikke noe problem med å betale 200,- ekstra for det.
    Ellers så skriver du at det er bedre med 2 rimelige par enn 1 dyrt. JEg er med på den og kunnne svært gjerne tenkt meg å hatt to par i stuen. Men for det første så er det nok ikke plass til det, både praktisk og estetisk. For det andre så er ikke bare WAF'en TOTALT fraværende på det området, men HSTDBWFESSATF'en hadde gjort seg særdeles gjeldende (Husband strangulated to death by wife for even suggesting such a thing-factor).
    Men uansett, med det du skriver, mener du at det er nødvendig med 2 par eller bare at jeg simpelten har råd til 2 par for prisen av 1 fra Soundgarden?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på denne tråden. Holder på å sette opp en lettvegg i stua, der er planen å henge opp TV samt felle inn front og senter-høyttalere. Er ikke ute etter THX kino-lyd, men noe som er bedre enn det vi har i dag og som ser bedre ut. Dagens løsning er et snart 10 år gammelt Pioneer 5.1 anlegg (NS-DV88)

Ser for meg å bruke dette anlegget fortsatt men å bytte ut front og senter med Dynabel 6500. Vil dette gi bedre lyd enn jeg har i dag? Håper spesielt å få renere og klarere lyd på tale. Bør jeg vurdere noe annet enn 6500 som senterhøyttaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilleggsspørsmål: Dynabel IN6500 har nominell impedans på 6 ohm, de gamle høyttalerne som fulgte med Pioneeranlegget er på 8 ohm. Vil det gå bra å kjøre 6 ohms høyttalere på Pioneeranlegget?

Håper noen kan svare litt kjapt da jeg omtrent sitter klar til å bestille :-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lillemongo
    Har nettopp montert ett 5.1 anlegg hos en bekjent med høyttalere fra Earthquake (Dynabel.no) og en frittstående subb fra samme merke.
    Dette spiller forbøusende bra, og høyttalerne er jo også endel billigee enn jbl bare noe å tenke på.....
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg har anbefalt deg tidligere i tråden om å ta en titt på dynaBel IN6500 å grunnen er at det er en meget god høyttaler. Så ikke la deg lure av prisen. Jeg har selv brukt denne høyttaleren i mange prosjekter, og ved bruk av innfelte høyttalere er det bedre å bruke 2 rimelige par, enn 1 dyrt par. Grunnen er at man få jevn og fyldig lyd i rommet. Supplerer du med en sub på sikt i stuen vil ha et meget bra oppsett.
    Virker interessant disse høyttalerne, BEF. MEn vet du noe om disse andre høyttalerne på sidene til Dynabel? TEnker da på disse Earthquake-høyttalerne. Eventuelt, klarer du å lese og forstå noe av specsene som tilsier noe om lydkvaliteten?
    Jeg hanger meg på spørsmålet til mjohank her;Hvordan er Dynabel IN65 i forhold til Earthquake IW-8? Jeg har forsøkt å spørre Eltek om dette med svar at det blir hip som hap.. Et annet spørsmål: Hvor stor kasse/avgrenset bakrom vil være gunstig for disse høyttalerne?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •