Innfelte høyttalere mm. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sendte følgende mail til DynaBel (litt forkortet her):
    Jeg har i dag et ca 8 år gammelt alt i ett anlegg fra Pioneer, dette har ca 40W uteffekt pr kanal (30W rms) og ble levert med 8 ohms høyttalere. Forsterkeren er integrert i en liten subwoofer.

Tanken min er å bytte ut senter og fronthøyttalere med nye innfelte høyttalere.
    Og da har jeg følgende spørsmål:

1. Vil forsterkeren jeg har nå klare å drive 3 stk Dynabel IN6500 og kan jeg forvente bedre lyd enn tidligere?
    2. Vil forsterkeren min klare å drive Earthquake IW6 + IW-C25?
    3. Hvilket av alternativene over vil dere anbefale for mitt bruk?
    Etter ca 1 time fikk jeg følgende svar:
    Forsterkeren din klarer fint å drive disse høyttalerene. Earthquake har en følsomhet på 91,5 db og Dynabel 90 db som er rimelig lettdrevet for en liten forsterker.
    Ville allikevel anbefalt Earthquake da disse spiller litt mer livlig (dynamisk) samt at du kan justere både diskant og bass +/- 3 db.
    Så da legger jeg inn bestilling på IW6 + IW-C25 :-)

EDIT: Nå har jeg fått pakkesporingsinfo også, veldig positiv til DynaBel så langt :-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager jeg ikke har respondert i det siste i denne tråden.

Earthquake sine høyttalere er litt mere rocka i lyd signaturen sin enn hva dynaBel høyttalerne er. Begge er lettdrevne høyttalere som er lette å få til å spille godt da dem ikke er så kresne på kassevolum ved montering.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Beklager jeg ikke har respondert i det siste i denne tråden.

Earthquake sine høyttalere er litt mere rocka i lyd signaturen sin enn hva dynaBel høyttalerne er. Begge er lettdrevne høyttalere som er lette å få til å spille godt da dem ikke er så kresne på kassevolum ved montering.

No problem. Takker for svar

Ellers, mon tro om du kunne vært interessert i å guide meg litt på vei hva angår hvordan jeg skal gå frem etter at jeg har kjøpt inn høyttalerne? Jeg kommer ikke til å installere dem selv.
    Jeg skal ha gips i taket i stuen. Ber jeg bare elektrikern om å strekke kabler og så snekkeren om å sette inn høyttalerne? Bør jeg be snekkern om å lage en kasse eller holder det med isolasjon?Hva har du gjort i de prosjektene du nevnte? Er det en selvfølge at høyttalerne får plass i taket? Jeg har skvist byggmesteren ganske heftig (skjønner ikke at han tjener penger på dette...hehe), så håper jeg slipper å be dem om å sette igang et vanvittig prosjekt med innkassing av høyttalerne. Men nå jeg så må jeg.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mjohank
    No problem. Takker for svar

Ellers, mon tro om du kunne vært interessert i å guide meg litt på vei hva angår hvordan jeg skal gå frem etter at jeg har kjøpt inn høyttalerne? Jeg kommer ikke til å installere dem selv.
    Jeg skal ha gips i taket i stuen. Ber jeg bare elektrikern om å strekke kabler og så snekkeren om å sette inn høyttalerne? Bør jeg be snekkern om å lage en kasse eller holder det med isolasjon?Hva har du gjort i de prosjektene du nevnte? Er det en selvfølge at høyttalerne får plass i taket? Jeg har skvist byggmesteren ganske heftig (skjønner ikke at han tjener penger på dette...hehe), så håper jeg slipper å be dem om å sette igang et vanvittig prosjekt med innkassing av høyttalerne. Men nå jeg så må jeg.
    Jeg husker ikke i forbifarten hva som var innbyggings dybden på de høyttalerne, men har du 10cm i taket skal det gå greit. Du trenger ikke å få laget noe kasse til dem, bare taket er godt isolert, med et tynt lag isolasjon over høyttaleren. Få elektrikeren til å legge opp rør til fra Elektronikk plassen og til høyttalerne. Hadde jeg vært deg hadde jeg fått lagt opp noen ekstra rør til framtidig bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg husker ikke i forbifarten hva som var innbyggings dybden på de høyttalerne, men har du 10cm i taket skal det gå greit. Du trenger ikke å få laget noe kasse til dem, bare taket er godt isolert, med et tynt lag isolasjon over høyttaleren. Få elektrikeren til å legge opp rør til fra Elektronikk plassen og til høyttalerne. Hadde jeg vært deg hadde jeg fått lagt opp noen ekstra rør til framtidig bruk.

Hiver meg på denne tråden da jeg ser du har brukt disse høyttalerene før BEF

Stilte noen spørsmål for noen dager siden, i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...taket-gar.html

Synes du dette høres saklig ut?

Og vil en kasse 35 cm ut fra bakvegg (som er 3.5m lang), og 10cm ned fra tak holde tror du?

Veldig usikker på hvor langt unna sideveggene høyttalerene bør monteres i så fall, og om jeg bør stappe noe isolasjon inn i denne imaginære kassa jeg ennå ikke har bygd

Taket er forresten av betong (hvis det har noe å si)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Scandinavian Technology neste gang du tenker innbygging av lydanlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved bilde av plantegningen til huset vårt.
    Skulle gjerne hatt noen innspill på plassering av høyttalerne.
    Jeg har tegnet (sterke ord:P) inn med rødt der jeg tror de innfelte høyttalerne vil gjøre mest nytten. Som dere vil se så er det altså takhøyttalere jeg tenker mest på. Jeg har tak-til-golv-vinduer på veggene mellom spisestue og tvstue, som man kan se. Det gjør det vanskelig (tror jeg) å få plassert noe innfelte høyttalere i veggene på noe fornuftig plass.

I oransje har jeg plassert noen alternative høyttalere. Tanken med disse er at dersom det ikke blir noe bra løsning med takhøyttalerne så kanskje disse kunne gjøre susen. Har sett for meg disse små accoustimass høyttalerne til Bose (ihvertfall den størrelsen).

Vil svært gjerne høre fra dere hva dere mener av de to løsningene

Selv tenker jeg at hvis jeg ikke kan få en god løsning med innfelte, så vil jeg ha minst OVERHODET mulig høyttalere opp under taket. Jeg er IKKE interessert i vanlige høyttalere. Minst mulig, helst helt usynlig. Men til den prisen vi har vært inne på tidligere i tråden

For de som eventuelt ikke har fulgt tråden kan jeg bare gjenta at det er hovedsaklig til daglig nyting av musikk dette er tiltenkt. Dernest ønsker jeg at de skal kunne gi en god trøkk sammen med en sub, når jeg er i stemning til det, eventuelt har fest.

Hva mener dere om plasseringen? Blir det veldig lokal lyd eller vil man kunne høre musikken greit i tvstuen og under en fest uten at jeg skrur på full guff?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har skrevet før i tråden vil jeg anbefale deg å gå for flere billige høyttalere enn å gå for få dyre. Har plassert inn 6 høyttalere ( røde firkanter ) og 1 sub (dyp rød ). Da vil du kunne fylle rommet med behagelig lyd.

Med denne løsningen kan du å dele høyttalerne inn i 2 soner, da har du mulighet for å ta lyden fra TVen over høyttalerne inne i tv-stuen.

-17-04-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye igjen for dine bidrag, Bef.

However

Jeg har egne planer for lyd i tvstuen. Der vil det etterhvert komme et dedikert anlegg. Kommer ikke til å benytte meg av innfelte høyttalere der, men legger inn rør og ledninger i veggene. Så tvlyd utgår foreløpig.

Jeg forstår at det vil bli en fyldigere og mer behagelig lyd med fire høyttalere i taket. Problemet er å få sjefen til å forstå dette. Der er det kun blindveier, er jeg redd. Spørsmålet blir da hvorvidt jeg kan få et akseptabelt nok lydbilde dersom jeg benytter meg av kun to innfelte høyttalere i taket. Og om så, hvordan disse måtte plasseres for å få til dette. Som nevnt, vil behovet være størst ved sofaen i dagligstuen, men med gjester så er det greit å kunne høre musikken i tvstuen og spisestuen uten at det høres ut som en radio til 299,- fra Clas Ohlson.
    Men hvis det er slik at det er dårlig lyd med kun to innfelte, så dropper jeg det. Skal det være så skal det være. Men da skal det være skikkelig. Jeg er ikke en voldsomt kritisk hifientusiast, men jeg ønsker å sette pris på den lyden jeg hører.

Noen tanker?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt, noen som har noen tanker de gjerne vil dele med meg om hvordan jeg kunne løst lydsituasjonen i stuen uten å bruke golvhøyttalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en tur innom Soundgarden igjen. Der hørte jeg nok en gang på disse 8" inwall JBL'ene deres. Denne gangen var jeg litt skuffet over lyden. Var grei trøkk i dem, men de var liksom litt sørpete. Men den dårlige suben de hadde supplert med hadde sikkert sitt å si.

ANyways,

har nå tegnet opp et nytt forslag til løsning på musikken i stuen.
    Jeg har beholdt takhøyttalerne over sittegruppen i stuen. Disse tenker jeg å koble til sone 2-utgangen på forsterkeren og blir hovedhøyttalerne til daglig bruk.
    Så har jeg tegnet inn en høyttaler i hjørne i spisestuen og en i tvstuen. Her ser jeg for meg de minste BOSE-høyttalerne (eller lignende((ikke funnet ennå)) hengt opp ned i taket og vendt på skrått ut over rommet. Kobler disse til sone 3-utgangen på forsterkeren og skrur disse på ved fest og når jeg ellers har behov for å trøkke på. Tanken er at dette skal gi en mye fyldigere lyd i stuen som helhet.

Da mener jeg at er jeg inn på noe av det du sier, BEF, men samtidig, i følge mine beregninger, så risikerer jeg ikke at lyd blir for lokal med innfelte pga at jeg har disse "utvendige" BOSE høyttalerne

Virker dette fornuftig?
    Og har jeg forstått det riktig med sone 2 og 3 at de kan brukes på denne måten?
    Og kan disse Bose høyttalerne kobles sammen med andre høyttalere på denne måten? HAr hørt at noe av det som gjør Bose så bra er deres egne forsterker, slik at dersom de blir satt på en annen forsterker så mister de noe av egenskapene sine?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •