Polk Audio LSi9; -tingen for meg?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer sophie sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Polk Audio LSi9; -tingen for meg?!

God kveld folkens..fersk på tråden..-og god jul!

Forvillet meg inn i dette forumet i natt mens jeg spadde rundt etter info om nevnte høyttalere på nettet.
    -Det var nemlig en kar her som skulle selge nettopp slike, men de forsvant foran nesa på meg! :cry:

Oppdaget dog underveis at det ser ut til å være flinke folk her inne,
    attpå til flere som er eller har vært i besittelse av akkurat de polkagrisene jeg ser etter, så tenkte å driste meg litt frempå her da:idea:

For å starte midt i historien, så tok jeg livet av mine Kef iq3 'ere i forrige uke,
    var litt for hard på gassen, litt for lenge.
    Besynderlig forøvrig at de ikke tålte halv tolv på recieveren!:
    Denon PMA 1055R med beskjedne 2x65W i 8 ohm.. var det underkill eller?!

Forsåvidt det samme, iq 'ene har i lengre tid irritert meg litt pgr av deres mangel på å trøkke.
    I utgangspunktet var jeg fornøyd med de, for de spilte luftig med fin klangbalanse og var dessuten billige og lett å få tak i etter at jeg hadde kvalt noen Tannoyer.
    Fremfor alt var det faktisk kjekt å høre musikk gjennom de, selv om de ble for puslete i det lange løp.

Jeg har ikke plass til gulvhøytalere, og vil helst unngå sub da jeg til dags dato ikke har hørt noe oppsett med sub som har fristet til annet enn filmbruk.
    Men jeg har laget stereobenken selv med god plass til det meste som måtte forefinnes av stativhøytalere.

Så hva slags kompromiss er jeg egentlig ute etter?..
    95% av de testene og lytter-erfaringene jeg har funnet på nettet beskriver nettopp dette kompromisset:
    LSi9 skal være høytspillende uten å være hardtspillende,
    transient lydgjengivelse på grensen til high-end, uten å være over-analytisk og kjedelige.
    For å si det som det er; jeg bryr meg egentlig ikke noe om hva utstyret heter eller hvilke tekniske spesifikasjoner det har sålenge det er GØY å høre musikk gjennom det: Lenge og høyt.
    Vet av erfaring at jeg nå allerede faktisk har lagt lista ganske høyt;
    men forhåpentligvis ikke kompromissløst høyt -tror jeg..

Jeg spiller trommer, har brukt avsindig mye penger på bilstereo gjennom årenes løp, og har dsv også noe nedsatt hørsel i taleregisteret rundt 8000hz etter 30 år med trommespilling og vinkelsliper(!)
    Men ønsker likevel å glede meg over musikk inkludert alt fra Toto og Pink Floyd, via Mezzoforte og CasioPea til Bjørn Eidsvåg og KatieMelua, med svakhet for både Dave Grusin og Miles Davis, Ugress og faktisk også klassisk i små porsjoner.
    Er alt i alt ganske alt-etende, med unntak av manisk depressiv heavy og death/trash.

I følge det store flertall på nettet der jeg har lest, er dette en høyttaler som både engasjerer og gleder, selv om den nedre dypbassen mangler.
    Den spiller selvsagt heller ikke like nøyaktig og transient i toppen som de dyreste fulltoneoppsettene.

Basert på dette spør jeg, -er det grunn til å tro at LSi9 alt i alt kan være et brukbart kompromiss mellom evne til å spille høyt og trøkke skikkelig,
    uten å miste engasjement, formidlingsevne, luftighet og kontroll?

Siden jeg ikke har mulighet til høre disse i Stavanger; -kan de av dere som faktisk har hørt de bekrefte eller avkrefte mitt inntrykk?

Kan det være andre mer tilgjengelige modeller i Norge som kan matche,
    eller til og med gå utenpå disse, med mine preferanser,
    innenfor et budsjett på 10-15k?

Og kan min lille Denon på 120W x2 i 4 ohm (ved 1khz og THD på 0,7%)
    ha noen slags forhåpning om å få liv i disse??
    -Hvor kraftig lut må til?

Ble ei lang lekse dette, men håper på noen gode råd her!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er tidligere eier av LsI9, og min oppfatning av dem ligger godt innenfor det inntrykket du har fått lest deg til. I forhold til pris er nok disse de beste monitorene jeg har hørt, og de gode stive kabinettene tillater en bassrespons som virkelig overasker. Spredningsplaten bak refleksporten gjør dem også hendige å plassere.
    Et alternativ kan være Swans D2.1SE
    Soundwave as
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •