For stor variasjon i Ohm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For stor variasjon i Ohm?

Jeg har bestillt en Onkyo TX-SR577. Denne var akkurat innenfor budsjettet, så jeg har ikke noe særlig mer å rutte med til høyttalere. Jeg planlegger derfor å bruke høyttalere fra et Sony DAV-DZ230. Men i tillegg bruke 4 høyttalere fra et tidligere sony stereoanlegg. Nå har det seg slik at det er 3 forskjellige høyttalertyper. Satellitthøyttalerne fra Sony hjemmekinoen er rated 3ohms. Hovedhøyttalerne fra Sony stereoanlegget er på 6 ohms. Og Bakhøyttalerne fra det anlegget står det 24 ohm bak, noe som overasker meg helt sykt. Det har seg slik at receiverenheten som fulgte med sony stereoen hadde en mechanical error, så den ble returnert på garanti. Til nå har jeg drevet de høyttalerne av en stereo forsterker fra vector research, noe som har fungert fint. I onkyoens bruksanvisning står det at den kun skal brukes med høyttalere mellom 4 og 16 ohm. Dette er både for lite ohm og for mye. Vil dette funke, eller risikerer jeg at huset brenner ned?

For å oppsummere:
    5xSony satellitter 3 ohm
    2xSony front 6ohm
    2xSony bak 24 ohm

For de som lurer har jeg tenkt til å benytte meg av Dolby PLllz height funksjonen. Noe jeg trenger 9 høyttalere til.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tenker at receiveren sier ifra hvis den ikke liker høyttalerne dine. Blir impedansen for lav så slår receiveren seg av enten pga varme, eller pga at den ikke vil ha så lav impedans. Du ødelegger nok ikke noe, men du trenger ikke å skru opp volumet på full pupp med en gang du får lyd. Ta det rolig og øk på.

Dessuten så kan det være at det som er oppgitt på høyttalerne er minimums impedans og ikke nominell. I så fall så er det nok 8ohms høyttalere som er under 4ohm av og til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •