Subwoofer som trykker meg i brystet! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Letteste måten å få skikkelig trøkk i mid bassen er nok ett par med store Klipscher matet med masse effekt ja. Er faktisk det jeg savner mest fra tiden min med RF-83........
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, en god subwoofer kombinert med kraftige fronter gir god og fyldig bass.
    En jeg kjenner har en 18" DIY sub, rundt 400-500 liter kasse som takler skikkelig dype frekvenser og spiller vel opp til rundt 80 Hz. Derfra tar CLSC 215 over, og disse får rikelig med effekt i oppsettet hans.
    Man kan si hva man vil om CV, men anlegget låter kraftig og har rikelig av det jeg vil kalle "brystkassebass".

Så nøkkelen ligger vel i kraftige fronter med rikelig effekt. Her er kanskje DIY en spennende veg å gå?

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Jeg kan jo ikke sånt
    I såfall trenger jeg godt med hjelp!

Det er ikke så vanskelig, til og med jeg greide å mekke sammen noen greier (og det sier MYE)!!

Det er bare å kappe noen plater og skru noen skruer og før du vet ordet av det så er du i mål

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Det er ikke så vanskelig, til og med jeg greide å mekke sammen noen greier (og det sier MYE)!!

Det er bare å kappe noen plater og skru noen skruer og før du vet ordet av det så er du i mål
    Takk for oppmuntringen
    Skal det til slike prosjekter vil jeg har god hjelp og av noen som kan. Da skal det være ordentlig!
    Vil også være sikker på at alt av elektronikk er som det skal så jeg slipper at noe begynner å brenne!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man på frekvensresponsen på mye fra Klipsch og sikkert også JBL, kan nok mye forklares der. De går ikke spesielt dypt, men har til dels mye energi i øvre bass. Det gir følelse av trykk og dynamikk. Mitt inntrykk er også at norske stuer gjerne har dimensjoner som suger mye energi i området der brystkassetrykket ligger.

Har man nok headroom i området 60-200hz, så kan mye gjøres med EQ. Og headroom = effekt + membran-areal x slaglende (og selvfølgelig god lastkontroll fra forsterkeren sin side). Søte stativhøyttalere og/eller en eller flere subwoofer som deler på 60-80hz er derfor en blindvei om den type punch/brystkassetrykk skal oppnås.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Har man nok headroom i området 60-200hz, så kan mye gjøres med EQ. Og headroom = effekt + membran-areal x slaglende (og selvfølgelig god lastkontroll fra forsterkeren sin side). Søte stativhøyttalere og/eller en eller flere subwoofer som deler på 60-80hz er derfor en blindvei om den type punch/brystkassetrykk skal oppnås.
    Hva bør delefrekvensen til sub og høyttalere ligge på, optimalt sett?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Hva bør delefrekvensen til sub og høyttalere ligge på, optimalt sett?

tommelfinger regel tilsier 80hz (THX) litt avhengig av smak og behag, høytalere og forsterker, men 80hz er et normalt utgangspunkt.

selv har jeg under 80hz...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •